Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8334
Rastafari, religiøs bevegelse blandt den fargede befolkning på Jamaica. Rastafari-bevegelsen bygger på drømmen om å vende tilbake til Afrika, kombinert med en egen tolkning av Bibelen (Salmenes bok) der Etiopia indentifiseres med Jamaicas fargede. Rastafari oppstod i 1930-årene, oppkalt etter Ras (Prins) Tafari som i 1930 ble kronet til keiser Haile Selassie av Etiopia. Bevegelsen var millenaristisk og uttrykte den frustrasjon og protest som preget en stor del av den fargede befolkning. Den hevdet at de svarte var i eksil på Jamaica på grunn av sine synder, at Etiopia var Paradiset, at Haile Selassie var den levende Gud, at han ville sørge for de svartes hjemkomst til Afrika og at de svarte var de hvite overlegne.

...måtte bare poste den. Kanskje jeg skal stikke bort og spørre noen av mine marihuanamarsjerende wannabe-rastafariene om de mener at de svarte er dem overlegne...
I mine øyne er dette nemlig rasistisk.

Gidder ikke diskutere mitt syn på hverken hasj "kulturen" eller rastafari her...blir bare krangel og synspunkter anyway.
Er bare litt nyskjerrig på om mine Bob Marley hyllende gule, røde og grønn-kledde wannabe rasta-kamerater og likesinnede står inne for ideologien i denne kulturen/religionen de føler seg så sterkt knyttet til

[kilde: Religionsleksikon, Kværne og Vogt, Cappelen Akademisk Forlag - 2002]
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Early in the history of the movement, Leonard Howell gave the Rastafarians six principles.
(1) hatred for the White race;
(2) the complete superiority of the Black race;
(3) revenge on Whites for their wickedness;
(4) the negation, persecution, and humiliation of the government and legal bodies of Jamaica;
(5) preparation to go back to Africa; and
(6) acknowledging Emperor Haile Selassie as the Supreme Being and only ruler of Black people
(The Rastafarians, p. 85). As Barrett notes, "This first glimpse of the new doctrine that launched the Rastafarian movement has not changed significantly over the years" (Ibid).

- Link
Vis hele sitatet...
Rastafarismen er ikke akkurat vennlig innstilt ovenfor de hvite, nei.

Men jeg ser på det som en reaksjon på undertrykkelsen av de svarte i Amerika. Ca. 98 % av Jamaicas befolkning stammer fra slaver som ble hentet fra Afrika, og det er jo ingen hemmelighet åssen slavetida var… Jeg synes på en måte reaksjonen er ganske naturlig, selv om den kan diskuteres.
Jeg tror ikke rastafariene nødvendigvis nærer noe hat mot den hvite mann, men mot undertrykkelsen og den har kommet fra de hvite. Ordet babylon betyr for rastafariene omtrent "Det korrupte og undertrykkende etablissement", i hovedsak USA i nyere tid. JEg synes det er litt stillig at de har et eget ord for dette.

Men de fleste ordentlige rastafarier(de som har litt peiling utover det å røyke ganja og å høre på Bob Marley) jeg har snakket med, vil ikke dele folk i "raser" eller farger, men er ganske så tolerante…

Dessuten burde man kanskje skille på rastafari-kulturen og rastafarismen som religion...?

Linker om rastafarismen:
http://www.watchman.org/profile/rastapro.htm
http://religiousmovements.lib.virgin...nrms/rast.html
http://rastafari.suddenlaunch.com/
http://forums.rasta-man.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
http://www.rasta-man.co.uk/religion.htm

(ps. mulig dette ble litt rotete)
Sist endret av SilverKhan; 1. mai 2004 kl. 16:45.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Kan vel sammenliknes med hvite KKK. Rasisme går begge veier.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Synes det blir feil å sammenligne rastafarier med KKK, men folk som Sizzla Kalonji er definitivt like ille som KKK...
Skjønner meg ikke helt på dette snakket om overlegne raser osv. Alle vet jo at fargede er en sterkere og bedre fysisk rase, men kanskje litt mindre intelligente. Orientalske er veldig smarte, men til gjengjeld små og svake.
Hvite er bare jævlig kjipe og noen sleipe faener.
Sånn veldig generalisert altså. _ALLE_ er selvsagt ikke slik.
Opprinnelig postet av Jarne
Skjønner meg ikke helt på dette snakket om overlegne raser osv. Alle vet jo at fargede er en sterkere og bedre fysisk rase, men kanskje litt mindre intelligente. Orientalske er veldig smarte, men til gjengjeld små og svake.
Hvite er bare jævlig kjipe og noen sleipe faener.
Vis hele sitatet...
Har du noe som kan backe up dette? Raselære er ikke en ting man slenger rundt etter andre verdenskrig kun basert på fordommer.
Nope... kun teite stereotyper. Jeg tenkte jeg bare skulle presentere dem jeg. Dette er iallefall det inntrykket _jeg_ har. Man trenger vel ikke være doktor i raselære eller hobbynazist for å ha meninger om dette.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
There is currently no evidence that the mean IQ of ethnic/racial groups is converging. The source of and meaning of the IQ gap is not known. Many theories have been proposed, but none are generally accepted.
Kilde
Vis hele sitatet...
edit:
mer lesning angående det moyner sier under her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Racial_segregation

