Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 7778
Heisann.
Mange venner av meg mener at gardistene(De som står uttenfor slottet som dukker) har lov og bruke dødlig makt mot mennesker som feks går over grensen, prøver og trenge seg inn eller truer dem på noen måte.

Jeg synes dette høres helt absurd, kan bare tenke at det er slik hvis det finnes en eller annen gammel, gammel lov som tilsier det da kongen styrte landet og hadde den posisjonen han hadde.

Politiet er de ENESTE meg bekjent som en gang har lov og bruke makt, bortsett fra i selvforsvar. Vektere har ikke lov, du har ikke lov hvis noen går inn i huset ditt en gang og selv hvis noen angriper deg har man ikke rett til å bruke mer makt en man trenger for og holde personen unna.

Derfor spør jeg dere(De som har kunnskaper om emnet eller er veldig flinke på lovdata.no)
Har gardister lov og bruke dødelig makt?
Er våpene til gardistene alltid ladd når de er på tjeneste?*
Har de flere rettigheter en vanlige borgere eller politiet?
Sist endret av torsken; 3. juni 2008 kl. 13:12.
EDIT: Gardistene har ikke skarpt i våpenet, men de har det med seg.

De skal selvfølgelig prøve ikkevoldelige ting først (advarsel, varselskudd), men de har tillatelse og plikt til å gjøre det som skal til for å stoppe angripere.

edit: spørsmålet hørtes kjent ut: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=3065
Sist endret av meitemark; 3. juni 2008 kl. 14:15.
Det er jo en del av det norske militæret som har som oppgave å forsvare landet. Hvis det kommer inntrengere på slottet skal de kunne fyre av en salve. Men de aller fleste ville jo forsøkt å gjøre andre ting først vil jeg tro. Man skyter jo ikke en som kommer ubevæpnet.
Sitat av xtoffer
Det er jo en del av det norske militæret som har som oppgave å forsvare landet. Hvis det kommer inntrengere på slottet skal de kunne fyre av en salve. Men de aller fleste ville jo forsøkt å gjøre andre ting først vil jeg tro. Man skyter jo ikke en som kommer ubevæpnet.
Vis hele sitatet...
All den tid det er vanskelig å se om noen kommer ubevæpnet eller har 10 kilo dynamitt pakket på kroppen så vil jeg stort sett tro at ordren er så skyte først og spørre senere.

Den siste saken som jeg kan huske der en gardist skøt en inntrenger havnet den fulle inntrengeren i fengsel og gardisten fikk medalje. Jeg husker ikke hvor lenge siden det var, så det er litt vasnkelig å finne lenker om saken.
Sist endret av meitemark; 3. juni 2008 kl. 13:20.
Sitat av torsken
Politiet er de ENESTE meg bekjent som en gang har lov og bruke makt, bortsett fra i selvforsvar. Vektere har ikke lov, du har ikke lov hvis noen går inn i huset ditt en gang og selv hvis noen angriper deg har man ikke rett til å bruke mer makt en man trenger for og holde personen unna.
Vis hele sitatet...

Du har jo lov til og forsvare deg mot inntrengere i ditt eget hjem! SELVFORSVAR!
Det mener jeg, eller er jeg langt på viddene. Vil gjerne ha LINK til norsk lov hvor det står at jeg ikke har lov til og forsvare meg mot inntrengere på min egen eiendom så lenge mitt eget liv står i fare!
Sitat av Doffi
Du har jo lov til og forsvare deg mot inntrengere i ditt eget hjem! SELVFORSVAR!
Det mener jeg, eller er jeg langt på viddene. Vil gjerne ha LINK til norsk lov hvor det står at jeg ikke har lov til og forsvare meg mot inntrengere på min egen eiendom så lenge mitt eget liv står i fare!
Vis hele sitatet...
Som torsken har skrevet (i det du siterer) så har du ikke lov til å bruke mer makt enn nødvendig. Dersom du må drepe for å redde deg selv har du brukt den makten som trengtes. Dersom en full 15 åring prøver å stjele brødet ditt har du ikke lov til å skyte.

