Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3353
Her sitter jeg i det ene øyeblikket og lager litt elektronisk musikk, og i det andre høre på grum heavy-metal. Jeg sitter å får slengt dritt fra alle kanter mot meg. Ikke direkte, men rent teoretisk. Fordi det finns de dær ute som er såpass fanatikere på sitt område at de ikke kan akseptere en annen mans tro.

"Jeg står ikke her å sier at jeg hater deg og deg og deg, men sier jeg at jeg hater noe som alle dere elsker - så hater jeg dere vel uansett." På sett og vis da. - Og det er jo det dere i gjør.

Dere sier at "trance" ikke er musikk, og at alt fra techno til trance og dance bare er det samme. Vel, jeg kan si at alt fra AC/DC til Dimmu Borgir høres det samme ut, bare fordi de alle bruker de 3 basis-instrumentene: (Lead) Gitar, Bass og Trommer. Noe som igjen kan kobles opp til elektronisk musikk. På alle måter. Men det er jo ikke det. Dere har bare bestemt dere for akkurat dette, fordi dere ikke forstår. Dere er uvitne og ignorante. Jeg vil sette inn ordet "redd", fordi dere ikke vet hva dere snakker om.

Trance er ikke ment som musikk som bare kommer busende inn i hodet ditt, river det i filler og etterlate en stor dunge med "WTF DID JUST HAPPEN ?", nei, røttene til Trance finner du overalt. Rytmer som holder en ren og pen takt for å sakte men sikkert stimulere hodet. Det startet med noe, sent på 80-tallet og mer inn på 90-tallet ved at grupper lagde musikk som ga denne typen stimulering, som bare tidligere har blitt funnet ved minoritets-grupper ute i den ukjente verden. Små hottentotter som sitter på tongaen sin dagen lang og slår den samme rytmen, eller de røde gale borte i den ville vesten med sine lange togaer som bare zummer av gårde med lave og hærlige toner. Ikke det at det er så vakkert å høre på, men det gjør noe med kroppen vår. - Og det er av det grunnprinsippet trance ble dannet av.

Senere på 90-tallet kom det som ble mer euro; mer fart, mer spenning. Vokaler uten hemning, noe nytt som ingen hadde hørt før. Raverne ble født og sjangerne bare spredte seg ut til de mer vanlige i dag: Hardcore, Rave, Goa, etc. - Det er så mange, og ikke helt godt og si hvordan de spredte seg ut. Men alle er de forskjellige varianter av rytmene til "trance".

Selv er jeg mer fan av det som er mer commersielt, det som til dags dato kalles for dance. Den musikken som de fleste avskyr, grunnet dets store magnetiske felt til å tiltrekke seg alle småunger som absolutt må høre den samme låta om og om igjen, til alle er så lei av den at de bare vil trekke seg inn i et mørkt, kaldt rom og simpelten bare dø i all stillhet. - Men hvorfor liker jeg det ? - Vel, ganske enkelt fordi det ikke er så kjedelig å høre på. Rytmen får meg til å danse og vokalene får meg somregelt revet med til å synge selv (med den fantastiske, monotome stemmen min).

Og de som sier det er enkelt og lage trance har forsåvidt rett, men hvor bra det er og hvor lenge en klarer å høre på det blir et helt annet spørsmål å stille. Jeg bruker selv flere dager på bare konstruksjon av en liten melodi jeg skal bruke til en låt. Og jeg lager ikke noe som er vanskelig engang.

Nei, disse sjangerne trenger man kunnskap og ikke minst fantasi til å drive med. Man må kunne føle rytmer og ikke minst klare å få alt til å stemme til et stort kluss av genialitet.

Elektronisk musikk er musikk som alt annet av musikk.
Sist endret av dosky; 8. februar 2007 kl. 05:51.
Whatever, musik er i likhet med ting som fotball, kvinfolk og politikk ting man ALDRI kan bli enige om med folk som ikke har samme mening som deg selv om.
Trenger ikke være enige, men man kan akseptere at DET også er musikk.
Like mye som det du kaller kjærringa di ER kjærring.
Eller hvorvidt Bush egentlig driver med politikk.
Kunne knappt vere meir enig dosky Trance/Dance er fullt musikk det og. Sjølv om nokon ikkje liker det.
dosky...du er eeen dosky...


