Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1807
Jeg ble skikkelig opprørt da jeg leste denne artikkelen og tenkte den ville gjøre seg bra som grunnlag for en diskusjon.

Gruer seg til kuldebølge

Det virker kanskje pendandisk å understreke det, men kriteriet for å delta i denne diskusjonen er å faktisk lese artikkelen i sin helhet og om man orker, å lese noen av kommentarene.

Saken som omtales er en sak vi har sett igjen og igjen rundt denne årstiden; tilstanden og ikke minst forholdene til de som bor på gata i Norge, da spesielt tunge rusmisbrukere. Kort fortalt, vinteren kommer og det er ca. 6000 mennesker i Norge som er uten bosted. En stor del av disse, 37% i følge artikkelen, bor hos venner og bekjente, mens 23% bor i en midlertidig utleid bolig. I tillegg har du de som bor på gata nå eller som er henvist til et midlertidig akutt sted å bo/sove.

Så hva skal vi diskutere her? Vel, etter å ha lest gjennom flere lignende saker og ikke minst kommentarene så er det en del generaliseringer som går igjen:

1. Hvorfor kan vi ikke sette opp varmetelt, ansette noen som kan passe på teltene? Dette som en motpol til hospitsene som ofte er a) enten fulle av rus og kriminalitet eller, paradoksalt nok, b) ikke tillater noen form for rusbruk og er dermed er uønsket som overnattingssted for de som kanskje trenger det mest.

2. Norge bruker masse penger på innvandrerne og andre land (random land i Afrika, eller bare Afrika), men ikke på nordmenn som sliter!

3. Den kyniske: man trenger ikke være uteligger i Norge i dag, alle kan få hjelp, alle kan få jobb, det at noen går på gata er fordi de ikke VIL forandre seg og gir man dem penger så bor de fortsatt på gata.

Disse 'punktene' er noe vi kan diskutere, samtidig som vi tenker over hva som faktisk kan gjøres for å få til forandring. Jeg mener at forandring må skje, for måten disse menneskene lever på og blir behandlet på hører ikke hjemme i vårt samfunn. For min egen del kan jeg jo begynne sånn smått med de forskjellige punktene:

1. Idéen er god, varmetelt er noe som kunne ha fungert, da spesielt nå som kulda kommer for fullt. Når det gjelder hospitsene tenker jeg at det ikke er stort man kan gjøre, pga at hospitser ofte er styrt på frivillig basis og dermed er det de som styrer som setter reglene og sørger for opprettholdelsen av disse. Problemet med dette punktet er, selvsagt, økonomi. Hvem skal betale for dette? Folk som roper høyest om at vi må bruke penger på 'våre' før andre, ignorerer ofte glatt at primæransvaret for slike tilbud ligger hos kommunen, ikke staten. Og hvem styrer kommunen Oslo? Jo, Høyre/Frp, som de som roper høyest om 'oss' og 'dem' ofte assossierer seg selv med.

2. Se punkt 1. Samtidig vurderte jeg sterkt å ikke ta med dette, men siden det er så mye grums som kommer opp i disse debattene på Dagbladet, måtte jeg nesten. Disse menneske evner ikke, etter min mening, å ha to tanker i hodet samtidig. Vi har råd til både og. Vi trenger ikke kutte i u-hjelp for å hjelpe uteliggere i Norge.

3. 'Den kyniske' viser en enorm forakt for hvordan samfunnet vårt faktisk opererer. Hvis man ignorerer sosioøkonomiske forhold, så er det egentlig fåfengt å diskutere konsepter vi tar for gitt, som 'valg' i forhold til avhengihet av substanser eller 'valg' med tanke på jobbmulighet.

