Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4139
Da har tiden kommet til at jeg har bestemt meg for å stumpe røyken.
Har røyket i nærmere 16 år nå, og nå som jeg har fått mer fokus på trening og sundt kosthold, har jeg bestemt meg for at tiden er inne.

Jeg har satt av 1.august som dato til full stopp, og jeg lurer nå om det finnes freaks her inne som har mestret oppgaven å kutte ut tobakken helt.
Jeg skal ikke begynne å snuse som et alternativ.
Den tøffeste oppgaven for min del tror jeg blir å holde meg unna når jeg drikker alkohol. Men jeg er et stabeist og føler jeg har failet totalt om jeg bare tar 1 trekk. Derfor skal dette ikke skje!

Jeg har lest meg opp på diverse sider om tips og alternativer til å håndtere suget etter røyk, men i denne tråden er jeg interessert i å høre hvordan DU klarte det. Vi har alle forskjellige måter å håndtere oppgaver på.

Noen som vil joine meg kanskje?

Jeg har funnet ut at jeg bruker rundt 2000kr/mnd. på tobakk/sigaretter. Skal derfor putte 2000 kroner i en egen bøsse hver måned som skal gå til ferier og slikt. Tror dette kan være en meget motiverende faktor i lengden.
Sitat av Obster Vis innlegg
i denne tråden er jeg interessert i å høre hvordan DU klarte det.
Vis hele sitatet...
Røyk gjorde meg til slutt kvalm, så jeg sluttet uten noen problemer ved å gradvis røyke færre og færre sigaretter

Men personlig hadde jeg aldri et ønske om å slutte, så jeg tok egentlig bare en pause på ca. 6 måneder, for så å begynne igjen
Sist endret av GangM; 23. juli 2013 kl. 17:54.
snuste mye og røyket litt i 3 år før jeg plutselig sa at jeg snart skulle slutte... en venninne tok da alle boksene mine på dagen og jeg har ikke rørt nikotin siden

det gikk ganske så smertefritt, og når det har gått litt tid så er det for dumt å bryte! du kan også bruke chains.cc for å se hvordan du gjør det

snart 3 mnd siden!
Sist endret av Spirituell; 23. juli 2013 kl. 18:04.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
snuste mye og røyket litt i 3 år før jeg plutselig sa at jeg snart skulle slutte... en venninne tok da alle boksene mine på dagen og jeg har ikke rørt nikotin siden

snart 3 mnd siden!
Vis hele sitatet...
Grattis Må være en digg følelse!
Jeg hadde en pakke tannpirkere i nærheten hele tiden, så når suget kom tygde jeg bare på en slik en stund. Hjalp faktisk veldig!
På fylla blir det fort ''Whatever, EN røyk er ikke så nøye'', så alkohol er ikke lurt den første perioden.
En annen ting er å endre rutinene dine. Dra bort en ukes tid, på hytta eller til en slektning et stykke unna, så får du en litt annen hverdag. Da kommer suget litt sjeldnere.

Mine tips og triks
NOK en bra tråd.

Jeg klarte det IKKE.

Eller - jeg byttet ut røyk med snus...

Nå snuser jeg kontinuerlig.
Ikke bra det heller...

Men jeg skal følge tråden!
Kanskje blir jeg inspirert?!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg er i siste stadiene av å slutte helt med snus. Hele prosjektet startet spontant.

En dag glemte jeg snusen hjemme -og gikk da store deler av dagen uten snus.
Da jeg endelig kom hjem utover ettermidagen så tenkte jeg at siden jeg har gått hele dagen så langt uten snus, så kan jeg jo sjekke hvor lenge jeg klarer meg utover kvelden også..
Den dagen endte med 3 snus totalt, som er et enormt snuskutt til meg å være som normalt pleier å sette til livs 4-5 snusbokser i uka.

Dagene etterpå fortsettet jeg prosjektet med å holde snusforbruket til et minimum og gikk fra 3-4 snus til 2-3 snus frem til nåtiden hvor jeg nede i 1 - 2 snus om dagen uten videre problemer.