Jeg hører på metall

Men jeg liksom... er ikke fanatisk. Alle får vel høre på det de vil
Er helt enig, metal og techno er de beste sjangrene, men de fleste er uenige med meg der.
Passer sikkert dårlig inn å si. Men jeg hører ikke noe særlig forskjell på forskjellige elektronika genre. Men derimot å si at du ikke hører forskjellpå AC/DC, og DIMMU!!! Det må være lov å kalles trangsynt eller dårlige ører, sorry ass. Men for all del, folk hører på hva de vil, fanatikere -> that way
Jeg er en liten fanatiker, og blir lettere provosert av dette Greit, jeg kan godt gå med at techno og trance / electronica er en slags type musikk
Min mening at det ikke kan(evt, skal) stilles på lik linje med annen musikk vi kjenner til, hvor det faktisk settes krav om ferdigheter for å klare å beherske et instrument og spille musikk med/på det! Jeg liker å kalle det "ren" musikk. Man kan faktisk se og ta på de instrumentene som folk spiller på..

BTW, hører ikke forskjell på AC/DC og Dimmu?
Skjerp deg mann!!
Tror nok han overdrev for å få fram et poeng AC/DC - Dimmu, men skjerp dere da, elektronisk musikk som lages på pc/mac krever da faen meg kunnskap OM musikk, man trenger nødvendigvis ikke å være dritgod til å spille instrumentet, men det er ikke alle og enhver som kan sette seg ned med ProTools og mekke en sang på 1-2-3.
Skal nevnes at veldig mange dance-artister bruker templates osv i sangene sine, slik at mange blir veldige like hverandre, og ikke minst ensformige.

Jeg skjønner at dere kanskje ikke LIKER sjangeren, men faen, skal jeg begynne å påstå at for eksempel hiphop ikke er musikk da? [Jeg er absolutt ikke for hiphop, jeg kan ikke fordra enkelte subsjangre av den, men faen, jeg aksepterer det da som musikk for det, og respekterer den fordet]

Her har dere en fin guide om elektronisk musikk, forskjellige sjangre og historie osv: Iskur's Guide to electronic Music
Smak og behag.
Er vel egentlig ikke så mye vits å diskutere, du kan kalle meg en fanatiker.
Assosierer trance, dance med de reklamene som går på TV3 med damer i bikini og fjortiser.
Can't help it:P
Trance er musikk ja, den første musikken mennesket lagde var tross alt en slags trance.
Personlig hører jeg på både trance og rock. Og begge er like mye musikk, det er jo klart at man kan lage både trance og rock sanger på 123.. Men en bra sang tar langlang tid, uansett hvilken sjanger det er innen.
Så det kommer vel ned til smak og behag anngående hvilken musikk man liker og ikke liker.
Det med at det skal være så lett å lage musikk på data, er jeg litt imot. Det å lage melodi, bass og slikt er en ting. Men når man skal legge det sammen, blir det noe helt annet.
Jeg kan høre på alt av musikk, men det er dance jeg liker best.
- dosky har et (fler) poeng folkens.
Nå er jeg en fan av både DJ SHARPNEL (gabba, speedcore, happy hardcore) og Machinae Supremacy (SID-Metal)

Ta det hvordan du vil, men jeg føler all hater musikken min uansett hva jeg hører på, ettersom det er rimelig sære subkategorier.

Ja, det er fullt mulig å like alt, men om du gjør det vil du bli kategorisert som en som ikke er noen fan av noen som helst slags musikk, derfor vil de som har en mening om det hate musikksmaken din uansett..
Sist endret av ulldott; 10. februar 2007 kl. 01:16.
Som sagt, jeg har godtatt denne "datamusikken" som musikk Men ikke på lik linje som "vanlig/ekte" musikk. Man kan ikke sammenligne skills på data med ferdigheter på et instrument. Dessuten tror jeg ikke de aller fleste som driver med techno har på langt nær så mye kunnskap om musikk som de som spiller et instrument på fulltid!
Jeg tror den aller meste technoen blir laget etter hørselen, altså man prøver seg frem, evt. modefiserer templates. Hvis du spiller en tone for en technogeek, og spør hvor den ligger, hvilken tone det er, evt. hvilken toneart, er jeg ganske sikker på at han ikke vil klare å svare
Jeg spiller piano Blomsen Jr. Det har jeg gjort i 10 år nå, Og jeg "lager" også musikk på data (prøver i hvertfall). Men man lærer mye nyttig i å spille et instrument ja.
Men får å lage en melodi, så må man jo ha bass, og deretter ha gehør, slik at man hører hvordan basstonen skal være. Og da tror jeg ikke Dj Splash bare har prøvd seg fram akkurat.
Haha, Ulldott. Du har akkurat samme musikksmak som meg

