Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1804
Heisann!
Jeg er en ivrig fisker og har i lang tid kunnet tenke meg å lære skikkelig fluefiske. Har prøvd litt med gamlefar hjemme, men han vil helst at jeg skal gå kurs for at han ikke skal lære meg uvaner og/eller feil teknikk da han bare er selvlært.

Noen som har erfaring med slike kurs, eller vet om noen som holder nybegynnerkurs på østlandet?
Jeg har lært meg å kaste flue ved å se filmer å ta med den kunnskapen ut i elva.
Lett er det ikke, men fyfaen så artig når kastet sitter =)
Se disse for en start:
1
2
3

Etter min mening trenger du ikke kurs, det er fult mulig å lære det selv.

Edit: husk briller! Du vil ikke miste synet.
Sist endret av ZELDUR; 20. mai 2011 kl. 23:19.
fiskersiden.no står mye nyttig på diversse fora der
For å sitere en gammel TV-reklame; "Skal du fiske eller skal du få fisk?"

Spør du meg er fluefiske jåleri for byfolk med for mye fritid.

http://lmgtfy.com/?q=fluefiskekurs
faen så jeg hater fluefiske, så på en god del videoer men ingen lykke. Får fortsatt ikke til å kaste lengre enn 3 meter.
Min far derimot klarte det på under 2 timer, nesten uten hjelp. Det er veldig individuelt tror jeg.
Men videoer og guider på nett burde vel fungere litt i hvert fall
Sitat av tissemannX Vis innlegg
faen så jeg hater fluefiske, så på en god del videoer men ingen lykke. Får fortsatt ikke til å kaste lengre enn 3 meter.
Min far derimot klarte det på under 2 timer, nesten uten hjelp. Det er veldig individuelt tror jeg.
Men videoer og guider på nett burde vel fungere litt i hvert fall
Vis hele sitatet...
Det fungerer veldig bra, man må bare ha troen og tolmodighet.
Tok meg vell et halvt år før kastet satt perfekt, men bare et par uker før jeg klarte å fiske sånn passe bra med fluestang.
Sist endret av ZELDUR; 20. mai 2011 kl. 23:29.
Trådstarter
Takk for svar! Skal sjekke det ut nå. Irriterer meg like ille hvert år at jeg ikke kan fiske med flue når jeg ser ørretten jakte fluer på mine årlige fjellturer!
Sitat av Sletner Vis innlegg
Takk for svar! Skal sjekke det ut nå. Irriterer meg like ille hvert år at jeg ikke kan fiske med flue når jeg ser ørretten jakte fluer på mine årlige fjellturer!
Vis hele sitatet...
Du kan jo alltid ta ''redneck''-varianten da, fest flua til 0,5m tråd fra en dubb og kast ut.Ikke spesielt moro, men du fisker jo med flue

Edit: Det er hvis du gir opp fluekasting da, håper du ikke gjør det.
Sist endret av ZELDUR; 20. mai 2011 kl. 23:34.
Gikk kurs for noen år siden. Morsomt og lærerikt. Du lærer også å knyte egne fluer, anbefales!
Selvlært med både kasting og binding av fluer.
Begynte med at jeg tok fluestanga til far og gikk og øvde meg i små dammer og sånt, og gikk da over til rolige elver og større vann. Da blei det bare til og at det satt til slutt. Bruke vel 3 uker på å lære og kaste. Og nå kaster jeg pent ut ca 17m, men klarer og kaste ut mer, meg dog ikke like pent..
Binding lærte jeg ved at jeg syns det var morro og pusle med, og ettervært begynt og binne etter bøker.

Så jeg mener at kurs er ripoff. Men et tips, begynn uten flue, det resulterer i mindre skader, mindre risiko, og om du kjøper fluer, så blir det billigere uten flue på..
Sist endret av zlinkey; 20. mai 2011 kl. 23:51.
Aktiv fluefisker selv, fisket i flere år. Jeg har aldri gått på kurs. Det viktigste når man starter med fluefiske tror jeg er at man får fisk tidlig i fasen. Det å lære seg å kaste 10 meter (som veldig ofte er mer enn nok) tar man ganske fort. Om du går på et kurs vil du få tips og triks og du vil ta kastedelen fortere. Det er motivasjonen det er snakk om - du vil aldri bli noe særlig bedre om du tar i fluestangen kun på sommeren. Du må ha lyst til å lære deg det. Om du kontakter Nordisk fiskeutstyr på lysaker brygge ( www.nfisk.no ) så skal du nok se at du får hjelp. To svært dyktige fluefiskere som jobber der, kjent gjennom mange fiskefilmer. De arrangerer også kastekurs nå på våren.

Det er ikke nødvendig med kurs, men jeg tror det er lettere å like fluefiske ved å ta et slikt kurs. Den første fisken du får på flue glemmer du ikke, uansett størrelse. Det finnes også masse literatur om alt fra kasting til hvordan du skal kaste på fisk i elv. Bare spør om det er noe, så skal jeg svare så godt jeg kan

Lykke til!!
Ikke noe galt med selv lært da.
Da jeg var aktiv fluefisker og bandt mine egne fluer er beste minnet sjø-ørret på 3.2kg med min variant av "mickey finn"..heheh damn savner fluefiske nå ja.
Uansett helt ok og ta ett nybegynner kurs for og lære basics.
Shit fiske man!...nice hobby =)
1.finn et fjell
2.finn en som kan fluefiste
3.sett av en helg.
4.skaff en kasse øl.
5.????
6.????
7:gevinst???
Sitat av xavi0n Vis innlegg
1.finn et fjell
2.finn en som kan fluefiste
3.sett av en helg.
4.skaff en kasse øl.
5.????
6.????
7:gevinst???
Vis hele sitatet...
Om du hadde skrevet vann istedet for fjell hadde jeg støttet deg fullt. Gutten må jo ha sjanse for å få fisk. Du tenkte kanskje et vann på fjellet? Jeg vet a faen. Har sett fler som står på fjell og kaster for å trene. teit ass
Sitat av thh Vis innlegg
Om du hadde skrevet vann istedet for fjell hadde jeg støttet deg fullt. Gutten må jo ha sjanse for å få fisk. Du tenkte kanskje et vann på fjellet? Jeg vet a faen. Har sett fler som står på fjell og kaster for å trene. teit ass
Vis hele sitatet...
Tips for og trene er tomme fotballbaner, lær deg "dobbelt trekket",
så kommer du fint ut med flua der du ønsker å lande den med 1-hånds.
ja jeg mente et vann, og etter min erfaring er det lettere og lære seg og fiske med flue i et fjellvann med grei størrelse på fisken og ok størrelse på vannet, fisken biter lettere= motivasjon.