Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 10352
blir 18 i februar men må ut av huset før d...lang historie, mor er psykopat far stakk av osv har derfor søkt skoleplass i en annen by. legger fra meg et brev hvor jeg forklarer hele greia, mora mi er ikke akkurat noen å diskutere med... d jeg trenger er tips til rømlinger...skal gå på skole ja, men hva hvis jeg blir etterlyst osv? hva i heiteste skal jeg gjøre? skal stikke til stavanger så viss noen har hybel med ledig rom smågal jente med nerdetendenser...
Vel, hun må gjerne melde deg savnet, bare ring purken og si ifra hvor du er. Det er ikke forbudt å rømme hjemmefra, bare så det er sagt. Hvordan du vil dra, vel det er opp til deg, om du vil snike ut om natten med eiendelene i et laken på god gammeldags hollywood-vis, eller om du rett og slett bare tar buss/tog vekk når moren din er på jobb, spiller vel ingen rolle. Sørg for at du har en plass å stikk av til i det minste, undersøk om campinger/ungdomsherberge/løse gutter på byen osv, å være uteligger et ikke særlig lukerativt her til lands..

Vil ikke anbefale deg å rømme, men siden jeg ikke kjenner til situasjonen så er det ikke stort jeg kan si om det..
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Om du stikker av før du blir 18 og du blir etterlyst kan du ikke gjøre så mye med det, hadde du vært 18 allerede, så kunne du ha styrt ditt eget liv. Ettersom du da er myndig og kan ta dine egne avgjørelser. Finnes det ikke folk du kan snakke med, og kanskje løse litt opp i ting hjemme, før du stikker?
sniker meg ut på filmvis ja :P har sted å bo, b&b til skolen begynner så jeg får spurt noen der, men hvis ingen har der så sliter jeg...spørr vel egentli i alle forum jeg vet om...har ikke plass å bo bare å sove :P er ikke store krav jeg har heller, seng,dusj og internett


http://flyktningen.blogspot.com/
På rømmen fra alt...til LIVET!

hvem sa hei?
Jeg synes synd på deg. Hvis det virkelig er sant det du sier, håper jeg at du klarer det du planlegger fungerer og at det går det godt framover i livet.
Vil bare si at en venn av meg rømte hjemmenifra og det tok ikke for mange dagene før han kom krypende tilbake.. (omtrent da pengene tok slutt )

så hvordan skal du greie og tjene nok til mat og tøy og bøker og alt det andre.. ??

men uansett synes synd på deg og ønsker deg lykke til!!
Sist endret av BuzzR; 18. august 2005 kl. 17:46.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg synes å huske at Frelsesarmeen serverer gratis mat og en seng for natte eller noe lignende, men dette var i Oslo. Undersøk gjerne om det finnes noe lignende dit du skal.
Penger er vel det store problemet. Man kan (desverre) ikke leve på luft og kjærlighet.
Jeg har desverre ikke helt oversikt over hva du har rett på at penger og stønader. Lån har du vell tatt i lånekassen? Og om du bor borte og består eksamen så blir deler av det gjort om til stipend. Men det er ikke så viktig på kort sikt, da du ikke må betale renter av lånet før du er ferdig med studiene. Jeg har lest om at man kan få 30 min gratis med en advokat. 30 min kan gå fort, men du kan også få en del ut av det om du har tenkt over hva du vil spørre om. Han kan sikkert hjelpe deg med hvilken rettigheter du har i forhold til moren din, hvor mye du kan få i stønad forskjellige steder o.l.
Prøv å finn en hybel som du kan avtale å komme å kikke på før du stikker da.. Sikkert litt vanskeligere å lete etter hybel når du er på rømmen enn hjemmefra, kanskje du får flytte inn ganske kjapt og da sparer du nok en del penger der. Regner med du skal søke borteboer stipend, da burde det gå greit med penger, men spørst vel om det blir litt problemer med stipendet... Synes å huske at foreldrene må skrive inn personnr fra min tid, men er ikke helt sikker. Noe skal de i hvertfall fylle ut
Mitt råd er vel at du ikke flytter før du har fått deg et sted å bo. Hvis det ikke ser ut som om du rekker å skaffe boplass til skolestart må du nesten ringe til skolen og se hva de kan ordne av utsettelser på oppstart (du behøver ikke nevne den ekte grunnen til at du ikke kan dukke opp).

En annen ting jeg kom på er at, i allefall her på skolen, må vi i løpet av de første dagene skaffe underskrift fra foresatte (hvis du ikke er over 18) på et par skjemaer ang. skolereglene osv.

