Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1937
Er det normalt å bli deprimert og få sosialangst etter 4-5 ganger med røyking av hasj? Føler meg litt deprimert og fått litt sosialangst... Blitt mer nervøs og tør ikke å si det jeg vil si osv. Aldri vært sånn før jeg røykte noe. Var den mest sosiale av alle Vil det gå vekk med tiden? 3 mnd siden sist jeg røykte.

Vet at det står sikkert noe om dette på en gammel tråd men fant ingenting da jeg søkte...
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Dette vil gå fort over, ingen grunn til beskymring, bare hold deg borte fra hasj og andre rusmidler en periode. Er helt normalt å føle seg slik fra tid til annen. Slik livet er..
hardstyle's Avatar
Trådstarter
40 0
Takker... Har forresten schizofreni i familien....Men det var bruttern som speedet hver dag over lang tid... Så at vi har dårlige anhold for narkotika er sikkert fakta.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
En i familien min gikk på en seriøs smell på hasj, etter å ha prøvde det en gang eller to, og har hatt ekstrem angst i lang tid nå grunnet dette. Jeg råder deg derfor til å holde deg unna det om du opplever disse symptomene.
Noen forskere mener at enkelte rusmidler kan utløse sykdommer som schizofreni om du har potensiale for det (det hevdes at schizofreni skyldes en arvelige genfeil i det 21. kromosonpar). Kan kanskje være greit å lese litt om sykdommen om du føler deg usikker.

Om du har disse periodene på opp mot et halvt år ville jeg ihvertfall kontaktet lege.
Sist endret av Kalakov; 27. juni 2007 kl. 23:42.
selv om du ble deprimert og fikk som du sier sosialangst etter tiden du røkte hasj, trenger ikke det bety at det var på grunn av hasjen. kanskje du hentet frem noe som skulle komme til deg senere i livet, eller kanskje det bare er slik du er.. som du sikkert vet, kan både personer som røyker hasj og som ikke røyker hasj bli deprimerte og få sosial angst og andre psykiske lidelser.

mvh
elisabeth
Sitat av hardztyle91
Er det normalt å bli deprimert og få sosialangst etter 4-5 ganger med røyking av hasj? Føler meg litt deprimert og fått litt sosialangst... Blitt mer nervøs og tør ikke å si det jeg vil si osv. Aldri vært sånn før jeg røykte noe. Var den mest sosiale av alle Vil det gå vekk med tiden? 3 mnd siden sist jeg røykte.

Vet at det står sikkert noe om dette på en gammel tråd men fant ingenting da jeg søkte...
Vis hele sitatet...

jeg har røykt hasj i 5år nå med noen pauser.
jeg sliter med deprisisjoner og sosial angst og jeg tror heile tiden at noen skal ta meg.
men vær gang jeg tar meg en joint føler jeg meg heilt perfekt
men når rusen er over føles det ut som om heile verden faller sammen.
jeg foreslår at du burde ta deg en pause og få hodet ditt sammen igjen.
gå ut litt mer med venner og ikke heng inne. det er den feilen jeg gjorde.
jeg var bare inne heile tia til slutt blei jeg slapp og orker ingenting.
hvis deprisjonen fortsetter hos deg foreslår jeg Psyckolog rett og slett.
selvom jeg aldri har vært hos en psyckolog ellr gått på anti-depresive.
men det er mye rart som har skjedd i mitt liv så det er/blir sikkert forskjell hos meg og deg det med at det er 3mnd sist du røykte pleier og være vanlig jeg har 5 kompiser som har psyckolog og anti depresive.
Du burde som sagt legge det på hylla ja..ingen grunn til å få schizofreni om du kan unngå det :S
Hasj er desverre ikke for alle..lykke til med å finne ut av dette mann.
Uten at jeg føler meg altfor vel bevandret i medisinsk terminologi generelt, tror jeg nok at jeg med sikkerhet kan si at jeg litt overraskende utviklet en form for sosial angst for et par år siden. Jeg har heldigvis kommet meg fullstendig ut av dette, og føler meg nå bedre og tryggere på meg selv enn noensinne, selv om jeg i tiden før dette også var relativt selsvsikker og ubekymret.

