Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1926
Heisann

Bor for tiden på et slags internat opplegg for skoleåret.. OKei, greit nok, det er "ok" å bo her til en grei pris men så er det dette med internett på rommene våre.. Vi får nett (inkludert i husleia), men dette nettet er nettet til fylkeskommunen dermed er alt av spill, bittorrent og en god del websider blokkert.

Vi bestemte oss da for å få bestilt en egen linje fra start.no, 16mbit og allting.. Hurra, endelig normalt nett.. Eneste kriteriet til at vi fikk ha linja var at den skulle stenge om kvelden. Dette fikk vi kun muntlig beskjed om. Dermed sitter vi her uten nett etter klokka 22.00 (skulle egentlig være 23.15 men vi gjorde en liten teit greie men som uansett ikke burde ha noen innvirkning på greia i saken).

Lurer altså på med dette om de faktisk har lov til å stenge linja som vi selv betaler for? Kan de virkelig bestemme såpass over den, kun fordi vi bor i dette hus og linja vi bruker går inn i dette hus? Hva mener dere? Synes selv dette virker helt på jordet. Blir behandla som jævla småunger jo.. Vi fikk som sagt heller ingen skriftlig melding om dette ang. at nette skulle stenge 23.00, kun muntlig.

- Thomas
Blir som mor sine regler er jeg redd, og muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Men hvordan si til rektor at dere trenger ha linjen oppegående om natten for å laste kopibeskyttetede filer, vet jeg ikke hvordan dere skal få til. For de folka er leggetid er relegion å regne.
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Det er ikke greia at den skal engang trenge å stå på 24/7, det kan jeg fint klare meg uten igrunn.. Greia er den om de faktisk har lov?
Sitat av k-f-j
Blir som mor sine regler er jeg redd, og muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Men hvordan si til rektor at dere trenger ha linjen oppegående om natten for å laste kopibeskyttetede filer, vet jeg ikke hvordan dere skal få til. For de folka er leggetid er relegion å regne.
Vis hele sitatet...
dette var vell bare en muntlig beskjed, som trådstarter sier, og ikke en avtale.
det at de stenger nettet, ville jo vert det samme som å si at mobilene skal være av kl 23.00.
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
.. og sånn forresten, så er det rektor/skolen igjen som "bestemmer" disse reglene i følge vakta her på huset
har dere ikke ett klasseråd som kan ta det opp med elevorganisasjonen? de må da finne ut om det er lov.
Sitat av thomasw
Blir behandla som jævla småunger jo..

- Thomas
Vis hele sitatet...
Dær har du grunnen til at jeg er på jobb fra 8 til 4 hvær dag dette skole året også! Alle sier at folkehøyskole er konge osv, da tar folk feil!

Ontopic: Kan ikke uttale meg om det, for jeg har ikke peiling
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Dette er ikke folkehøyskole, kun elevhjem som skolen leier ut til elevene på VGS!
Regner med at de har skrevet under en hus-regel/leie kontrakt og så lenge de er forbundet skriftelig vil muntlige regler være like gyldige under loven. Regner og med at i det papiret du har skrevet på står det noe om å ikke forandre på noe annet enn hva rommet opprinnelig inneholdt. Du har fått en tillatelse med begrensinger av den du leier av, som derfor vil komme under kontrakten du har skrevet under på.
Og hvis det ikke er ett problem men loven opptar deg ville jeg forsket hos lovdata.no
Åssen i allverden skal han finne ut om nettet står på 24/7 hvis det er dere som har kontroll over det?
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Sitat av k-f-j
Regner med at de har skrevet under en hus-regel/leie kontrakt og så lenge de er forbundet skriftelig vil muntlige regler være like gyldige under loven. Regner og med at i det papiret du har skrevet på står det noe om å ikke forandre på noe annet enn hva rommet opprinnelig inneholdt. Du har fått en tillatelse med begrensinger av den du leier av, som derfor vil komme under kontrakten du har skrevet under på.
Og hvis det ikke er ett problem men loven opptar deg ville jeg forsket hos lovdata.no
Vis hele sitatet...
Kan ikke huske å ha lest noe om dette i kontrakten, skal ta å lete den fram imorra og lese gjennom den en gang til. Tviler igrunn fortsatt på at jeg har skrevet under på at nettet vi selv betaler for skal kunne stenges av.

Sitat av nle
Åssen i allverden skal han finne ut om nettet står på 24/7 hvis det er dere som har kontroll over det?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke vi som har kontroll over det, router, switch og alt står innelåst i et skap kobla på et tidsrelee som da altså stenger av router og switch fysisk klokka 22.00. Det virkelig dumme vi gjorde var å komme oss inn i skapet på en luguber måte og stilte releet fram til 01.30, mora til en på huset fant ut at hun var på nett etter 23.15 og kontaktet vakta på huset. Dermed en sint vakt.