Sist endret av SilverKhan; 21. november 2004 kl. 17:50.
Apartheid og mange andre diskrimineringsforhold ble utelukkende basert på den type fordommer blant folk flest.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jarne: Snakk om forutinntatte meninger...
Det er vel ikke akuratt noe nytt at rastafari-folka er en tanke fordomsfulle, ikke bare mot hvite men også mot bla. homofile.
Oppfordrer alle som er interessert i Jamaica og se filmen "Life and Debt", som handler om Jamaicas rolle i verdenshandelen, og hvordan de blir utkonkurrert av den store hvite djevel, USA.
Rase inndeling av mennesker er rasistisk. Likevel: Mennesker er en art. Alle arter kan inndeles i raser. F.eks: Hunder, katter, frosker osv...
Er menneskerasen inndelt i subgrenene hunder, katter og frosker?
Om asiater er "smartere" enn andre, kan det være så lett som sosial oppbyging av sammfunnet? Går du mye på skole så blir du smart, sett at du faktisk leser. Om du slutter på skolen når du er 16 så er du ikke akkuratt en akademiker. Har "svarte sammfunn" like god skolegang som de asiatiske? Tror svaret kan ligge der, ikke i hudfargen/genene. En mørkhudet med ett par Ph.D. avhandlinger er nokk litt smartere en han som lager vårrullene dine..
Du er min venn
niigu's Avatar
Grunnet min frustrasjon som rasismehater, hvorfor kan ikke alle konvertere til våres alle kjære Bahai?

niigu
niigu: Så, nok en verdensorden av en konformistreligion vil løse alle slike problemer en gang for alle. Den der faller på sine egne premisser når alle skal få lov til å mene det de vil.
Du er min venn
niigu's Avatar
Tatt fra Bahai.no:
Hva er det viktigste i bahá'í?


Det er menneskehetens enhet. "Enhet" er derfor et nøkkelord i bahá'í-troen. Alle mennesker er like mye verdt og verden bør styres som ett land, til fordel for alle. Med andre ord: alle mennesker tilhører en og samme rase og tiden er moden for å skape enhet mellom mennesker, religioner og nasjoner. Det betyr at hver person må lære å se "jorden som ett land og menneskeheten som dets innbyggere" og bli verdensborgere.


Det høres politisk ut?


Du kan si at konsekvensen er politisk. Men det er en åndelig prosess som er satt i scene av Gud. Ingen regjering kan vedta at du skal forandre holdninger og at du skal kvitte deg med fordommene dine overfor muslimer eller folk med en annen hudfarge. Bare en religion kan skape ny bevissthet. Det handler om en åndelig forvandling. Og det starter med at du tar et bevisst trosvalg og bruker bønn, meditasjon etc. for å utvikle dine beste egenskaper i tjeneste for menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Godt sagt, IvIoyner.
Opprinnelig postet av Jarne
Nope... kun teite stereotyper. Jeg tenkte jeg bare skulle presentere dem jeg. Dette er iallefall det inntrykket _jeg_ har. Man trenger vel ikke være doktor i raselære eller hobbynazist for å ha meninger om dette.
Vis hele sitatet...
Nei, men man trenger definitivt heller ikke poste alskens sludder og vås bare for å provosere. Er du i det hele tatt klar over at det ikke er politisk korrekt å snakke om raser i dag. Selv ikke engang dine forskrudde forbilder i Frp vil snakke om "raser" i media. Det finnes menneskerasen, og så finnes det dyreraser, herunder fugler, pattedyr etc.
Det at det finnes generelle svake forskjeller mellom svarte, afrikanere, vesteuropeere osv, er et område som er under utforskning - overhodet ikke entydig avklart. Slik jeg ser det i dag har ikke vitenskapen noe klart definert svar som sier at svarte er sterkere eller mindre intelligente (noe som forøvrig høres særdeles usannsynlig ut).
Forskjeller som du opplever mellom innvandrere fra andre land og etniske nordmenn skyldes i høyeste grad faktoren miljø. - Men det er jo en evig diskusjon omkring arv vs miljø.

Du er velkommen til å lage en seriøs undersøkelse på dette temaet, og jeg ser frem til å bli overbevist av dine resultater. Frem til du har noen som helst seriøse kilder å vise til, vil jeg ignorere deg som om du var en død snegle på gata foran meg!
Opprinnelig postet av mainer
Rase inndeling av mennesker er rasistisk. Likevel: Mennesker er en art. Alle arter kan inndeles i raser. F.eks: Hunder, katter, frosker osv...
Vis hele sitatet...
så hunder, katter og frosker er forskjellige raser av samme art?
Opprinnelig postet av knusp3r
Du er velkommen til å lage en seriøs undersøkelse på dette temaet, og jeg ser frem til å bli overbevist av dine resultater. Frem til du har noen som helst seriøse kilder å vise til, vil jeg ignorere deg som om du var en død snegle på gata foran meg!
Vis hele sitatet...
synes nå det var litt morsomt jeg da:P
Knusper - i og med dette kun er meninger er den beste kilden her, meg selv.

Jeg beklager, og jeg ser at jeg gjorde en tabbe da jeg brukte ordet "rase". Men dere som bringer opp hunder og diverse - har ikke de forskjellige raser da? Uansett så innrømmer jeg at det var feil å skrive på den måten jeg gjorde. Mine egentlige meninger kom ikke godt nok frem...

Folkens... Er det ikke en smule påfallende at 95% av alle sprintere i OL f.eks er svarte? Og er det ikke rart at Afrika ikke var 1000 år mindre utviklet enn europeerne før koloniseringen? (ja, jeg vet det fantes sivilisasjoner meget godt utviklet for mange hundre år siden, men da de hvite kom var de fraværende...)
Og er det ikke Japan som utvikler de mest avanserte teknologiske "leketøy"? På den andre siden er det jo ikke så mange idretter (hvor det krevs fysikk, og ikke er teknikk/konsentrasjon på) de er veldig gode i.
Og alle er vel enig i at de hvite er noen sleipe jævler? Koloniseringen, diverse kriger osv.

