Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4251
Noen fler som har lagt merke til at de alltid har på sko inne i amerikanske filmer og serier?

Hva kommer dette av? Er det en vanlig kultur der borte eller er det fordi sokker ser udelikat ut på TV?

Må da være ektremt ugunstig å ha med seg møkka uteninfra inn.
Du bruker vel sko på arbeidsplassen din?
Det er vanlig å gå med sko inne i hjemmet, iallefall noen steder i USA.
Sist endret av bobbo; 22. november 2010 kl. 13:37.
Sitat av Source Vis innlegg
Hva kommer dette av? Er det en vanlig kultur der borte eller er det fordi sokker ser udelikat ut på TV?

Må da være ektremt ugunstig å ha med seg møkka uteninfra inn.
Vis hele sitatet...
Dessverre er det veldig vanlig, og jeg fatter ikke hvorfor. Spesielt ekkelt når så mange fremdeles har vegg-til-vegg-tepper som samler opp skitt. Noen er selvfølgelig smarte nok til å ha egne innesko hjemme, men det lukter sikkert lite digg av føtter som er iført sko så mange timer i døgnet.
Når jeg var i Amerika var det vanlig å ha sko inne. Man tok de av seg i soverommet når man skulle legge seg, ellers var det relativt vanlig å gå med sko inne. Dette var i Iowa.
Har faktisk lurt på dette siden jeg var 5 år og så på A-team på TV3. Kompenserer dem med å rengjøre oftere enn oss, eller har dem bare en lavere hygienestandard?
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Når vi hadde besøk fra Amerika hjemme, synes han det var rart å gå uten sko inne. Mente det var gulvkaldt.

Han var forøvrig fra Seattle, hvis det er relevant...
Bare for å legge til noe her; legg gjerne også merke til at de aaaldri låser bildørene, ikke at det er spesielt vanlig i serier/filmer fra andre land heller thou, men der har jeg faktisk sett det forekomme
"What are you doing, are you muslim?"

Var spørsmålet jeg fikk når jeg tok av meg skoa hjemme hos noen søskenbarn som bor i Utah.

Så ja er veldig normalt og gå med sko inne i Usa, som luni sier er dette ofte kombinert med vegg til vegg tepper, udelikat!
Har også merket på "ekstrem makeover home edition" så lager de ikke en yttergang, som er vanlig i norske hus. De lager hus der man kommer rett inn i stua.
Sist endret av mo3; 22. november 2010 kl. 14:34.
Det samme merket jeg. Hoveddøren leder rett inn i stua mange plasser.
Det er det samme i Tyskland. Der skal du ha på sko inne.
Må da være mer behagelig å få av seg sko etter én arbeids- eller skoledag.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av waf Vis innlegg
Må da være mer behagelig å få av seg sko etter én arbeids- eller skoledag.
Vis hele sitatet...
Indeed, men kanskje de bytter sko hvis det er snakk om arbeid.

Fascinerende greier. Burde jo vært vi i kalle Norge som gjorde dette. Da ville det gitt litt mening hvertfall.
lurt på dette sykt lenge selv :s liker ofte å sitte med føttene i sofaen, digg med sko oppi der og da
Har slekt og venner godt spredt ut over hele landet der borte, men mest på østkysten. Samtlige bruker sko inne. De aller fleste trasker bare rett inn i huset med samme sko de har brukt hele dagen ute og tar kun av seg sko når de skal på soverommet. De fleste har også ytterdører som går rett inn på kjøkkenet eller stua. Nærmeste jeg kjenner til som nærmer seg norske forhold er de som bor i New England området helt nordøst i landet. De har faktisk yttergang og bytter om uteskoene til tøfler eller innesko, men går kun på sokkene på soverommet.

Har faktisk samme vanen selv og bruker tøfler inne. Praktisk og deilig.
Tøfler er jo en ting, men sko hele tiden bortsett fra når du sover? "Fot-fetisj" ble plutselig så mye verre enn jeg allerede trodde det var.
Sist endret av Volch0k; 22. november 2010 kl. 17:03.
Sitat av waf Vis innlegg
Må da være mer behagelig å få av seg sko etter én arbeids- eller skoledag.
Vis hele sitatet...
Ser på serier som f.eks Mad men. Det er 1960 og moten for menn er stramme lær/skinnsko og de har de på hele dagen. Kvinnene har på høyhæla sko. Skjønner ikke at de klarte det :S

Antagelig er det ikke så bra på kamera med sokker.
Vegg til vegg tepper er en uting uansett, men hvertfall hvis det skal tråkkes skitt rundt. Tenk på alle stedene de har vært med de skoa og alt de kan ha tråkka i som de så drasser inn i hjemmet sitt. Ugh. Hva med småbarn? Leker ikke de ofte på gulvet? Eller voksne forsåvidt også, hehe.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Det er det samme i Tyskland. Der skal du ha på sko inne.
Vis hele sitatet...
Kjører ikke tyskerne innesko? Altså separate sko de bare bruker inne?
Har lest litt i flere forums om det her, ett quote sier vel nok:

"Guests can't walk barefoot or with dirty smelly socks in my house either I give them slippers to wear or I make them wash their feet outside."

