Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1680
Har sett litt på serien Psych nå, som går ut på en kar med sykt øye for detaljer og god hukommelse. Han går inn på en cafe og kan uten å konsentrere seg om noe spesielt lukke øynene og deretter si alle som hadde på seg hodeplagg.

Poenget med tråden var egentlig fotografisk hukommelse, noen her som vet noe om det?
Går det ann å trene seg opp fotografisk hukommelse?
Er det faktisk mulig å bli så god som han i serien med nok trening?
Om noen har noe annet å legge til om fotog. hukommelse er det bare å komme med

OT:For de som ikke har sett serien Psych anbefalles den på det varmeste.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eidetic_memory Happy reading.
Ganske enig med deg at Psych er en morsom serie, men det blir litt for overdrevent dumt innimellom.
Vet ikke helt om jeg har fotografisk hukommelse, men jeg tror jeg har det. Noen måte å sjekke slikt på? Hva er rette definisjonen av fotografisk hukommelse liksom? Jeg ser som regel et bilde av det jeg tenker på, vil det da si at jeg har fotografisk hukommelse?

Psych er forøvrig en helt grei serie. Det er ikke sånn at jeg gleder meg til å stå opp på lørdagene for å se nyeste episode, for å si det sånn.
Hmm, jeg kjenner noen døve, og har oppfattet slik at de døve ikke tenker med "lyd" i hodet (fordi de har aldri hørt lyd). De bruker heller bilder (visuelle) til å tenke. Så må de ha en lignende hukommelse?

Det var en annen som fortalte meg om en døv mann som husker engelsk fotballkampresultat andre divisjon fra 50-60 tallet. Han brukte en stund på å finne ut av det. Han sa at han måtte "sortere" bildene i hodet og finne fram det rette bildet med informasjonen. Rene Pondus jo!
Jeg har fotografisk hukommelse.. Problemet er at jeg mangler film.
Sitat av charz0r
Vet ikke helt om jeg har fotografisk hukommelse, men jeg tror jeg har det. Noen måte å sjekke slikt på? Hva er rette definisjonen av fotografisk hukommelse liksom? Jeg ser som regel et bilde av det jeg tenker på, vil det da si at jeg har fotografisk hukommelse?

Psych er forøvrig en helt grei serie. Det er ikke sånn at jeg gleder meg til å stå opp på lørdagene for å se nyeste episode, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
De fleste kalrer vel å se et bilde når man tenker på noe. Jeg gjør ihvertfall det, men jeg har ikke fotografisk hukommelse for det.
Nja, en kompis av faren min har fotografisk hukommelse. Når han hadde muntlig eksamen på universitet satt han foran sensorene og snakka og snakka, men så merka sensorene att han noen ganger stoppet i ett sekund eller to, og spurte da etter hvert hvorfor han gjorde dette, så svarte han "Jeg må bare bla i boka". Tror vell det er ordentlig fotografisk minne, når du kan lage en så detaljert "film" i hodet.
Fotografisk minne vil si at hvis læreren har skreve en tekst på ca 20 setning på tavla, så leser du gjennom den en gang og da skal du kunne gjenta den. Man kan ikke trene seg opp til det, man blir født med den.
De fleste som har fotografisk minne har andre begrensninger. Ofte er de sosiale kunnskapene deres ganske dårlig. Mange har også tendenser til lett autisme.
http://www.youtube.com/watch?v=95L-zmIBGd4
Det er fotografisk hukommelse. Kanskje litt ekstremt. Apropo det Conskript skriver, så er lider han av autisme.
Sitat av Conskript
Fotografisk minne vil si at hvis læreren har skreve en tekst på ca 20 setning på tavla, så leser du gjennom den en gang og da skal du kunne gjenta den. Man kan ikke trene seg opp til det, man blir født med den.
De fleste som har fotografisk minne har andre begrensninger. Ofte er de sosiale kunnskapene deres ganske dårlig. Mange har også tendenser til lett autisme.
Vis hele sitatet...
du kan trene deg opp
Sitat av Conskript
Fotografisk minne vil si at hvis læreren har skreve en tekst på ca 20 setning på tavla, så leser du gjennom den en gang og da skal du kunne gjenta den.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. Fotografisk hukommelse er ikke å huske noe du har gått igjennom, eller prøvd å huske. Det er at hjernen din tar "bilde" av det du ser. For å ta eksempelet ditt, dersom læreren skriver 20 setninger på tavla kan du kaste et blikk på den, uten å lese den lukke øynene og lese opp teksten fra "bildet" du da har i hodet.
Kjenner en som har fotografisk hukommelse. Han kan se en film, la oss si 2 ganger. og dagen etter, kan han si alle replikkene med riktig tonefall fra start til stopp. crazy.
Såklart kan man trene seg opp til det, men det er nok ganske så vanskelig. Og ja fotografisk hukommelse er noe som kan forekomme hos autister i veldig veldig ekstrem grad.
Kan man virkelig trene seg opp til det? Hvordan gjør man det i så fall?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Conskript
Hvordan gjør man det i så fall?
Vis hele sitatet...
Spis pingpongballer, i store mengder.
Luften i ballene setter seg til hjernestammen og gir plass til bildeimpulser.
Derren Brown viser her tydelig hva fotografisk minne er.
http://www.youtube.com/watch?v=nFGG6zWByhM
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det hadde vært fett å kunne det, men er for stress å lære seg det:P