Til dere som snakker om rasisme - rasisme er når du har definert mennesker opp i raser og da mener noen raser er mer verdt enn andre.
Jeg har aldri sagt at noen "raser" er mindre verdt enn andre, jeg bare sier vi er alle forskjellige. Selv er jeg faktisk farget (wow, en mørk frp'er tenker dere, men jeg er født og oppvokst i norge, mens mine foreldre er begge Gambia), og ser heller ikke ned på andre mennesker med annen hudfarge.

Og roadkill: såklart det er den sosiale oppbyggingen, men systemet har jo blitt satt igang av noen. Om dette har noenting med genene å gjøre kan jeg ikke ta stilling til, da jeg har null peiling på området.

edit: litt formuleringer og stash
Sist endret av Jarne; 21. november 2004 kl. 23:43.
Det er vel ikke helt ut i natta og si at japan er langt foran mange andre land pga folketall (127mill) og skolesystem. Kina og Japan bygger mer eller mindre kunn på diseplin, fra dem er små for de inn vaner som i man i norge ikke får før man starter i army etc.

Nå er det vel ikke noe nytt at mange relgioner bygger på hat mot andre folkeslag.
Rasisme er rett og slett uvitenhet og fordommer, mennersker som ikke gidder å sette seg inn i sine medmennesker livstituasjon.

Alle har sinefordommer, se på feks på datakulturen, (mulig ikke så mye nå lenger da det er inn å spille spill osv) når jeg vokste opp var man som nerd å regne vis man kunne mye data. Folk blir mobbet pga man skoleflinke osv. Men etterhvert som man blir eldre ser man ting i ett nyttperspetiv, og kanskje man tenker "oi kanskje jeg skulle vært litt mer "nerd" jeg også".
Litt dum forklaring men sånn ser nå jeg det.
Jeg respekterer alle mennesker, så lenge de oppfører seg og respekterer meg, kunne alldri kunnet tenke på å dømme en innvandrer før jeg faktisk blir kjent med personen.

Mennesket er nok litt for flinke til å stigmatisere, det ligger nok i våres natur og blir nok helt umulig å bli kvitt.

ps: tror jeg spora helt av topic, men shitt happens :/
Jarne: selv om det er en kjensgjerning at folkeslag muterer genetisk iforhold til miljøet de lever i (jeg er f.eks. med på tanken om at afrikanere løper fortere og har lengre pikk, grunnet diverse forhold som har gjort det gunstig å ha disse egenskapene en gang for lenge siden), så snakker du om utdanning og teknologisk utvikling.
*Det* er en _så_ liten del av menneskehetens historie, at jeg tror vi med veldig stor sikkerhet kan fastslå at årsaken her er menneskeskapte forskjeller i miljø - ikke i arv.
Som nevnt er skolesystemet i asia f.eks. tradisjonelt sett veldig disiplinert.
I tillegg har de en kultur som fokuserer veldig på nyskapning og samarbeid...
Sånt blir det bra mobiltelefoner av - men det ligger ikke i genene.
Det er jeg ganske (les: helt) sikker på
At Japan står for mange duppeditter trenger ikke å være et resultat av over gjennomsnittlig intelligens. De har en merkelig fanatisk jobb-kultur der,med mye ære og stolthet for jobben sin.
Opprinnelig postet av Jarne
KOg er det ikke rart at Afrika ikke var 1000 år mindre utviklet enn europeerne før koloniseringen? (ja, jeg vet det fantes sivilisasjoner meget godt utviklet for mange hundre år siden, men da de hvite kom var de fraværende...)
Vis hele sitatet...
Hadde Norge fått seile sin egen sjø hadde vi sikkert vært barbarer og vikinger den dag i dag. Og de fleste her veit jo ikke en døyt om teknologien de bruker fungerer utover brukergrensesnittet, eller hvordan vi har kommet fram til den, så vi er minst like store "freeloadere" av andres tenkning som noen andre i mine øyne.
Mantus: at japanernes jobbkultur er fantastisk i positiv forstand vet jeg ikke. Men at de jobber steinhardt er det vel ingen tvil om.
Jarne: Det er feil å si at kkulturer var fraværende da koloniseringen startet. Historien er skrevet av dem som som vannt kriger og koloniserte andre, ikke glem det.
Hva er utvikling? - dere snakker om land og verdensdeler som er mer utviklet enn andre, det er lite trolig at alle i verden har samme syn på utvikling, det er godt mulig at indere føler at deres nasjon og kultur er langt mer utviklet enn vår egen her i Norge.

At hvite folk er sleipere enn andre folk synes jeg er litt drøyt, det er da masse kriger og utnytting blandt andre hudfarger. Vikingenes tokter kan gjerne heller kalles for brutale enn sleipe?

btw: Japanerne er flinke i skihopping, det krever da mengder av styrke, konsentrasjon og koordinasjon.
Indere er mye mye bedre i cricket enn dansker og svensker!
ja, jeg vet det fantes sivilisasjoner meget godt utviklet for mange hundre år siden, men da de hvite kom var de fraværende...
Vis hele sitatet...
Merkelig det. Ta aztekerne fks. Man regner med at de hadde en unik forståelse av verdensrommet, men de ble slakta ned i hopetall av de hvite, og kunskapen forsvant. Det kristne europa hadde vel uansett ikke vært spesielt åpent for det.
At dampmaskinen er en engelsk oppfinnelse, er også reinspikka løgn. Ramses II av Egypt brukte den flere hundre år før år null til å åpne palassdører, uten at den fikk noen særlig økonomisk betydning. Det var først på 1800-tallet i England.
Se på det knusper skrev.
Opprinnelig postet av knusp3r

Jarne: Det er feil å si at kkulturer var fraværende da koloniseringen startet. Historien er skrevet av dem som som vannt kriger og koloniserte andre, ikke glem det.
Vis hele sitatet...
Vel, uansett... det var europeerne som koloniserte afrika og ikke motsatt. Derfor er/var de hvite kjipe og jævlige, mens afrikanerne er/var dumsnille.

