Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3051
Etter at Apple lanserte iPhone har de største mobilprodusentene forsøkt å kapre markedet når det gjelder smartphones. De mest interessante modellene er, som overskriften antyder, Touch HD, Xperia og Omnia (i900). Andre modeller som har vekket oppmerksomhet i høst er LG Viewty (KU990), HTC Touch Pro (Raphael), T-Mobile G1, Motorola Krave (ZN4) og Nokia Tube (5800), men sammenliknet med de tre nevnte modellene rekker de ikke helt opp. Her er en beskrivelse av de tre modellene, samt anbefalinger til hvilken telefon som passer best for deg

Sony Ericsson Xperia X1

Den mest omtalte modellen, Sony Ericcsons Xperia, vil nok selge betraktelig bedre enn sine to største konkurrenter. Men betyr det at telefonen er bedre? Vel, det kommer helt an på hva du er ute etter. Sony Ericsson har først og fremst fokusert på lage en mobil som både kan brukes i jobbsammenheng og som underholdning. I sin preview av telefonen mente VG at Xperia ikke appellerte til ungdom fordi man ofte er tvunget til å bruke stylus. Dette er et heller dårlig argument, siden Xperia har funksjoner som er interresant for de fleste. Det som derimot skiller telefonen fra Touch HD og Omnia er tastaturet. Dette skyves ut fra den ene siden av mobilen og brukes kun i Landscape Mode. Tastaturet gjør naturligvis at telefonen veier hakket mer enn HTC og Samsung sine modeller, men dette er ikke et stort hinder. Det tar litt tid å vende seg til dette tastaturet, men etter en stund går det kjapt å sende SMS og bruke nettleseren. Sony Ericsson har laget helt et helt ny, og til nå usett, menysystem kalt "Panel". Dette gjør at ikoner på skjermen er ekstra store, noe som gjør dem mer tilgjengelig. Menyen blir derfor som et skrivebord der du kan velge temaet selv, som for eksempel media og avtaler (les mer http://www.amobil.no/artikler/forste...eria_x1i/56981). Det har som sagt blitt skrevet mye om telefonens funksjoner, som etter sigende skal være det beste markedet kan by på. Telefonen er relativt kjapp, og har mange interessante programmer som er veldig nyttige (samt noen som bare er der for moro skyld http://www.youtube.com/watch?v=B1dL7...eature=related). Telefonen kommer med Google Maps, som er et greit alternativ. Med 400 MB internminne går dette relativt greit for seg. Sony Ericsson er relativt sent ute med sine første fullverdige smartphone, og det er derfor litt rart at kameraet "bare" har 3,15 MP kamera. Xperia tar gode og skarpe bilder, selv om fargetoningen er litt for dårlig. Skjermen måler 3", og har en oppløsning på 800x480. Dette gir svært skarpe og gode farger, noe som kommer godt med til film og bildevisning. Xperia kjører på Windows Mobile 6.1 Professional og kan derfor gi telefonen enkelte restriksjoner. Når det kommer til nettlesere kan du velge mellom Opera og Windows Explorer. Opera er her suverent bedre.

Samsung Omnia

Tar du vekk tastaturet til Xperia og gir telefonen din bedre kamera, men reduserer skjermoppløsningen får du stort sett Samsung Omnia. Men det er dessverre ikke så enkelt. i900 (som den egentlig heter), har noe større skjerm enn Xperia X1 (3,2"), men har dårligere oppløsning (240x480, og motsatt i Landscape Mode). Omnia og Xperia er omtrent like kjappe, men Omnia er nok hakket raskere (624MHz <-> 528 MHz). Selv om Xperia kan vise til høyere oppløsning, har Omnia en god og skarp skjerm. Kameraet er dog suverent bedre enn det Sony Ericsson kan tilby med sin modell, men kunne trengt en oppdatering i programvaren. Skjermen er også vanskelig å bruke i sollys, noe som kan være svært irriterende (les mer om funksjoner her: http://www.amobil.no/artikler/i900_o...rakterer/55547). Omnia har også et veldig elegant design, både slik telefonen fremstår og når det kommer menyer. Samsung bruker her et system som heter "Widgets" som gjør at du kan velge hvilke funksjoner du vil ha tilgjengelig (mer om telefonens egenskaper: http://www.samsung.com/no/consumer/d...SGH-I900XKAXEE). Samsung i900 kjører også på Windows Mobile 6.1, eller for å gjøre det enkelt; alle de 3 modellene kjører på Windows Mobile 6.1. Omnia har veldig god videovisning, og kategorisering (menysystemet generelt) er veldig smart og brukervennlig.

HTC Touch HD

Touch HD har den største skjermen av de 3 modellene, som måler 3,8". Til tross for en relativt stor skjerm er oppløsningen på utrolige 480x800. Som Omnia har telefonen et 5 MP kamera, og fungerer godt under dårlig lys (til tross for at det ikke har flash). Telefonen er kun touch-basert, noe som vil si at du kun bruker fingeren til å navigere deg rundt. Du bruker derfor et tastatur på skjermen for å skrive meldinger, som fungerer stort sett like bra og problemfritt som med Omnia. Kameramessig er Omnia og Touch HD på omtrendt samme nivå, men begge er en god del bedre enn Xperia. Menysystemet er det godt kjente Touch Flo, noe som skal være både forbedret og tilpasset de nye funksjonene telefonen har å tilby (les mer: http://www.amobil.no/artikler/alt_om...touch_hd/56027, http://www.htc.com/www/product/touch...duct-tour.html).