Straffelovens § 47 Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

Straffelovens § 48.
Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.
Sitat av Doffi
Du har jo lov til og forsvare deg mot inntrengere i ditt eget hjem! SELVFORSVAR!
Det mener jeg, eller er jeg langt på viddene. Vil gjerne ha LINK til norsk lov hvor det står at jeg ikke har lov til og forsvare meg mot inntrengere på min egen eiendom så lenge mitt eget liv står i fare!
Vis hele sitatet...
Du tror virkelig at det står en lov som lyder slik i norsk lov?

Spørsmålet i sånne saker pleier å være om det du gjorde virkelig var nødvendig, og om livet ditt faktisk stod i fare. Det er derfor vi har dommer, loven er ikke svart hvit.
Sitat av Graps
Som torsken har skrevet (i det du siterer) så har du ikke lov til å bruke mer makt enn nødvendig. Dersom du må drepe for å redde deg selv har du brukt den makten som trengtes. Dersom en full 15 åring prøver å stjele brødet ditt har du ikke lov til å skyte.

Straffelovens § 47 Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

Straffelovens § 48.
Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.
Vis hele sitatet...
jeg mener jo ikke at jeg skal skyte et 15 åring som plutselig kommer og hopper på trampolina i hagen. Men vis jeg sitter hjemme en kveld og 2 polakker bryter seg inn og begynner og stjele, så har jeg lov til å dra frem balltreèt og forsvare meg vis de ikke går når jeg ber de om det!
Du skjønner jo hva jeg mener :P hehe. Litt dårlig eksempel men :P
Sitat av meitemark
Ja, og våpenene de har er laddet med skarpt. De skal selvfølgelig prøve ikkevoldelige ting først (advarsel, varselskudd), men de har tillatelse og plikt til å gjøre det som skal til for å stoppe angripere.
Vis hele sitatet...
Mjo, til en viss grad. Som du sier, har de vel rødfis når de står på vakt, men kommer det noen som truer dem eller pvøer å trenge seg inn, er jeg ganske sikker på at de kan lade med skarpt.
Sitat av Doffi
jeg mener jo ikke at jeg skal skyte et 15 åring som plutselig kommer og hopper på trampolina i hagen. Men vis jeg sitter hjemme en kveld og 2 polakker bryter seg inn og begynner og stjele, så har jeg lov til å dra frem balltreèt og forsvare meg vis de ikke går når jeg ber de om det!
Du skjønner jo hva jeg mener :P hehe. Litt dårlig eksempel men :P
Vis hele sitatet...
Svaret fremgår av sitat. Hvis du vil lese mer så se på lovdata.no. Om to stk bryter seg inn så ring politiet. Ikke så lenge siden saken hvor en lege tok noen som stjal forsyninger og fikk en bot for unødvendig bruk av makt. Han var 60-70 år og satt seg på en dame som ville rømme.
Sitat av Graps
Svaret fremgår av sitat. Hvis du vil lese mer så se på lovdata.no. Om to stk bryter seg inn så ring politiet. Ikke så lenge siden saken hvor en lege tok noen som stjal forsyninger og fikk en bot for unødvendig bruk av makt. Han var 60-70 år og satt seg på en dame som ville rømme.
Vis hele sitatet...
Nja, det gjorde han ikke - Han direkte mishandlet henne etter at hun var "pågrepet".
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/23/533393.html Med andre ord er vel 10 000 kroner ganske greit å betale her. Som nevnt, loven om selvforsvar gir rett til akkurat det - Selvforsvar. Føler du deg truet har du rett til å handle, selv om polakkene "bare" stjeler fra huset ditt. Men du har ikke lov til "å slå de i hodet med et balltre", før de truer deg.
Sitat av meitemark
Ja, og våpenene de har er laddet med skarpt. De skal selvfølgelig prøve ikkevoldelige ting først (advarsel, varselskudd), men de har tillatelse og plikt til å gjøre det som skal til for å stoppe angripere.

edit: spørsmålet hørtes kjent ut: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=3065
Vis hele sitatet...
Feil! Våpenet er ikke skarpt ladd! Det er ikke halvladd engang! Men gardister har 10 skudd i en av magasinholderene i magebeltet!