Jeg har da aldri påstått at det ligger i genene at asiater er smarte osv. Det er nå iallefall slik det er nå.

Og hva er nå miljø? Det er en samling av individer som alle har arvet gener fra sine forfedre. Når noe skjer som resultat av miljø, og det miljøet ikke er påvirket av noenting annet enn f.eks fargede, er det jo den "svarte" arv som er årsak i resultatet?
Opprinnelig postet av Jarne
Og hva er nå miljø? Det er en samling av individer som alle har arvet gener fra sine forfedre. Når noe skjer som resultat av miljø, og det miljøet ikke er påvirket av noenting annet enn f.eks fargede, er det jo den "svarte" arv som er årsak i resultatet?
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg bare snakker for meg selv når jeg sier; HÆ?
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av ninja5000
...måtte bare poste den. Kanskje jeg skal stikke bort og spørre noen av mine marihuanamarsjerende wannabe-rastafariene om de mener at de svarte er dem overlegne...
I mine øyne er dette nemlig rasistisk.

Gidder ikke diskutere mitt syn på hverken hasj "kulturen" eller rastafari her...blir bare krangel og synspunkter anyway.
Er bare litt nyskjerrig på om mine Bob Marley hyllende gule, røde og grønn-kledde wannabe rasta-kamerater og likesinnede står inne for ideologien i denne kulturen/religionen de føler seg så sterkt knyttet til

[kilde: Religionsleksikon, Kværne og Vogt, Cappelen Akademisk Forlag - 2002]
Vis hele sitatet...
Jeg er stolt av å kalle meg selv RasTafar i Kong Alphas navn, og jeg skal prøve å svare på denne tråden.

Ras som sier Originalen er på noen måte bedre enn grenene er hypokritiske blasphemister. Selassie, kong Alpha, sa selv at alle raser er likeverdige(Selassie I, UN speach), noe som motbeviser alle kilder du kan kaste etter meg som støtter noen som helst rasistisk teori.

Sålangt dine "Bob Marley hyllende gule, røde og grønn-kledde wannabe rasta-kamerater" kommer er nok å si "Alle er likeverdige, blablabla." Dette er garantert. Dette er, derimot IKKE en rasta tanke. Ras følger bibelen, homofili er ikke mottatt for eks., og vi er nazaritter. Dette betyr ikke at alle ikke er likeverdige, for alle er Kong Alpha og Dronning Omegas barn, homofile, grønne eller blå.

Spør om det er noe. Men ikke snakk med mindre du vet hva du snakker om, for den posten var åpenbart veldig, veldig, uopplyst. Du kan ikke lese deg til RasTafarI, Cappellen Akademisk forlag er dessverre ikke en akkseptabel kilde.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Aah, så det er igrunn bare en hippere måte å være kristen på da altså. Tøft.

Omtrent like ubrukelig som alt annet av kristendom med andre ord. Hipp hurra, og fuck alt som lukter av kristenmannsblod fra meg
Sitat av siggi11
Jeg er stolt av å kalle meg selv RasTafar i Kong Alphas navn, og jeg skal prøve å svare på denne tråden.

Ras som sier Originalen er på noen måte bedre enn grenene er hypokritiske blasphemister. Selassie, kong Alpha, sa selv at alle raser er likeverdige(Selassie I, UN speach), noe som motbeviser alle kilder du kan kaste etter meg som støtter noen som helst rasistisk teori.

Sålangt dine "Bob Marley hyllende gule, røde og grønn-kledde wannabe rasta-kamerater" kommer er nok å si "Alle er likeverdige, blablabla." Dette er garantert. Dette er, derimot IKKE en rasta tanke. Ras følger bibelen, homofili er ikke mottatt for eks., og vi er nazaritter. Dette betyr ikke at alle ikke er likeverdige, for alle er Kong Alpha og Dronning Omegas barn, homofile, grønne eller blå.

Spør om det er noe. Men ikke snakk med mindre du vet hva du snakker om, for den posten var åpenbart veldig, veldig, uopplyst. Du kan ikke lese deg til RasTafarI, Cappellen Akademisk forlag er dessverre ikke en akkseptabel kilde.
Vis hele sitatet...
Da vet du vel også at i likhet med enhver annen religion er det forskjellige tolkningsnivåer, akkurat som med for eksempel kristne. Noen går i kirka hver søndag og ber bordbønn, andre bare tror og lever etter prinsippene om nestekjærlighet etc. Et viktig religionstrekk har du i alle fall; du mener at du har det ene rette svar.
Sitat av ninja5000
Aah, så det er igrunn bare en hippere måte å være kristen på da altså. Tøft.

Omtrent like ubrukelig som alt annet av kristendom med andre ord. Hipp hurra, og fuck alt som lukter av kristenmannsblod fra meg
Vis hele sitatet...
Njah, er nok mer jødisk en kristent. Vi følger paktene, så å kalle det kristent er litt drøyt.

Kristendom er ubrukelig for innen kristendom dyrkes latskap, og materialisme. Paven, antikristus, er et menneskelig idol, noe som er fullstendig galt ifølge bibelen.

Jeg skjønner at du synes dette er "ubrukelig", for den moderne kirken har ikke bidratt veldig til ryktet, eller den humanistiske standard, den burde stå for, og dette går ut over vestlig religionssyn.

