Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4628
Har sett endel på youtube filmer osv. men har ikke funnet noe bra, har også googla litt..

Lurte på om noen visste om en nettside, video, blog eller noe som er fokusert på growling?
Hva faen er growling?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Her kan du lære deg å growle ;D

http://dagobah.biz/flash/karaoke.swf
Det finnes andre og mer moderne sjekketriks der ute enn å growle hehe
Sist endret av tafsern; 5. desember 2008 kl. 13:14.
Å growle er ikke noe du kan lære deg ut i fra å se på filmer eller å lese om det. Det gjelder å komme seg på øving og bare slippe det løs. Etter hvert komme det til å sitte løsere og du kan gå høyere og lavere. Både på inhale og exhale. Etter hvert kan du jo begynne å øve på pig squeal.

Pass på å varm opp godt. Jeg gjorde ikke det, hehe. Sliter litt med høye toner og har lett for å bli hes.
Hvis du ser på teknikken til en del vokalister så ser du at de bøyer hodet nedover mot halsen for å komme dypt, dette er vanlig. I tillegg må du "snurpe" halsen sammen, som om du nesten skal til å svelge. Det du da kan øve på er å nå dype resonanser med stemmen, ikke legg så mye av "tonen" i stemmen din bak. Når du føler deg litt komfortabel med det så kan du begynne å legge magen med i arbeidet. Pust luft ut fort samtidig som du presser sammen magemusklene. Vær forsiktig så du ikke ødelegger stemmen din. Gjør den prosessen uten magen og så mye luft en del hver gang du varmer opp for å unngå skade. Drikk masse vann på band-øving og sky sjokomelk o.l som pesten, selv om mange sier det gir fet lyd på stemmen.
Et annet tips er å drikke brus f.eks, sånn at du får mye slim i halsen. Dette tipset fikk jeg fra en som kan det
Interessant...

Kan noen fortelle meg hva de synes er "pent" med denne type musikk/synging? Jeg prøver ikke å slenge ut noen, jeg bare lurer. Det er jo mildt sagt en ganske spesiell type synging...
Da slenger jeg inn et spørsmål også. Jeg har veldig lyst til å lære meg å screame.
Noen som har sett noen gode filmer, sider eller har noen tips?

Har sett den Melissa Cross dvden, men hun lærte vel egentli aldri hvordan man screamer, bare hvordan man kan screame bedre.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Interessant...

Kan noen fortelle meg hva de synes er "pent" med denne type musikk/synging? Jeg prøver ikke å slenge ut noen, jeg bare lurer. Det er jo mildt sagt en ganske spesiell type synging...
Vis hele sitatet...
Alle har hver sin smak, vet du. Jeg hater f.eks trance, techno o.l.
Sist endret av Sykes; 6. desember 2008 kl. 13:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Growling er vel slettes ikke et middel for og formidle teksten i sangen, men en støtte til det totale lydbilde.. elller er jeg helt ute nå?
Ja, altså Epen Linn passer ikke inn i Origin elns. Er veldig få som hører på metal som tenker på teksten. Finnes mye dårlige og da, men det gjør det i alle musikksjangre.
Sitat av Gaara Vis innlegg
Da slenger jeg inn et spørsmål også. Jeg har veldig lyst til å lære meg å screame.
Noen som har sett noen gode filmer, sider eller har noen tips?

Har sett den Melissa Cross dvden, men hun lærte vel egentli aldri hvordan man screamer, bare hvordan man kan screame bedre.



Alle har hver sin smak, vet du. Jeg hater f.eks trance, techno o.l.
Vis hele sitatet...
Du hater altså trance og techno. Det var ikke det han spurte om.

Hvorfor liker du denne måten å synge på?
Virker som man må sitte inne med mye aggresjon for å høre på slik type musikk. Growling, screaming etc. Har vel en sammenheng med at det er mange rebeller og "harde" folk som hører på det. Vil ikke tro denne musikken hjelper de til å bli mindre rebelske/aggresive.

