Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1875
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg er interessert i Okinawanske våpen, og lurer på å kjøpe meg et par Tonfa (denne. Any good?).

Men:
Sitat av Lovdata.no
Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
En batong (fra fransk bâton etter latin bastum, «stav»/«stokk») er et enkelt slagvåpen. De kalles også køller, men våpenteknisk sett skiller de seg fra primitive køller ved at de alltid er bearbeidet mens en kølle kan være et ubehandlet stykke tre. Batonger finnes i forskjellige former. De kan være jevne stokker eller være tykkere i ytterenden, og de kan lages av forskjellige materialer som hardt tre, plast, gummi og metall.

Batongen er et standardvåpen for svært mange politistyrker.
Vis hele sitatet...
Er tonfa en batong? I tilfelle; hvordan kan jeg da lovlig skaffe en?

Jonta (kommentarer som "tar du den ikke ut av huset blir det ikke merket" greier vi oss uten)
Utifra utseende, så vil jeg tro dette blir tatt som en batong. Blir den det, kan du ikke lovlig skaffe en.
Vel per definisjonen du gav, går vel Tonfa under batonger ja. Det er jo ikkje et random trestykke, men bearbeidet tre.

Vet ikkje hvordan reglene er for å bearbeide tre selv? Kunne det vært en mulighet? (De så jo ikkje akkurat meget komplekse ut).. Ellers er det kanskje mulig å søke om tillatelse fra politiet til å oppbevare Tonfa hjemme? Eller du kan gå til innkjøp av treningsvåpen (hvis du bare er intressert i selve våpenet, ikkje i bruken av det..) De er da i myk plast eller lignende uskadelige materialer, men ser forsåvidt ekte ut..
Sist endret av Coldfire; 6. april 2008 kl. 17:14.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Coldfire
Eller du kan gå til innkjøp av treningsvåpen (hvis du bare er intressert i selve våpenet, ikkje i bruken av det..) De er da i myk plast eller lignende uskadelige materialer, men ser forsåvidt ekte ut..
Vis hele sitatet...
Det jeg linker til i første post er et treningsvåpen (plast med skumgummi elns. utenpå), jeg har lurt litt på dette, for nunchucks (som jeg tror muligens kan gå under denne o så ofte her-på-nff-siterte loven) vet jeg det er en del som trener med (Shotokan karate Trondheim). Antageligvis med skumgummi utenpå. Dét må vel være lov?
Tipper dette er rimelig ulovlig da Tonfa er det samme som Nightstick(PR-24). Nightstick er å regne som batong og er dermed ulovlig.
http://www.southernpoliceequipment.com/product226.html
Vel siden det er "Rubber Foam", altså Skum-Gummi, som i omtrent like hard som puten min (om ikkje mykere) vil eg tro det er lovelig.. Tok også en titt på loven du refererte til, og der sto det noe om samlere..

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.
Vis hele sitatet...
..så hvis du får en godkjenning fra politiet om at du har en genuin intresse i denne typen våpen - og du samler på de, går det kanskje greiere? Spesiellt siden skumgummi versjonen du linket til ikkje kan gjøre noe skade i det hele tatt..

Edit:
Det er visst bare et skumgummi lag,
[COLOR=Red]Durable black plastic[/COLOR] covered in 1/4" of foam padding
Vis hele sitatet...
, så da har eg ingen anelse om hvor skadelig den kan være..
Sist endret av Coldfire; 6. april 2008 kl. 17:55.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Er vel egentlig ikke samler. Tenker på det å YouTube litt etter instruksjonsvideoer og gå en del mønster jeg lærte da jeg trente i NTN-Taekwon-do med en tonfa i hver hånd.

Edit2: Googlet og fant denne tråden på kampforum.no.
Sitat av Johannes Ibel
De forbudte "Karatepinner" er nunchaku, i myk sportsversjon er de likevel lov.
Vis hele sitatet...
Edit3:
Sitat av walhalla.no/forum_politi.php
Batong er ikke lov å eie, man tonfa som de kalles i kampsport er ok.
Vis hele sitatet...
Edit: *888*
Sist endret av Jonta; 6. april 2008 kl. 18:07.
Jeg tror det går under stolben -.-
Og ettersome det er av tre tror jeg ikke du får noe problemer.
Lykke til.
Sitat av Jonta
Jeg er interessert i Okinawanske våpen, og lurer på å kjøpe meg et par Tonfa (denne. Any good?).

Men:Er tonfa en batong? I tilfelle; hvordan kan jeg da lovlig skaffe en?

Jonta (kommentarer som "tar du den ikke ut av huset blir det ikke merket" greier vi oss uten)
Vis hele sitatet...
Kan innbille meg at det vil være mulig å få dispensasjo til å importere/eie en slik med rette forhold på plass. (at du er våpensamler osv...)
Begge disse fikk en kamerat av meg bare kjøpt av meg nede i en karatebutikk nede i oslo.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Kastrup
Begge disse fikk en kamerat av meg bare kjøpt av meg nede i en karatebutikk nede i oslo.
Vis hele sitatet...
Har du link til butikk? Når kjøpte han dem?
Sitat av Jonta
Har du link til butikk? Når kjøpte han dem?
Vis hele sitatet...
Figther heter butikken...
Finner ikke akkurat det du leter etter naa, men de hadde det for rundt 1 1/2 aar siden
Sist endret av Kastrup; 7. april 2008 kl. 22:43. Grunn: Tilfoye
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Kastrup
Figther heter butikken...
Finner ikke akkurat det du leter etter naa, men de hadde det for rundt 1 1/2 aar siden
Vis hele sitatet...
Takker, da vet jeg ihvertfall at det er lovlig i Norge, og kan importere i vei! De har tonfa der, under "Diverse". (Dyrt der though... pistolatrapp for nesten 400 spenn ).
Sist endret av Jonta; 7. april 2008 kl. 23:30.