Hva faen tenker jeg da...
Man må også huske på at det er mye mer vanlig med hushjelp i USA. Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men hvis jeg slapp å vaske huset hadde jeg heller ikke brydd meg så mye om hva jeg dro med meg inn. Familie og venner jeg har i USA lever i de mer "finere" strøkene og alle har hushjelp. Venner jeg har som flyttet bort dit i voksen alder bruker ikke sko inne dog, selv med hushjelp.

Bare en liten input fra min side, selv om jeg ikke vet om det har noe med saken å gjøre. Selv liker jeg forøvrig bedre å gå med sko inne, selv om jeg er født og oppvokst i Norge. ^^
Ble selv ganske nyskjerrig nå og har lest litt rundt. Det ser ut som om det er store forskjeller i USA.

Folk i sør bruker ofte boots og det kan være vanskelig å få de av og på om og om igjen, de som bor nord-vest bruker som oftes ikke sko inne(kanskje det har noe med at det er mange her med skandinaviske aner og fått dette herfra). Folket i California bruker sko inne fordi det ikke regner og det er veldig lite gjørme å dra inn i huset/leiligheten. Folket i øst virker det som er en veldig blanding, og mange bryr seg rett og slett ikke...

Det er mange forskjellige meninger rundt dette, selv tar jeg av meg skoene så fort jeg kommer inn i et hus, og kan kun huske å bruke sko inne borte ved en anledning, og det var fordi det var utrolig møkkete der.

Jonnis
Sist endret av jonnis; 22. november 2010 kl. 18:38.
De sjeldne gangene jeg bruker sko inne er hvis jeg har mye varer fra F.eks Meny som skal inn i kjøkkenet. Da sjekker jeg også først om det er ekstremt med møkk på skoene før jeg sprader inn gjennom huset.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Skoregelen varierer veldig på hvilke stater en kommer fra i USA. Det er gjerne skoforbud i de områdene der det er snø og gjørme mesteparten av året. Mens de som bor i de områdene som ikke sliter med disse problemene har gjerne skoene på. De husene som ikke har skoforbud tenderer også til å ha dårligere isolasjon. Slik er det som regel i varmere strøk, der utetemperaturen nesten er lik innetemperaturen. På den kalde halvdelen av året kan det være ganske kjølig i disse husene, siden gulvet holder lavest temperatur kan det være praktisk med sko i stedet for sokker.

Skoene står som regel utenfor soverommet. Om morgenen blir skoene brukt på lik linje som alle de andre klærne vi normalt bruker inne. Mange velger også å oppbevare skoene i klesskapet på soverommet, mens i Skandinavia har vi gjerne egne skap i gangen eller kjelleren som er ment for skolagring.

De som ikke praktiserer skoforbud ser på det å ta av skoene før man entrer huset til en fremmed som en rar handlig, og i enkelte tilfeller en fornærmelse. Helt motsatt av hva vi er vant til i Skandinavia. De som liker å ha skoene på kan i tillegg føle seg nakne å bli bekymret for at føttene deres skal lukte. Enkelte kan også se på det som et irritasjonsmoment å bli bedt om å ta av skoene når de besøker andre.

Mange nevner at skitt og spytt fra bakken gjør skobruk inne til en forferdelig uhygenisk sak. Mens skobrukerne gjerne argumentrer med at vi kan sitte på offentlige seter, trapper og bakken for den saks skyld uten problemer. De klærne vi bruker til dette formålet blir som regel ikke skiftet når vi kommer hjem. Skobrukerne mener også at en dørmatte løser det meste av problemet.
Å bruke sko inne i et hus, er like lite gjennomtenkt som religion.
Amerikanere er snåle, første gang jeg var på en privatfest der (vestkysten), så satt folk å dampet mariuhana på harde livet, helt normalt. Når undertegnede så fyrte seg opp en vanlig sigarett så fikk folk noia og jeg måtte ut å røyke ferdig..
Da jeg bodde i Sør Afrika hos en familie der var det også vanlig å gå med sko inne. det var også vegg til vegg teppe i mange rom. Jeg ble sett rart på da jeg tok av skoene mine i gangen første gang, og skjønte fort at dette ikke var et hverdagslig syn for disse. forøvrig hadde denne familien to maids (mer som tjenere som gjorde alt, hvis du spør meg) som vasket flittig. flekker på teppene ble skrubbet iherdig vekk.
Hvis det var mitt hus hadde jeg nok tatt av meg skoene, uavhengig om jeg hadde befinnet meg i Afrika, Asia eller Amerika, dette dog fordi det blir fort møkkete!
Spurte nettopp noen amerikanere på en ventrilo-server angående dette, og ja. Det er faktisk helt vanlig å gå med sko inne i USA, både hjemme og hos andre. De kunne dog ikke svare på hvorfor det trodde det var sånn. De eneste hjemmene de hadde fått forespørsel om å fjerne skoene i, var inne i såkalte overklassehjem hvor de hadde mye fine tregulv og dyre tepper.
Kanskje litt off topic,men mener at det er dårlig med stuebord der også. Har sett en del i stuene hos private folk og da sitter de evt med middagen i fanget og bruker kun gaffel..
Anyone..??
kan sikkert hende at dem bruker mere sko inne i statene,men uansett hva som hadde vært normalt der så ville dem fortsatt beholdt skoa på i tv. tenk på alle sitcoms der folk flyr inn og ut hele tiden, ville mistet flyten med å ta av og på seg skoa hele tiden.
Sitat av bumpman Vis innlegg
kan sikkert hende at dem bruker mere sko inne i statene,men uansett hva som hadde vært normalt der så ville dem fortsatt beholdt skoa på i tv. tenk på alle sitcoms der folk flyr inn og ut hele tiden, ville mistet flyten med å ta av og på seg skoa hele tiden.
Vis hele sitatet...
Tja. Humor blir skapt i en kultur. Om det var vanlig å ta av seg skoene inne så ville det vært unaturlig om de ikke tok av seg skoene i humorserier. Det å ta av seg skoene ville blitt en ting alle kjenner seg igjen i og som man kunne laget humor av. Tenk f.eks. Mot i Brøstet der Nils støtt og stadig sparker av seg skoene så de flyr vegg i mellom. Dårlig eksempel siden det ikke er morsomt, men det er ikke de fleste amerikanske situasjonskomedier heller, så poenget mitt står.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Har lest litt i flere forums om det her, ett quote sier vel nok:

