Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 20110
Hei!

Jeg har flyttet til en egen leilighet og valgte å gå for NextGenTel som ISP fordi de hadde god hastighet til en billig penge. Siden de bruker telefonsignaler til internettet, fikk jeg tilsendt en boks som var både router og modem. I forkant hadde jeg kjøpt en ASUS RT-N66U Dark Knight ruter som jeg hadde håpet å bruke ved å sette routeren jeg fikk tilsendt i bridge mode.

Det å sette Inteno DG301B i bridge mode skulle vise seg vanskeligere enn jeg hadde trodd. For det første hadde jeg ikke admin-rettigheter når jeg prøvde å gjøre en "Setup" av routeren (ved å besøke 10.0.0.1 i browseren). Etter å ha chattet med noen i supportavdelingen hos NextGenTel fikk jeg de til å opprette en admin-bruker til meg. Når jeg nå prøvde å gjøre en setup av routeren, fikk jeg bare meldingen:

This wizard helps you configure your Inteno Gateway .

Warning: Running Easy Setup is not possible. There are no templates present.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det er mao routeren ikke beregnet for å tukles med. Nok en gang prata jeg med support hos NextGenTel hvor det eneste tipset de hadde å komme med var å gjøre en setup av routeren via telnet-kommandoer. Dette har jeg ikke en gang hørt om, så har ikke turt å gjøre dette i frykt av å ødelegge noe.

Har noen her inne noen tips om hvordan jeg kan bruke ASUS RT-N66U Dark Knight ruteren min, uten å støte på dobbel-nat problemer etc?

Alle svar mottas med stort takk!
Bidging går egentllig ut på å skru av DHCP server og NAT.. Så skru av dette eller sett det i transparent/relay modus, samt slå av WIFI, koble N66'en WAN port til en av LAN portene på Intenoen og se om du får en offentlig IP i Asusen...
Sitat av FusionPower Vis innlegg
Bidging går egentllig ut på å skru av DHCP server og NAT.. Så skru av dette eller sett det i transparent/relay modus, samt slå av WIFI, koble N66'en WAN port til en av LAN portene på Intenoen og se om du får en offentlig IP i Asusen...
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke expert på dette området, så forgive me hvis jeg ikke henger med på alle begrepene.

Jeg har vært igjennom menyene i routeren, men finner ingen steder hvor jeg kan slå av DHCP eller NAT.

Am i missing something?
DHCP bør være under LAN og NAT bør være under WAN eller lignende... Screenshots hjelper vettu...
Etter MYE leting, har jeg funnet instillinger til LAN og WLAN. Men jeg er ikke sikker på hvilke innstillinger du tenkte å deaktivere. Har du noen forslag?

http://tallang.no/images/Interfaces.jpg
http://tallang.no/images/WLAN.jpg
Slå av Use IPv4 DHCP server og Stateless IPv6 server og bare deaktiver Wlan.. Men legg ut bilder av resten innstillingene også.. Gateway, Broadband Connection og Toolbox
Trådstarter
5 0
Her er screenshots av de andre sidene du spurte om:

http://tallang.no/images/Toolbox.jpg
http://tallang.no/images/IntenoGateway.jpg
http://tallang.no/images/BroadbandConnection.jpg

På hverken Inteno Gateway eller Broadband Connection er det ikke noen spesielle innstillinger jeg kan gjøre. Men dersom slår av Use IPv4 DHCP server og Stateless IPv6 server og deaktiver Wlan, hvordan skal jeg da koble opp nettet mitt? Wifi enhetene mine kopler jeg da til N66'en anntar jeg, men hva med f.eks. den stasjonære PC'en min? Kan jeg fortsatt bruke LAN på Inteno routeren?

I tillegg får jeg TV-signalene mine fra NextGenTel. Disse får jeg gjennom LAN-port 4 på Inteno routeren min. Vil jeg fortsatt være i stand til å se TV gjennom denne LAN-porten?
De nye Intenoene til NGT er merkelig nok Thomson firmware på, så du kan nok følge mesteparten, om ikke alt, av guiden som allerede ligger ute til Thomson 789i.. Evt kan du betale for et /30 subnet så du slipper NAT på NGT sin router og får public IP direkte på din egen router, men kjenner jeg NGT rett så har de alltid spedbarnsproblemer med nye routere, og alt for ofte er det subnet de ikke får til når routerene er "nylansert".. Selv fikk jeg heldigvis utlevert en Inteno x5668 (de tilfeldgivis hadde liggende et par igjen av) sist jeg måtte bytte router, så jeg avventer å oppgradere til ny Inteno (siden syncen på de nye visstnok er ganske awesome i forhold til x5668) til jeg har fått bekreftet at subnet fungerer problemfritt..
Sist endret av bashfoo; 10. november 2013 kl. 11:56.
Ser du bruker PPPoE.. Da må du legge inn dette i routeren din også, eller så vil du ikke få nettilgang.. Og siden du ikke legger ved bilder av undermenyene, som jeg ba om, så vet jeg ikke nøyaktig hvor og hvordan, men under en av undermenyene til Broadband Connection, så regner jeg med at resten skal være... Mulig det er en meny der hvor du kan velge bridge.. Enten må du prøve deg fra eller så må du legge ut bilder av undermenyene også
Trådstarter
5 0
Jeg har da lagt ved screenshots av de menyene du ba om?

