Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1598
hei...
noen som har noen tips for å få såve?
unntatt å røyke 1g før man legger seg... har gjort det i 1år snart, å tatt mye speed, men nå har jeg vært 3 uker uten noe, å har slutta med sånnt tull, men etter det har jeg hatt skikkelige problemer med å såve... ligger oppe til 3-4 hver natt, å opp kl 6 å drar på jobb... er konstant utslitt hele tiden, åsur å grinete å depper ofte...
så hva er trikset sor en god nattesøvn?

helst uten å ta noe medisiner som jeg blir sløv hele dagen av, eller føkka i hue... hue har fått nok usunne stoff for en stund....
har prøvd valargan eller hva det heter, men får så rare drømmer/mareritt av det...
å blir sløv hele neste dag da... finns det noe jeg kan gjøre? eller må jeg slite med dette resten av livet???

å en ting til... leste om cola at man kunne bli inpotens.... blir man det fort eller? har 1g til helga, men vill gjerne dele flere lykkelige stunder med junior... jeg har ikke testa det før da, så får jeg ikke funk da eller?
å jeg har kanskje ad/hd har det noe å si på åssen det funker?
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=72486
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=70249

Ved å søke litt på søvnproblemer kom disse to ganske nye trådene magisk opp..
http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=sove
http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=sove

Endel her kanskje...

Edit: Grimdoc den tøsa...
Sist endret av Halalgeir; 16. oktober 2006 kl. 23:39.
Om du ikke er ute etter meds, så veit jeg ikke hvorfor du poster i rusmidler.

Men nest etter å røyke deg i søvn må vel det å spise et stort og godt måltid før du legger deg være det mest effektive. Dette gjør at musklene i magen blir satt i sving med å fordøye maten, noe som drar blod vekk fra hodet og gir en søvndyssende effekt som hjelper bra med insovningen.

edit. eventuelt kan du se på de andre trådene om dette da
Sist endret av effie; 16. oktober 2006 kl. 23:44.
Å spise like før jeg la meg var noe jeg absolut IKKE burde gjøre fikk jeg beskjed om når jeg var til utreding for forsinka søvnfase syndrom, og problemer generelt med å få sove.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg sendte en PM til felix ang dette for lenge siden. Jeg håper på at han ikke har noe imot at jeg legger ut svaret her.

Mange urter regnes for å ha en beroligende eller søvndyssende effekt. Det varierer sterkt hvor kraftig denne effekten faktisk er. Det kommer ann på hvilken urt/kombinasjon av urter det dreier seg om, hvor ferske urtene er, dosering osv.
Etter min erfaring er kamille en god kandidat. Denne har få eller ingen bivirkninger, men gir dog ikke en veldig sterk effekt, sammenliknet med innsovningsmedisin på resept.

Det er andre faktorer som spiller inn på vårt søvnmønster.

Fysisk aktivitet: Trening eller annen fysisk aktivitet kan gi bedre søvkvalitet og lette insovning. Treningen bør ikke finne sted like før leggetid, helst så tidlig på dagen som mulig.

Sex: Sexuell aktivitet, alene eller sammen med andre, rett før sengetid er jo kjent for å få menn til å blacke ut totalt

Mat: Ikke spis rett før leggetid. La det gå minst en time, gjerne to-tre timer, fra siste måltid, før du legger deg.

God døgnrytme: Stå opp så tidlig som mulig og legg deg så tidlig som mulig. Prøv å få maksimalt med søvn før klokken tolv (midnatt), da denne søvnen er viktigere for deg enn den søvenen du får om morgenen/dagen. Prøv å få 8-9 timers søvn hver natt (jeg vet, det er utopisk )

Ta en titt på melatonin (et kostillskudd som skal bedre søvn og en del andre vitale funksjoner) http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Wikipedia har også denne interessante artikelen om emnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep Se spesielt "Approaches to sleeping better"


Håper dette kan være til hjelp, og lykke til!
Sleep tight..zzzzz

Felix

PS. Jeg har hatt god erfaring med yoga-avspenningsøvelser. Du får kjøpt CDer med guide (en kar med helt vavittig rar stemme ) på yogaprosses.no eller noe sånt. Du finner den.
Taiji trening

Taiji er en god aerob treningsform, men kan også være et ypperlig tilskudd til annen trening, eller det kan brukes som et effektivt middel for rehabilitering. Egenskapene du kan trene opp ved taiji trening er egenskaper man kan ha mistet eller fått svekket som følge av sykdom eller skade, egenskaper som idrettsutøvere har bruk i konkurranser eller egenskaper som vi alle har bruk for i dagliglivet. Den kanskje sterkeste siden ved taiji er at det er en så allsidig treningsform - med taiji kan du trene på mange ting samtidig! Noen egenskaper som kan trenes opp er: styrke, spenst, hurtighet, utholdenhet, bevegelighet, koordinasjon, balanse, teknikk, konsentrasjon, viljestyrke, selvdisiplin, selvtillit, stresstoleranse, problemløsningsevne, evne til avslapning, til og med humør. Og, ja, med taiji kan du forbedre alle disse egenskapene! Flere av disse er gjensidig avhengige, og i praksis trenes ofte flere ting samtidig.

Dette er noe jeg anbefaler. Selv drevet med dette i snart 3år, å trives med alt det som skjer i hverdagen.