Det siste året har jeg hatt et moderat forbruk av cannabis, og etter de fire eller fem sporadisk første forsøkene følte jeg det litt sånn som du gjør nå: jeg følte at jeg kjente tegn på at den sosiale angsten var på vei tilbake. Hele tiden da jeg på tenkte dette tidlig i høst, hadde jeg min bitte lille eksperimentering med cannabis i bakhodet: "Å nei, nå føler jeg meg litt nervøs; helt sikkert på grunn av de fire eller fem gangene jeg røyka i sommer!" Jeg klarte heldigvis å avfeie disse tankene relativt fort, men i verste fall kunne det nok gått andre veien; hvis jeg faktisk hadde begynt å henge meg opp i disse tegnene. Etter et høyere forbruk, for eksempel i vinter, og derfor også mer erfaring om hvordan dette stoffet påvirker meg, har jeg kommet fram til at jo mer jeg tenker på at cannabis er negativt for meg, jo verre blir det for meg. Litt som en negativ spiral, der egentlig mitt eget tankespinn er det farligste. Det skal ganske lite til for mange å drukne seg i sin egen misere. Uten at jeg prøver å rettferdiggjøre min cannabisbruk, jeg har røyka en del ganger det siste året, så tror jeg at hvis man generelt har en litt happy-go-lucky-innstilling til det hele, lever et aktivt og sosialt liv der jointen i sofaen ikke er det viktigste, og generelt tenker lite på det negative cannabis eventuelt kan føre med seg (mye er overdrevet, herregud, mye er så utrolig overdrevet), så tror jeg de fleste kan leve vel og lenge med cannabis som rekreasjonell rus.

Du sier også at det er tre måneder siden sist du brukte cannabis, og THC-en er sannsynligvis etter alle solemerker ute av kroppen din. Jeg har ikke studert dette inngående, men jeg tviler på at cannabisen fortsatt skulle prege deg i noen som helst grad - i hvert fall ikke merkbart negativt.

Leter man etter detaljer, så finner man dem, og finner man dem, er det veldig fort gjort å henge seg opp i dem og spinne videre - i hvert fall når man er 15 år, og kanskje ikke kjenner seg selv så godt som man tror, og er midt oppe i en tid der kroppen og hodet uansett er i høyspenn hele tiden. Personlig kan jeg fortsatt begynne å leite etter tegn på alt mulig, klassiske greia er vel f.eks. om en dame liker meg eller ikke, og jeg kan uten problemer finne tegn på både ja og nei, og derfra begynne å analsyere. Og jeg har kommet fram til at dette ikke er bra for meg i lengden. Hva er vitsen med å gå rundt å engste seg eller leve i uvisshet hele tida, liksom?

Så mitt råd der: ikke engang begynn å tenke på at du er iferd med å utvikle schizofreni, det er å trekke noen små tegn merkbart mye lengre enn du i mine øyne har godt av.

Og uansett, har man sosial angst (jeg sier ikke at du har det), så går det ikke over av seg selv, den eneste som kan gjøre noe med det er tvert imot en selv. Den beste medisinen er å dele tankene sine, kaste seg ut i situasjoner man frykter, samt prøve å gå inn i enhver situasjon med selvsikkerhet, og ikke la sine egne tanker, meninger og følelser underkues av andre. Vær deg selv, og vær deg selv fullt ut - prøv, i det minste - og man vil merke hvor fort angsten begynner å avta. Det handler om trygghet. Du har noen veldig artige år foran deg - dra ut, heng med venner, fest, prøv deg fram i nye omgivelser, deal med damer, få litt livserfaring i det hele tatt, og ja, drit i det her. Ikke tenk noe mer på disse tegnene - prøv i hvert fall så godt du kan! Men det er bra at du deler dem med noen, det må jeg virkelig si. Det er alltid viktig å ta et problem i emning ved roten så fort som mulig.

Uansett anbefaler jeg deg å holde deg unna cannabisen et par år. Det er ingen big deal at du har prøvd, jeg lover deg, og jeg sier ikke at ingen 15- eller 16-åringer bør begynne å røyke cannabis, men for min egen del er jeg veldig glad for at jeg begynte da jeg var 18 år, ferdig med videregående, og kjente meg selv så uendelig mye bedre enn det jeg gjorde da jeg var 15 og begynte på videregående. Jeg ser også at en del av de herfra som begynte å fyre i 15-årsalderen nå røyker mer enn jegnoensinne ville gjort - å sitte inne på rommet og trekke fra bongen hele dagen er i hvert fall lite tiltalende på meg. Må man ha det, varier i det minste bruken. Junkfood, sofa, cannabis og South Park er for min del ufattelig lite konstruktivt i lengden, og jeg blir fort lei. I det hele tatt mener jeg overdreven innesitting alltid er destruktivt. Det som framkalte angsten hos meg var spilling av Quake online, med altfor mye tid brukt på clan wars, IRC og spilling som ødela, og da ruset jeg meg verken på cannabis eller alkohol. Jeg er kjempeglad for at jeg bare klarte å slutte, selv om jeg hadde det veldig fett online der og da, ser jeg hvor jævlig lite det gir meg i lengden, og hvor mye annet, og ubeskrivelig mye mer spennende, livet har å tilby. Men folk klarer selvfølgelig å kombinere online gaming med andre ting også, det klarte bare ikke jeg da jeg var 14-15 år. Men jeg beveger meg off-topic nå.
Sist endret av Robbie; 28. juni 2007 kl. 18:24.