Hva synes dere? Hva kan gjøres? Er dere enige/uenige med noen av debatantene? Jeg er klar over at mine punkter er veldig generaliserende, for eksempel er jeg veldig nedlatende mot de som støtter punkt 2 og 3, men det betyr ikke at jeg ikke er åpen for å høre hva folk som er mer enige i disse punktene synes om situasjonen.
Det er ingen som trenger å bo på gata i Norge så lenge de ikke velger det selv. Vi bruker kanskje 1% av BNP på å hjelpe u-land, å kutte i dette blir bare helt feil selv om pengene i noen tilfeller ikke går dit de skal.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er ingen som trenger å bo på gata i Norge så lenge de ikke velger det selv.
Vis hele sitatet...
Allikevel så er det folk som bor på gata, og dette har de ifølge deg valgt selv. På hvilke måter har disse individene valgt disse omstendighetene på egenhånd? Virker litt merkelig å synes det er så skrekkelig festlig å bo på gata at en velger det selv, synes du ikke?
Sist endret av Sky; 20. november 2010 kl. 23:06.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er ingen som trenger å bo på gata i Norge så lenge de ikke velger det selv. Vi bruker kanskje 1% av BNP på å hjelpe u-land, å kutte i dette blir bare helt feil selv om pengene i noen tilfeller ikke går dit de skal.
Vis hele sitatet...
Man har i teorien krav på tak over hodet i Norge. Ting er desverre ikke så enkelt i praksis. Man må gjerne gjennom en søkeperiode som kan ta lang tid i behandling, og som består av å gjøre papairarbeid en del mennesker ikke forstår mye av, og ikke har råd til å leie advokat til å hjelpe dem med.
"da kan det godt være 80 minus for min del, sier Borgen"

Skikkelig barsk uteligger det der. Men fra spøk til alvor så er dette ganske alvorlig for mange uteliggere. Det er vel ikke så stort problem i utkantnorge siden kommunene faktisk gir de fleste som havner i en slik situasjon husrom.. Er litt uklar på hvorfor de har det så mye verre i byene i grunnen.
Hvorfor bor de i byen da, uteliggerne? Hadde jeg vært uteligger i en by hadde jeg reist opp i marka og bygget meg et skikkelig krypinn, tent stort bål og kjøpt mat for trygda.
"Hundrevis av hjemløse
I Norge er over 6000 mennesker uten fast bosted. "

Den var litt morsom...
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Hvorfor bor de i byen da, uteliggerne? Hadde jeg vært uteligger i en by hadde jeg reist opp i marka og bygget meg et skikkelig krypinn, tent stort bål og kjøpt mat for trygda.
Vis hele sitatet...
Tipper det har noe med tilgangen på dop å gjøre...
Det er jo dems valg å bruke pengene på dop og ikke hus?

Anyways, har de tilgang på gratis rehabilitering?
De er i byen pengene er så pass vet de alle sammen !!
Sitat av qtippz Vis innlegg
De er i byen pengene er så pass vet de alle sammen !!
Vis hele sitatet...
Hva for noe? Skjønner ikke helt hva du mener her..
Sukk. Ser det er flere her inne som kommer med 'den kyniske's svar: det er deres valg å leve på gata.

Sofsen, en blogger, har satt det litt på spissen. Dvs hun skriver godt, men kanskje litt populistisk, uansett, jeg synes hun får fram poenget på en enkel og fin måte:

Kari fryser. Men det er godt det bare er august. Det blir verre om noen uker. Hun orker egentlig ikke å tenke på det en gang. Morgensola titter frem bak noen bygninger. For mange er dette en ny dag med nye muligheter. Folk strener forbi med kaffe i hånden. Kari tenker i blant tilbake på barndommen sin. Da var alt så mye enklere. Hun var ofte bitter før; "hvorfor er det ingen som hjelper meg?" Men nå er hun vant til det. Livet har bare blitt slik. Og hvordan kan hun egentlig klage? Hun har jo valgt dette selv.

Trond er sulten. Han titter ned i den slitte koppen fremfor føttene sine. 20 kroner. Å være fattig i et av verdens rikeste land. Han takket pent for mynten, da en ung jente i tjueårene slang den fra seg i forbifarten. Det er ofte de yngre som gir penger, tenker han for seg selv. De eldre, spesielt de på hans alder, rynker bare på nesen og ser stygt på han; "jeg gir ingen penger! Jeg vet nok hva de pengene går til!" Men hva kunne han forvente? Han har jo valgt dette selv. Nok en lang dag er gått vekk i intet. Men nei, han kan visst ikke forvente annet.

