Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3346
Har lett i hele dag etter en latinsk bønn. Har hørt den før og i filmen "Face/off" når Nicolage Cage er i begravelsen nesten på slutten av filmen. Har et lite utrag av bønnen, men husker ikke helt

Går noe sånt som: Memento Morie....et fille et spiritus sante..


Pm meg for utrag av bønnen.

Fint om noen kunne finne hele bønnen for meg, tror den er katolsk
Bare lurer liksom. Hvorfor vil du ha den ?
Xandu's Avatar
Trådstarter
Drit kult å kunne den bønnen.. er skit bra, bare pm meg for et utdrag fra den i en film
"In Nomine Patre et Filii et Spiritus Sancti, Amen" Også kjent fra filmen The Boondock Saints. Tror det betyr "I navet til Faderen, sønnen, og den hellige ånd, amen"
Xandu's Avatar
Trådstarter
Det var i the boondock saint jeg hørte det, har det på lyd på pc`en..


Er det en bra film?
Sitat av Xandu
Det var i the boondock saint jeg hørte det, har det på lyd på pc`en..


Er det en bra film?
Vis hele sitatet...
JAA!!!!!!!
wannabe katolikk?
Øyh, det er en familiebønn! Ligg unna ! Ellers kommer de og popper deg vettu...
The Boondock Saints er favorittfilmen min.
Gleder meg til toern.
Noen som vet når toeren kommer forresten? Dato?
Sitat av jdG
"In Nomine Patre et Filii et Spiritus Sancti, Amen" Også kjent fra filmen The Boondock Saints. Tror det betyr "I navet til Faderen, sønnen, og den hellige ånd, amen"
Vis hele sitatet...
Vi kjenner den også fra Gudfaren, når Anthony døpes...
Er vel mer en velsignelse enn en bønn?

Men artig at folk interesserer seg for latin. Latin er genialt

Pax vobiscum!
Helt klart en av de beste filmene jeg har sett
Noe for dere: http://www.ewtn.com/library/PRAYER/LATROSAR.htm ?
Uansett, Boondock Saints var vel ikke tema i denne tråden?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Now you will receive us.

We do not ask for your poor or your hungry.
We do not want your tired and sick.

It is your corrupt we claim.
It is your evil that will be saught by us.
With every breath we shall hunt them down. Each day we will spill their blood ‘til it rains down from the skies.
Do not kill, do not rape, to not steal.
These are principles, which every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions, these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost.
There are varying degrees of evil.
We urge you lesser forms of filth not to push the bounds and cross over into true corruption, into our domain.
But if you do you, one day you will look behind you and you will see we three, and on that day, you will reap it.
And we will send you to whatever god you wish.

And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly ca! rry out thy command.
We shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be.

In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Xandu
Drit kult å kunne den bønnen.. er skit bra, bare pm meg for et utdrag fra den i en film
Vis hele sitatet...
Drit kult? Bønnen har et formål, tror ikke det formålet er å være "kult"
Hvorfor i all verden skal du kunne den? Er det "kult" å si en bønn uten at den har noen som helst betydning for deg ? latterlig.
Sitat av jdG
Tror det betyr "I navet til Faderen, sønnen, og den hellige ånd, amen"
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer nok det.

Denne bønnen er jo bra.
Elsker forresten Boondock Saints. (: En kjempebra film de fleste som ikke har sett, bør se.
Ikke angående bønnen, men vil gjerne si at filmen er en garantert vinner og burde bli seet av de fleste
Sitat av [Th33dge]
Hvorfor i all verden skal du kunne den? Er det "kult" å si en bønn uten at den har noen som helst betydning for deg ? latterlig.
Vis hele sitatet...
Latterlig å kritisere andre for hva de selv synes er tøft. Og hva gjør vel det om det ikke har noen betydning?

Du syns kanskje det er quuult å si "LOL" høylytt i likhet med alt for mange andre for tiden. Vil heller høre ungdommen springe rundt å si latinske bønner enn internettsjargonguttrykk.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Kalakov
Du syns kanskje det er quuult å si "LOL" høylytt i likhet med alt for mange andre for tiden. Vil heller høre ungdommen springe rundt å si latinske bønner enn internettsjargonguttrykk.
Vis hele sitatet...
Nåvel, å gå rundt å si den bønnen uten mål og mening vil vel ikke være langt ifra blasfemi slik jeg ser det og jeg ser ikke helt poenget ditt med "LOL" selv om jeg personlig hater slike uttrykk.
Sitat av tnt
Nåvel, å gå rundt å si den bønnen uten mål og mening vil vel ikke være langt ifra blasfemi slik jeg ser det og jeg ser ikke helt poenget ditt med "LOL" selv om jeg personlig hater slike uttrykk.
Vis hele sitatet...
Ikke så mye mer blasfemi en å si "Herregud" eller "Jesus christ". Men wtf, dette er jo et fritt land. Han får da lov å være så blasfemisk han selv føler for.

Ser for meg den scenen i Life Of Brian hvor han slaven som skal bli steinet hopper rundt og synger "jehova, jehova" nå ^^
Du er min venn
niigu's Avatar
"Bønnen" høres kun kul ut. Det er ikke kult å gå rundt og skrike saker og ting på latin du ikke kan, særlig ikke i denne sammenhengen.
Xandu's Avatar
Trådstarter
Var jo ikke d jeg mente, men hvis man skulle be, er det jo greit, mener egentlig kult, å be på latin.