Det som er viktig å forstå er at RasTafarI står for fred for alle, uansett seksuell legning eller rase er alle guds barn, alle er korrupte, ingen perfekte. Der hvor den vestlige kirke tråkker ned på alt som sier seg uenig i deres synspunkt, så driter RasTafarer i det og bare lever for seg selv uten omtanke for omverden. Men grenser får det være.

Sitat av Bjølg
Da vet du vel også at i likhet med enhver annen religion er det forskjellige tolkningsnivåer, akkurat som med for eksempel kristne. Noen går i kirka hver søndag og ber bordbønn, andre bare tror og lever etter prinsippene om nestekjærlighet etc. Et viktig religionstrekk har du i alle fall; du mener at du har det ene rette svar.
Vis hele sitatet...
Jeg mener jeg har det ene rette svar. Om man er religiøs, og hevder noe annet er man hypokritisk. Jeg kan ikke være politisk korrekt samtidig som religiøst. Men, dette betyr ikke at alle er frie til utøvelse av egen religion, for jeg bare TROR jeg har svaret. Jeg vet ikke.

Ja, i likhet med alle religioner er det forskjellige tolkninger, Bobo Ashanti, TTOI, Nyabinghi. Men en viktig ting å huske er at uten spørsmål er det ikke svar, så alle som har en tolkning av RasTafarI bør dele den med andre Rastaer, utvikle sin tro og evne til forståelse av dette.

Bare skyt i vei om det er noe.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Uff.. Det går ikke ann å ha en saklig diskusjon om noe så usaklig som religion. Stiller meg bak hva Ninja5000 sier. Uansett hvordan du legger frem religionen din er den falsk. Som alle andre religioner. Prove me wrong.

Meeen du er jo selvfølgelig i din fulle rett til å følge din egen tro etc etc. Selv om den er falsk.. Som resten.

Der, jeg skjøt.
Sitat av Eplefisk
Uff.. Det går ikke ann å ha en saklig diskusjon om noe så usaklig som religion. Stiller meg bak hva Ninja5000 sier. Uansett hvordan du legger frem religionen din er den falsk. Som alle andre religioner. Prove me wrong.

Meeen du er jo selvfølgelig i din fulle rett til å følge din egen tro etc etc. Selv om den er falsk.. Som resten.

Der, jeg skjøt.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjorde du nok.

Uansett hvordan jeg legger frem religionen min vil den nok virke falsk til deg, så det å bruke min tid på å bevise eller legge frem teorier om den vil bidra til lite godt. Isteden kan vel du legge frem din?

Sitat av SilverKhan
Synes det blir feil å sammenligne rastafarier med KKK, men folk som Sizzla Kalonji er definitivt like ille som KKK...
Vis hele sitatet...
Ikke se på Sizzla på som noe spesielt. Han er blitt avnektet av mange Bobo Ashantier, noe som er forståelig. Han er full av hat, noe som bør ikke reperesentere RasTafarI bevegelsen i det hele tatt!

(Unnskyld for double post, ser ingen edit knapp)
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av siggi11
Ja, det gjorde du nok.

Uansett hvordan jeg legger frem religionen min vil den nok virke falsk til deg, så det å bruke min tid på å bevise eller legge frem teorier om den vil bidra til lite godt. Isteden kan vel du legge frem din?
Vis hele sitatet...
Hvis du impliserer at du faktisk har håndfaste beviser på at guden din finnes vet jeg om mange som veldig gjerne vil se dem. Meg inkludert.

Min tro, eller ikketro er vel et bedre ord: Ateist.

Jeg tror på livet før døden.
Sitat av Eplefisk
Hvis du impliserer at du faktisk har håndfaste beviser på at guden din finnes vet jeg om mange som veldig gjerne vil se dem. Meg inkludert.

Min tro, eller ikketro er vel et bedre ord: Ateist.

Jeg tror på livet før døden.
Vis hele sitatet...
Et barn som har aldri møtt sin far trenger ingen håndfaste bevis for at faren finnes. Barnet er tilstede som et levende bevis.

The absence of evidence, is not the evidence of absence.
Vis hele sitatet...
Vurder dette:
Jeg tror på livet før døden.
Vis hele sitatet...
Men fortsatt lever du under Babylon, som vil kaste bort ditt ene liv på arbeid, og mer arbeid? Hva får du ut av det?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av siggi11
Et barn som har aldri møtt sin far trenger ingen håndfaste bevis for at faren finnes. Barnet er tilstede som et levende bevis.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du blander litt ting her. Jeg bestrider ikke at du har en far. Det at du sitter og skriver her på forumet er egentlig bevis nok for at du eksisterer og dermed har en far. Det jeg bestrider er at det finnes en mann/dame/geit/whatever oppe i skyene som detaljstyrer livet vårt og bryr seg om hva vi mener, tenker, gjør osv.

Jeg skjønte for the record hva du ville frem til med utsagnet. Det jeg ville frem til var at slik kvasifilosofisk svada ikke kan brukes som et argument, langt mindre et bevis for at fantasivennen din finnes.

The absence of evidence, is not the evidence of absence.
Vis hele sitatet...
Nei det er kanskje ikke det, men det er for helvete ikke langt unna.

Det som er litt morsomt er at du med det sitatet setter guden din i samme bås som følgende skapninger det faktisk ikke finnes bevis for at ikke finnes:

Julenissen
Påskeharen
Smurfene
Supermann
Drager
Enhjørninger
Samt ALLE andre guder.

Faktisk hvis du følger logikken til det sitatet finnes ALLE gudommer og ALT er sant, for man kan jo ikke bevise at de ikke finnes?