Abstinensene er nesten ikke til stede (enda), men jeg sliter med å omvende vanen av å ta en snus.
Vanen er desidert det verste, og det er derfor jeg tar det gradvis istedenfor full stopp.

Røyket i ca 5 år og byttet over til snus som jeg har holdt på med i rundt 6 år.
Vært slave av nikotinen i totalt 11 med andre ord.
Sist endret av Bombasa; 23. juli 2013 kl. 19:09.
Etter 20 år med Rød Prince 20 pakk om dagen gikk jeg til damp (elektronisk) Funker faktisk så bra at jeg har ikke tatt en "analog" sig på rett over 2 mnd.

Billig er det også, jeg ligger på ca 40 kr i forbruk på 10 dager.
2 andre kompisser har testa, dem har heller ikke brukt vanlig cig etter det.

Hyl ut om du ønsker noe mere info.
Jeg gikk fra 20-25dagen til 0 over natten. Jeg våknet etter en heftig fyllekule med vondt i hele kroppen og fant ut at jeg ikke hadde lyst til å røyke noe mer; så da gjorde jeg ikke det.
Jeg syntes det gikk overraskende lett egentlig.
De første 3-4dagene så kjente jeg suget ganske bra og tenkte ofte på sigg og hvor deilig det hadde vært med en. Men, jeg kjøpte drops, pastiller og tyggis(altså, ikke nikotinholdig...) som jeg puttet i munnen for å døyve noe av det mentale med å ha noe der.
Etter de dagene så var det easy riding. Etter sånn 14dager så tok jeg meg en sigg bare for å teste og så syntes jeg det smakte vondt, luktet jævlig og hals/lunger satte heller ikke pris på det så det ble med to trekk.

Bare å slutte folkens, enklere enn man skulle tro.
Slutte å røyke var vanvittig ille for meg. Ble irritabel. Meget irritabel. Og stresset. Rastløs. Jeg har hørt fra mange av vennene mine at det var ingen problemer å slutte, men for meg var det et helvete. Jeg kom meg gjennom det, til slutt. På ren og skjær viljestyrke. Men nå har jeg begynt å røyke igjen, og jeg forbanner meg selv hver dag for det. Holdt ut i et halvt år før jeg begynte igjen. Det som er oppløftende ved det er jo at jeg nå vet jeg kan klare det. Det hjelper mye å ha det i bakhodet nå når jeg skal prøve å slutte igjen Tips - stå på og ikke fall for fristelsen!
En kompis av meg fikk hjelp av legen.
Han fikk noen tabletter han skulle ta (typ en om dagen eller noe), og en beskjed om å røyke som vanlig en uke. Neste uke skulle han kutte ut x antall sigg. Og sånn gikk han vel en 3uker før han var ferdig og nede i 0.
Det virket som en ganske chill måte å slutte på.
Det står jo på røykpakken "din lege eller ditt apotek kan hjelpe deg med røykeslutt", kanskje ikke så dumt å ta imot hjelp heller
Hei.
Jeg startet fra ungdomskolealder 14-15 år og røyket hele vegen igjennom både videregående og Høgskole. Til sammen ble det 13år med svineriet.

Grunnen til at jeg sluttet var et ønske fra en frøken jeg var interresert i. Hun ønsket at jeg skulle slutte å røyke\holde meg røykfri fra bursdagen hennes og frem til hennes neste bursdag. Jeg beit jo selvfølgelig på siden jeg var så intenst på dealern.. (JA JEG BLE FRIENDZONA) Med motivasjonen på plass satte jeg i gang. Tidspunktet for prosjektet var rævva da jeg hadde en jobb som krevde villt med tid og stå på vilje. Så selvsagt gikk jeg i hundre og helvette opp i vekt, begynte å snuse og drakk cola som vann. Men det holdt, og jeg kan si tvert at det var lettere å puste etter 14 dager. Etter 1 måned kjente jeg røyklukt på andre folk som røykte ganske intenst.. Dette ga meg mer motivasjon siden det faktisk stinker noe inni h...

