Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 899
Ok... Sikkert mange her som kommer til å rope og skrike vilt nå, siden spørsmålet mitt er ganske stikk motsatt av det de fleste her sikkert ønsker.

Jeg driver som endel her vet www.repeat.no sammen med en vennegjeng, og er litt oppgitt over hvor mange som bruker forskjellige former for adblockere, siden det kutter drastisk ned (ca halverer) antall adviews hos oss, noe som ikke akkurat har en god innvirkning på en allerede laber økonomi. Det er ikke snakk om å bli rike her, det er bare snakk om å få inn noen lapper på konto, i tilfelle vi plutselig skulle få behov for f.ex. en ny server eller den slags, litt sikkerhet rett og slett, samt mulighet for å dekke småting som trengs (smøring av webhost f.ex...).

Derfor lurer jeg på om det er noen her som har noen ideer om hvordan vi kan "lure" adblockerne? Vi bruker phpadsnew hvis det har noe å si. Er veldig takknemlig for alle tips.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sålenge reklamebildene er på en ekstern host så er det lite effektivt dere kan gjøre.

Ikke vær redd for å ta opp dette. Det er da en selvfølge at dem som har reklamen som eneste inntektskilde skal få kjempe for pengene som står for grunne for driften.
Tekstreklame som ikke vises ved hjelp av js, men heller blir parset inn i html koden av serveren er det vanskelig å beskytte seg mot, ikke umulig men som regel så mye stas at man må være særs antireklame og sta for å kvitte seg med de. Reklamebilder som ligger i de samme folderene som alle de andre bildene ligger i er også litt tungvindte.

edit:
Til info om omtrent hvordan jeg blokker, så kan denne kikkes på. (jeg blokker det meste av det som irriterer meg. tiing som blinker eller lager lyd, samt kjente reklamepushere er bestandig blokket hos meg.)
Sist endret av meitemark; 13. august 2005 kl. 16:15.
Hva med å lage et lite script som laster ned nåværende bilde/flash animasjonen hos adhosten til en temporary/random fil på deres server, sånn at bildet ligger lokalt ? Burde ikke være så vanskelig å lage og jeg vil tro Ad blockere må slite litt mer for å finne ut at det faktisk er snakk om spam da.
Nå vet jeg ikke hvor mye kontroll dere har over filbanene til reklamen? Men den reklamen dere har der inne faller i alle de vanligste fellene. Dette er de ordene som jeg har i mitt filter, som filtrerer ut reklamen hos dere:
doubleclick.net
banner
/ads/
*/pagead
Ikke akkurat vanskelige å vite hva som ligger på de filbanene:-p
Btw når jeg så blocklisten til meitemark så kom jeg på noe jeg har lurt på før. Om man bør begrense adblock filteret til relativt få, men "altetende" utrykk, for ytelsens skyld. Noen som vet?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Bra å høre at folk her ikke tar dette feil, og takker for endel nyttige svar! Skjønner tross alt godt at folk vil unngå f.ex. jamba-hyle-og-skrike-annonser, problemet ligger i at også de (ganske få) annonsene vi selger direkte til annonsører selv også blir filtrert ut, og det er dette det i det hele tatt er mulig å få inn noen kroner på for oss. Heldigvis har vi en kompis som har fått ordna server på bra linje osv gjennom jobben, så foreløpig holder det å sponse han med litt pils og sånt innimellom, men skulle vi ha betalt for server og linje på vanlig måte hadde vi ikke hatt mulighet til å betale for oss, og dette kan jo absolutt være en mulighet i fremtiden. I bunn og grunn burde vel dette være interessant for alle, enten man er webmaster eller bruker. Uten inntekter vil mange steder måtte legge opp, og da blir det plutselig lite moro for brukerne også, så det beste vil jo være om man får (tvunget) nettsidene til å ikke vise "plagsom" reklame av type jamba osv, men bare lar reklame websidene har "sensurert" gå gjennom.