Når jeg var i Garden, trente vi veldig på å skifte magasin. Tror man skal klare det på under 6 sekunder for å bli "godkjent" vakt på kongelige residenser!

Men før man bruker dette, er det nærkamp, varselskudd som gjelder, i denne rekkefølgen:

Man føler seg truet og sier:

1: Holdt!
2: Holt, jeg skyter!
3: Jeg skyter!

Dette er om en "terrorist" prøver å trenge seg inn i stor fart!

Det skal veldig mye til før en gardist gjør dette!

Det som kanskje heller er skremmende, er hvor lite egentlig som kreves for å stå bevepnet øverst i Norges største gate!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg var selv Gardist. Ja det er lov til å bruke (dødellig) makt i henhold til angriper. Det skal lyde tre advarsler før noe som helst skjer. Holt, holt - jeg skyter, jeg skyter. En såkalt eskalering dersom det skulle være aktuelt.

Våpnet er ikke ladd, meitemark. Men i venstre taske har man skarpe skudd.
Sist endret av m0b; 3. juni 2008 kl. 14:00.
Sitat av vg.no
- Det var russestyrets belønning for å strippe av alle klærne for gardistene og gi dem en klem. Og det gjorde jentene - i hopetall, sier Brynildsen.

Gardens presseoffiser synes det er betenkelig at russestyret i Oslo hvert år lager knuteregler som omfatter tøying av grenser overfor gardistene
Vis hele sitatet...
Stakkars gardister

OT:
Sitat av vg.no
HM Kongens Garde fikk i fjor begrenset politimyndighet der de har et vaktansvar: utenfor Slottet, Skaugum, Akershus festning og Huseby leir.
Vis hele sitatet...
Dessuten kan man jo alltids bruke loven om nødverge og nødrett. Siden kongen er såpass viktig vil man jo kunne gå ganske langt mot truende handlinger for å sikkre kongens trygghet.
Sist endret av Elefanten; 3. juni 2008 kl. 14:02.
Sitat av |d13m0b
Våpnet er ikke ladd, meitemark. Men i venstre taske har man skarpe skudd.
Vis hele sitatet...
Joda, var det jeg svarte sist gang spørsmålet var oppe i 2001. Men da hadde jeg nettopp spurt en som hadde vært i garden. Jeg husker en del, men ikke alt.

Til de som begynner å blande lover og regler for sivile inn i saken, tenk dere om, Garden er en millitærenhet, og for de gjelder andre lover.
Her var det mange flotte svar. Min nysjerighet er iallefall temmet.

Selv om jeg ble litt overrasket over at de faktisk vil skyte på en full fyr som går over der, selv om han har fått 3 advarsler altså så synes jeg det er veldig drøyt og skyte. De bruker vell fysisk makt først, men da er det vanskelig og trekke seg tilbake for og skyte..
Sist endret av torsken; 3. juni 2008 kl. 21:47.
Sitat av Elefanten
Stakkars gardister
Vis hele sitatet...
Stakkars?! De fikk klem av kliss nakne 18-årige jenter. Hvordan kan du synes synd på dem?
Han var nok ironisk..
Sitat av Lunicks
Stakkars?! De fikk klem av kliss nakne 18-årige jenter. Hvordan kan du synes synd på dem?
Vis hele sitatet...
Hvordan ville du ha likt å stå med en big size hardcock i buksa, midt i Oslos største og mest befolkede gate og ikke ha kjangs til å skjule det?
Sist endret av adrianG; 3. juni 2008 kl. 22:36.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Sitat av hyys
Feil! Våpenet er ikke skarpt ladd! Det er ikke halvladd engang! Men gardister har 10 skudd i en av magasinholderene i magebeltet!