1 år gikk.. jeg gikk opp 25 kilo, pådro meg høyt blodtrykk og så rimelig herja ut... Så kom endringen... Jeg gikk på en psykisk smell og måtte slutte i jobben.. Det ble et halvår med loking og NAV-helvete før jeg plutselig fant drømmedama. (Som hadde ventet i fem år på at jeg skulle ta et hint) Hun utfordret meg til å få orden på helsa.. slutte å snuse og skaffe meg jobb...

En etter en falt brikkene på plass.. Jeg fyllte 30 i fjor og er i dag røykfri, i mitt livs beste form og er forlovet.

YAY ME!


For meg var ikke røyksuget værst.. det var søtsuget. Cold turkey.
Har prøvd å slutte mange ganger. 3 mars i år så sluttet jeg å prøve, og bare gjorde det. Har ikke rørt snus siden, og savner det ikke. Har vel et par innlegg her inne om hvordan jeg har sluttet før, men denne gangen er the real deal.

Snuste ca 1,5 bokser skruf xtra sterk portion om dagen.

Man må bestemme seg. Deretter: Gjør det, gjør det, gjennomfør det!
We got machetes!
Kutta ut røyken helt for ei stund tilbake.. Vet ikke hva som gjorde at jeg ikke hadde særlig problemer. (har røyka i ca 10-11) år. Snuste og, men den slutta jeg og med. Var vel at jeg var mye ute, gikk tur med hund. Holdt meg mye i aktivitet, kan vel hjelpe en del det. Og gå over til snus synes jeg personlig bare er tull. Er jo bedre for deg å herje med tannkjøttet en lungene. Men alikevell går nesten like mye penger++. Så mitt råd er vel å være i mye aktivitet.. Kom deg ut og jogg litt, fjelltur og lignende.

Går ikke lange tida før du merker forskjell på kropp/pust og diverse. Jeg merka det iallefall godt innen kort tid .

Lykke til
Jeg har nå holdt meg siden jula 2010.
På den tiden hadde jeg røykt et par sigaretter i bilen til og fra jobb i ca et halvt år. Jobbet på et sykehus, så det var strengt forbudt med røyking i arbeidstida.
Hadde egentlig ikke noen planer om å slutte, men da jeg skulle tilbake på jobb etter juleferien suste jeg rett forbi bensinstasjonen jeg pleide å kjøpe på i blandt.
Så tenkte jeg at jeg kan jo likegodt holde meg ut dagen, og en dag til. Og enda en.

Skal innrømme at jeg sprekker lett hvis jeg er på fest, men siden jeg ikke drikker noe særlig lenger så er det ikke et problem.