Er ikke meningen å generalisere nå, men en type sammenheng kan det nok være. Akkurat slik som at barn hører på "barnemusikk".

Men uansett, hver sin smak. Har ingenting i mot at folk hører på denne typen musikk.
Sist endret av novastar; 6. desember 2008 kl. 16:32.
Med denne musikken ser man som sagt ikke på stemmen som en måte og formidle en tekst (selv om den noen ganger gjør det og, men det kommer ofte litt sekundert). Det er mer brukt som et instrument for å fullføre lydbilde.
Sitat av Eplepepsi Vis innlegg
Du hater altså trance og techno. Det var ikke det han spurte om.

Hvorfor liker du denne måten å synge på?
Vis hele sitatet...
Han spurte hva som var så"pent" med denne type musikk/synging?
Og da svarte jeg at alle har hver sin smak.
Det blir noe helt annet med en gang man spiller det selv. Har spilt i mange band og spilt for 6.000 mennesker med pop band etc. Men det råeste av alt er når det er trangt lokale med ca 200 tilskuere som bare mosher i vei. Det er helt annen energi. Jeg smiler og ler hele tiden når vi spiller sånne konserter. Det er bare helt sinnssykt.

http://www.youtube.com/watch?v=sEQ3NqNOyIA

Beklager for OT
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Interessant...

Kan noen fortelle meg hva de synes er "pent" med denne type musikk/synging? Jeg prøver ikke å slenge ut noen, jeg bare lurer. Det er jo mildt sagt en ganske spesiell type synging...
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at det skal være "pent"? Det er vel mer rått!
Sist endret av Eplekjekk; 6. desember 2008 kl. 16:56.
Jeg er mjuk som en pusekatt menne liker fortsatt aggressiv og "screaming" menne er into screamo/death metal growling.Against me!/Nirvana er den typen screaming jeg liker.
Jeg synes at spørsmålet om hvorfor folk liker den musikken de liker er et idiotisk spørsmål. Det blir som om jeg skulle spurt en person som likte tomater, hvorfor han likte tomater. De fleste vet hva de foretrekker, men de færreste tenker over hvorfor de gjør det.

I tilleg er dette totalt urelevant i forhold til spørsmålet til trådstarter.
Sitat av shalabais Vis innlegg
Jeg synes at spørsmålet om hvorfor folk liker den musikken de liker er et idiotisk spørsmål. Det blir som om jeg skulle spurt en person som likte tomater, hvorfor han likte tomater. De fleste vet hva de foretrekker, men de færreste tenker over hvorfor de gjør det.

I tilleg er dette totalt urelevant i forhold til spørsmålet til trådstarter.
Vis hele sitatet...
da er jo ikke spørsmålet idiotisk... han vil bare vite mer om det, det som hadde vært idiotisk var hvis han hadde spurt det, noen hadde svart vet ikke og han hadde sagt "DU MÅ VITE DET ELLER SÅ ER DU BARE EN TULLING" eller noe sånt. Ja som du sier, færreste tenker over det, men hvis det faktisk er noen som tenker over det kan jo de få svare han, og kanskje noen til og med får tenkt seg litt om på grunn av det spørsmålet?

Jeg elsker forresten nesten all type rock og metall Og jeg liker å vite hva tekstene er og tenke ut hva de mener med teksten, men det ødelegger ikke en sang hvis teksten ikke gir noe mening.

Jeg hater det meste (merk: det meste) av hiphop, pop, trance, techno, disco osv. osv. Men liker veldig godt funk, soul, indie og litt andre ting.... og ja jeg vet dette ikke har noe med trådstarteren sitt spørsmål å gjøre
Sitat av Morbo1993 Vis innlegg
da er jo ikke spørsmålet idiotisk... han vil bare vite mer om det, det som hadde vært idiotisk var hvis han hadde spurt det, noen hadde svart vet ikke og han hadde sagt "DU MÅ VITE DET ELLER SÅ ER DU BARE EN TULLING" eller noe sånt. Ja som du sier, færreste tenker over det, men hvis det faktisk er noen som tenker over det kan jo de få svare han, og kanskje noen til og med får tenkt seg litt om på grunn av det spørsmålet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår. En bedre formulering av de spørsmålene som er tatt opp burde vært: Hva liker du med f.eks. black metal. Det jeg mener er at det er vanskelig å si hvorfor man liker noe fordi dette er bygget på smak.