Det vi er mest interessert i å beholde av reklame (dvs det vi selger selv) har vi liggende lokalt på serveren. Vi tenkte rett og slett ikke på adblocking som en problemstilling når vi til å begynne med satte opp phpadsnew, men det er jo helt tydelig at det var en tabbe, dermed er katalognavnene veldig "typiske". Hva med filnavn? Vil en adblocker også kunne filtrere ut

Kode

adimage.php?filename=chat.gif&contenttype=gif
dersom adimage.php ligger i samme katalog som "ønskede" filer/grafikk?

Filbaner og sånt... tja... doubleclick og sånt har jeg få (ingen) betenkeligheter med å droppe, og skal nok få med resten av folket på dette ganske pronto, så da har vi straks veldig god kontroll over filbaner og alt sånt. Om det trengs, så antar jeg at vi også kan endre på filnavn og sånt i phpadsnew, men et skikkelig program som det for å administrere bannerne må vi nesten ha, siden det er en god del forskjellige annonsører (riktignok mesteparten pro bono), og de som faktisk betaler for seg gjerne vil se litt stats og den slags.
atomet: Peker deg i en litt annen retning nå men sjekk ut apachemodulen rewrite som du kan sette opp til å gjøre om /show.php?blah=52&lol=32.jpg til /img/52/32 og slikt :-] Her kan du gjøre mye lurt. Har forresten sett serveren til repeat IRL ;]
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hey, hehe, moro! kjenner du kim/inhale da antar jeg? Har lagt en link til denne tråden i en tråd på internforumet vårt, så kodemannen vår skal få med seg alt (php er bortimot gresk for meg), tror han allerede har brukt mod rewrite til et par ting hos oss, så det der kan godt være en ide
Sitat av atomet
Hva med filnavn? Vil en adblocker også kunne filtrere ut

Kode

adimage.php?filename=chat.gif&contenttype=gif
dersom adimage.php ligger i samme katalog som "ønskede" filer/grafikk?
Vis hele sitatet...
Det man gjør er å blokke alle ting som er assosiert med *adimage.php*. Dermed vil det være samme sak om det er js, html, gif eller java. Enkelte typer adblockere kan fjerne hele deler av html koden på siden, men de er tungvindte å bruke i forhold til de som er "vanlige", så det er for de som er ekstreme i reklamefjerningen.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hm, jupp, var noe sånt jeg var redd for... får se om vi kan få til noe lureri med mod rewrite eventuelt... få det til å se ut som bannerne ligger i samme mappe som all annen grafikk elns...
Hvis reklamens path er dynamisk (i.e. autogenerert hver gang man åpner siden) og ikke kan skilles fra de andre bildeelementene på websiden ut fra URLen er du i mål. Det ideelle ville vært om alt fra bare lå i /filnavn/, uansett hva slags fil det er snakk om.
hei
jeg driver med det tekniske på repeat
atomet sendte meg lenke hit...

det jeg har tenkt litt på er å autogenere en random streng f.eks en gang i timen som det så generes RewriteRules ut av til alle bannere,
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Hey, magikern, hyggelig at du kom innom
Apachemodulen som eirik snakker om er perfekt til dette formålet. Det tillater deg å peke til en helt tilfeldig filbane og likevel sørge for at bannere osv ligger i samme mappe lokalt.

Lag en .htaccess-fil som forteller at alle filpather som peker mot bildemappen, men som f.eks ikke inneholder noen endelse for filtype bli omdirigert til et script som bestemmer hvilken banner som skal vises gitt på kriterier oppgitt i URLen.

Eksempel: www.repeat.no/gfx/42
-> .htaccess-filen som ligger i webrooten blir trigga.
-> Filen som leter etter, "42", inneholder ingen filendelse og blir dermed oppfattet som en reklamebanner. Omdirigeres til scriptet som behandler reklamebannerene.
-> Leter opp rad 42 i databasen, finner ut hvilken banner som skal vises, leser av bildedataen og spytter ut.