Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 1766
Fylkestinget i Finnmark fylkeskommune har 13. juni vedtatt at alle vg1 elever i Finnmark fra og med høsten 2007 skal få utlevert hver sin bærbare PC og skolene skal innstallere trådløst nettverk i klasserommene. Dette vil legge bedre til rette for opplæring i digital kompetanse som inngår i de nasjonale læreplanene i stort sett alle fag. Det er allerede bestilt bærbare PC-er til de elevene som starter høst 2007 i vg1 klassene ved Nordkapp maritime fagskole og vgs, skolen vil stå som administrator på alle elevmaskinene. Maskinene vil bli utdelt ved skolestart og eleven må selv betale en leiepris på ca kr 1100,- for skoleåret 2007/2008. Regjeringen har videre bestemt at fra og med skoleåret 2008/2009 skal leieprisen ikke være mer enn maksimum 800,-. Etter fullført utdanningsløp kan eleven beholde PC-en ved å betale en pris på kr 500,-.
Vis hele sitatet...
http://www.nordkapp.vgs.no/default.aspx?mid=77&nid=1489

Hvordan pc er det vg1 elever får?
Noen som vet? =)
Det er ikke alle som kan benytte seg av dette tilbudet, det kommer ann på hvilke linjer du går, som feks. de som går elektro får det ikke fordi di ikke har noen bruk for det i timene, mens media kan få det pga de kan trenge det i visse fag. Det er en helt vanlig pc, ikke noe spesiellt..
går du på media bør du ha en ganske bra PC vil jeg tro.
Så hviss de på media får så koster nokk det en del.
150000kr pr klasse kanskje
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vet ikke med deg Dj_Evelen, men en laptop til 5000 spenn er ikke det jeg ser på som "ganske bra". Men det er neppe meningen at folk skal spille Doom 3 på de uansett.
man FÅR ingen pc, man kan velge om man vil "leie" en ny pc fra skolen, som du da eventuelt kan kjøpe billig når du er ferdig der. det er ikke sånn at alle får, du velger selv også. hvis du skal benytte dette tilbudet betaler du en leie pris for pcen du "låner" i halv året eller året eller noe, så den er ikke gratis eller noe sånn, men det er et billig alternativ for de som har valgt linjer som man kanskje er avhengig av å ha tilgang til en pc. med tanke på at alle kanskje ikke har råd til å bare kjøpe en uten vidre får du da dette tilbudet av skolen.


er ikke 100% sikker, men mener å huske at det står noe om i kontrakten du da skriver under på hvis du skal ha en slik pc, at skolen til en hver til lov til å gå inn på pcen din og eventuelt slette filer de mener ikke har noe der å gjøre, i og med at dette skal være en skole relatert pc.
men kan ikke huske å ha hørt om noen tillfeller hvor de har gjort det da. ikke i det året som har gått på vår skole iallefall....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
For å avklare noen ting.

Dette er forskjellige rutiner for forskjellige kommuner\fylker :

1. Som gladmongoen sier er det noen kommuner som innfører ordningen hvor man kan "leie" PC'en i 3 år og så kjøpe den ut for en billig penge.

2. Noen kommuner gir også elevene 5000kr å handle PC fra fritt.

3. Andre kommuner gir deg valget mellom 2-4 leverandører å kjøpe en PC fra fritt (opp til en viss sum).

4. Mange kommuner har disponible datamaskiner som kan "lånes" av elevene og skal skiftes ut på en regulær basis.
Vi som har gått på Dalane VGS har hatt ordning med bærbare maskiner i flere år nå. Vi har hatt et pilotprosjekt/vært forsøkskaniner, så jeg har litt erfaring med dette. Vi fikk et par "tilbud" fra elkjøp og noen andre, men de andre tilbudene falt mer eller mindre vekk. Etter endel sutring fikk vi lov å kjøpe fra hvor vi ville. Pengene gikk rett fra egen lomme. Skolen hadde en ordning med utleie av noen gamle møkkamaskiner, men det var få som benyttet seg av dette. Den eneste kompensasjonen vi fikk var at skolen har kjøpt inn endel bøker så vi fikk lov til å låne.
På skolen min har de kjøpt inn 400 helt ok dell pc-er, hvor elevene innenfor de rette studieretningene får utdelt 1 stk pc hver.