EDIT* Og når man spør "hva" så går det mer på det tekniske aspektet av sangen.
Sist endret av shalabais; 9. desember 2008 kl. 21:29.
Sitat av shalabais Vis innlegg
Jeg tror du misforstår. En bedre formulering av de spørsmålene som er tatt opp burde vært: Hva liker du med f.eks. black metal. Det jeg mener er at det er vanskelig å si hvorfor man liker noe fordi dette er bygget på smak.
Vis hele sitatet...
det er klart, men jeg bare mener at det kan hende at noen vet hvorfor de liker den typen musikk. Men nå kunne du jo og ha omformulert deg sånn at det du sa tidligere ble mer som det du sa nå :P
For å faktisk svare på spørsmålet til de begge:

Hvis du vil lære å growle, så ville jeg jo anbefalt deg å snakke med noen som kan det! Det funker nok gjerne best. Og siden dette er Norge, så har de fleste byer og tettsteder minst ett metallband med growling som vokalen.

Hvorfor jeg liker growling og metall generelt?

Growling er som sakt en utfylling av lydbildet, men er ikke også vanlig vokal det? Tekstene har en god del å si i metallsanger også.

Metall er en generelt sett aggressiv sjanger. Du finner ikke mange death/black/osv metallsanger med et typisk britney/christina/disneyjentesanger tekster. (Hit me one more time kan man nok finne =P ).

For min del, så mener jeg jo at det er bedre å få ut litt aggresjon gjennom musikk og konserter (moshing?) enn det er å ta en helgefyll med en slåsskamp eller to på slutten. Jeg kan være en litt aggressiv person, og med musikken så kan jeg få det ut =)
Som Quazzy sier, få noen som kan det til å lære deg litt, og etter det, så ville jeg pratet med en utdannet og god sangpedagog, for å få gode tips om hvordan man lettere kan unngå skader.

Jeg gikk tidligere med en klassisk skolert sangpedagog, som hadde hatt mange metal-elever.
Jeg hadde growling i sangtimen i 1. klasse på videregående. Lærern prata en hel masse om teknikker som jeg ikke husker noe av. Jeg prøvde å gjøre som hun sa, men fikk det ikke til. Så bare brølte jeg vanlig, og hun sa det var riktig.

Varm opp og brøl i vei, men hvis det gjør vondt, prøv å gjør det annerledes. Bruk masse støtte osv.
Sitat av Isao Vis innlegg
Vis hele sitatet...

For det var jo ikke den jeg postet sant? Les tråden før du poster
Sist endret av fulloggal; 10. desember 2008 kl. 03:12.
finn fram en videoserie som heter "zen of screaming"... du lærer mange teknikker av hu, men kan være litt kjett å se alle videoene (x
http://en.wikipedia.org/wiki/Zen_of_screaming
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av StaiN Vis innlegg
Jeg er mjuk som en pusekatt menne liker fortsatt aggressiv og "screaming" menne er into screamo/death metal growling.Against me!/Nirvana er den typen screaming jeg liker.
Vis hele sitatet...
Er ikke Into scream/death/black metal growlinga.
Det fins da ufattelig mange måter å growle på.. Men om jeg ikke tar feil er growl utover, alså, ikkje som pigsqeal eller hva det nå het, og ikke som scream som er ganske höy i tonen, men mere som et "dypt" bröl? isåfall er det ganske vanskeli å få skikkelig til.. hvem som helst kan bröle og si de kan growle, men å faktisk kan det å få det til å höres bra ut i en sang er en kunst.

Er som gammel ost, man må ha gode smakslöker for å kunne like det.