Som visse familimedlemmer hjemme hos meg kaller DJ Sharpnel for: "En urytmisk samling av irriterende lyder".

Elektronisk musikk er på linje med, om ikke bedre, enn vanlig musikk, synes jeg. Jeg skulle likt å se noen spille gabber, speedcore eller hardcore uten noen elektroniske hjelpemidler...

http://last.fm/user/gommle
Vel, det kan jo diskuteres inn i evigheten, men ett aspekt av saken er jo nettopp den at via Trance og musikk som (kun) er programmert, så vil man aldri kunne oppnå den energien og følelsen i musikk som en kan i musikk som baserer seg på akustiske instrumenter (- instrumenter som lager lyd av at du fysisk har kontakt med det) eller. Står man der med en gitar eller en trompet, henger hva du gjør fysisk i stor grad sammen med hvordan lyd man produserer, psykoakustikk!

Et annet element som forsvinner er samspill, igjen dette med energi og følelse i musikken kommer av at det faktisk er en gruppe mennesker som står og spiller sammen og det dannes en form for kjemi, en kommunikasjon, spesielt da tilstedeværende i jazz (*improvisert musikk, basert på å spille utifra det man hører av hva resten av bandet gjør, musikk som ikke er planlagt eller utarrangert osv.) Det er masse små detaljer i forhold til hvordan man ligger i time, anslag o.l som man ikke får gjengitt via en datamaskin.
Oh my, ignorance is bliss, eller hur Blomsen?
Skal vi begynne å definere "ekte/vanlig" musikk, atter en gang?
Nytter ikke diskutere musikk. Det noen kaller industribråk, vil andre kalle musikk.
Det noen kaller datalyder og metalliske blipp er musikk for andre.
Music is in the ear of the beholder, for å si det sånn.
Hva noen mener kan være revnende likegyldig for andre når det kommer til musikk.
Har innfunnet meg med at det jeg synes er konge, vil min beste kamerat kanskje synes er helt jævlig. Men å påstå at noe ikke er ekte musikk, det er idioti. Hvem er du til å fortelle andre hva som er musikk ? Må jo folk få lov til å bestemme selv....
Spiller du noe Blomsen Jr.?
Smaken er som baken.

En evig diskusjon om hva som er musikk og ikke...
Det er jo folk som får "musikk" av å stryke hånden sin ømt over en våt ballong, og noen som spiller nasjonalsangen på sag.

Hvorvidt jeg syns techno er musikk kontra metal tør jeg ikke å svare på i denne tråden, da jeg ikke har lyst å bli sett på som en intolerant liten drittunge som hører på metal bare fordi alle andre gjør det, men det er nå mitt syn på saken (syns de nevner "heaven" i hver techno sang jeg hører, jeg, no offence...)

Hører forresten på mer en metal, alt fra jazz til keltisk til instrumentalmusikk i mange varianter. Men techno er bare ikke helt min greie tho jeg merker armhåra reiser seg over en god basstone sammen med en smooth akkord.

Tror jeg syns det er litt for lite variasjon i techno, litt for lite oppfinsomhet.

Men det er meg og min mening om det...

Det fins jo folk som er glad i blink 182 også da ... jeg kjenner flere
Det jeg vil oppnå med dette er ikke at alle skal like all musikk, men at en kan akseptere noe for det det er. Istedet for å bare vende ryggen til og være totalt inkompotent. Det å si at elektronisk musikk ikke er musikk er jo som å fornekte at det finnes musikk i det store og det hele. Man skal ikke trenge mye variasjon for å få noe til å bli kategorisert som musikk. - Alt musikk trenger er en takt.