Når jeg var i Garden, trente vi veldig på å skifte magasin. Tror man skal klare det på under 6 sekunder for å bli "godkjent" vakt på kongelige residenser!

Men før man bruker dette, er det nærkamp, varselskudd som gjelder, i denne rekkefølgen:

Man føler seg truet og sier:

1: Holdt!
2: Holt, jeg skyter!
3: Jeg skyter!

Dette er om en "terrorist" prøver å trenge seg inn i stor fart!

Det skal veldig mye til før en gardist gjør dette!

Det som kanskje heller er skremmende, er hvor lite egentlig som kreves for å stå bevepnet øverst i Norges største gate!
Vis hele sitatet...
Dette er fortsatt gjeldende, er inne til førstegangstjeneste i garden nå. 1 måned igjen!! (3.juli blir en hellig dag)

Siste setningen er også korrekt, har sett flere folk som er virkelig uskikket til å stå vakt, bli utstyrt med skarpt og sendt ut på oslos mest befolkede gate. Det skremmer meg faktisk litt å vite at personen ved siden av meg er suicidal f.eks. (har hendt, han ble dimmet for noen måneder siden)

Men er ikke noen grunn å frykte gardistene, de er folk de og. 19-22 år gamle, i hovedsak. Som mye heller ville vært ute og drukket og festet enn å stå på vakt.

Kan jeg bare få avklart en ting, JA! vi kan snakke, bevege oss innenfor rimelige grenser og til og med le!! :O Er lei av å stå der og så folk klikker på meg fordi jeg snakker og de tror det ikke er lov.
Militærmakt skal ikke benyttes mot sivile!

Enkelt og greit!
Sitat av LuXe
Militærmakt skal ikke benyttes mot sivile!

Enkelt og greit!
Vis hele sitatet...
Hendig at garden har begrenset politimyndighet da. Uansett er de lovlig bevæpnet og likefult i stand til å benytte seg av nødretten. Ergo kan de fint skyte en som er truende nok og ha hjemmel i loven
Dette var kjekt å vite, skal inn i garden om eksakt 2 måneder. Gøy å vite at det faktisk er lov å bruke litt makt i stedet for å bare stå der som tinnsoldater med lekevåpen og bare se på/ringe politet hver gang noe skjer.

OT: Noen som er i garden nå eller har vært der nylig? Har et par spørsmål hvis noen gidder sende meg en PM. Takk.
Sist endret av dannywpt; 4. juni 2008 kl. 00:42.
dannywpt:

Jeg tror uansett bommer kraftig om du joiner garden for å få en actionfyllt militærtjeneste
Sitat av hyys

Men før man bruker dette, er det nærkamp, varselskudd som gjelder, i denne rekkefølgen:

Man føler seg truet og sier:

1: Holdt!
2: Holt, jeg skyter!
3: Jeg skyter!

Dette er om en "terrorist" prøver å trenge seg inn i stor fart!
Vis hele sitatet...
For å pirke litt: Er det ikke "Stopp" man skal si? Slik at eventuelle terroriser som ikke snakker norsk skal forstå hva du mener?
Du er jo ikke sikker på om de kan engelsk helder. Og holt, minner jo om stopp på mange språk(wild guess).

Vil nok tro at stemmeleie er mest avgjørende her. Når du roper en kort og streng ordre med et skarpladd våpen så skjønner de fleste hva du mener.


Edit: Vil tro man snakker sitt eget språk fordi disse advarslene i hovedsak vil være rettet mot folk som bor i norge og er ruset eller vil kødde.