Poenget mitt er at bevisbyrden ligger på den som kommer med et utsagn, ikke motparten.

Vurder dette:
Men fortsatt lever du under Babylon, som vil kaste bort ditt ene liv på arbeid, og mer arbeid? Hva får du ut av det?
Vis hele sitatet...
Du må nesten utdype hva å leve under Babylon betyr da jeg ikke er helt stø i religionen din, jeg er imot religion som en helhet ikke spesifikt RasTafari.

Andre del av spørsmålet vil jeg faktisk snu tilbake til deg. Du kaster bort hele livet ditt på å være tro mot en fantasifigur, du kan faktisk likegodt tilbe en banan for alt godt det gjør deg så lenge du tror hardt nok på det. Hva får du ut av det?

Edit: Dette blir mitt siste ord i saken da jeg faktisk ikke orker å debattere religiøse mennesker mer. Det piner meg faktisk å se logikken deres. Du har på ingen måte overbevist meg eller vunnet noen debatt, jeg bare gidder ikke å debattere en vegg. Ikke ta dette som en seier på noen måte, jeg har bare lært av past mistakes.
Vel Eplefisk så skal jeg svare veldig enkelt for deg det derre med gud og det allmektige spøkelse. Man tror på det man ser. Og hvis ser gud i en brennde busk, i et jakke ærme eller på en sopp tur, så har du allikavel sett det. Og om den som har sett det påstår at han så gud og jesus, så er det opp til han hva han vil kalle det han såg. Hva om jeg starta en relegion der jeg kaller min gud skjermen jeg ser på og jesus tastaturet jeg bruker. Vil du da støttet denne type relgion, fordi min gud er håndfast? Hadde du? Håper du hadde.

Men til siggi11, som jeg tror oppenbart kan et og annet om dette, og ikke bare hva han har lest på wikipedia eller et eller annet filosofisk mesterverk. Hva er/hvem er/hvor er betydningen av Babylon, Jah, Sellisia og de vanligste andre som jeg ikke kommer på nå.
Sitat av Eplefisk
Det jeg bestrider er at det finnes en mann/dame/geit/whatever oppe i skyene som detaljstyrer livet vårt og bryr seg om hva vi mener, tenker, gjør osv.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke Rasta philosofi. Livet ditt styrer du selv. Gud skaper deg, og etter det er det opptil deg hva du gjør med skapelsen.

Sitat av Eplefisk
Jeg skjønte for the record hva du ville frem til med utsagnet. Det jeg ville frem til var at slik kvasifilosofisk svada ikke kan brukes som et argument, langt mindre et bevis for at fantasivennen din finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg kan nok ikke bevise noe som helst, derfor kalles det tro. Men det du feiler å se er at du heller ikke kan bevise noe som helst. Om du skal bruke bevis som et angrep i en religiøs diskusjon, bør du ha litt selv. Nå har jeg innrømmet at det eneste jeg har er tro, og ingen bevis. Nå er det din tur.

Det jeg ville frem til er at alt krever en mor og far. En eksplosjon kan ikke ha skapt meg.


Sitat av Eplefisk
Nei det er kanskje ikke det, men det er for helvete ikke langt unna.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.


Sitat av Eplefisk
Det som er litt morsomt er at du med det sitatet setter guden din i samme bås som følgende skapninger det faktisk ikke finnes bevis for at ikke finnes:

Julenissen
Påskeharen
Smurfene
Supermann
Drager
Enhjørninger
Samt ALLE andre guder.

Faktisk hvis du følger logikken til det sitatet finnes ALLE gudommer og ALT er sant, for man kan jo ikke bevise at de ikke finnes?
Vis hele sitatet...
Guden min er i samme bås som alle andre guder. jeg har aldri sagt noe annet, for det handler om tro, ikke bevis. Alt kan godt være sant for alt jeg vet, men ikke for alt jeg tror.

Sitat av Eplefisk
Du må nesten utdype hva å leve under Babylon betyr da jeg ikke er helt stø i religionen din, jeg er imot religion som en helhet ikke spesifikt RasTafari.
Vis hele sitatet...
Babylon = moderne samfunn. Politkk og forbud.

Sitat av Eplefisk
Andre del av spørsmålet vil jeg faktisk snu tilbake til deg. Du kaster bort hele livet ditt på å være tro mot en fantasifigur, du kan faktisk likegodt tilbe en banan for alt godt det gjør deg så lenge du tror hardt nok på det. Hva får du ut av det?
Vis hele sitatet...
Meningen med livet ifølge RasTafarI er individualisme forbundet med forening. Vi kaster bort livet vårt på å leve. Vi hjelper hverandre, og dyrker vennskap, men samtidig hjelper vi individet gjennom å kjenne seg selv. Basis grunnlaget for filosofien er å elske alle og alt, det finnes ting som Rasta Atheisme. Men troen bak filosofien er basert På RasTafarI, Kong Alpha og dronning Omega. Det jeg får ut av det er nok ingenting, for ifølge meg er alle mine brødre og søstre, og frelse koster ikke stort mer enn å være menneskelig.

Du er lojal mot gud, men ikke så lojal at du glemmer å leve, skjønner? Det er slik tanke som vestlig kristendom har brukt, og derav blitt korrupt.

Nå må jeg sove.

Jeg vil be deg om å værsåsnill ikke bruke uttalelser som "Fantasifigur", for noen kan bli veldig pissed på grunn av slikt, og det ender opp med et flame war istedet for diskusjon.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av Luric
Vel Eplefisk så skal jeg svare veldig enkelt for deg det derre med gud og det allmektige spøkelse. Man tror på det man ser. Og hvis ser gud i en brennde busk, i et jakke ærme eller på en sopp tur, så har du allikavel sett det. Og om den som har sett det påstår at han så gud og jesus, så er det opp til han hva han vil kalle det han såg. Hva om jeg starta en relegion der jeg kaller min gud skjermen jeg ser på og jesus tastaturet jeg bruker. Vil du da støttet denne type relgion, fordi min gud er håndfast? Hadde du? Håper du hadde.
Vis hele sitatet...
Jeg sa jeg ikke skulle gjøre dette....