Edit: som de andre nevner er det vel ikke akkuratt det største problemet med underskrifter nei
Sist endret av NoRemorse; 18. august 2005 kl. 18:34.
Så lenge du tjener under 150k eller noe så skal du få fri advokat hjelp mener jeg og ha hørt, funka iallefall og true faren min med.. Men mener at jeg leste det et sted..
Sitat av NoRemorse
En annen ting jeg kom på er at, i allefall her på skolen, må vi i løpet av de første dagene skaffe underskrift fra foresatte (hvis du ikke er over 18) på et par skjemaer ang. skolereglene osv.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette er ikke noe stort problem. De driver ikke vitenskapelig autorisering av underskriftene akkurat
Skriv under selv, eller få noen du kjenner til å gjøre det for deg. Og er klar over at dokumentforfalskning er ulovelig, men tviler på at du vil bli tatt, og om du blir tatt så vil det nok med tanke på situasjonen du er i (og at det er på så banale ting som et reglemang) ikke skje deg noe.
du skal vite at "im rootin for ya", har 2 bekjente som gjore noe av det samme men av litt andre grunner enn deg og de klarte det kjempefint, tips er at siden du skal til en passelig stor by, der er det en shitload med rema/bunnpris/rimi/sett-inn-dagligvare-sjappe-her butikker som alltid er ute etter kids å ansette på kveldstid så der er det penger å hente om du skulle få problemer med økonomien
Røm til Aksdal, ingen som finner deg her inne

Men fra spøk til revolver, er dette en god idé? Jeg kan ikke sette meg inn i det du har opplevd/gjennomgått, men disse problemene er det vel noen som kan hjelpe deg med? Har du ingen gode venniner/kompiser? Mulig det blir bedre å snakke me noen før du sier adjøss til Haugesund, mammen og alle problemene? Du kan kanskje klare å rydde opp i noen av problemene?

Tenk deg om 2 ganger til før du stikker/rømmer. Du vil mest sannsynlig fort bli hentet tilbake av onkel politi viss mammen din bryr seg om å ettersøke deg...
Ring barnevernet du, og spør dem om tips. Det kan ikke skade, vil jeg tro, så lenge du er ærlig med dem.
Ønsker deg forøvrig lykke til.
Om du er under 18 år et det vel lite vits å rømme, for mora di vil nok melde deg savnet. Da vil politiet lete etter deg, og vil ikke ha vanskeligheter med å finne navnet ditt på skolen du skal gå på. Det vil nok føre til at du lett blir hentet hjem igjen, til et hus som kanskje er enda kjiipere å bo i?
Wish u good luck
til dere surpomper som sier det ikke går...prøvd selv eller :P og til alle andre: takk for støtten! skal få sjekket dette forumet igjen veldig snart, reiser i morgen! og penger...hallo man er ikke skilsmisse-borteboer-barn for ingenting: fett stipend om en måned!jeeey! følg med i bloggen alle dere intresserte, en venn av meg oppdaterer den daglig for meg om jeg ikke har nett selv... aner ikke hvordan jeg skal klare d men...
Dummeste du kan gjøre er å lage en blogg hvor du sier at du har planer om å rømme..
Sitat av thomasrino
Ring barnevernet du, og spør dem om tips. Det kan ikke skade, vil jeg tro, så lenge du er ærlig med dem.
Ønsker deg forøvrig lykke til.
Vis hele sitatet...
sendte en mail, de sier d samme snakk med folk osv, men d har jeg prøvd, de nekta meg ikke akkurat å gjøre d kan du si...dessuten så vet man ikke hvordan noe går før man har prøvd! om d går bra el dårlig viser tida....
Sikker på at du ikke bare er ute etter oppmerksomhet?
nope... sikker på at DU ikke er ute etter oppmerksomhet nå
Sitat av Cybergasm
Dummeste du kan gjøre er å lage en blogg hvor du sier at du har planer om å rømme..
Vis hele sitatet...
Vel, så lenge hun er anonym så er det vel ikke så innmari dumt?
Hvorfor ikke bare si til morra di at du skal flytte og starte på skole langt unna ...så slipper du unna alt detta "rømmehjemmefra" styret
Amatør-pyroman: Jeg kjenner så altfor mange som er manisk depresive og som snakker om akkurat det du snakker om. Først poste på alle forum du vet om, så lage blogg om det. Det ser faktisk ut som du er ute etter oppmerksomhet.
Men ha i bakhuet. Alt som kan gå galt går galt. Har opplevd det selv.

kjapp spørsmål har du penger oppspart?
hadde d gått an å si d så hadde jeg gjort d...men hun er klin umulig å snakke seriøst med, så da får hun heller ta hintet på den harde måten!

og cybergasm...hysj! nei jeg er ikke ute etter oppmerksom het!! og nei blogg er ikke dumt, som dere ser er d litt intresse for denne galskapen :P faktisk for et par kommentarer på bloggen som sier at d høres spennende ut... føler ikke for å skjule at jeg er psyk, kan jeg gi noen håp for d jeg skriver så er jeg fornøyd...mest for gøy jeg skriver d, var ikke min ide heller :P blææ til cybergasm for den d var ikke jeg som fant på d

jada jeg har penger + at stipendet kommer snart så.... og har opplevd mye selv også, og jeg vet jo ikke om dette går bra før jeg har prøvd
Ta kontakt med sosialkontoret og forklar situasjonen. De kan i verstefall hjelpe deg med søknad om stipend fra lånekassen. Det fikk jeg, 14000 rett før jeg ble russ!