Om du planlegger et attentat mot slottet kan vel vaktene rope "pikk, fitte, nå kommer jeg å knuller deg i ræva" uten at det har noe å si. M.a.o du driter i hva vaktene sier, og du regner vel neppe med at de har tenkt å være vennlige?
Sist endret av murloc; 4. juni 2008 kl. 21:35.
Vel, det var ihvertfall det jeg lærte. Det var riktig nok i marinen, men jeg trodde det samme gjaldt for garden. Uansett så er det slik fordi man skal gjøre seg forstått på et internasjonalt spåk. Oddsen er vel større for at noen forstår "Stop" enn "Pikk, Fitte, nå kommer jeg å knuller deg i ræva". But what do you know?

Men som du sier, så taler jo synet for seg selv.
Sitat av minigolf
Vel, det var ihvertfall det jeg lærte. Det var riktig nok i marinen, men jeg trodde det samme gjaldt for garden. Uansett så er det slik fordi man skal gjøre seg forstått på et internasjonalt spåk. Oddsen er vel større for at noen forstår "Stop" enn "Pikk, Fitte, nå kommer jeg å knuller deg i ræva". But what do you know?

Men som du sier, så taler jo synet for seg selv.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at det ikke spilte noen rolle hva som blir sagt. Bare tok de orda som først falt meg inn:P (skommelt nok at det ble akkurat de orda). .men dun skjønner poenget
Sitat av Wiggles
Men er ikke noen grunn å frykte gardistene, de er folk de og.
Vis hele sitatet...
Dette er første gang jeg har følt frykt for væpnede gardister. De er også folk.

Forresten, jeg har hørt at gardistene har lov til å snakke om alt utenom Slottet og kongefamilien. Stemmer det?
Sitat av minigolf
For å pirke litt: Er det ikke "Stopp" man skal si? Slik at eventuelle terroriser som ikke snakker norsk skal forstå hva du mener?
Vis hele sitatet...
Tror nok du blir temmelig godt forstått, selv om du sier "holdt".
Jeg forstår godt hva du mener, men når du er dedikert vakt, iført uniform og bevæpnet forran et nasjonalsymbol, tror jeg de fleste ville forstått meningen i utropet. Uavhengig av ordlegging.

Kan tenke meg at selve ordet har en kommunikasjonsverdi på kanskje 5%, mens volum, toneleie, kroppsspråk, uniform, og stilling sier 90+%

Og i tilleg låter jo "holdt" adskillig mye bedre en "stopp"
Ordet holdt kan ha andre betydninger på andre ord, så man skal si stopp, dette er noe av det første man faktisk lærer på rekrutten.

Når det kommer til makt mot sivile så har vi lov til å bruke det så lenge det er i umiddelbar nærhet av militært område eller inne på basen (jeg er ikke i garden, men vaktsoldat og det er så og si det samme hvis man ser bort ifra at jeg ikke passer på kongen).
Sitat av Lundern
Ordet holdt kan ha andre betydninger på andre ord, så man skal si stopp, dette er noe av det første man faktisk lærer på rekrutten.

Når det kommer til makt mot sivile så har vi lov til å bruke det så lenge det er i umiddelbar nærhet av militært område eller inne på basen (jeg er ikke i garden, men vaktsoldat og det er så og si det samme hvis man ser bort ifra at jeg ikke passer på kongen).
Vis hele sitatet...
2 x-gardister her sier de skal si holdt, men siden du som tidsfordriver på en militærbase har fått beskjed om å si stopp betyr det at de preiker bull? Lol.
Sitat av Elefanten
2 x-gardister her sier de skal si holdt, men siden du som tidsfordriver på en militærbase har fått beskjed om å si stopp betyr det at de preiker bull? Lol.
Vis hele sitatet...
Eller at det er forskjellige standarder i garden og andre avdelinger i forsvaret.

Forøvrig er det for meg likegyldig om "holdt" har andre betydninger på andre språk. Hvis jeg står å pisser på buckingham palace, forventer jeg ikke at vaktene skal snakke norsk til meg. Dessuten vil de fleste forstå kommandoen, uavhengig av språk. Det sier seg mye selv når du er plassert i toppen av norges største gate med et våpen.