Taiji er også kjent for sin positive effekt på mentale egenskaper, begrepet "indre styrke" blir av og til brukt. Disse mentale faktorene henger sammen med de fysiske, og er både en forutsetning for å få best mulig resultat, og kan samtidig være et resultat av fysisk trening. Dette er vanskelig å måle, men de som trener taiji jevnlig rapporterer om:

bedre konsentrasjon
bedre selvdisiplin
større selvtillit
økt viljestyrke
økt stresstoleranse
bedre evne til avslapning
økt problemløsningsevne

bedre humør


Wiki
1 2

Finnes sikkert noen som driver med dette rundt der du også bor. Er noe jeg vil anbefale vertfall. I tillegg, og kanskje ikke minst viktig, er taiji kjent for sin meditative effekt, som kan være et middel på veien mot åndelig eller spirituell personlig utvikling.

Lær deg selvhypnose eller meditasjon, begge øvelsene forutsetter at kroppen er så avslappet som mulig for å ha noen effekt, det er denne avslappingen du må lære deg.
Jeg lærte meg denne avslappingsteknikken via en selvhypnose CD en venn ga meg og jeg bruker den hver dag(avslappingsteknikken, ikke hypnosen), det er veldig effekt og setter kroppen min i stort sett den samme tilstanden som hasj gjør.

Jeg gjør som følger:
-Finne en avslappet stilling, man kan gjøre dette liggende, sittende og for den saks skyld stående, men det er mest effektivt å gjøre det liggende. Det viktige er at det ikke er noen belastning på noen muskler.
-Pust dypt inn, så dypt som du klarer. Ikke ta i for hardt, men ikke for lite heller. Hold pusten så lenge du klarer uten at det blir veldig anstrengende. Pust sakte ut og tøm lungene helt, hold pusten så lenge du kan før du puster inn igjen. Gjør dette i ca 3-5min. Det skader ikke å lære seg yogiske pusteteknikker i denne sammenheng.
-Så begynner du med føttene, tenk "Føttene slapper helt av, jeg kan merke at føttene mine slapper helt av" eller lignende setninger som dreier seg om at føttene dine slapper av, visualiser gjerne at behagelige energistrømninger går gjennom føttene dine. Gjør dette i etpar minutter eller helt til du merker at føttene dine er slappet av, det kjennes litt ut som om de ligger i bomull eller kroppstemperert vann. Så fortsetter du med anklene, leggene, lårene, osv. Jeg pleier å slapppe av hendene før jeg begynner med ryggen, men vet ikke om dette er nødvendig.

Skaff gjerne en selvhypnose CD, det blir mye enklere da. Det kan være vanskelig å bare lese seg til denne teknikken, i tillegg til at gode hypnotisører kan bruke stemmen sin.
Inspill på forbedringer av denne teknikke er selvsagt på sin plass.

Og helt til slutt må jeg nesten be om unnskyldning for at jeg bruker or som "behagelige energistrømninger" og andre New Age aktige ting, men jeg er småskev og greier ikke å forklare det bedre nå.

Edit: Tajii eller annen kampsport evt. yoga vil også være gunstig. Jeg ser for meg at en Tajii lærer enten kan lære deg meditasjon eller i det minste anbefale noen som kan.
Sist endret av noössphere; 17. oktober 2006 kl. 18:23.
spankingguru
Worner's Avatar
noössphere: Vet du om noe sted man kjøpe en sånn cd på internet?
Nei, jeg fikk min av en venn, men han hadde lastet den ned fra nettet så du kan jo prøve å søke deg frem der du laster ned musikk.
Eller bare søk på google, du har sikkert god nok tid på natten
Beklager, var ikke meningen å være slem, vet selv hvor irriterende det er å slite med søvnproblemer. Du ønskes lykke til.
Har du prøvd med varm melk? Det skal hjelpe mot søvn problemer.
du kan finne litt om du søker på "søvnhygiene" i google,
for eksempel powerpoint-presentasjonen
fra Universitetet i Bergen


edit: mange av nattevaktene i sykehuset innlandet pleier å lage varm melk med honning i til pasienter som sliter med å få sove... vet ikke hva som egentlig skjer med kroppen, men det ser ut som om det virker.

Når jeg ikke får sove tar jeg et varmt bad, og leser krimromaner
blir så trøtt av det at jeg omtrent ikke orker å tørke av meg vannet
Sist endret av osiris; 20. oktober 2006 kl. 20:34.
Fant denne http://www.buddhanet.net/audio-meditation.htm
I tillegg til meditasjon er det også etpar "rene" avslappingteknikker der.
Fiskesuppe ble brukt på sykehus før og det funker!
hmm... fiske suppe?? jeg liker ikke det så veldig da.. funker fiskepinner? men det er jo ikke at jeg ikke er trøtt, jeg såvner nesten på sofan, men me en gang jeg legger meg i senga så er jeg lys våken igjen, å kjeder meg... såvner lettere på bussen enn i senga... hva er problemet da? skal jeg prøve å såve på gulvet kanskje? noe galt me senga mi? skjønner ikke dette jeg... blir bare mer å mer sliten da...
slapp av! det ordner seg, ikke stress og gnag huet ditt på at du er søvnløs, da fokuserer du på søvnmangel istedenfor avslapping..hypnose cd er bra.mange gode tips ovenfor.
stå opp regelmessig, trening og ikke dytte i det masse mat før du legger deg.kroppen din jobber for å finne sin naturlig balanse..
Sove inntil noen funker bra. Og det å lage senga til en søvnsone (og kosesone om man har en sånn livvsituasjon). Og roe ned hodet før man legger seg, lese noe. Tegne, skrive. Tenke at nå er det alenetid noen timer. Drømmer er digg. Sove er egentlig den beste ruzzzzzzzzzzzzzzzzZZ.