Og jeg hører ikke forskjell på Dimmu og AC/DC ? - Vel, skjønner at flere ikke forstår at jeg bare fremhever mitt poeng med litt ironi. For jeg hører faktisk på mer Metall/Rock enn jeg hører på Trance/Dance.

Det er bare det at jeg er så pisse lei av alle som er så imot disse sjangerne at de faktisk tør påstå at det ikke engang er musikk.

Klassisk musikk er jo på en måte det basiske for trance/dance. Piano er byttet ut med keyboard (eller synth i annen form), beats er lagt til, samt noen vokaler (if any).
De fleste gode musikere som lager electronisk musikk bruker da mange instrumenter.
(Se på f.eks Daft punk , de har noen av de villeste gitar soloene jeg har hørt i hvertfall.
Og de spiller også "Live" når de har konsert.)
Til dere som mener det er lite oppfinnsomhet og mye monotomi i elektronisk musikk, hør på litt Aphex Twin

eksempel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...AphexTwin4.ogg
hør på fjelljazz; bugge wesseltoft, nils petter molvær, eivind aarset osv. der har dere elektronisk musikk på høyt kunstnerisk plan
Sitat av Grantax
Er helt enig, metal og techno er de beste sjangrene, men de fleste er uenige med meg der.
Vis hele sitatet...
jeg er nesten enig. Metal og trance er bra. Liker å ha noe å synge med min falske stemme til og noe å bare koble helt ut av.
Sitat av dosky
- Alt musikk trenger er en takt.
Vis hele sitatet...
Plis ikke start den diskusjonen igjen da
▼ ... noen uker senere ... ▼
dosky's Avatar
Trådstarter
Skjønner ikke at dere er så uenige.

Selv har jeg startet å høre mer og mer på rock/metal da.

Men jeg har mine grunner
master namer
elodin's Avatar
Sitat av dosky
Alt musikk trenger er en takt.
Vis hele sitatet...
Nuvel, litt snevert det der og .. om "musikk trenger takt" så skyver du unna f.eks masse klassisk musikk fra ~1900 til nå, og en hel del jazzmusikk.
(Og mye annet.)
Den musikk kunnskapen man trenger for å lage en melodi til en trancelåt er akkurat på høyde med den musikk kunnskapen man trenger for å lage melodi til en metallåt. Den eneste forskjellen er at instrumentet ligger på dataen for de som lager trance. Ergo vil jeg tørre å påstå at begge sjangrer er likestilte.
Hvilken av de sjangrene man liker er et annet spørsmål, men å respektere andres meninger er ikke en uvane
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Torfis
Trance og Techno er den dårligste sjangeren innen musikk etter min mening.
Det er ikke musikalsk for fem øre.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si du er en jævla neandertaler.
forskjellen på Dimmu og AC/DC blir forskjellen på Ayla og Rotterdam Terror Corps..

Høyre mykje på "ekte" trance og ikkje det pisset folk kalla trance idag.. sjekk ut album som Trancemission..
artistnavn som "Stoneface & Terminal" osv.. Deep Trance blir det også kalla..
Sanger :
Estuera - Flow
First State - First State
Normen Paris - Ahead
Ohm Boys - Down Under
Jeg elsker alt fra Tehno til rock, og hater de som skal rakke ned på andres musikksmak og de som mener deres smak er den beste og den eneste!
Man skal jo respektere han som sitter å klunker på gitaren sin selv om man elsker Techno og annen musikk.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Som sagt, jeg har godtatt denne "datamusikken" som musikk Men ikke på lik linje som "vanlig/ekte" musikk. Man kan ikke sammenligne skills på data med ferdigheter på et instrument. Dessuten tror jeg ikke de aller fleste som driver med techno har på langt nær så mye kunnskap om musikk som de som spiller et instrument på fulltid!
Vis hele sitatet...
Musikk som er lagd på dataen er ikke musikk sier du? WTF? Musikk der du står og brøler og hører ut som at du skal dø, hva fan slags musikk er det? fans idiot
For en teit diskusjon. Musikk er da langt fra et felles begrep! Har dere aldri hørt utrykket "Dette var musikk i mine ører"? Musikk er personlig, og så lenge man liker det, kan det kalles musikk, om det så er bestemora di som nynner på "Så lenge skuta kan gå" eller om det er den hardeste syremusikken laget med fruityloops.