Siri flykter fra virkeligheten. Hun kjenner rusen leke med hodet. Alle lyder blandes sammen i et tåkete stoppested i tilværelsen. Hun vet at polititet er like i nærheten. Hun er vant til det nå. Hun vet at De Normale ser henne. Ja, hun er vant til det. De Normale anser henne som maling på teppet, som støv i kjelleren, som en torne på rosebusken. Siri er i veien. Hun vet det godt, innerst inne. Hun er en av de som gjør det ekkelt for De Normale å gå gjennom byen, særlig på kveldstid. Siri er spesielt redd for barn, deres blikk, at de peker og kommenterer. Hun vet nok hva foreldrene deres forteller om henne. Siri er jo farlig. Likevel vet hun at De Normale synes synd på henne. Selv om hun har valgt dette selv.

Bjørn blir sett ned på. Bokstavelig talt. Men hva kan han gjøre? Han er nektet overalt. Noen ganger spør han seg selv hvorfor han fremdeles lever. Hva er det å leve for? Bjørn kjenner alle blikkene som stadig vendes mot han. Hvor kan han få være i fred? Han stirrer ned i bakken. Han ser føtter overalt. Noen går fort, andre går sakte. Hvor skal alle hen? Bjørn er en kuliss i andres stressende hverdag. En kuliss i et teater der ikke engang statistene vet navnet hans. Han har satt frem en plakat. En gang stoppet en kvinne opp og leste plakaten høyt. Hun begynte å le rått da hun leste slutten: "Jeg er ikke kriminell". "Har du til og med skrevet dette selv", hadde hun sagt. Hva kunne han svare. Han har jo valgt dette livet selv.

Trine kjenner at det er lørdag. Mange fulle mennesker i gatene. Noen stopper opp for å ta en prat. Det er hyggelig. De fleste er alltid mye snillere etter noen øl på samvittigheten. Det er Trine óg. Lørdager er på mange måter den beste dagen i uka. Samtidig den verste. Alle rundt henne har et avbrekk fra det vanlige, etablerte liv. Der de drar ut på byen for å kose seg. Hva gjør Trine? Hun bare flyter. Flyter på det umulige. Hun har heldigvis andre ved sin side. Andre som også falt ut av livet. Sammen kan de leve det livet de har valgt selv. Men det er ofte intriger. Hun husker godt da Jens bare forsvant og hun fikk skylden.

Kim er redd. Han engster seg for morgendagen. Han drar opp glidelåsen i boblejakka, myser ut i den kalde kveldslufta. Mon tro hva klokka er. Hadde han sovet lenge? Han sukker tungt og reiser seg. Han sjekker i lommene etter penger. Han hadde solgt tre utgaver av =Oslo i dag. Det er ganske bra. Kim kjenner abstinensene trenge seg inn i kroppen. Som om de tar tak i han, holder han fast og viser hvem som har makten her. Men hva kan han gjøre. Han har tross alt valgt dette selv.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld: sosioøkonomiske forhold er et stikkord her. For å ta et banalt eksempel: I følge SSBs tall så er sjansene for å ha kort utdanning og for å røyke mye høyere om du bor i Finnmark enn om du bor i Oslo. Det er to faktorer her: 1) hvor du bor og 2) utdanning. Har du lav utdannelse er det større sjanse for at du røyker, bor du i Finnmark er det større sjanse for at du har lav utdanning, altså større sjanse for at røyker. Hvordan kan vi konstruktivt diskutere 'valg' i denne sammenhengen? Det kan godt hende jeg taler for døve ører, men jeg tror fast på at det ikke er noen som velger å bo på gata, i Oslo, i 20 minus.
Jeg mener det hele har en lett løsning.

Dersom alle husstander i Norge tar inn bare 1 person i året og lar han sove og spise bare en dag så kan han gå til neste hus neste dag.

Ved å gjøre dette vil ingen sove på gata igjen.

Det krever mer fra de som låser seg inne i sitt eget hjem og frykter fremmede, men jeg mener det er en liten pris å betale.
Sitat av Sky Vis innlegg
Allikevel så er det folk som bor på gata, og dette har de ifølge deg valgt selv. På hvilke måter har disse individene valgt disse omstendighetene på egenhånd? Virker litt merkelig å synes det er så skrekkelig festlig å bo på gata at en velger det selv, synes du ikke?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som har lov til å bo i Norge engang. Enkelte har ikke noe norsk fødselsnummer, derfor vil det ikke være mulig for dem å motta stønader. Det er slik jeg har oppfattet det.