Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6336
sertifisert idiot
Hei, vet at dette kanskje ikke er riktig forum, men siden godkjenning på bryggforumene nå går på sin 2 uke så må jeg nesten spørre her

nå er snart den første 25 L dunken min ferdig, og skal på flasker. Men siden jeg har blitt bitt av basillen så gjorde jeg ett impulskjøp på noen 5 L ølfat.

Så til spørsmålet, kan jeg tappe øllet rett fra gjæringspannet, og rett i tønnene, putte oppi Coopers carbonating drops, og sette på sikkerhetskorken. eller må jeg helle alt på flasker, la det få i seg Co2, også helle det på fatet?

beklager rotete og noe lang tråd, men begynner å bli litt nervøs

tusen takk for svar
Kan jeg spørre hvilket øl forum som bruker to uker?
Litt avhengig av hvilket fat vi snakker om her så skal vel helst ølet karboneres med co2 fra en gassbeholder ved siden av, samt at du er avhengig av denne for å få ølet ut av fatet.
Men som sagt, hva slags type fat er det og hvilken kobling sitter i toppen?
Det har lite eller ingenting å si hva du karbonerer ølet i, sålenge det er en tett beholder som tåler litt trykk. Når det er sagt så vil du måtte justere mengden "carbonating drops" ettersom hvor mye øl som er i beholderen.

Om det skal 1 "carbonating drops" i en 0.33l flaske, så må du finne ut hvor mange du trenger i 5L.


Oog som apptel sier, så bør det karbineres med co2 patroner. Ellers vil man vel risikere at alt ølet vil bli grumsete av bunnslam.
Sist endret av LoOzR; 11. september 2012 kl. 11:27.
sertifisert idiot
Trådstarter
Heisann
Gloss: norbrygg.com og brygging.net, har sendt mail til admins på begge sidene, og ikke fått noe svar :O
apptel: Det er ett "beer king" 5 liters fat, link: http://vinogbar.no/product_info.php?...oducts_id=1494
LoOzR: okei, så det vil si at jeg ska ha i 15 drops da? hvis jeg har tenkt riktig da
I linken du brukte er det tydlig at det følger med co2 dispenser og patroner, så da vil jeg absolutt anbefale deg å heller karbonere med dette. Da vil du nok bli mye mer fornøyd enn om du bruker disse dropsene.
Hum, merkelig, mener å huske at det ikke kunne ha tatt mer en et par timer for meg å registrere meg på norbrygg
sertifisert idiot
Trådstarter
Hei igjen
LoOzR: åssen gjør man det da? og, siden jeg har 3 stk, må jeg ikke da ha 3 tappekraner? vil ikke co2en forsvinne når jeg tar ut tappekrana?
Gloss: er rart ja, fikk jo epost fra begge stedene når jeg registrerte meg? :O
jeg har hatt de fatene, du bør ikke tvangskarbonere dem (sende inn kullsyre fra patron)
regn ut hvor mye sukker/spraymalt som trengs for å ettergjære 5 liter av den typen øl du har og la det ettergjære lenge nok.

lykke til
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Nero Vis innlegg
jeg har hatt de fatene, du bør ikke tvangskarbonere dem (sende inn kullsyre fra patron)
regn ut hvor mye sukker/spraymalt som trengs for å ettergjære 5 liter av den typen øl du har og la det ettergjære lenge nok.

lykke til
Vis hele sitatet...
Hei, da er fatene i hus, og i instruksjonen så stod det 1/3 av det man ville hatt i en flaske, så da går jeg for bare 5 drops da

tusen takk for alle svar folkens veldig digg å ha ett forum der man faktisk kan få noen svar fra xD
Kullsyre er et biprodukt av gjæraktivitet, å karbonere med sukkerlake eller karboneringsdrops er uproblematisk og vill ikke virke negativt inn på det ferdige ølet.

Gjæring av øl kan gjøres på flaske eller fat. Beregn hvor mye sukker eller corberingsdrops du trenger på ant. ferdig brygg.
Bland sukker/carboneringsdrops i lag med alt brygg og tapp så på disse 5L fatene.

De små CO2 patronene er nok ikke beregnet på å karbonere øl men som drivgass for å få øl ut av fatet.