Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6195
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Lærerne har veldig lett får å komme på "jentenes side". Altså at de støtter jentene uansett hva omtrent. Jeg har noen eksempler som var i klassen min. (Jeg var den som alle skyldte på uansett hva. UANSETT!)

Ett eksempel:
Jeg var i kantina i friminuttet og bare læxan. Når friminuttet var over spaserte jeg opp til klasse rommet og går inn døra. Der står læreren min og ser stygt på meg. Han sier dette:
Da har du fått anmerkning **** ! *-Sinna stemme* (De hadde jo selvfølgelig skyldt på meg)

Jeg spør hvorfor og det vil han ikke svare på. Jeg spør de jeg sitter ved siden av og de sier at det var *ei av jentene* som hadde twista på navna i klassen så de blei "litt" stygge, og skrivd de på tavla.
Jeg sa jo da selvfølgelig fra til læreren som spurte jenta om det var sant.
Jenta sa JA mens hun lo så det sang etter. Læreren begynte også å le og det blei ikke noe greier ut av det da. Jenta fikk ikke kjeft og ikke anmerkning.

Ett annet eksempel:
Vi hadde hatt en prøve og jeg og hun ved siden av meg sammenligna prøvene våre. Jeg hadde svart akkurat det samme som henne på et spm men fikk ingen poeng, noe som gjorde at jeg gikk ned en karakter på prøva. Jeg bestemte meg får å snakke med læreren og gikk opp til kateteret. Foran meg sto såkalt en av "stjerne elevene" eller burde jeg si yndlings? I så fall, jeg sto bak henne.
Jeg hørte jo selvfølgelig hva de snakka om.
Hun som stå foran meg hadde fått en 5+ men klagde på at hun ikke fikk 6. Hun unnskylte seg med "åh jammen jeg visste ikke at jeg skulle si akkurat det daa" og hun fikk grini seg opp til en 6'er.

Så var det min tur!
Jeg la prøven med 3'er, på kateteret og sa at jeg hadde blitt trekt på det ene svaret når jeg egentlig skulle hatt poeng. Jeg sa også att det hadde ikke hun ved siden av meg gjort.
Læreren blei så forbanna på meg fordi jeg kom opp til henne og begynte å klage på at jeg fikk trekk på den oppgaven og hun tok tak i boka(altså hennes lærer bok, med hard perm) og kasta den på meg!!
No joking!

Hu kasta faen meg boka etter meg kun fordi jeg klagde på trekk på en oppgave som var fasit rett!


Så JA jeg syns skolen kjønnsdiskriminerer! Ihvertfall mot meg!
Vis hele sitatet...
minner om lærern min, jeg fikk tre anmerkninger for att jeg ikke stilte opp til rletimen i påskeferien, for att jeg ikke hadde gjort leksa og att jeg ikke hadde med bøker. også har vi en gymlærer som setter karakter etter "kløft er tøft" ordtaket. sjuke gamle pedoen hadde til og med gått gjennom jentedusjen og sagt han gikk feil.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
minner om lærern min, jeg fikk tre anmerkninger for att jeg ikke stilte opp til rletimen i påskeferien, for att jeg ikke hadde gjort leksa og att jeg ikke hadde med bøker. også har vi en gymlærer som setter karakter etter "kløft er tøft" ordtaket. sjuke gamle pedoen hadde til og med gått gjennom jentedusjen og sagt han gikk feil.
Vis hele sitatet...


Hadde en slik pervo vi også. ble anmeldt flere ganger, var borte fra skolen ett års tid tidligere men jobber der nå..
rart ikke noen har slått han flat.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jenter utvikles kjappere enn gutter.
Også mener jeg at skolen er bedre satt opp for jenter enn for gutter (min mening..)
Vis hele sitatet...
Hehehe...skolen er ikke satt spesielt bra opp for noen.

Hvorfor du mener at den er tilpasset jenter skjønner jeg ikke, men jeg finner det litt morsomt. Du må gjerne utdype
For det første vil jeg si at med mindre man klarer og beregne helt nøyaktig hvor mye genetiske forskjeller spiller inn. Så vil fortsatt den beste måten og måle evner være det man presterer der og da. Om jeg får like gode karakterer ved likt arbeid som jentene på videregående/universitet osv. så spiller det liten rolle om jeg fikk 3 i norsk i 6. klasse.

Videre vil jeg si at jeg støtter slashdot 100% når det kommer til norskfaget. Jeg skal nå ta studiene opp igjen, dvs. fullføre studiekompetansen. Og jeg må si at jeg gleder meg til og ta opp norsk nå som jeg har blitt mer voksen. Ikke bare med tanke på videre studier, der det og kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig er utrolig viktig. Men også for eksempel her på forumet. Jeg ser mange gode innlegg som er godt skrevet og mange gode som er dårlig skrevet. Og jeg misunner dem som virkelig kan dette med godt skriftlig språk. Jeg snakker ikke om rettskriving, dette har man retteprogram til. Men settnings oppbygging og timing.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Lilje Vis innlegg
Hehehe...skolen er ikke satt spesielt bra opp for noen.

