Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 8512
I like turtles
Skyfex's Avatar
BrainByte: NRK Web-TV

Jeg ble for en stund siden fryktelig lei av det unødvendige, dårlige grensesnittet til NRK Web-TV. Så jeg bestemte meg for å gjøre et lite forsøk på å lage mitt eget grensesnitt.

Det var ikke bare lett. Spesielt var det problematisk med innlogging. Løsningen ble til slutt å bare kopiere cookies-ene fra webleseren, og bruke dem i PHP scriptet som laster ned informasjonen. Jeg laster ned alle websidene til alle kategoriene og alle programmene, og tar ut den informasjonen jeg trenger. Å laste ned alle websidene til alle filmklippene tar ALT for lang tid, så det gjør den når du trykker på et klipp. Denne metoden er dessverre litt dårlig, i forhold til at cookiene går ut på dato etterhvert. Men dette er ikke den ferdige versjonen.

Grensesnittet tar ikke med seg underklipp enda. Jeg må finne en smart måte å gjøre det på først. Om noen har lyst til å hjelpe litt med utviklingen kan jeg godt legge ut kildekoden. Er det noe som mangler? Noe som burde gjøres annerledes. Hovedpoenget er at det skal være enkelt og raskt, uten behov for innlogging, og med eget valg av kvalitet. Etter hvert skal jeg også lage en enkel måte å*få mms:// addressen til klippene slik at man kan laste dem ned (det finnes program som kan lagre streamer som filmer).

http://www.brainbyte.info/nrk/index.php
Dette var meget imponerende!

Bra jobbet
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Konge! men når man trykker en kategori er teskten blandet med hverandre
Ser ikke fint ut i firefox:
http://home.no.net/laur1tus/bb.JPG

Liker tanken, men er det lovlig? Hvis det er det må du fortsette med dette! Hvis folk vil ha mms-adressen er det bare å skrive inn linken på denne siden. Det ligger ingen link på bigbang-konserten.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
drit fett, men som laurentius sier så er den bugga i firefox men ellers så var det veldig bra jobba
Er det bare jeg som ikke greier å spille avb noen filer, eller er det ikke mulig enda?
Brainbyte er konge Veldig tøft..
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Fikset:
Bug i firefox rendring

Raporter alt av feil. Jeg vet det er mange av dem. Men jeg trenger litt oversikt.

Edit:
Forresten.. Når det gjelder lovlighet, så*gir jeg egentlig litt faen. Noe av poenget med dette er å vekke NRKs oppmerksomhet, for å*få dem til å*skjerpe Web-TV tilbudet sitt. Jeg skal skrive en melding til NRK når siden blir litt mer ferdig. Jeg tror ikke de gidder å*saksøke meg for det, fordi de tjener ikke noe på Web-TV uansett, og det blir bare dårlig publisitet.
Sist endret av Skyfex; 29. mai 2005 kl. 17:20.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Utrolig bra! Jeg har lenge hatt problemer med å se klipp fra NRK Web-TV, men nå kan jeg endelig dét! Takk SkyFex!

Savner programmet "Mellom nytelse og smerte", et program jeg lenge har ønsket å se...
Glimrende!

Har du planer om å legge ut alle program som er på NRK Web-TV?
Kjempeflott! Funker perfekt, ser helt bra i firefox nå, men noen plasser går teksten ut av boksen i bunn.
hanmannsann
Eiliv:
Rekna med at det oppdaterast automatisk, at han bruker sidene til NRK...sort of...
På lillelørdag der, heter ikke "Gjedda, Pipen og meg." egentlig 70talls kameratene?
Uansett.. Min Drømmeserie og "Gjedda, Pipen og meg." er så sinnsykt morsomt...
Bra tiltak!