Hadde egentlig forestilt meg at denne bønnen hadde vært lengre, nesten sånn som "Fadervår":
"Fader vår, du som er i himmelen. La dit navn holdes hellig, la ditt rike komme, og la din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød, og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det vondet, for riket er ditt; makten og æren i evighet. Amen"

Det hadde vært "kult" å kunne på latin

Memento More
Siden ingen vet hvordan latin skal uttales så finnes det jo mange andre tøffe språk som du kan be på. :P


"Fæder ure þu þe eart on heofonum;
Si þin nama gehalgod
to becume þin rice
gewurþe ðin willa
on eorðan swa swa on heofonum."

Er et utrag fra Fader Vår. 50 øre til den som gjetter hvilket språk det er.
Det er gammelt engelsk ca fra år 1100.
Google vinner 50 øre!
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg kan hvertfall si såpass at memento mori betyr "husk at du skal dø". Jeg tror det romerne som sa det til gladiatorene sine eller noe sånt, i forbindelse med at siden du allikvel skal dø en gang, så kan du likesågodt dø ærefullt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av TurboAciid Vis innlegg
Jeg kan hvertfall si såpass at memento mori betyr "husk at du skal dø". Jeg tror det romerne som sa det til gladiatorene sine eller noe sånt, i forbindelse med at siden du allikvel skal dø en gang, så kan du likesågodt dø ærefullt.
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det ja ;P

Her er en fet sang ivartfall med bønnen i starten ^^,


http://www.youtube.com/watch?v=dM-Ip0V4x8M
"Fader Vår" på Quenya"

(Quenya (en type alvisk) er et fiktivt språk laget av J.R.R.Tolkien.)
Sist endret av Alkjeks; 23. april 2009 kl. 22:29.
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
"Fader Vår" på Quenya"

(Quenya (en type alvisk) er et fiktivt språk laget av J.R.R.Tolkien.)
Vis hele sitatet...
KP! Digger alt som har med alvisk å gjøre :P


Kalakov, gå å trykk 10 adsense lenker!
Kan skaffe dere fader vår på språket jesus prata om dere vil:
YouTube - Abun d'bashmayo
Abun d'bashmayo
Neth kadash ishmoch
Tithe malkuthog
Nehwe sebjonog
Aykano d'bashmayo
Of bar'o
Hab lan laghmo d'sunkonan yawmono
Washboek lan ghauwbayn
Waghtohain
Aykano dof ghnan
Shbakan lghayobain
Oelo ta'el lan lnesjoeno
Elo fason lan men biesho
Metul diloch ie malkoetho
Oe ghaylo teshbughto
Hoel 'olam 'olmien
Amien
Sist endret av FaLcOn; 23. april 2009 kl. 23:29.
Sitat av binkabi Vis innlegg
KP! Digger alt som har med alvisk å gjøre :P


Kalakov, gå å trykk 10 adsense lenker!
Vis hele sitatet...
Ser nå at noe skjedde med linkinga, og jeg får ikke til å redigere lengre (for lenge siden jeg postet?)

Uansett, her er lenken igjen:
"Fader Vår" på quenya


Attolma i menelessie, nai airitainiéva esselya.
Nai ardalya tuluva.
Nai írelya tyarniéva mardesse ve menelesse.
Anta men síre ilyaurea mastalma.
Ar avanta men raikalmar ve avantalme raikatyarolmain.
Ar nai útukuvalye me mailenna
ná fainu me ulkallo. Amen.


En nydelig bønn på et nydelig språk!
Finner ikke bønnen som blir brukt i Face/Off, men du kan ta en kikk her, og se om du muligens finner den igjen der..


Boondock Saints

Sitat av Family Prayer
And Shepherds we shall be
For thee, my Lord, for thee.
Power hath descended forth from Thy hand
Our feet may swiftly carry out Thy commands.
So we shall flow a river forth to Thee
And teeming with souls shall it ever be.
In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti.
Vis hele sitatet...
IN NOMINE= in the name
PATRIS= of the Father
ET= and
FILII= of the Son
SPIRITUS= of the Spirit
SANCTI= Holy

Sitat av Il Duce's Prayers
And when I vest my flashing sword And my hand takes hold in judgement I will take vengeance upon mine enemies And I will repay those who hase me O Lord, raise me to Thy right hand And count me amoung Thy saints .

Whosoever shed last blood. By man shall his blood be shed. For immunity of god make he the man. Destroy all that which is evil. So that which is good may flourish. And I shall count thee amoung my favoured sheep. And you shall have the protection of all the angels in heaven.

Never shall innocent blood be shed. Yet the blood of the wicked shall flow like a river. The three shall spread their blackened wings and be the vengeaful striking hammer of god.
Vis hele sitatet...
Boondock Saints II: All Saints Day, kommer i år engang, gleder meg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
And Shepherds we shall be
For thee, my Lord, for thee.
Vis hele sitatet...
Shepherds for the Lord?

More like sheep for the Lord, am I right?