Hvorfor du mener at den er tilpasset jenter skjønner jeg ikke, men jeg finner det litt morsomt. Du må gjerne utdype
Vis hele sitatet...


et lite eksempel kan være at i språk er jenter flinkere enn gutter, men blir vurdert ut i fra samme kriterier. i gym er gutter flinkere enn jenter, men der er det faen meg forskjellige kriterier for jenter og gutter. Om en gutt har glemt gymtøy er det anmerkning og fravær fra gymtimen med en gang, i tilleg til at eleven blir stemplet av læreren som lite interresert, om en jente glemmer gymtøy mnd i strekk har hun mensen HVER uke "orker ikke" ha gym som følge av mensen.
(forstår utrolig godt det ikke er noe fett å ha gym med mensen, har nemlig blødd fra mitt eget kjønnsorgan en stund som følge av piercing og det suger virkelig!)
Det er like krav til alle i alle fag (med unntak av gym, klag gjerne på gym. Det burde ikke vært et karaktersatt fag som har innvirkning på akademia) og derfor kan du ikke si at det er diskriminerende, kan du vel? At "gutter er bedre i realfag" og "jenter bedre i språk" er vel ikke noe som er 100% virkelig, heller?

Skjønner ikke helt argumentet ditt her.
Sist endret av anamnesis; 22. januar 2011 kl. 15:07.
hoveddelen av argumentene mine er tidligere i tråden, men kan virke som de bør jentas. og jo, jenter er beviselig bedre i språk og gutter i realfag. dette gjelder både statistisk og med forskning på hjernen. språkkarakterer er det forøvrig 7 av, mens realfag har vi to av (i grunnskolen). når disse teller like mye på snittet er svadaen komplett.
Jenter er også tidligere utviklet en gutter og kan fort dra i fra skolemessig. i forhold til tidlig skolegang og språk har man nok ett problem da gutter er mer interresert i action o.l mens jenter gjerne setter pris på standard "skole" tekster så det er fint lite motiverende for gutter å lese tekster de ikke finner interresante.


jeg kan også få med at karakterer i heimkunnskap, musikk, kunst og håndverk, norsk språkhistorie bør fjernes fra tellende karakterer før gym fjernes.
Det at jenter får ekstrapoeng på enkelte høyskoler er lok... i'm just sayin'...
Ser jo argumentet om "handikap" jentene får i kroppsøving og at gutter kunne/burde fått det i språkfag, men det kommer faktisk bare til å bli rot. Så må jenter få lettere krav i realfag sånn vil det fortsette til alle får en individuell karakterskala tilpasset seg selv.

En 6er i Kroppsøvning må bety at du holder et visst nivå, uansett om du er gutt eller jente. Da skal du kunne ta såså mange hangups, og løpe 8 runder på coopern. Samme i fysikk, norsk og matte. En karakter skal bety at du holder et visst nivå, uavhengig av hvilket kjønn du er!
Tja på coopern (skjekka krav i karakterboka) får jenter en 6er for og klare og løfte 20kg i benk (det vil si stanga)
Hva med realfagspoeng? Skulle vi fulgt logikken til en del her inne, så må vi jo fjerne dem siden statistisk sett er gutter bedre i realfag enn jenter og dermed er det diskriminerende å gi ekstra poeng. Det blir for simpelt. Og du med den gymlæreren som forskjellsbehandler og gir samme jenta fri hver gang; det er ikke faget eller vurderingen det er noe galt med, men læreren din.
Det er mye viktigere å ha en undervisning som er tilpasset best mulig den enkelte elev enn å krangle om vurderingskriterier og karaktersetting. Enhetskolen er vi for lengst ferdig med, en gang på 70 eller 80-tallet tror jeg. Nå handler det om individualisert læreplan, tilpasset opplæring og generell tilrettelegging for at alle skal lære mest mulig. Og så får vi håpe de endelige karakterene gjenspeiler det du kan og ikke tryne ditt.

Den grunnen til at jenter ofte gjør det bedre på skolen er kanskje heller at det i stor grad brukes en undervisningsform som er bedre tilpasset jenter. Men det er ytterst få lærere i dag som er på samme side som moderne pedagogikk, de bruker gjerne sine personlige erfaringer til å gjøre det de mener er en best mulig jobb. Mange føler forskerne trekker opplegg ned over huene på dem.

Bedre undervisning til alle er bedre. Krangle om karaktersettingen, ikke så mye.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Hadde en slik pervo vi også. ble anmeldt flere ganger, var borte fra skolen ett års tid tidligere men jobber der nå..
rart ikke noen har slått han flat.
Vis hele sitatet...

Grindvold eller Hoppern:P?
Sist endret av Tortia; 27. januar 2011 kl. 04:25.
Gikk ikke u.skole i moss så ingen av de. Og ferdig med enhetsskolen? Når var du i et klasserom sist?

er 4 år siden for min del, og var langt fra ferdig da i allefall..
ble ferdig med skolen ifjor 13 år utdanning
Det vil uansett være forskjell på folk når det gjelder fag.
Hva med de som ikke har så god tallforståelse? Hva med de som har lese- og konsentrasjonsvansker?

Er det ikke bedre å støtte de som sliter, i stedet for å anta at et helt kjønn sliter (grovt sett halvparten av klassen)?

Alle er som regel flinke i et eller annet, og ofte så har det med interesse å gjøre, men det kan også være at fagstoffet ikke er like lett å skjønne for alle.
En skole der alle får hjelp til det de ikke skjønner/klarer hadde vært det beste. Det å kompensere for elever handicap ved å gi dem lavere terskel per karakter er ikke noe gunstig, ettersom man ikke kan måle jenter mot gutter igjen.
Hvordan skal man kunne gi lik lønn for lik jobb/utdanning når man ikke har klart de samme prestasjonene?

Karakterer er et mål på hvor bra man har klart å nå målet i pensum (selvklart opereres det med trynefaktor, men den kan ikke jeg ta stilling til, ettersom den egentlig ikke skal være tilstede).