Om man ser gud i et jakkeerme ser man syner, ser man gud på sopptur har man halliser. Det jeg vil frem til er at det er rimelig SINNSYKE påstander som kommer fra religiøse mennesker i et eller ganske opplyst samfunn. Om jeg vil kalle en lodott for Jesus er jo ikke det et argument for at det fantes en kar for 2000 år siden som gikk på vannet? Eller har jeg misforstått totalt her nå?

Hvis du vil starte den religionen du beskrev er du hjertelig velkommen til det, men hva skal det være godt for? Og hvorfor skal det kalles en religion og ikke en fanklubb? Og en annen ting, hvorfor skal skjermen din plutselig bli en gud? Skriver du dette bare for å provosere meg eller noe? For det gir ingen som helt mening i det hele tatt...
Virker jo som en veldig fin religion i grunn. Hadde man bare kunne sett bort i fra dette med "Gud", så kunne dette fort vært noe for meg.

Men jeg anser ikke Gud for å være en "mann med hvitt skjegg og stokk" i himmelen. Jeg tror det finnes NOE der oppe/nede/whatever, men ikke på den måten det blir framstilt i feks. Kristendommen.

Kjapt spm. til Sigg: Hvordan er hasj forbundet med Rastafari-religionen?
Hvorfor skriver du rastafari med stor T og I? Hvorfor banker rastafarianere opp homser? Tror du bruken av marihuana er med på å holde fattige Jamaicanere i sjakk, siden en narkotifisert befolkning ikke er i stand til å gjøre opprør?
Sitat av Luric
Hva er/hvem er/hvor er betydningen av Babylon, Jah, Sellisia og de vanligste andre som jeg ikke kommer på nå.
Vis hele sitatet...
Babylon:

Undertrykkende makt(se Bibelen for referanser). Moderne samfunn bygget på materialisme og vanitet.

Jah:

Gud, jehova.

Selassie I:

Haile Selassie I(Uttalt som det engelske ordet "jeg"), den siste solomonske konge av Ethiopia, sett på som en inkarnasjon av gud, den allmektige far.

H.I.M:

His Imperial Majesty, Selassie I.

De andre:

Dette gidder jeg ikke skrive om, så jeg Ctrl-Ver noe jeg sa til en som skulle skrive en stil om emnet:

Sitat av Meg
I and I holy books/scriptures like the Bible, Kebra Nagast, The Promise Key, Holy Piby.

As far as I and I influence goes, you should definately have something on Haile Selassie, Rastafari artists, Bob Marley for example.

Write about these men and how the are important to I and I: Haile Selassie I, Marcus Garvey, Leonard Howell.

Niyabinghi, Bobo Ashanti and Twelve tribes of Israel. (mansions)

Use of cannabis, Dreadlocks, Ethiopia and how it is important, Shashamane, Ital, I and I view of god, Zion, Grounation day, and maybe something about the Persecution of I and I.
Vis hele sitatet...
Resten er skrevet av RasTafarer, IKKE MEG.

Rasta cultures view's do not differ from Christianity, only false derivatives thereof.
Vis hele sitatet...
We say "Jah Rastafari" because RasTafarI is the most high, Jah almighty. I'm not sure if Ras who don't know H.I.M as Jah say "Jah RasTafarI" but mabye just "In the name of H.I.M Ras TafarI." or something to that affect.
Vis hele sitatet...
Sitat av Meg
Overstand that not all rasta see H. I. M as Jah almighty. Some see H. I. M as a prophet or guide, though not Father or Creator of I and I.
Vis hele sitatet...
Om dere gidder:

http://www.sacred-texts.com/chr/kn/

http://www.sacred-texts.com/afr/piby/index.htm

http://www.sacred-texts.com/afr/rps/index.htm

http://www.sacred-texts.com/afr/tpk/index.htm



Bare spør om det er mer.

Sitat av minigolf
Kjapt spm. til Sigg: Hvordan er hasj forbundet med Rastafari-religionen?
Vis hele sitatet...
Veldig komplisert spørsmål, personlig glorifiserer jeg ikke hasj, men det er sett på av Rastaer som en naturlig ting som ikke er ment til å harme, men å gjøre godt.

Alt har sine gode og onde sider.

Hvorfor skriver du rastafari med stor T og I? Hvorfor banker rastafarianere opp homser? Tror du bruken av marihuana er med på å holde fattige Jamaicanere i sjakk, siden en narkotifisert befolkning ikke er i stand til å gjøre opprør?
Vis hele sitatet...
RasTafarI er en tittel. I er som det engelske ordet "I" Og er alltid med stor bokstav.

Homsebanking er strengt tatt Jamaicansk, ikke rasta. Men det kan begrunnes med rasta.

Nei. Rastaer vil ikke opprør, de vil leve som de selv vil, men samtidig la andre leve som de vil.

Igjen: Bare spør, men må nok svare imorgen. Sove nå.
Sist endret av siggi11; 20. oktober 2008 kl. 04:22.
Sitat av Eplefisk
Jeg sa jeg ikke skulle gjøre dette....