Noe som hadde vært ønskelig var muligheten man har til å velge enkeltklipp i ett program som man kan i f.eks Autofil.
Har lagd et NRK-skript til XBOX (XBMC). Bruker regex til å parse sidene (XBMC støtter ikke å vise html), men det er skrevet i python og ikke php. Det ville likevel vært null problem å bruke i et webgrensesnitt dersom serveren din støtter python, men det du har lagd så langt ligger jo mye bedre tilrettelagt for en webside. Du MÅ forresten logge inn dersom du vil hente ut linkene til filmene (er i alle fall min erfaring så langt). Du må også besøke "hovedsida" til NRK Web-TV med cookies der du er innlogga (kan altså ikke logge inn og hente link direkte). For å hente ut mms linkene så parser du bare asx filen som du får tak i - men dette visste du kanskje fra før.

Skriptet inneholder også alle parametere som må sendes ved innlogging og ved hastighetstestinga.

Dersom du vil ta en titt: NRKBrowser

-edit-

Enda litt mer (antageligvis unyttig) info...de klippa som er midt inni programmene bruker en parameter i asx som ikke støttes av de fleste andre program enn WMP. Derfor bør du nesten bruke WMP når du spiller av filmene på siden, ellers risikerer du at du starter fra begynnelsen av programmet selv om du skulle startet langt uti. Kan hende jeg bruker lttt gamle versjoner av BSPlayer og WMPClassic, men men...
Dersom du parser ut mms\ linken så sender du ikke videre denne parameteren til WMP. Er derfor bedre å la den være som asx antar jeg?
Sist endret av EnderW; 29. mai 2005 kl. 20:05.
hvordan kan man lagre episodene på dataen?
Bra, men når jeg skulle teste å se en film kom det opp denne feilmeldingen:
Kan ikke spille av filen fordi den tilknyttede spillelisten ikke inneholder noen elementer, eller er ugyldig.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Som sagt tideligere er ikke løsningen helt perfekt. Og er litt ustabil. Jeg skal prøve å gjøre noe med det etterhvert.

EnderW: Det jeg gjør nå er å parse .asx filen og lager den på*nytt. Jeg gjør dette for å gjøre det mulig å*bytte kvalitet. Den loginen jeg bruker er satt til høy kvalitet som er 900. Så*jeg bytter ut _900_ i mms linken til _300_ eller _64_.

Jeg må oppdatere siden manuelt, via et eget PHP script. Scriptet lagrer dataen til en fil via php funksjonen serialize. Jeg kunne laget den "live".. men fart er viktig
Takk takk takk... endelig kan jeg se på nrk web-tv!
Å, tusen takk for at du laget dette. *legge til i favoritter*

Savner sport.
Sist endret av Gitarfreaken; 29. mai 2005 kl. 20:57.
Direktelink til asx-filer har aldri funka hos Operaen min, selv om jeg har wmp-plugin for Mozilla installert. Noen som har tips til hvordan få det til å funke?

Ellers så det lekkert ut, og jeg håper NRK rydder opp i nettilbudet sitt. Jeg har sendt flere eposter til dem i drittsinne, og håper andre gjør det samme.
Hvordan laster man ned klippene?
Sitat av Berion
Hvordan laster man ned klippene?
Vis hele sitatet...
Her er en lang tråd om emnet, som du kanskje hadde funnet hvis du hadde søkt.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ight=rippe+web
Sitat av DonTomaso
Direktelink til asx-filer har aldri funka hos Operaen min, selv om jeg har wmp-plugin for Mozilla installert. Noen som har tips til hvordan få det til å funke?

Ellers så det lekkert ut, og jeg håper NRK rydder opp i nettilbudet sitt. Jeg har sendt flere eposter til dem i drittsinne, og håper andre gjør det samme.
Vis hele sitatet...

Det fungerte fint her. Har ikke installert noe spesielt bortsett fra Windows Mediaplayer 10 og Opera 8.
Props til SkyFex.. Begynte på det samme som deg for en stun sia, men fant ut at jeg ikke ante hva jeg drev med. Godt å se at andre greier det... Stå på!
Hvorfor får jeg opp denne feilmeldingen: Nedlasting av angitt element mislyktes?
Surt
One of the good guys
2rs1's Avatar
TAKK, detta var jo suverent.

http://www.brainbyte.info/nrk/watchc...84&quality=900 <-- går inn i historiebøkene som tidenes versjon av total eclipse of the heart.
Like måten du rangerer kvaliteten. Høy, middels og dritt
Knall bra
Takker! Endelig nrk-web-tv på xboxen! Drev å lette etter noe lignende i går, faktisk. Fungerte kjempebra!
Takker for dette flotte tiltaket. Funker utmerket med bsplayer til windows.
Det er en glimmrende greie, men litt uoversiktelig dersom det blir lange filnavn.