"Guests can't walk barefoot or with dirty smelly socks in my house either I give them slippers to wear or I make them wash their feet outside."
Vis hele sitatet...
Dersom man lufter føttene godt i tillegg til at man er påpasselig ved valg av kvalifisert fottøy i forhold til vær så vil ikke dette være noe problem.
Men dersom man går med sko konstant vil det være større sjangs for å bli klam og varm på føttene, noe som i sin tur kan føre til fotsopp.

Jeg kunne godt tenke meg å studere statistikk over utbredelsen av fotsopp i feks. USA kontra Norge for å se om denne voldsomme bruken av sko har noen helsemessige bieffekter.

Dette er muligens litt frekt av meg, men jeg prøver å stille et spørsmål relatert til snodig skikk og bruk i USA:

Er det vanlig at alle deltakerne på en ungdomsfest står oppreist store deler av kvelden med røde plastkrus eller er dette scenarioet forbeholdt American Pie og tilskuere til spontan, amerikansk fyllesex?
Det er faktisk tilfelle ved colleger at festene ofte består av folk med rødeplastkrus som står og prater. Dette er vanlig siden man ofte lager enten punsj eller har kegs, og da er det mer praktisk med plastkrus enn skikkelige glass.

Har jo også selvfølgelig ordinære "norske" hjemmefester også, men siden drikke er billig her er det ikke noe stress for den som holder festen å holde med drikke for alle sammen.


PG
Kan forsåvidt ikke huske sist noen jeg var sammen med hadde så sure tær at det luktet noe særlig. Greit nok at det av og til kan lukte litt surt med en gang man tar av sko, men det er hovedsaklig skoen som lukter, ikke foten eller sokken.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Det er det samme i Tyskland. Der skal du ha på sko inne.
Vis hele sitatet...
Ikke i hele Tyskland, iallefall ikke i Berlin når jeg var på skoletur med klassen og bodde hos familien til brevennen. Der tok de skoene av når de gikk inn inngangsdøren. Kanskje dette varierer etter hvilket hus de bor i, selv om jeg ikke ser noen grunn til at det skal gjøre det. De bodde i en liten blokkleilighet.

Da jeg besøkte en familien i Seattle i USA hadde de alle skoene ved inngangsdøra. Jeg tror dette fenomenet varierer ganske så geografisk.

At man ser det ofte i filmer kan jo være at de rett og slett ikke tenkte på skuespilleren gikk med sko inne når de filmet.
Sist endret av RandoMa; 23. november 2010 kl. 06:08.
Sitat av RandoMa Vis innlegg

At man ser det ofte i filmer kan jo være at de rett og slett ikke tenkte på skuespilleren gikk med sko inne når de filmet.
Vis hele sitatet...
Neppe. De har nok egne personer med eneste oppgave å speide etter slike feil.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Tenkt på dette selv. Ser ofte på film at en tenårlig sitter på senga si med converse på. wtf sko i senga tenker jeg hver gang
Sitat av bumpman Vis innlegg
kan sikkert hende at dem bruker mere sko inne i statene,men uansett hva som hadde vært normalt der så ville dem fortsatt beholdt skoa på i tv. tenk på alle sitcoms der folk flyr inn og ut hele tiden, ville mistet flyten med å ta av og på seg skoa hele tiden.
Vis hele sitatet...
Mister ikke flyten i f.eks Mot i Brøstet