Med helt ok mener jeg at de funker fint til msn, musikk, film og sånt. Ville ikke prøvd å spille noe særlig på de.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Kan dere som skal sutre dere til bæbar maskin på skolens regning forklare meg hvorfor dere snakker om spilling på maskinene? De skal brukes i undervisningen, ikke annet privat piss. Så om du "får" en maskin fra skolen, så syns jeg det blir helt feil og bitche om at den ikke er god nok til og spille eller whatever.
Skaff en kveldsjobb eller sommerjobb og tjen nok til og kjøpe en privat maskin du kan leke på. Eller si i fra deg ordningen med skolepc og gå tilbake til penn og papir.
Litt leit at elever som faktisk trenger en slik løsning kan bli sittende uten, om de går feil linje, mens de som går "rett linje" får tilbudet. Men vil klage, siden maskinen ikke takler Doom/CS.
Tror ikke du forstår helt. De som går praktiske linjer har ikke bruk for PC i undervisningen. PC er tilgjengelig i alle teoretiske fag såvidt jeg er inneforstått med reglene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av xatorzz
Tror ikke du forstår helt. De som går praktiske linjer har ikke bruk for PC i undervisningen. PC er tilgjengelig i alle teoretiske fag såvidt jeg er inneforstått med reglene.
Vis hele sitatet...
Har du noengang gått en praktisk linje?

Mekanisk bruker IT til å lære seg å lese ut feilkoder på biler etc.
Elektronikk programmerer kretser via datamaskinen.
Form og farge bruker datamaskiner til bl.a photoshop.

Teoretiske fag bruker word\excel.
AH...får pc uansett hvilken linje jeg velger jeg,.....Komunen deler ut 5000kr til alle som skall starte på vidergående til pc kjøp....;P;P
Her i Møre og Romsdal får vi 3900,- eller 3200,- til laptop (Resten av de 5000,- går til software), avhengig av hvilken linje du går. Studiespesialiserende og idrettslinjen får for eksempel 3200,- mens service og samferdsel og elektro får 3900. Hvis du har en laptop fra før, kan du velge å bruke den, og får pengene til fritt bruk, rett på konto. Du kan også velge å bruke pengene på å leie en maskin av skolen, eller som jeg gjør, bruke det som del av kjøpesummen på en dyrere PC.
Sist endret av Snillorg; 24. juli 2007 kl. 15:59.
Sitat av xatorzz
Tror ikke du forstår helt. De som går praktiske linjer har ikke bruk for PC i undervisningen. PC er tilgjengelig i alle teoretiske fag såvidt jeg er inneforstått med reglene.
Vis hele sitatet...
Stikk motsatt. De fleste praktiske linjer (yrkesrettede linjer), bruker data til nesten alt. På skolen, bruker jeg pc fra alt til matte til programmering av PLC osv osv. Inntrykket jeg har av allmenn elever, er at de bruker PC til og spille WoW og andre søppelspill i timene (min personlige mening) . Skal ikke skjære alle over en kant, men og påstå at teoretiske fag, som allmenn trenger PC mer en vi som driver YR linjer er bullshit.
Sist endret av SnippeX; 24. juli 2007 kl. 15:59.
jeg har gått elektro, det er sant at vi bruker pcer til å programere PLS osv.. men det er pcer som står på skolen som vi kan bruke til det. pc tilbudet er for linjer som nesten er avhengig av pcer hjemme til skolearbeid også . hvor mange programerer PLS hjemme som skolearbeid? det er litt anderledes.. greit at på elektro er drt rapporter og lignende også, men de kan skrives for hånd, vi er ikke avhengige av en bærbar pc på skolen og hjemme.
Dette avhenger selvsagt fra skole til skole. Vi var avhengige av data, da nesten alle timene var lagt opp til at vi skulle benytte oss av lærematriell på nett. Og for de som trenger og jobbe hjemme, så er de også avhengige av PC hjemme. (95 % har vel PC hjemme nå for tiden uansett, men men). Skjønner ikke helt hva teoretiske fag driver med, siden de er så sinnsykt "avhengig" av data. De kan bruke penn og papir de også.