Siden du sier du skal til Stavanger vil jeg anbefale deg å ta kontakt med uteseksjonen. De er gode venner som du kan snakke med, og de kan kanskje hjelpe deg med litt av hvert.

Lykke til!


edit: ser at stipend er på vei. Da er jo den dekka!
Sist endret av Frozk; 18. august 2005 kl. 20:08.
Sitat av Frozk
Ta kontakt med sosialkontoret og forklar situasjonen. De kan i verstefall hjelpe deg med søknad om stipend fra lånekassen. Det fikk jeg, 14000 rett før jeg ble russ!

Siden du sier du skal til Stavanger vil jeg anbefale deg å ta kontakt med uteseksjonen. De er gode venner som du kan snakke med, og de kan kanskje hjelpe deg med litt av hvert.

Lykke til!


edit: ser at stipend er på vei. Da er jo den dekka!
Vis hele sitatet...
jepp stipend har jeg...men til d kommer så mangler jeg et viktig ting: sted parkere ræva og pcen pensjonat duger ikke for lang tid :P må jeg tilbake så stikker jeg innom sosialkontoret først og hører hva de har å si takk for tipset!
Du burde søke etter hybel FØR du stikker av. Og bare fordi det ikke var din idè å lage en blogg betyr ikke at du ikke har ansvaret for den, ettersom det er du selv som skriver i den. Og at du får et par kommentarer i bloggen er vel ikke så rart når du linker til den på et forum med over 5000 besøkende.

*heller isvann i reisestøvlene*

Men, lykke til, for all del. Gjør meg ingenting om det går bra, men det er lett å få alt til å gå skeis.
ehm... er jeg helt totalt på vilspor ute på finmarksvidda, når jeg mener at skolen skal hjelpe med å finne hybel om det er nødvendig... Eller så må det jo finnes et eller annet kontor som hjelper deg med å finne en plass å parkere ræva di? mener å ha lest en eller annen plass at elever har rett og skal uansett få en hybel...
virkser litt desperat og lite gjennomtenkt det opplegget her...går dette bra så tror jeg alt kan gå bra:P men lykke til
ehm, du drar snart, og du får stipend snart, det er vel ikke så vanskelig for morra di å finne ut hvor dette stipendet blir sendt.

men jeg kunne tenkt meg å rømme, ikke pågrunn av en psykotisk mor, men rett å slett fordi jeg kjeder meg.
men jeg må si jeg henger meg litt påCybergasm, etter mine kalkulasjoner så er det oppmerksomhet som trengs.
vil du ha en klem?
Hva er så ille å si at du flytter for å gå på skole? Alle må en eller annen gang flytte for å gå på skole.
hva med å legge turen innom din far? enten få han til å punge ut noen penger til deg, eller få bo hos han. han har jo tydligvis innsett at noe er gale?
Leser i bloggen at du har dratt. Lykke til!
Kom meg til Stavanger, traff ei snill dame som hørte vi snakket om hybel og hun fant en annonse i avisa...som dere ser så var den ink internett!!! men jeg er ikke trygg ennå....venter med å slippe jubelen løs en måned til skolen begynner i morgen, gleder meg til å bli kjent med folk her!
Hvis ting er så ille som du sier så er kanskje barnevernet den rette instansen å involvere?
Sosialhjelp får du ikke før du er 18.

Angående manisk depressiv, hva gjør du om du får en dårlig periode?
Sist endret av Yuna; 21. august 2005 kl. 12:23.
Husk å følge med på nFF i tilfelle det blir noe av nFF-treffet da.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Viss du blir etterlyst når du rømmer hjemmefra så er det ganske garantert at du blir tatt, med mindre du ligger veldig lavt i terrenget.

Hadde 3-4 jenter som hadde rømt hjemmefra boende i leiligheten, kjente vel så å si ingen av de, men allikevel så klarte politiet å finne ut at de bodde hos meg.
De hadde faktisk spana på leiligheten min en hel dag før de kom og banka på døra mi.
Får vel si at det er en lite hyggelig opplevelse å plutselig få to karer med politi ID på døra som spør om jeg "helt tilfeldigvis" har et par jenter boende der.