Det har med nasjonal stolthet å gjøre, man skal ikke føye seg etter alle andre. I tilfeller hvor denne kommandoen blir brukt, er det så åpenbare overtramp at de fleste kan resonere seg frem til konsekvensene selv. Uavhengig av bakgrunn.
Jeg drømte at jeg prøvde å komme meg inn på slottet en gang. Da ble jeg skutt etter av gardister, så ja. Selvfølgelig kan de skyte deg.
Vi lærte "Holdt" da jeg var inne, dimmet for snart 2 år siden.. Men ble fortalt at vi heller skulle si "stopp" da det var lettere å forstå for feks turister. Det er forøvrig masse rart gardister ikke kan snakke om pga taushetsplikt og sikkerhetsklarering osv.. Dette med militær makt mot sivile er feil. Gardister kan bruke all nødvendig makt dersom det trengs for å holde kongefamilien trygg. Men det å sette inn en hæravdeling mot feks 300 blitzere som lager faenskap på karljohan kan ikke gjøres. (Selvom jeg gjerne skulle meldt meg frivillig til å joine soldatstyrken). Dersom militæret skal brukes mot befolkningen må det erklæres unntakstilstand noe som ikke har blitt gjort i Norge på leeenge.
Cikey: Altså, om en kar springer mot slottet med en pistol i hånden, spiller det vel ingen rolle hva man roper! Man roper "holdt" samtidig som man setter seg ned på kne for å bytte magasin og lade. Man roper vel egentlig bare for å "skremme" eller gjøre personen bevist på at om han ikke har tenkt å snu, kan det smelle!

Jeg synest det er utrolig at 3 mnd rekrutt og 1 mnd marsjering gav meg så stor "makt" at jeg fikk stå med en AG3 og 10 stk 7,62 foran slottet! For alt dem vet, er jeg en syk syk man som har som formål i livet å utrydde flest japser overhodet mulig!
Sitat av hyys
Cikey: Altså, om en kar springer mot slottet med en pistol i hånden, spiller det vel ingen rolle hva man roper! Man roper "holdt" samtidig som man setter seg ned på kne for å bytte magasin og lade. Man roper vel egentlig bare for å "skremme" eller gjøre personen bevist på at om han ikke har tenkt å snu, kan det smelle!

Jeg synest det er utrolig at 3 mnd rekrutt og 1 mnd marsjering gav meg så stor "makt" at jeg fikk stå med en AG3 og 10 stk 7,62 foran slottet! For alt dem vet, er jeg en syk syk man som har som formål i livet å utrydde flest japser overhodet mulig!
Vis hele sitatet...
Det har nå gått greit med ganske mange titusen, så tror andelen i befolkningen som er syke men fortsatt får sikkerhetsklarering er ganske minimal
Sitat av vg.no

De siste ukene har gardistenes vakttjeneste vært preget av russejenter som skulle gjøre seg fortjent til en cocktail-sabel i luesnoren:

- Det var russestyrets belønning for å strippe av alle klærne for gardistene og gi dem en klem. Og det gjorde jentene - i hopetall, sier Brynildsen.
Vis hele sitatet...
Hva jeg ikke ville gjort for å vært gardist ..
Elefanten: Tja. Når jeg var inne var det nok noen vådeskudd! Det handler ikke bare om å være syke! Handler litt om impulskontroll og modenhet også!

Altså, en kommer opp og kødder med en gardist! Gardisten skyter han, fordi han "trodde" det var oppgaven hans!

Man trenger ikke være smart for å bli gardist! Man trenger bare ha en ganske god selvdisiplin!
Hvilke rettigheter har gardister når det kommer til å bevege seg på slottets område? Kande vandre fritt eller er dette strengt regulert?