Så, hva bør du kjøpe?

Prismessig er Xperia og Omnia omtrendt like dyre, mens HTC enda ikke har opplyst prisen på Touch HD. Mens de to førstnevnte er like rundt hjørnet, er det nok en måned eller mer til Touch HD kommer ut på markedet. Hvis du skal velge mellom Xperia og Omnia må du nesten tenke på hva du er mest opptatt av. Mens Xperia har en skjerm med god oppløsning, har Omnia et veldig bra kamera. Xperia er også en veldig god telefon til film og musikk, grunnet god skjerm og gode avspillere. Omnia er heller ikke dårlig på dette området, men det er nok kameraet som en telefonens styrke. Hvis du vil vente, og ikke minst tør å tippe på at prisen blir nogenlunde rimelig er det ingen tvil om at Touch HD er den beste telefonen (priser i nettbutikker kan bli endret). Stor skjerm, gode menyer, samt det beste kameraet av de tre modellene gjør dette til en klar vinner. Selv om det sikkert kommer bedre telefoner i begynnelsen av neste år, vil Touch HD tilfredsstille de fleste i en lang tid fremover. Hvis du derimot ikke vil bruke så mye på en telefon er iPhone fortsatt et godt alternativ, men ikke forvent all verden av teknologiske mirakler i denne mobilen.
Sist endret av Sinsom; 16. oktober 2008 kl. 01:15.
HTC er mitt valg av disse tre.

Du burde kanskje sjekke ut Nokia 5800 også. Bare for å gjøre deg mer usikker:P

Hos meg står det mellom Nokia 5800 og HTC HD.
"Hos meg står det mellom Nokia 5800 og HTC HD."

Hvorfor ikke spare opp 3k ekstra, og ta begge?
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Ifølge leverandøren vår er alle disse tre telefonene like rundt hjørnet. Omnia og HD da først, mens X1 lar vente på seg til helt sist i Oktober.

Prismessig er det heller lite som skiller disse tre. X1 muligens igjen hakket dyrere. Marginalt.

Jeg er i alle fall sikker i min sak. Bruker omtrent ikke kameraet på telefonen, så det blir garantert en Xperia på meg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Skjønner nermest ikke hvordan folk kan sammenligne Nokia 5800 og htc HD. tube'en er en billig mobil med et symbian system, men HD kjører et mer vellkjent windows mobile 6.1 og den kan oppdateres når nyere program vare kommer.

HD har alt, det har ikke 5800. Overklasse og Arbeiderklasse er det noe som heter, og da sier det seg selv hvor disse to vil havne. altså er HD'en en klar overklasse mobil.
Omnia er en telefon med ræva respons, knoting og drit.
Touch HD er en god del hakk bedre, men hele opplegget med telefonen går for sakte...det blir som Diamond på speed...men selv da holder den ikke mål.
Xperia funker, men også den er treg.

Alle disse telefonene er dødstrege, krever knoting pga windowsen og du får altfor lite power for pengene (de koster alt for mye)

Skal du allikevel ut på tur med en av disse, så holder jeg en knapp på HTC'en på første og Xperia på andre.

Personlig har jeg vært innom alle 3, og jeg er veldig glad jeg slipper å bruke noen av de nå
Sist endret av tafsern; 7. mai 2009 kl. 14:08. Grunn: Wow...dette var en gammel tråd, og det la jeg ikke merke til gett!!!!!!
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg valgte iPhone, angrer ikke på det.
mange smarttelefoner er fin på papiret, med gode specs, og det er ikke måte på.

Men de som har designet GUI på flere av de modellene virker som at de har vært ute på syre. Hvorfor er det så lett for Apple å lage et utrolig enkelt, og kraftig GUI, hvorfor klarer ikke andre å få en like god brukervennlighet?

Om jeg skulle valgt noe annet enn iPhone, så måtte det blitt en Android basert enhet. (eller andre GNU/Linux distroer)
Sitat av djxfade Vis innlegg
Men de som har designet GUI på flere av de modellene virker som at de har vært ute på syre. Hvorfor er det så lett for Apple å lage et utrolig enkelt, og kraftig GUI, hvorfor klarer ikke andre å få en like god brukervennlighet?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hva man bruker telefonen til. iPhone er uaktuelt for meg. For å spare tid, vil jeg bare begrunne det med at den er en barnetelefon i sammenligning med HTC-telefoner.

Jeg har til nå eid HTC Shadow, HTC Diamond og HTC Touch Pro, og det skal mye til for at jeg forlater Windows Mobile-serien med det første.

Med iPhone har man muligheten til å laste ned tusenvis av spill. Med HTC-serien har man store muligheter hva gjelder litt mer voksne funksjonaliteter.

I tillegg kommer muligheten til ROM-oppdatering. Et godt ROM til HTC som er tilpasset ditt bruk, og du har drømmetelefonen.