Fikk btw besøk av opptil flere barneverns folk også.
Blant annet en kar som driver et barnehjem som ble lagt ned fordi han hadde banka dritten ut av ei 16 år gammal jente som bodde der.
Hu havna faktisk på legevakta pga. det.
Er neppe etterlyst da...siste jeg hørte fra søskenbarnet mitt var at hun og tante støtta meg, og de sa at jeg måtte ringe hjem fordi mora mi ville betale reise og sendre klær :P pluss at politiet har sett meg mange ganger....hun vet hvilke klær jeg reiste i, og når jeg da passer beskrivelsen hennes og sitter på et fortau med all bagasjen og venter på en venn og de bare kjører forbi så tror jeg neppe de så etter meg
spennende må jeg si :-)
http://home.no/smasskicker/attention.gif

Sikker på at du ikke skal droppe det og snakke ordentlig med mora di først?

Du burde kanskje snakke med litt med noen andre familiemedlemmer? Kanskje du kan bo hos de?

Du har vel en onkel eller tante? Kanskje til og med besteforeldre?

Lykke til!
tenke meg det er mye pes i den perioden ,ja stress ennå? og det går hvordan med deg?
Sitat av Lundern
http://home.no/smasskicker/attention.gif

Sikker på at du ikke skal droppe det og snakke ordentlig med mora di først?

Du burde kanskje snakke med litt med noen andre familiemedlemmer? Kanskje du kan bo hos de?

Du har vel en onkel eller tante? Kanskje til og med besteforeldre?

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Dette har nå blitt foreslått en rekke ganger, og hun har svart en rekke ganger og sakt at det ikke går. FØLG MED!
folk har mye fritid for tida?
Hva var vitsen med denne posten? Alle vet at hvis man flytter, har skilte foreldre + skoleplass, så har man et feit stipend og hybel er heller ikke noe stort problem? Folk gjør dette ofte!
Er ikke noe spesielt i det, så hvorfor lage en big deal ut av det, er dette stort for deg?
Poste rundt om i forum, lage blogg? Dette ser jeg på som ren barnslighet, og faktisk et skrik om oppmerksomhet, for det er faktisk ikke en big deal! Alt du hadde trengt å si til di mor er f.eks noe som dette:

"Mamma, jeg skal begynne på skole *en eller anna plass* og jeg skal flytte, kan du hjelpe meg å se etter en hybel?" Hvis ho hadde flippa da, så bare dra opp barnevernet, forklar hvor evnt "jævlig" du har det hjemme hos ho.

Pluss som sagt før, de fleste må reise vekk og begynne på en skole somewhere når de er rundt 18 og skal ta videre utdanning.

Greit nok, ikke alle har det greit hjemme. Men har aldri du hørt om barnevernet? Ringer det ikke en bjelle for deg? Hvis du hadde det så jævlig når du bodde hjemme som du sier?

Folk nå om dagen asså, er nesten litt oppgitt..
kanskje litt offtopic, men for alle dere som sliter med depresjoner; gå til inkjøp av "kunsten å være lykkelig" av Dalai Lama. Ei bok som tupper deg i riktig retning uansett hva nå enn du måtte slite med..
lykke til til amatør-pyroman
Jumbo: Hvorfor hun postet her? Kanskje hun trengte råd? Kanskje hun trengte hjelp til hva hun skulle gjøre? Tenk deg litt om.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av thomasrino
Vel, så lenge hun er anonym så er det vel ikke så innmari dumt?
Vis hele sitatet...
Med mindre hun benytter seg av et pseudonym i e-postadressen hennes er hun ikke akkurat anonym. Et enkelt søk på Google avslører også hvor hun skal til høsten. At denne informasjonen ligger såpass lett tilgjengelig får meg imidlertid til mistenke at situasjonen ikke er så alvorlig som man skal ha det til.

Sjansen for at jeg tar feil er selvsagt stor, men jeg vil hvertfall råde henne til å fjerne disse boligsøkannonsene om hun ikke vil bli funnet av sin mor.
Jumbo, du er nok et prakteksemplar av et menneske. Men uansett hva en sliter med, eller ikke sliter med, fortjener vel de fleste respekt.

Et skrik om oppmerksomhet? Er ikke alle postene i dette forumet et skrik om oppmerksomhet? Skriker ikke du?

Amatør-pyroman trengte svar på spørsmål som angikk henne. Personlig synes jeg hennes problem og spørsmål er langt viktigere en spørsmål fra folk som vil lage hjemmebrendt. Likevel er jo begge deler lov å undre på!


All respekt for Amatør-Pyroman!