Er ikke poenget med "chain of command" at regulære soldater skal unngå ansvar så lenge de opptrer etter instruks og ordre? Etter normale forhold selvfølgelig. Om ordren er å bare skyte sivile på måfå for eksempel har man vel plikt til og netkte ordre?
Militært personell, f.eks. en vanlig menig, en gardist eller uansett som står på vaktpost har militær politimyndighet. Ved visse tilfeller har de låv til å skyte rettet skudd for å drepe, men det som siste løsning selvfølgelig.
Sitat av Cikey
dannywpt:

Jeg tror uansett bommer kraftig om du joiner garden for å få en actionfyllt militærtjeneste
Vis hele sitatet...
Så du tror de ikke gjør annet enn å stå vakt?

Tufs.
Jeg var i SIBO (Strid i bebygde områder) kompaniet! Vi hadde som oftest vakt annen hver uke! De ukene vi ikke hadde vakt, var det øvelser og terping på hvordan man beveger seg frem som et lag i hus. Mye dødtid også, for all del, men jeg opplevde veldig mange ganger et ganske heftig adrenalinkick, ved slike øvelser.

Actionfylt? Absolutt!
Sitat av harryy
Militært personell, f.eks. en vanlig menig, en gardist eller uansett som står på vaktpost har militær politimyndighet. Ved visse tilfeller har de låv til å skyte rettet skudd for å drepe, men det som siste løsning selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle rette på denne. Det lyder:

"Militært befal med sersjants grad eller tilsvarende eller høyere, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det."
Sitat av torsken
selv hvis noen angriper deg har man ikke rett til å bruke mer makt en man trenger for og holde personen unna.
Vis hele sitatet...

Man har lov å forsvare seg så mye som situasjonen tilsier.
Dvs: Kommer noen å drar til meg gjentatte ganger, har jeg lov til å knekke armen hans. O.l.
Sitat av Mcmak
Man har lov å forsvare seg så mye som situasjonen tilsier.
Dvs: Kommer noen å drar til meg gjentatte ganger, har jeg lov til å knekke armen hans. O.l.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Du kan uskadeliggjøre. Ikke påføre unødvendige skader. Hvis du tror å uskadeliggjøre gjøres "roligst" ved å knekke armen på en person så vet jeg ikke hva jeg skal si engang. Få dem i bakken og hold dem nede. Det er det enkleste, som du kanskje vet?
Sitat av Xasma
Faktisk ikke. Du kan uskadeliggjøre. Ikke påføre unødvendige skader. Hvis du tror å uskadeliggjøre gjøres "roligst" ved å knekke armen på en person så vet jeg ikke hva jeg skal si engang. Få dem i bakken og hold dem nede. Det er det enkleste, som du kanskje vet?
Vis hele sitatet...
Nødvendig skade kan innebære alt fra å holde fast til å drepe vedkommende. Er flere situasjoner hvor folk har blitt frikjent for drap pga nødverge.
Gardister, som alle andre, har rett til å bruke dødelig makt dersom deres eget eller andres liv er truet.
Feks; om noen truer med et skytevåpen.
Dette med hjemmel i borgerretten.

Begrenset politimyndighet gir rett til å avvise, nekte adgang og pågripe.

...slik fungerer politimyndigheten grensejegere får, iallefall. Antar her at det er ca. det samme.

Om jeg ikke tar feil, er en gardist også en offentlig tjenestemann, og man kan da bli bøtelagt for å fornærme eller skade personen.
Sitat av JHN
Gardister, som alle andre, har rett til å bruke dødelig makt dersom deres eget eller andres liv er truet.
Feks; om noen truer med et skytevåpen.
Dette med hjemmel i borgerretten.

Begrenset politimyndighet gir rett til å avvise, nekte adgang og pågripe.

...slik fungerer politimyndigheten grensejegere får, iallefall. Antar her at det er ca. det samme.

Om jeg ikke tar feil, er en gardist også en offentlig tjenestemann, og man kan da bli bøtelagt for å fornærme eller skade personen.
Vis hele sitatet...
Hadde du lest igjennom tråden, hadde du skjønt at dette ikke handlet om borgerretten, men om forsvaret av kongefamilien.