Dette er nok egentlig ikke en bug, for du har sikkert tenkt at det skal være slik, men når jeg vil se Trond Viggo f.eks er det vanskelig å finne frem til det klippet jeg skal ha. (se vedlagt bilde)

PS; Bruker opera 8, 1280*1024
Hmm. Får en error konstant, får ikke til å se noen av klippene:

http://home.no.net/arnebjel/error.jpg

Litt plagsomt, ettersom det funket i går. Noen andre som får det samme? Bruker Firefox 1.0.4 og WMP10.
Sist endret av mongeland; 30. mai 2005 kl. 14:57.
Sitat av mongeland
Hmm. Får en error konstant, får ikke til å se noen av klippene:

http://home.no.net/arnebjel/error.jpg

Litt plagsomt, ettersom det funket i går. Noen andre som får det samme? Bruker Firefox 1.0.4 og WMP10.
Vis hele sitatet...
Får nøyaktig samme error som deg. både med firefox og opera 8.
Sitat av Fluffy
Får nøyaktig samme error som deg. både med firefox og opera 8.
Vis hele sitatet...
jeg får og den erroren
Det gjer eg og, utrulig kjipt!
Det er en bug i skriptet hans akkurat nå. ASX filas parametere er alle tomme for øyeblikket. Kan hende cookien løpte ut. Han fikser det sikkert snart...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
EnderW hadde rett. Jeg har oppdatert cookien. Skal prøve å finne en måte å*automatisere det på*neste gang den løper ut Oppdaterte også*indexen.
Hmm, noen som har streamingadressene til NRK1 og NRK2? Vi bruker dette i et skoleprosjekt ogi har til nå brukt http://media.hiof.no/streams/sdp/nrk2-ipv4-500.mp4.sdp for å vise NRK2, men denne får vi ikke åpnet lenger! Så noen som vet om andre måter å streame NRK i med VLC? Hadde satt veldig stor pris på svar

mvh

pete
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
mms://straum.nrk.no/nrk1_m
mms://straum.nrk.no/nrk2_m

Edit: Funker ikke alltid
Jævlig nice laga, mye enklere enn den vanlige Web-TV'en.
Herlig av deg
*Legge til Bokmerke*
Får bare melding;
Error: Cookien har løpt ut. Kontakt ansvarlig
..uansett hva jeg trykker på av linker?
Sitat av DrixXx
Får bare melding;
Error: Cookien har løpt ut. Kontakt ansvarlig
..uansett hva jeg trykker på av linker?
Vis hele sitatet...
Det får jeg også... buhu.. jeg som trodde jeg endelig skulle se på web tv uten å betale..
Sitat av negeribeger
Det får jeg også... buhu.. jeg som trodde jeg endelig skulle se på web tv uten å betale..
Vis hele sitatet...

Betale? NRK Web-tv er gratis og har alltid vært det.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Jada! Jeg greide å*fikse slik at den logger inn og skaffer Cookie på*egenhånd. Så nå skal det fungere ordentlig. Fint om dere kommer med bug-reports her. Så skal jeg prøve å forbedre den. Digital Hybrid har tatt på*seg design ansvar :P
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Oppdatering:
Forandret litt på designet
Lagt til lenker som gir deg URL til klippet
Lagt til Informasjon
Lagt til lenker til direktesending
Oppdatert Indexen
Forandret litt på watchclip.php slik at hvis NRK gir en feilmelding får du den (den viser ikke alltid at cookien er løpt ut).
Det ble mye bedre nå... Flink SkyFex
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan De tilpasse løsningen så den dekker NRK's radioarkiv som også går via web-tv? Jeg tenker da f.eks. på lydarkivet til Are og Odin.