Om man ser gud i et jakkeerme ser man syner, ser man gud på sopptur har man halliser. Det jeg vil frem til er at det er rimelig SINNSYKE påstander som kommer fra religiøse mennesker i et eller ganske opplyst samfunn. Om jeg vil kalle en lodott for Jesus er jo ikke det et argument for at det fantes en kar for 2000 år siden som gikk på vannet? Eller har jeg misforstått totalt her nå?

Hvis du vil starte den religionen du beskrev er du hjertelig velkommen til det, men hva skal det være godt for? Og hvorfor skal det kalles en religion og ikke en fanklubb? Og en annen ting, hvorfor skal skjermen din plutselig bli en gud? Skriver du dette bare for å provosere meg eller noe? For det gir ingen som helt mening i det hele tatt...
Vis hele sitatet...
Ser du ikke dine egne flåser? For og sette det på spissen her. Hva om en mann for så langt tilbake siden som het Gud, og var en sirkus trubadur som drev med loppesirkus, der han hadde en vannloppe, en matbille og en vinbille (hoho). Og detta sirkuset hadde andre som syntes innsekt var spennede, og faktisk lagde en bok ut av det, som vidre har blitt sci-fi i den forstand at insektene har morpha til mennesker og blitt en massevandring mot noe. Nå mener jeg at relgion er vel og bra, så lenge du sparer meg for overnaturligheter. Det har vi film og tv får. Men det er en annen diskusjon. Nå dreier det seg om at du egentlig ikke har argumenter for hva du sier. For det du sier er at alle som ser noe du ikke ser er sinnsyke, er det ikke? Eller har jeg totalt missforståt?

Og siden du er så hyppa på og vite hvorfor jeg skrev det du ser på som helt menigsløst er fordi det rett og slett, stygg som juling, ødelegger alt det du sier, sorry mann. Men for meg det og tro på en historie som blir fortalt, samme om den er fakta eller ei, det spiller ingen rolle, for den som fortaler historien gjør den intresangt, så er vel det i det store og det hele poenget?. Også kan man forholde seg til om den er sann eller ikke, inni deg, og forteller relgion deg. Så hvem som forteller den deg er det samme, rastafari kamerat eller prest, samma faen.
Sist endret av Luric; 20. oktober 2008 kl. 04:46.
Sitat av mainer
Rase inndeling av mennesker er rasistisk. Likevel: Mennesker er en art. Alle arter kan inndeles i raser. F.eks: Hunder, katter, frosker osv...
Vis hele sitatet...
Jeg tror denne posten kunne gitt ganske mange biologer selvmordstanker innkludert meg selv.
HAHA, det verste av alt var at jeg klarte å trykke feil og gi den posten KP.
Sitat av Skeid
Jeg tror denne posten kunne gitt ganske mange biologer selvmordstanker innkludert meg selv.
HAHA, det verste av alt var at jeg klarte å trykke feil og gi den posten KP.
Vis hele sitatet...
Biologisk korrekt eller ei, han har et poeng. Det er variasjoner innen hver art av dyr, enten dette går på raser eller ikke. En terrier er anderledes enn en scheffer, men de er av samme art.
Denne tråden la vel i begynnelsen stor vekt på rastafarisynet om "black supremacy", så jeg har noen spørsmål til deg ang. akkurat det, siggi11. Hvordan stiller du deg i forhold til f. eks. Leonard Howells uttalelser om at hvite er underlegne svarte? Et annet kanskje relevant spørsmål er vel også hvilken etnisitet du har? Mener du også at svarte er overlegne hvite? Og strider ikke dette imot hele konseptet med "one love"? Jeg synes Rastafari er interessant, og håper du kan hjelpe meg litt med å klarne opp i dette.
Sitat av Bjølg
Denne tråden la vel i begynnelsen stor vekt på rastafarisynet om "black supremacy", så jeg har noen spørsmål til deg ang. akkurat det, siggi11. Hvordan stiller du deg i forhold til f. eks. Leonard Howells uttalelser om at hvite er underlegne svarte? Et annet kanskje relevant spørsmål er vel også hvilken etnisitet du har? Mener du også at svarte er overlegne hvite? Og strider ikke dette imot hele konseptet med "one love"? Jeg synes Rastafari er interessant, og håper du kan hjelpe meg litt med å klarne opp i dette.
Vis hele sitatet...
Selv om Leonard Howell har veldig mye å si, så har Selassie I uendelig mer å si.

Sitat av H.I.M
That until the philosophy which holds one race superior and another inferior is finally and permanently discredited and abandoned: That until there are no longer first-class and second class citizens of any nation; That until the color of a man's skin is of no more significance than the color of his eyes; That until the basic human rights are equally guaranteed to all without regard to race; That until that day, the dream of lasting peace and world citizenship and the rule of international morality will remain but a fleeting illusion, to be pursued but never attained and until the ignoble but unhappy regimes that hold our brothers in Angola, in Mozambique, and in South Africa in subhuman bondage have been toppled and destroyed; until bigotry and prejudice and malicious and inhuman self-interest have been replaced by understanding and tolerance and goodwill; until all Africans stand and speak as free human beings, equal in the eyes of the Almighty; until that day, the African continent shall not know peace. We Africans will fight if necessary and we know that we shall win as we are confident in the victory of good over evil.
Vis hele sitatet...
Det som er igjen av at sorte er bedre enn andre innen Rasta er det at vi respekterer den som en original. Faren og moren, om du skjønner. Adam og Eva var orte, Jesus var sort, Marcus Garvey og Selassie I. Alle sorte.

Det er en rot for hvert tre, og for menneskeheten er dette den sorte rase. Men fra en sterk rot, vokser et sterkt tre.

Hvilken etnisitet jeg har, svarer jeg med Etiopisk. Jeg ble født i Island, men alle er Ehiopiske begrunnet sine røtter i Ethiopia.