Vi hadde foresten nok av PC disponibelt. Så klager ikke.
Sist endret av SnippeX; 24. juli 2007 kl. 20:31.
det er det sikkert, vi hadde ikke noe lærematriell over nettet og var derfor ikke avhengig av pc. det er vel det at de får prosjekter og større oppgaver som de er avhengig av å finne stoff på nettet til o.l. + at de bruker en del data prugrammer osv. veit også at de en del ganger har fått beskjed om å levere oppgavene over nettet.
Alle våre innleveringer foregikk over nett. Ikke at det var så mange, men.
vi hadde noen innleveringer over nettet vi også, men da fikk vi alltid timene til å jobbe med dette på data labben og sånn.. hvis vi ikke fikk tilgang til pc til å jobbe med oppgavne på skolen, fikk vi velge om vi ville levere på pc eller på papir. men dette var ikke noe problem i vår klasse eller noe da når alle hadde tilgang på pc hjemme.
Sitat av Tias
Vet ikke med deg Dj_Evelen, men en laptop til 5000 spenn er ikke det jeg ser på som "ganske bra". Men det er neppe meningen at folk skal spille Doom 3 på de uansett.
Vis hele sitatet...
10 000,-? Er det ikke vanlig med 15 i klassen?
Det høres ut som et stort sløs... Hva med å heller forbedre den stasjonære maskinparken, kjøpe inn noen bærbare som kan lånes hvis det trengs og gi støtte til de siste stakkarne som ikke har PC hjemme?

Bærbare ender fort i gulvet, har lettere for å bryte sammen og med såpass mange bærbare flytende rundt er det dømt til å skje tyverier. Det virker ikke som om forslaget har vært gjennomtenkt. Intensjonen er sikkert god, men jeg er usikker på om det vil bli positivt for læringen.
Sist endret av Nichotin; 24. juli 2007 kl. 21:45.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av SnippeX
10 000,-? Er det ikke vanlig med 15 i klassen?
Vis hele sitatet...
Maks 30 elever i en klasse, som oftest prøver de å fylle dette ut så godt som mulig . Innen yrkesfaglige studieretninger skal studieretningsfagene ha maks 15 elever i klassene tho, kanskje det er det du tenker på?
Sitat av Nichotin
Det høres ut som et stort sløs... Hva med å heller forbedre den stasjonære maskinparken, kjøpe inn noen bærbare som kan lånes hvis det trengs og gi støtte til de siste stakkarne som ikke har PC hjemme?

Bærbare ender fort i gulvet, har lettere for å bryte sammen og med såpass mange bærbare flytende rundt er det dømt til å skje tyverier. Det virker ikke som om forslaget har vært gjennomtenkt. Intensjonen er sikkert god, men jeg er usikker på om det vil bli positivt for læringen.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk i en slik "pc-klasse" hvor stort sett alle hadde bærbare maskiner. Det var vel min klasse og 2 klasser til i mitt kull. Jeg tror ikke jeg kan huske en eneste maskin som ble hverken stjålet eller ødelagt, og vi var hverken en ryddig eller forsiktig gjeng. Om det var positivt for læringen tviler jeg på, var en del MSN grupper under prøver og slikt. På de prøvene vi fikk beskjed om at nettet ble kuttet på(skjedde aldri), hadde uansett et par av oss scannet læreboka og delt med flere i klassen.