Sitat av Dosky
Alt musikk trenger er en takt.
Vis hele sitatet...
Nei. Musikk trenger ikke ha takt for å defineres eller være musikk!

Musikk og kjærlighet er meget subjektivt.
Sist endret av hyys; 9. april 2008 kl. 13:02.
hyys: enda bedre
Trance og annen elektronisk musikk er like mye musikk som alt annet.
Man kan jo tenke på f.eks folk som adroer rap/hiphop. de mener trance ikke er musikk. men tingen er at Hiphop og Trance er like mye lagd på Pc + annet utstyr. F.eks Keyboard,Drum pads,sampler

Og alle de som sier dem kan sette seg ned og lage en trance låt på 1-2-3 har kanskje rett. men det blir ikke bra i det hele tatt. det blir som og sette seg ned og spille gitar for første gang.

Alle vet sikkert hvem cascada er. for dem som ikke vet det så er det et trance band som innholder 3 personer. Dj Manian, Yanou (produsenter) og Nathalie Horde. Vokalist.
For Dj Manian så tok det 10 år før han i det hele tatt ble oppdaget. og senere har han lagde musikk for kjente selskap. men nå snakker vi om en man som har holdt på med trance i 17 år ca.

Det skjedde ikke på 1.2.3
hmm jeg hører på black metall,metall,hardrock,rock osv + da trance og jazz... føkkings irriterende at folk sier at metall bare er bråk eller at trance bare er simpel dritt musikk.
jeg synes at folk kan høre på hva de vil.. med unntak av danseband, listepop og mye punk..(ikke alt) danseband og listepop er bare dritt, du kommer ikke lavere enn det. og punk er bare simpelt, hvis du kan tre grep og skrike kan du lage punk..
Sitat av q_Werty
Til dere som mener det er lite oppfinnsomhet og mye monotomi i elektronisk musikk, hør på litt Aphex Twin

eksempel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...AphexTwin4.ogg
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du viste Aphex Twin som et eksempel fordi det var mye av det "samme" som ble spillt omigjenn. Da vil jeg bare komme med dette eksempelet: Denne

Vil på peke at både Deicide - Homeage For Satan og Aphex Twin ikke har så mye "monotomi" som du sier...!

(Kunne sikkert kommet med et bedre eksempel en dette, og det kunne sikker du, men det var det jeg kom på i farta.)

Poenget mitt er at de aller fleste sjangre har en type sjanger/grupper som dette.
Synes det er idiotisk at folk "mobber" andre på grunn av hvilken musikk de hører på.
Jeg for eksempel, hører mye på trance, dance, techno og annen electronica, samt litt metall, country etc. nå og da, mens en kjenning hører på death metall som om det var en prest som forkynte guds ord til en disippel.

Kan ikke de idiotiske fanatikerene åpne øynene og innse at folk er forskjellige og at de liker forskjellig musikk? Man skulle nesten tro at slike folk er musikkverdens "Religions ekstremister"(vi vet (nesten)alle hvordan de er).
Do you live to listen to trance or do you listen to trance to live?
Rock funker også
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av turbo2k
...Da vil jeg bare komme med dette eksempelet: Denne

Vil på peke at både Deicide - Homeage For Satan og Aphex Twin ikke har så mye "monotomi" som du sier...!
Vis hele sitatet...
De kunne skaffet seg en bedre vokalist, for selv om at det skal være brølete føler jeg at han må ta for mye i for å nå ned dit. Jeg missliker egentlig å høre på 2 min med vræling, men for en slik solo kunne jeg hørt på det i 2 min til.

Utrolig vakkert når dem viser talentene sine slik.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg hører på alt mulig jeg.
og jeg får høre at trance og liknende er "errorlyder" og andre sier at metal er støy.
jeg liker alt fra r&b/soul, opera/klassisk og ebm/industrial til black metal og "emo."
Musikk er musikk og smaken er som baken.