Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 983
Har bestemt meg for å prøve sopp i den kommende fremmtid, evt når været blir bedre. Noe anbefalinger på type, mengde og plassering?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fleinsopp 1-1,5g ute i naturen på et sted du vet du får være i fred og kan gjøre hva du vil.
Eventuelt et sted dere får være i fred med mulighet til å gå ut. Gjør rent og koselig, ha pledd og musikk klart og gjerne en del opphakket frukt.
Ha med tripsitter, og nok mat, klær og ikke ha noe du skal rekke etterpå
Skru av alt av nettilgang, men ha noe musikk du kan kose deg med.
Les deg opp skikkelig, både om virkningen og set&setting.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Enig med forrige poster. Min første opplevelse var på 0,5 g flein. Tenker rundt 1 g flein (1,5 hvis cubensis) hadde vært innafor, men noen er jo mer sensitive, og det kan man finne ut ved å ta en lav test-dose. Lave doser er trygt, og man kan ta mer underveis. Høye doser kan noen ganger være mindre skumle enn middels, i følge manges erfaringer, og man undrer seg om sammenhengen mellom hvor mye av ego som er igjen til å sloss mot opplevelsen er det som gjør at man lettere slipper taket hvis dosen er høy.

Det kan noen ganger være hjelpsomt å formulere en intensjon/hensikt, særlig hvis man får en intens opplevelse. Man kan ikke styre trippen, men kan tilrettelegge for en god/konstruktiv opplevelse, og alt av mindfulness og nysgjerrig åpenhet bidrar til å takle ubehag. Jeg opplever som regel noe som er ubehagelig i løpet av oppturen, og har en lengre periode med sjelefred og oppstemthet etterpå. God tur!
Sist endret av sokkrygeren; 1 uke siden kl. 15:26.
Lave doser, legge bort tlf, musikk som egner seg til sopp, ute i naturen langt vekke fra folk. Du må være bra i psyken og ikke være inne i en dårlig periode.. Ikke ta for mye og IKKE freake ut. Gjerne motmiddel om det skulle bli for mye… Det er digg, kos deg!
Sitat av HvyDuty Vis innlegg
Har bestemt meg for å prøve sopp i den kommende fremmtid, evt når været blir bedre. Noe anbefalinger på type, mengde og plassering?
Vis hele sitatet...
Generelle tips jeg ville gitt til noen som gjør det første gang, utenom å gjøre så mye research og planlegging som mulig på forhånd:
  • Ikke gjør det alene: En trippsitter, eller noen som har gjort det før er optimalt. Det er gull verdt hvis man skulle begynne å noie eller føle på ubehag, å ha noen som kan roe deg ned og minne deg på at din nåværende tilstand er midlertidig.

  • Ha en fri timeplan: Sørg for at du ikke har noe som helst du skal gjøre de neste 12 timene. Psycidelica varer jævlig lenge, og du vil aller helst ha telefonen i fly-modus.

  • Unngå blandingsrus: For gudsskyld, ikke røyk weed under din aller første tripp. Du vil oppleve at den klassiske følelsen av "enhet med universet" fort blir et forvirrende kaos istedenfor. Et par pils kan være helt OK. Unngå sprit. Unngå å spise for mye også. Google hva en vanlig dose er.

  • Setting er alt: F.eks en fin hytte, i livlig naturlandskap på en sommerdag? Det skal godt gjøres å få en badtripp på et slikt sted. Sammenlignet med et skittent kollektiv eller stappfull nattklubb i en storby. Sørg for at man har muligheten til å kunne gå en liten tur et sted uten å bli forstyrret av fremmede eller randoms, eller ha muligheten til å trekke seg tilbake et sted hvis man ønsker det.
Kommer litt an på hvor mye erfaring du har med rus og litt hvor selvkontroll du har, humøret ditt. Ikke gjør det når du er deppa er stresser veldig med noe om dagen. Det er viktig å finne et sted der du ikke vil bli forstyrret og føler deg trygg. Som han før har sagt, sett av 12 timer. Personlig tok jeg 1.6g første gangen alene på hytta og det var ikke overveldene, jeg følte ikke at jeg mistet kontrollen, men alt ble veldig intenst. Møtte meg selv litt i døra, så meg selv litt utenfra og fikk en ganske god introspeksjon, gråt litt på et tidspunkt, men i ettertid føler jeg egentlig at jeg faktisk trengte det der, som at jeg fikk opp alt det underbeviste.

Om du skal ha en trippsitter må det være en rolig og trygg person, ikke en som kødder med deg. Jeg fikk det litt sånn at alt jeg så på ble interessant, som at jeg så på det for første gang. Lys er veldig viktig og får deg til å endre sinnstemning veldig lett. Hadde absolutt anbefalt en Hue lyspærelampe, eller kanskje en varm peis å sitte foran. Lag litt mat eller lett snacks på forhånd, finn frem noe frukt eller noe, det er et helvetes mas å lage seg en brødskive når du turer, bare det å åpne kjøleskapet er litt av en opplevelse haha