Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2504
Hva skjedde siden du kan saksøke folk for omtrent ALT OG VINNE i Amerika.. og hva skjedde siden alle har pistol, jeg hadde følt meg veldig utrygg hvis alle rundt meg hadde pistol, selv om jeg hadde det selv også. det er en del syke lover der, som at du kan skyt folk hvis de er på din eiendom.. hva skjer med det..? det er helt sykt..
Er dette et spørsmål, utsagn eller fyllerabling?
Hva vil du frem til?

EDIT:
Ok, jeg lar tvilen komme deg til gode. Det som skjedde i USA var at dommerene begynte å høre på alle mulige sippehistorier, samtidig som advokatene begynte å ta betalt i prosenter. For den "fornærmede" er det da ikke noe å tape på å gå til sak, mens det er masse å vinne. Da denne praksisen fikk ture frem uten at noen tok tak i det, utartet det.
Sist endret av lars?; 23. juli 2007 kl. 00:25.
Trådstarter
30 0
Hørte om en som bodde i Amerika, som skulle dra på dra på ferie i to uker og dagen etter han dro brøyt en tyv seg inn i kjelleren hans. Tyven fant fort ut at døra fra kjelleren og inn i selvet huset var låst og at han ikke kom seg inn dit, da han prøvde å klatre ut igjen gjennom det vinduet han hadde kommet inn av, kom han seg ikke ut derfra heller. Det endte med at han satt i kjelleren der i ca 2 uker, til huseieren kom hjem. Tyven hadde overlevd på kattemat og vann som var i kjelleren. Litt etter dette saksøkte tyven huseieren fordi han ikke hadde noe annet ann kattemat og vann i kjelleren sin. Og han vant. det er bare helt sykt..
Ja det er helt sykt, og det er også en urban myte.
Trådstarter
30 0
vil frem til meninger og andre fortellinger som andre har hørt..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Husk på at ikkje alt du hører er sant...

Den historia du referer til er ikkje sann etter det eg har lest (snopes meiner eg å huske), og det er lite sannsynleg at den er sann, ut frå det vesle eg veit om amerikansk lovverk: nemleg at det set privat eigedomsrett høgare enn i Europa...

Så trekk frå litt på det du høyrer i media og det Michael Moore seier. Og ja, eg er USA-kritiker sjølv, men meiner at det lønner seg å vere litt edrueleg i lengda...
Trådstarter
30 0
men det er flere historier..

det var en som hadde kjøpt seg varm kaffe i sånn papp beger. Han hadde bare satt den fra seg i bilen, og når han begynte å kjøre veltet den og den varme kaffen rant over låret hans. Han fikk brannskader og saksøkte de som lagde pappbegerne fordi det ikke sto at det som var oppi var varmt på dem..

det er bare rart, disse folkene kommer unna med så mye teit.. alle burde klare å tenke ut selv at hvis du kjøper en kaffe er den varm, jeg ville heller klaget hvis den var kald..

det virker jo som om det ikke er noe logisk tankegang i det hele tatt der..

det er sikkert sant det.. sier ikke at alt jeg forteller her er sant, sier jeg har hørt.. men det virker bare så yutrolig teit.. det virker jo som om de ikke klarer å tenke ut noe selv..

vet at det meste er sikkert overdrevet og sånne ting.. men noen av tingene er faktisk sanne.. og det må jo ha kommet et grunnlag for at sånne "overdrivelser" har oppstått også..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av gladmongoen
men det er flere historier..

det var en som hadde kjøpt seg varm kaffe i sånn papp beger. Han hadde bare satt den fra seg i bilen, og når han begynte å kjøre veltet den og den varme kaffen rant over låret hans. Han fikk brannskader og saksøkte de som lagde pappbegerne fordi det ikke sto at det som var oppi var varmt på dem..
Vis hele sitatet...
Denne er nesten sann dog, jeg har lest en eller annen plass at det var en kvinnemenneske som kjøpte kaffe på Mcdonalds som brant seg på den og derfor står det faktisk "hot coffee" på koppene idag ettersom hun vant et større beløp.

