Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2344
Jeg er 17 år skulle egentlig opp i fylkesnemda den 2. feb for en 4-24 sak som barneværnet ville så gjerne ha meg på. Men etter litt manipulering av diverse personer har de valg å trekke den. Jeg bursdag den 7. feb og har tenkt å trekke samtykke da men kan ikke spørre noen om hvordan man trekker saken her jeg bor for dem tror jeg skal bo her i 1år til på en frivillig/tvang 4-26 greie. det jeg lurer på er følgende.

1. Kan man trekke samtykke over telefon med barneværnet. hvis ikke, hvordan?
2. Kan jeg trekke den samme dag som bursdagen min og være helt sikker på at dem ikke kan kjøre saken som er i fylkesnemda?

tror samtykke-trekking må skje skriftlig (staten vett :P )
angående bursdagen din veit jeg ikke, vil anbefale deg å evt. trekke den i GOD tid før en evt. frist, pga "statens" raskhet ved behandling av saker

- T
Vet ikke helt hva 4-24 er, så søkte litt på google, men eneste jeg klarte å konkludere med der var at 4-24 saker er plassering uten samtykke? Men at det gjaldt kun ungdom under 18 år?
Sist endret av Popp; 3. januar 2009 kl. 22:14.
roxza's Avatar
Trådstarter
14 2
Jeg kan ikke trekke den før siden da kjører de sak mot meg får å holde meg på tvang(4-24).

http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-004.html#4-24 der står det om 2.24.
de kan holde meg selv om jeg er 18 men de må få tvang på meg før jeg er 18 for at de skal holde meg.

Jeg er på "frivillig" tvang(4-26) så jeg kan trekke samtykket etter jeg er 18.

Noen som har peiling.. hadde hjelpet meg mye ; )
peace!
det må skje skritelig. desverre staten er som en firkantet boks

lykkke til
Heisann! Jeg har i skrivende stund vært under barnevernet en god stund, dvs. 3 år tilsammen.

Det er imiderltidig viktig å holde hodet kaldt når man handler med barnevernet, de er i mange tilfeller sleipe og er glad i få deg til å signere papirer.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Du trakk deg fra en 4-24 plassering? Det eneste du kan trekke deg fra når det er snakk om plassering i henhold til §4.24 er om du vil være tilstede under fylkesnemda når saken din blir lagt fram. Her har du rett til å møte med advokat som barnevernet er pliktet til å betale. Om du ikke møter opp, både kan og vil barnevernet mest sannsynlig argumentere for at dette er en del av din avikende atferd og autoritetsopposisjon som trenger behandling for. Forøvrig frasier du deg en viktig rett du har som barn under barnevernet. Du kan ikke trekke deg om du er plassert gjennom en 4.24 plassering, disse plasseringene er vedtatt av en fylkesnemd og inneholder hvor du skal være plassert, hvor lang tid og til hvilken hensikt. Vanlgivis skrives disse tvangsvedtakene et år av gangen.

Om du derimot mener at du har fått barnevernet til å trekke saken for fylkesnemda, så er oddsene store for at de i gjengjeld har fått deg til å signere et dokument som plasserer deg på en gitt institiusjon under barnevernet gjennom en 2-26 paragraf. Dersom du signerer denne så plikter du deg til å følge den, men du har en ny rett her. Du har nemlig retten til å trekke samtykket ditt, dersom du mener at plasseringen ikke har noe formål eller at barnevernet på en eller annen måte bryter sin del av avtalen eller noe. Barnevernet får da en tidsfrist på 3 uker til å ordne et nytt vedtak til deg, og om de finner det ytterst nødvendig at du blir værende der du er, så legger de mest sannsylig fram et forslag om plassering på 4.24 paragrafen, altså tvansgparagrafen, på det stedet de mener du bør være.

Når det gjelder lovene rundt tvangsplassering, altså plassering gjennom § 4.24, så utelukker ikke disse at en person er pliktet til å oppholde seg under dens regler selv etter personen er 18 år. Om du har en historie med svært uaktsom og problematisk adferd, kan dine foresatte om de har foreldrerett over deg, godkjenne at du blir umyndigjort fram til en alder av 21 år (tror jeg). Dette skal også prøves gjennom et rettsapparat hvor retten avgjør om det er grunn til å umyndigjøre deg. Men enhver slik plassering, eller vedtak må skje før du er myndig. Barnevernet kan med andre ord ikke få gjennom en tvangsplassering på deg etter du er fyllt 18 år. Heller ei kan du bli umyndigjort etter du er fyllt 18 år.

Hvis det er sånn at du snart fyller 18 år og vil komme deg ut av barnevernet, og er plassert på en 4.26, så er det ikke værre enn at du trekker samtykket ditt etter du er 18 år. Du kan tvinges til å bo der tre uker etter du har trukket samtykket, men ikke en dag lenger. Barnevernet har da ikke lenger noen rett til å tvangsplassere deg, og den eneste paragrafen de da kan plassere deg etter er den frivillige, og den må du selv samtykke i for at den er gyldig. Når du fyller atten år er det ikke værre enn å henvende seg til personalet på institusjonen din eller direkte til saksbehandleren din, og fortelle at du trekker samtykket. Du trenger hverken å skrive brev, eller noe som helst. Det holder at partene er inneforstått med dette, og så er du fri om tre uker.