Om slikt skal fungere MÅ man ha streng kontroll.
på vår skole har skolen sperret nettet for visse sider. vi kan feks. ikke logge på msn eller gå inn på biip og sånn, pga de ikke har noe med skolen å gjøre.
Sist endret av gladmongoen; 24. juli 2007 kl. 22:44.
Sitat av Tias
Maks 30 elever i en klasse, som oftest prøver de å fylle dette ut så godt som mulig . Innen yrkesfaglige studieretninger skal studieretningsfagene ha maks 15 elever i klassene tho, kanskje det er det du tenker på?
Vis hele sitatet...
Yupp, var det jeg tenkte. Kjenner ikke studierettningen, bare syntes 30 virket mye .
Kan jo spørre om noe jeg har lurt på en stund.
Jeg har en laptop, som sannsynligvis fyller alle kravene til skolen. Må jeg da kjøpe meg en NY PC, eller kan jeg bruke den jeg allerede har? Hører det er snakk om at man ikke får administratorrettigheter på den PCen man får på skolen?
du kan bruke den du har. men får å logge på skolens nettverk er det en avtale du må skrive under på. i det avtalen står det noe om at skolen kan gå inn på din private pc og slette filer, spill o.l. men jeg har ennå ikke hørt om noe tillfelle hvor dette har blitt gjort.

men det kan jo goså hende at dette er forskjellig fra skole til skole..
Sist endret av gladmongoen; 25. juli 2007 kl. 02:33.
HVA? Det høres meget urimelig ut, håper ikke samme greiene skjer på skolen her.

For det første krasjer det vel med "ansvar for egen læring". Om du selv har ansvar for den, så er det vel opp til deg om du vil spille på skolen eller ikke? Om du kun spiller på skolen bør du ikke gå der uansett, og jeg regner med du blir kasta ut etter hvert uansett.
For det andre, hvis de skal ha remote admin access til PCen din kan vel det misbrukes? Kjenner en del folk i Elevorgansiasjonen, og skal få sjekket dette mot elevrettigheter senere, høres jo helt på trynet ut.
For det tredje vil jeg prinsipielt ikke gi adminrettigheter til PC-ansvarlig på skolen. Sorry, pal.
Og så vil jeg jo si at jeg har en PC som er kjøpt med tanke på litt spill. Skal jeg liksom ikke få ha disse på PC-en?

Vil også nevne at jeg har hatt denne PCen på nett på den gamle skolen min (begynner på ny linje), og der trengte jeg bare å få lagt inn security keyen av sysans.
Sist endret av Makk; 25. juli 2007 kl. 03:25.
Jeg tror Møre og Romsdal er med i et slags prosjekt som gjør at samtlige får disse pengene.

Sakset fra Romsdal VGS:
Fylkestinget har vedtatt at alle elevene på Vg1 høsten 2007 skal få stipend for å kjøpe bærbar PC som skal nyttes i undervisningen.

Sakset fra Molde VGS:
Fylkestinget i Møre og Romsdal har vedtatt at bærbar PC skal være et obligatorisk hjelpemiddel i opplæringen for alle Vg1-elever i fylket (...)

Link til Møre og Romsdal Fylke sitt vedtak:
http://www.mrfylke.no/hoved.aspx?m=22664&amid=1587173
Sist endret av Snillorg; 25. juli 2007 kl. 02:45.
Tr1pp3r's Avatar
Trådstarter
Flytter til høsten, og har lite lyst til å dra med meg min egen pc..
Derfor hadde det vært ok med en PC fra skolen som jeg kan bruke på fritiden til MSN og surfe på nett..
Skal ikke game eller noe med den;p