http://tallang.no/images/BroadbandConnection.jpg

Der er Broadband Connection. Dersom jeg trykker "View More" under TypeB_1, får jeg opp dette bildet:

http://tallang.no/images/TypeB_1.jpg

Som du ser, kan jeg ikke skrive inn noen verdier, bare se på de verdiene som eksisterer. Er noen av disse interessante?
Jeg tror heller det kanskje er bedre hvis jeg tar en titt og gjør det for deg.... Hvis du vil så kan vi ta det over Teamviewer.. Har du Teamviewer? Hvis ikke, så last ned HER

Før jeg eventuelt gjør dette, så vil jeg at du skal gjøre følgende:

Koble Asusen din til Intenoen med kabel i Asus sin WAN port og Intenoen sin LAN port.
Vær tilkoblet Asusen.

Ja, du vil da ha dobbelt NATing og sånt, men det har ikke noe å si for dette.. Og det er akkurat det jeg skal hjelpe deg med å fikse...

Send meg en PM med brukernavnet og passordet når du har lastet ned og kjørt Teamviewer appen...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk dere løst dette??
Hvis ja, hva gjorde dere? :-)
He ja vi fikk løst det...

Fant ut den ikke kan bridges, men at det finnes en mulighet for å få "effekten" av bridging....
Under Home Network -> Devices (tror jeg det var) så kommer det opp en link nederst på sida som sier "Send WAN IP to connected device" eller noe i den duren... Da fikk Asus routeren hans WAN IP'en og essensielt ble Intenoen bridget... Testet med å forwarde et par porter og det fungerte fint...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Props! Fikk bruk for denne i dag.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noe nytt på denne fronten ? Har DG301 med OpenWRT firmware fra NGT. Dem var ikke særlig vanskelig med å opprette admin-konto, men oppsettet på denne var noe mer overveldende enn den "gamle" firmware'en på foregående Inteno. Gjøre ikke meg stort om man bare får den transparent.
Du får det ikke mer transparent enn å ha egen offentlig IP på din egen enhet samtidig som NGT får tilgang til sitt utstyr (som også har sin egen unike offentlig IP).. Søk om subnet idag før NGT fjerner den muligheten for privatkunder..
Den må da la seg settes opp som bridge da, eller i det miste forward'e IP'n til min ferske Asus støvsamler ? Klarer ikke brette huet mitt rundt hvordan å få dette til på OpenWrt firmware'en til Inteno. Ble for kompleks for meg å "synse meg til".
Når selv NGT-ansatte ikke får det til så ser iallefall ikke jeg en god grunn til å bruke energien min på det som uansett i beste fall blir en harry-løsning med dynamisk IP..
I mitt tilfelle var det ikke så veldig nøye mht til dynamisk IP som endrer seg 2-3 ganger i året. Mitt problem er at jeg har gått igjennom 3-4 routere fra NGT de siste årene, byttet ut samtlige klienter på nettverket - men sliter ennå med ustabilitet. Routerne takler rett og slett dårlig, noe nevneverdig belastning - og kneler nesten daglig. Power-bryteren på routeren er snart utslitt. I tillegg har jeg massivt støy på ~2.4Gz, så eneste løsninga har vært å kjøpe "skikkelig" 5GHz utstyr. Det funker mht tilkobling, men trenger fremdeles avlaste Inteno'en - derav bridging'a.

Har sett på et annet norsk diskusjonfora at et knippe folk har fått dette til, men detaljene er veldig magre og den tråden er død.
Sliter med å få til dette jeg også! Om noen finner ut, så holla at me!
Har fått avtalt med en på NGT support at dem skal sette min i bridge, men ble ikke tid til det idag. Jeg har dokumentert nåværende oppsett ganske solid - så om jeg finner ut hvordan å logge inn på routerens interface etter den er satt i bridge (og admin-kontoen består), skal jeg prøve å få delt hva de har endret.

På den tråden - noe tips om hvordan få tilgang til Inteno'ens interface, når den er satt i bridge?
Sist endret av pr0x; 13. august 2014 kl. 21:51.
Blir vel bare å sette statisk IP i på PCen (og i korrekt range) siden DHCP er deaktivert på Intenoen..
Intenoen byr på mye problemer om dagen. Får ikke nett igjennom lan-portene når jeg kobler til en ny pc med kabel. Det jeg da må gjøre, er å reset'e den 2-3 ganger, så får den nye PC'n til slutt informasjon nok fra intenoen til å gjenkjenne nettverket.. Og nextgentel ber meg om å lese freakforum, fordi de ikke har noe informasjon å gi meg rundt det å bridge, slik at jeg jeg kan bruke min egen ruter.

Fikk du ordnet det, Pr0x?
Både og.. fikk fiksa det i kveld, og han sa han lot ethernet-interfacet være åpent for resterende porter (Bridge -> LAN1) - men klarer ikke få noe respons fra Inteno'en.

Prøvd med ip 10.0.0.2 , maske 255.255.255.0 , gateway 10.0.0.1 - ethernet rett i routern - både på LAN1 (bridge-porten) og de andre, lite suksess. Noe tips?
Prøvd de andre lokale IP rangene? (172.16.0.0/12. og 192.168.0.0/16)