Til daglig syns jeg røyk lukter utrolig vondt, og er kjempeglad jeg har klart å slutte. Og så var det ikke planlagt en gang.
Sitat av moret Vis innlegg
En kompis av meg fikk hjelp av legen.
Han fikk noen tabletter han skulle ta (typ en om dagen eller noe), og en beskjed om å røyke som vanlig en uke. Neste uke skulle han kutte ut x antall sigg. Og sånn gikk han vel en 3uker før han var ferdig og nede i 0.
Det virket som en ganske chill måte å slutte på.
Det står jo på røykpakken "din lege eller ditt apotek kan hjelpe deg med røykeslutt", kanskje ikke så dumt å ta imot hjelp heller
Vis hele sitatet...
Dette er nok Champix, med virkestoffet varenicline. Stoffet binder seg i hjernen på en lignende måte som nikotin, men bare halveis. Dette reduserer suget, og samtidig fjerner nesten all virkning av nikotinen du får av sigg.
10 sigaretter hver dag i 2 år.
E-sigarett funka ihvertfall ikke.
Det å dra ut på båttur med pappa (som er nazi mtp røyk) i en hel uke funka heller ikke, røyka raskt igjen da vi kom i land.
Det å bare bytte direkte til snus funka 2 røyk på 3 måneder...
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
En kompis av meg fikk hjelp av legen.
Han fikk noen tabletter han skulle ta (typ en om dagen eller noe), og en beskjed om å røyke som vanlig en uke. Neste uke skulle han kutte ut x antall sigg. Og sånn gikk han vel en 3uker før han var ferdig og nede i 0.
Det virket som en ganske chill måte å slutte på.
Det står jo på røykpakken "din lege eller ditt apotek kan hjelpe deg med røykeslutt", kanskje ikke så dumt å ta imot hjelp heller
Vis hele sitatet...
Har vurdert dette selv. Typen til lillesøsteren min røyket som en svamp i 16 år før han gjekk til legen og fikk tabletter. Jeg spør han til tider på fest om han blir fristet når han ser oss andre røyke og det er ikke aktuelt en gang. Så han fikk svært god nytte av desse tablettene. Tror han betalte 2500 kroner for "behandlingen." Men som han selv sa, det er ikke bare å kjøpe tabletter og tro at behandlingen gjør jobben alene. Man må fortsatt ha stor viljestyrke til å klare det.

Jeg drikker også masse kaffe, og forbinder alltid en kopp kaffe med en sigg så det blir også en hard kamp å kjempe! Ser frem til å starte 1.august!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Røyka fast i en 2-3 års tid. Fra starten av ungdomsskolen til slutten. Bor i nord, så det var så jævlig kaldt å gå ut for å røyke, så da bytta jeg den like greit ut med snus. Festrøyket i et par år etter det og fikk ekstremt røyksug når jeg drakk alkohol, men nå har det også gått over.

Snusen er jeg såpass glad i at jeg ikke ser vitsen med å slutte med den. Plager ikke meg på andre måter enn økonomien, men det er ikke mer enn en tusenlapp i måneden så det overlever jeg.

EDIT: Forstår dog at hvis jeg noen gang bestemmer meg for å slutte så blir det nok temmelig jævlig hvis jeg skal gjøre det cold turkey. Merker at hvis jeg går uten snus et døgn så begynner jeg å kaldsvette som faen og får ekstreme mareritt. Men det er kanskje enklere hvis man trapper ned.
Sist endret av Dongerino; 25. juli 2013 kl. 11:27.
Har slutta å snuse fast, kjøper aldri lenger. Men når jeg leste denne tråden måtte jeg jammen meg bomme av en kollega!


Men seriøst, jeg satt på jobb en dag og tok en snus. Kjente den slappe følelsen bre over kroppen. Ble lei, kasta boksen, og har ikke kjøpt én siden. Har snust og røyket mye siden da, men ikke fast. Tar jeg en snus en dag så tar jeg ikke mer, og det er helt spontant når jeg gjør det. Noen ganger har jeg lyst på, men jeg spør ikke. Å gjøre seg avhengig av andre (noe jeg hater) på den måten gjør at jeg heller lar være å spørre, og opplever egen frihet (noe jeg elsker) og merker også at selvkontrollen er på plass.

Lykke til!
Sist endret av bQuick; 25. juli 2013 kl. 12:55.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Da har jeg vært røykfri i 8 dager, 9 timer og 26 minutter og synes dette går overraskende bra Tror jeg aldri har tygget så mye tyggis før og knasket på grønnsaker. Trodde dette skulle være mye verre etter 16 år med aktiv røyking!

Har trua på dette her Å holde seg i aktivitet og ha noe knask å tygge på er nok mine største tips så langt!

(OBS: Overraskende motiverende å ha røykeslutt app på mobilen også. Jeg bruker slutta.no sin app og her er et screenshot: http://distilleryimage8.s3.amazonaws...0a9f1354_7.jpg )
Sist endret av Obster; 9. august 2013 kl. 14:12.