Edit: Vi gjorde helt klart en feil ja, men det kan jo fortsatt ikke gi han lov til å kontrollere vårt private nett om vi ikke har skrevet under på noe skriftlig.
Alle forandringer på rommet kan de ta dere på, gjelder ned til abonnementer og er jeg redd.

Faen for en nazi leir dere bor i da... tør jeg spørre hvor det er?
Mongo
thomasw's Avatar
Trådstarter
Det er snakk om "slogen" i Vardø.. er ikke noen forandring direkte på rommet det vi gjorde ,heller i et skap oppe i andre etasje

men da føyk man..tilbake imorra
▼ ... flere år senere ... ▼
Da bodde på internat ( det var en folkehøyskole ) var nettet så dårlig at det var umulig å bruke selv om det var åpent 24/7. Da bestemte en del av oss for å kjøpe mobilt bredbånd. Fungerte fjell til nedlasting og spill det ( Wow osv. )

Kanskje noe å vurdere
Hvem begrenser linja di, ISPen eller hybelfolket?
Sitat av Geordie Vis innlegg
Hvem begrenser linja di, ISPen eller hybelfolket?
Vis hele sitatet...
Har du virkelig lest alt?

Han har jo allerede skrivd at di fant tidsreleèt som står i etasjen over som skrur av nettet fysisk.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Da bodde på internat ( det var en folkehøyskole ) var nettet så dårlig at det var umulig å bruke selv om det var åpent 24/7. Da bestemte en del av oss for å kjøpe mobilt bredbånd. Fungerte fjell til nedlasting og spill det ( Wow osv. )

Kanskje noe å vurdere
Vis hele sitatet...
vet du om noen til grei pris med rimelig hastighet?
Sitat av thomasw Vis innlegg
Edit: Vi gjorde helt klart en feil ja, men det kan jo fortsatt ikke gi han lov til å kontrollere vårt private nett om vi ikke har skrevet under på noe skriftlig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke deres private nett, dette er som du selv sier fylkeskommunens nett som dere leier tilgang til jamfør bestemmelsene i leieavtalen. Dersom dette inkluderer en muntlig klausul om at nettet skrus av mellom en gitt tidsramme er utleier i sin fulle rett til å gjøre dette. Aksepter det, finn et annet sted å bo eller skaff deg mobilt bredbånd. Valget er fritt.
Sitat av sinquah Vis innlegg
vet du om noen til grei pris med rimelig hastighet?
Vis hele sitatet...
Er ikke noen annen begrensning enn 3G nett på mobilt bredbånd, altså ingen hastighetsgrenser uten det.
Med 3G dekning kan du regne med opp til 1-2 mb/s (ihvertfall for meg)
Det fungerer for 1 maks 2 stk å spille på, men flere personer om du kun skal surfe på nett.

https://netcom.no/mobiltbredband/fribruk.html
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Er ikke noen annen begrensning enn 3G nett på mobilt bredbånd, altså ingen hastighetsgrenser uten det.
Med 3G dekning kan du regne med opp til 1-2 mb/s (ihvertfall for meg)
Det fungerer for 1 maks 2 stk å spille på, men flere personer om du kun skal surfe på nett.

https://netcom.no/mobiltbredband/fribruk.html
Vis hele sitatet...
okei, tror jeg skal kjøpe meg et slikt ett siden jeg hører om hvilkne ordninger de har her på konsentrasjons leiren i vadsø D:<

men tror du det funker til spilling av Wow/cod? og jeg ser mange har begrensninger på 5/10 gb, er det noen som ikke har det så jeg slipper og tenke på dette?
Prøv å snakk med skolen. At dere kjøpte dette nettet for ikke å spille hele natta, men å ha et brukbart nett og for å laste ned iløpet av natta. (worth a shot)?

Og dere betaler selv for linja. Skal de ha kontroll over den såpass mange timer i døgnet så skal de også begynne å betale?

Failer alt, skaff mobilt bredbånd.. Eller flytt..
Sist endret av Bombasa; 4. august 2010 kl. 12:54.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Prøv å snakk med skolen. At dere kjøpte dette nettet for ikke å spille hele natta, men å ha et brukbart nett og for å laste ned iløpet av natta. (worth a shot)?
Vis hele sitatet...
Regner med at skolen vet at nedlastning av rettighetsbeskyttet materiale er ulovlig. Og ja, jeg vet at det er mye som kan være lovlig å laste ned. Men hva skal de laste ned da? Episoder fra NRK-nett tv?
Tror kanskje TS er ferdig på skolen nå.
Siste post var fra oktober 2006..
de kunne jo sagt de sitter og laster ned fra pcn sin hjemme eller noe ^^