Mulig dette er enda en urban legend, men jeg mener denne er den faktiske historien.
Sist endret av AtXbYeA; 23. juli 2007 kl. 00:41.
Den siste historien stemmer.
Det er også en grunn til at det står spesifisert i manualene til amerikanske biler at "cruise control" ikke betyr at bilen kjører av seg selv, og at de har notiser på mikrobølgeovnene som informerer brukeren om at det ikke er lurt å tørke kjæledyrene sine i ovnen.
Statene i et nøtteskall er vel at i enkelta av de liberale statene har bankene tilbud om at du får velge mellom rifler som presang når du åpner konto i deres bank.

at den historien med kaffekoppen er sann tviler jeg ikke på, har fraktet en del ting som er direkte importert fra statene de er det jaggu mange fareseddler på og hva du kan ikke kan gjøre.
eks på en 4 hjuling stor terrengående sto det blant annet følgene: do not drink any of the fluids and do not chow(???) on any part on this vericle since it can be poisinus and will damage the vericle....

en stige jeg og en kammerat studerte lappene på var virkeligt overbeskytta mot saksøking. vi fant ut at omtrent det einaste du kunne gjøre med stigen var å se på den... igjenom en kikkert... på 200 meters hold... om natta så ikke sola skulle blende deg. gjorde du noe annet var ikke selskapet ansvarlige for bruken. trur det pigade var en lapp som det sto at selskapet ikke var økonomisk ansvarlige hvis stigen blei brukt under et ran..

noen advokater som har hentet litt for mye inspiasjon fra simpsons Krusty the Clown dukkene spør du meg
Trådstarter
30 0
det er det, noe av det virker så teit.. ikke det med at folk saksøker for de rareste ting, men det at de vinner... det er jo helt utrolig på noen av sakene..

hadde jeg bodd i amerika ville jeg vært redd for å selge noe.. jeg ville vært konstant redd for at noen skal saksøke meg for noe.. lurer på åssen de klarer det..? det kan jo ikke være så lett..

også det med at alle har våpen. du får kjøpt ammo på apoteket, der det liksom skal være ting for å få deg frisk.. det er ingen regler for det omtrent. du kan få det hvor som helt og når som helst, uten noen som helst kontroll..
gladmongoen: For en del større firmaer (les: Microsoft osv) er søksmål bare en del av kostnaden ved å drive bizznizz.
Dessuten begynner de fleste nå å bli så flinke til å merke produktene sine at det ikke er noe problem.
Trådstarter
30 0
hørte også om en hendelse der en 80-90 år gammel dame skjøt to politimenn.
og det fordi politiet hadde fått feil opplysninger om en narkotikasak, de hadde fått feil adresse og når de kom til den gammle damen, banket de på døren men hun ville ikke åpne. Så etter hvert sparket de opp døren og der sto den gamle damen klar med gevær og sjøt to politimenn før hun selv ble skutt...
advokatene holder liv i sytemet, de lar de gjerne starte i den ene enden så går det hus for hus oppover ei gate til vi kommer rundt

ein teori på hvordan det funker. sku fa.. ikke forundre meg om det stemte.

Hmm ein løysning er jo å bli advokat, det er jo der pengene havner.

"Fra en kammerat til en annen.
- Hvordan gikk skilsmisen?
- Joda kjerringa fikk huset og jeg fikk bilen.
- Men hva med alle pengene?
- De tok advokaten!"
Trådstarter
30 0
hehe.. hmm.. kanksje det er det som er tingen...
Sitat av gladmongoen
det var en som hadde kjøpt seg varm kaffe i sånn papp beger. Han hadde bare satt den fra seg i bilen, og når han begynte å kjøre veltet den og den varme kaffen rant over låret hans. Han fikk brannskader og saksøkte de som lagde pappbegerne fordi det ikke sto at det som var oppi var varmt på dem..
Vis hele sitatet...

SKJERPINGS, FOLKENS

Det er så mye piss rundt denne saken at det er helt kvalmt. DETTE VAR ET LEGITIMT SØKSMÅL, da man normalt sett ikke skal få tredjegradsforbrenninger av varm kaffe! McDonalds hadde kaffen uforsvarlig varm.
Forøvrig ble erstatningen redusert ganske mye, og er ikke så stor som folk skal ha det til for de skadene hun pådro seg.

Les og bli vise:
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonald's_coffee_case