Det er alikevel viktig å nevne her, at om du oppfører deg som et rasshøl der du er plassert, så vil barnevernet mest sansynlig sette igang en prosess der de prøver å plassere deg på tvang (§4.24) før du fyller atten. Dette må de infomrere deg om, og om du skulle få en slik informasjon, la oss si 3 uker før du er 18, så er det smarteste du kan gjøre å hale ut tiden, avlyse møter, og booke dem fremover. Motsette seg diskrét og håpe at tiden renner ut.

Håper dette var til hjelp.
roxza's Avatar
Trådstarter
14 2
Har vert under barneværnet i 4år, så vet hvordan de jobber. Er litt paranoid for tiden as så skriver ikke alt.
Finnes bare en person sim forstår meg når jeg er sånn her så forstår om dere missforstår hva jeg skriver.

Har oppført seg eksemplarisk de fra jeg ble plasert på rus ,hahaha har faktisk det as utrolig hva man gjør for å bli fri.

Jeg må bare si Potrick du er min engel , tviler på du er jente men hvis du hadde vert det hadde jeg kysset deg ; ) haha
men er du sikker på at det bare er å ringe sakbehandleren og si : vet du hva , jeg trekker samtykket. ?
Lenge siden du trakk ditt?
og siste spørsmål "må" dem holde meg i 3uker. kan jeg ikke si at jeg er sikker og har bestemt meg.
eller blir det sånn "vil du bli milljonær" greie er du helt sikker? er det ditt endelige svar? er du sikker?

haha hva faen skriver jeg.. jaja, man blir fakka av makka men dette tar kaka .

takk takk Potrick, my love<3

Peace!
Sitat av roxza Vis innlegg
Har vert under barneværnet i 4år, så vet hvordan de jobber. Er litt paranoid for tiden as så skriver ikke alt.
Finnes bare en person sim forstår meg når jeg er sånn her så forstår om dere missforstår hva jeg skriver.

Har oppført seg eksemplarisk de fra jeg ble plasert på rus ,hahaha har faktisk det as utrolig hva man gjør for å bli fri.

Jeg må bare si Potrick du er min engel , tviler på du er jente men hvis du hadde vert det hadde jeg kysset deg ; ) haha
men er du sikker på at det bare er å ringe sakbehandleren og si : vet du hva , jeg trekker samtykket. ?
Lenge siden du trakk ditt?
og siste spørsmål "må" dem holde meg i 3uker. kan jeg ikke si at jeg er sikker og har bestemt meg.
eller blir det sånn "vil du bli milljonær" greie er du helt sikker? er det ditt endelige svar? er du sikker?

haha hva faen skriver jeg.. jaja, man blir fakka av makka men dette tar kaka .

takk takk Potrick, my love<3

Peace!
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke jente, men du kan godt få kysse meg alikevel!

Hehe, men til litt mer alvorlige greier. Ja, jeg er helt sikker. Det var akkurat dette jeg gjorde, sa ifra at jeg trakk samtykket mitt. Og jeg kjenner flere som har gjort det, men jeg gjorde imiderltidig noe annet også da. Jeg ba om ettervern i form for et hjelpetiltak, det gir meg både penger og tak over hodet i fosterhjem, helt til jeg velger å trekke dette, dette er med andre ord den ordenltige frivillig greia, der de ikke engang kan tvinge deg til å bo på plassert institusjon i tre uker engang, dert du har alt ansvaret og kan trekke det når du vil (det er et hjelpetiltak basert på en 4.5.5 paragraf).

Var jeg deg, ville jeg oppført meg eksemplarisk, og ringt saksbehandlern mininnimellom og spurt om det var noe nytt i saken din, om de tenkte å foreta endringer eller ikke. Saksbehandleren din er pliktet til å informere deg. Er det ikke noen endringer på gang, så betyr jo det at du fortsatt bor på frivillig. Trekk samtykket ditt litt før vedtaket ditt går ut (dokumentene angående saken og plasseringen har du krav på innblikk i, spør personalet på institusjonen din eller be saksbehandleren din sende deg en kopi). Dersom du allerede er atten år, er det ingenting de lenger kan gjøre for å holde deg igjen, utenom å kreve at du blir 3 uker. Etter disse tre ukene er du fullstendig fri fra barnevernet, og går du på trynet og ræva etter det så er det staten som må passe på deg.

Og ja, det er faktisk så enkelt som å ringe saksbehandleren sin og si at nå trekker jeg samtykket, gjerne grunngi det med at du føler deg rehabilitert eller noe i den duren, og at du tenker å flytte hjem/ på hybel (alt etter hva som er mest aktuelt). Er det kort tid til du er atten har saksbehandleren din relativt lite og stille opp med, og det er ingen grunn til å være paranoid.

Peace and love <3
roxza's Avatar
Trådstarter
14 2
NICE! gleder meg som en liten unge.
Ut i den store verden, vekk fra et luftslott : )

Takker igjen for meget bra svar Potrick.

Peace!
Kanskje jeg skal starte en nettside om barneverntjenesten med mye info rundt barnevernet jeg eier jo trosalt http://www.barneverntjenesten.no/ så hvorfor ikke