Skal gå Elektrofag linja!
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Makk
HVA? Det høres meget urimelig ut,
*Snip*
Det krasjer med "ansvar for egen læring"
Vis hele sitatet...
Nå er det en gang slik at om man skal koble seg opp mot skolenettverket så må de som har ansvaret for driften sørge for at de kan ta i bruk midler hvis noe skulle være på gang. Say at du driver å slipper løs datavirus eller andre andre lysky aktiviterer. Da synes jeg det er på sin plass at de har lov til å gå gjennom PC-en din. Vi får utdelt en laptop gratis som vi må ta vare på selv. Hvis den går i dass så må vi klart betale en egenandel på noen tusen. Men poenget er; de driver ikke å går gjennom filene fordi de kan, de gjør det hvis de har mistanke om at du bedriver noe som kan være brudd på kontrakten. Selv sitter jeg her med to anmerkninger for spilling i timen, så 'ansvar for egen læring' er ikke et kjent konsept her i gården.
Sitat av Tr1pp3r
Flytter til høsten, og har lite lyst til å dra med meg min egen pc..
Derfor hadde det vært ok med en PC fra skolen som jeg kan bruke på fritiden til MSN og surfe på nett..
Skal ikke game eller noe med den;p

Skal gå Elektrofag linja!
Vis hele sitatet...
hvis du skal gå elektro tror jeg ikke du får pc tilbudet, det gjorde ikke vi..
Finnes da mange andre måter å forhindre virusspredning på? Beste måten er vel å bare sperre PCen in question fra nettet? Så får du selv gå gjennom, eller få sysans til å gjøre det.
Bra tiltak i det hele tatt syns jeg. Tror også det er lurt å heller satse på en enkel liten bærbar pr elev enn en hel drøss med stasjonære, blir ikke så mye dyrere heller i dag, og det er en drøss med fordeler. Tror nok de aller fleste studieretninger i dag har behov for pc'er, men selvsagt blir det litt forskjellige bruksområder. For allmen++ er det f.ex. gull verdt for research til stiler og oppgaver, pluss selvsagt for å skrive disse stilene og oppgavene, og sikkert til mye annet også, og til mer praktiske fag har jeg sett flere gode eksempler over. Selv i studieretninger der du ikke har direkte bruk for pc i faglig sammenheng, er det for det meste viktig å kunne bruke basic ting som internett, officeprogrammer og mail. Det er faktisk så viktig helt generelt i dagens samfunn å ha en viss peil på å bruke data, at man blir bortimot hemma om man ikke har peil på de mest grunnleggende tingene.

Jeg syns nesten staten skulle ha inngått en avtale med en eller annen leverandør, og kjøpt inn en til hver elev, f.ex. første året på vgs. Evt en standard, ganske enkel for de fleste, og en litt kraftigere til de få linjene som trenger det. Hadde selvsagt kosta flesk, men jeg tror det ville ha vært verdt det. Det burde ihvertfall ikke ha vært så varierende tilbud som det er nå, enten det er fra kommune til kommune eller skole til skole det varierer.

Og ja - selvsagt må man da også finne nye løsninger så dette ikke da blir en ny og enklere måte å jukse til prøver osv. Kanskje skolen f.ex. kan ha et par klassesett med dataer helt uten nett?
Sist endret av atomet; 26. juli 2007 kl. 00:39.
Sitat av Makk
For det tredje vil jeg prinsipielt ikke gi adminrettigheter til PC-ansvarlig på skolen. Sorry, pal.
Vis hele sitatet...
Samme her, og de pc ansvarlige jeg har vært borti på skoler er elendig.. Skjer alt for ofte at elevene kan mer enn pc ansvarlig..


Sitat av gladmongoen
på vår skole har skolen sperret nettet for visse sider. vi kan feks. ikke logge på msn eller gå inn på biip og sånn, pga de ikke har noe med skolen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Som regel enkelt å unngå.
▼ ... over et år senere ... ▼
Var dette et tiltak som kun gjalt for VG1-elever høsten 2007? Altså at de som begynte i første nå denne høsten ikke har fått samme tilbud? I og med at alle har tilhørende PC-sekker med fylkesmerket påsydd, er det lett å se hvem som er på samme trinn osv - men bare såfremt det kun er fjorårets vg1-elever, altså vg2 i år, som har dette.

Hvordan er det?