Jeg siterer:
Liebeck sought to settle with McDonald's for US$20,000 to cover her medical costs, which were $11,000, but the company offered only $800. When McDonald's refused to raise its offer, Liebeck obtained Texas attorney Reed Morgan. Morgan filed suit in a New Mexico District Court accusing McDonald's of "gross negligence" for selling coffee that was "unreasonably dangerous" and "defectively manufactured." McDonald's refused Morgan's offer to settle for $90,000.
Vis hele sitatet...
During the case, Liebeck's attorneys discovered that McDonald's required franchises to serve coffee at 180-190 degrees Fahrenheit (82-88 degrees Celsius). At that temperature, the coffee would cause a third-degree burn in two to seven seconds. Stella Liebeck's attorney argued that coffee should never be served hotter than 140 degrees Fahrenheit (60 degrees Celsius), and that a number of other establishments served coffee at a substantially lower temperature than McDonald's.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til våpen i USA: De har en grunnlov som gir folk rett til å bære våpen. Dette er et viktig prinsipp for amerikanere, for de har en kultur der man faktisk har lov til å beskytte seg selv i større grad enn her. Tenk over det, det er ikke så dumt å ha våpen når staten vil utføre et overgrep på deg som person...
Sist endret av Nichotin; 23. juli 2007 kl. 01:34.
Trådstarter
30 0
så du syntes ikke i det hele tatt at det er litt sykt at alle kan ha våpen og du får tak i de overalt uten mye kontroll.. ??
Vel, du må huske dette:
Antallet mennesker som skyter hverandre avhenger av den sosiale situasjonen i landet. Vi har enorme mengder våpen her i Norge (1,3 millioner iflg. Abcnyheter), men det er allikevel ikke så enormt mange som skyter hverandre. Hvorfor? Fordi vi ikke har millioner i fattigdom som er i en desperat situasjon. USA er i særstilling, men nå som våpen allerede er utbredt vil det ikke hjelpe med restriksjoner for å få ned skytedrap, det må gjøres noe med alle menneskene som foreløpig ikke har noen lys fremtid.
Trådstarter
30 0
det er sant.....
Sitat av gladmongoen
så du syntes ikke i det hele tatt at det er litt sykt at alle kan ha våpen og du får tak i de overalt uten mye kontroll.. ??
Vis hele sitatet...
må huske at den loven (Second Amendment) ble skrevet for langt over to hundre år siden.
dette var i en tid det absolutt var nødvendig at en borger kunne forsvare seg med våpen...har ikke lest om hvor mye den er blitt endrett i ettertid, men det har vær oppe maaaange ganger i det siste årene om våpenkontroll.

Jeg personlig føler at USA har andre problemer i dag som er langt større enn våpenkontroll og frivolous lawsuits.
Det at grunnloven deres sier at de har the right to bear arms, er jo blitt grundig voldtatt av the NRA. Alle forsøk på å banne div. "massemorder" våpen (hall/semi/hel automatiske våpen) er jo blitt nedkjempet av massiv lobbyvirksomhet. Senatorer og kongressmedlemer er rett og slett redd for å ta opp kampen mot den alt for frie tolkningen av denne grunnloven. Med en gang forslag om å banne x-antall våpen, så kommer NRA inn på linjen og direkte truer de som skal stemme over forslagene.

Dette problemet her er bare en utgreining av The American Dream, som jeg mener er en utav de virkelige store pulsårene som skaper problemer.
Det blir for galt, USA er det sykeste landet i verden: små barn får livstid i fengsel, man kan vinne alle slags rettsakker og gjengkrimialitetn er helt syk. Nei, jeg skal aldri dra ditt engang. Verden er syk.
Når vi nå var inne på slike historier har jeg en som jeg har lest ett eller annet sted:

På milkshake-boksene i America sto det "vendes opp-ned før åpning" (bare på engelsk da)
Da var det, i følge historien, en som saksøkte milkshakeprodusenten på grunnlag av at klærne hans ble ødelagt som følge av milkshake-søl.
Nå etter rettsaken står det "vendes opp-ned og tilbake før åpning."

Om dette også bare er en myte eller om det er sant vet jeg ikke..
Men uansett så synes jeg dette er en morsom historie som jeg liker å tro er sann..
Dette har jo skjedd i norge med litago melken

Han fikk faktisk erstatning fra tine
Trådstarter
30 0
serriøst? har du link?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av elemental
Dette har jo skjedd i norge med litago melken

Han fikk faktisk erstatning fra tine
Vis hele sitatet...
Sånn bortsett fra at det ikkje var et søksmål. Det var en som sendte brev til tine og påpeikte det, og fikk da litt produkt som velvilje fra tine. Det er en viss forskjell på PR og søksmål...
Jeg har hørt om en amrikansk gammel dame som hadde kjøpt seg en splitter ny campingbil med cruisecontroll.

en dag skulle hun på tur med bilen, så hen startet den opp, skrudde cruisecontrollen på ca80 kmt og gikk deretter bak i campingbilen for å sove.

Etter den at bilen hadde krasjet saksøkte hun de som hadde laget bilen, for at de ikke hadde skrevet at cruisecontroll ikke var autopilot

LOL
Bjoe: Den der er bullshit iflg. snopes.com
http://www.snopes.com/autos/techno/cruise.asp

Takk for at du sprer enda en crappy urban legend som sannhet!
You all failed your chances in this life, try again in the next one.