Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2101
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor i alle dager bruker folk MSN Messenger? Greit nok at det funker, men det er jo en lukka standard, med Single Point of Failure: Microsoft sine tenarar. Bestemmer MS seg for å legge ned dei, eller dei enkelt og greit går ned pga. tekniske problemer, så, vel, er MSN nede. Og en kan jo ikkje hevde at MSN-problemer akkurat er ukjent.

Så kvifor bruker ikkje verda ein open standard, slik som XMPP? Då har ein fleire tilgjengelige levrandører, både på klient- og server-side. På klientsida har en m.a. Google Talk, pidgin, adium, trillian m.fl.. På tenarsida har ein programvare om ein vil lage sin eigen, eller ein kan velje ein av mange levrandører av tenesta, f.eks. google (gmail/gtalk), jabber.org, jabber.org.uk, eller kjøpe sitt eget domene og sette opp med jabber hos f.eks. Dreamhost.

Vel. Folk bruker MSN fordi venner bruker MSN. Og alle veit vel kor irriterande det er å ikkje få kontakt med venner fordi MSN er nede? Det er også poenget - venner lar ikkje venner bruke MSN! Bytt til XMPP/Jabber i dag, og få med deg vennane over! Då er det mange levrandører, så du sit der ikkje uten kontakt om en går ned; du bruker bare en annen!

Sjølv bruker eg jabber.org og gmail som levrandør av tjenesta, og sjølv om begge har vore nede innimellom har eg ikkje opplevd at dei hadde nedetid samtidig!

Så gjer verden bedre; bytt i dag og få med deg andre over!
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Støtter Jabber fullt ut, jævlig irriterende at Microsoft ikke lar Apple bruke MSN med iChat.. Tidenes beste klient ligger bare ubrukt....
Vil alle som bruker jabber kunne snakke sammen, eller er hver server en lukket krets?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor i alle dager bruker folk MSN Messenger? Greit nok at det funker, men det er jo en lukka standard, med Single Point of Failure: Microsoft sine tenarar. Bestemmer MS seg for å legge ned dei, eller dei enkelt og greit går ned pga. tekniske problemer, så, vel, er MSN nede. Og en kan jo ikkje hevde at MSN-problemer akkurat er ukjent.

Så kvifor bruker ikkje verda ein open standard, slik som XMPP? Då har ein fleire tilgjengelige levrandører, både på klient- og server-side. På klientsida har en m.a. Google Talk, pidgin, adium, trillian m.fl.. På tenarsida har ein programvare om ein vil lage sin eigen, eller ein kan velje ein av mange levrandører av tenesta, f.eks. google (gmail/gtalk), jabber.org, jabber.org.uk, eller kjøpe sitt eget domene og sette opp med jabber hos f.eks. Dreamhost.

Vel. Folk bruker MSN fordi venner bruker MSN. Og alle veit vel kor irriterande det er å ikkje få kontakt med venner fordi MSN er nede? Det er også poenget - venner lar ikkje venner bruke MSN! Bytt til XMPP/Jabber i dag, og få med deg vennane over! Då er det mange levrandører, så du sit der ikkje uten kontakt om en går ned; du bruker bare en annen!

Sjølv bruker eg jabber.org og gmail som levrandør av tjenesta, og sjølv om begge har vore nede innimellom har eg ikkje opplevd at dei hadde nedetid samtidig!

Så gjer verden bedre; bytt i dag og få med deg andre over!
Vis hele sitatet...
Veldig god tråd slashdot med mange gode anbefalinger, men tror problemet idag er at alt for mange bruker Msn messenger og er for "late" til å bytte til noe annet. Det er liksom blitt standaren.
Prøver å få folk til å begynne å bruke Jabber jeg også, men neida; "Hvorfor skal du være så vanskelig å bruke sånne spesielle ting når msn funker utmerket?" er det jeg får høre gang på gang. Det er vel som FaLcOn sier at MSN på en måte er blitt standarden for IM, på samme måte som Windows er synonymt med PC for enkelte.
Bruker WLM av den enkle grunn at jeg alltid har brukt det, og at jeg kan chatte med vennene mine. Alle bruker det.

Bare sånn det er, microsoft har vært smarte og fått så godt som monopol på enda en ting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av broder.ogoai Vis innlegg
Prøver å få folk til å begynne å bruke Jabber jeg også, men neida; "Hvorfor skal du være så vanskelig å bruke sånne spesielle ting når msn funker utmerket?" er det jeg får høre gang på gang. Det er vel som FaLcOn sier at MSN på en måte er blitt standarden for IM, på samme måte som Windows er synonymt med PC for enkelte.
Vis hele sitatet...
Og derfor må nokon snu trenden. Ta i bruk jabber - ingenting hindrer deg i å bruke fleire IM-klienter/protokoller - og fortell vennane dine om det når MSN er nede... Det bruker å funke bra
Jepp, bruker Pidgin så er logga inn med både Jabber og MSN, men for øyeblikket har jeg kun klart å overtale ÈN kontakt til å bruke Jabber. Håper at flere tar steget over etterhvert.
okay, nå fikk jeg lyst til å bruke jabber selv er det bare å laste ned fra www.jabber.org så trenger jeg ingen konto eller noe?
Den jobben å overtale alle msn kontaktene mine over til noe annet er ikke verdt nedetiden som msn av og til har.
Vi snakker flere timers arbeid!
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
okay, nå fikk jeg lyst til å bruke jabber selv er det bare å laste ned fra www.jabber.org så trenger jeg ingen konto eller noe?
Vis hele sitatet...
Om du allerede har Gmail konto så kan du bruke den, hvis ikke kan du enten opprette en Gmail konto eller ta en titt her.
Lurer litt på hvordan dette egentlig fungerer.. Om jeg sitter på jabber, da kan ikke jeg chatte med venner som sitter på msn? Jeg er fult ut enig i at msn vil være det mest optimale programmet til chatting, men det er rett og slett bare blitt til at jeg har blitt vant til å bruke det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor i alle dager bruker folk MSN Messenger? Greit nok at det funker, men det er jo en lukka standard, med Single Point of Failure: Microsoft sine tenarar. Bestemmer MS seg for å legge ned dei, eller dei enkelt og greit går ned pga. tekniske problemer, så, vel, er MSN nede. Og en kan jo ikkje hevde at MSN-problemer akkurat er ukjent.

Så kvifor bruker ikkje verda ein open standard, slik som XMPP? Då har ein fleire tilgjengelige levrandører, både på klient- og server-side. På klientsida har en m.a. Google Talk, pidgin, adium, trillian m.fl.. På tenarsida har ein programvare om ein vil lage sin eigen, eller ein kan velje ein av mange levrandører av tenesta, f.eks. google (gmail/gtalk), jabber.org, jabber.org.uk, eller kjøpe sitt eget domene og sette opp med jabber hos f.eks. Dreamhost.

Vel. Folk bruker MSN fordi venner bruker MSN. Og alle veit vel kor irriterande det er å ikkje få kontakt med venner fordi MSN er nede? Det er også poenget - venner lar ikkje venner bruke MSN! Bytt til XMPP/Jabber i dag, og få med deg vennane over! Då er det mange levrandører, så du sit der ikkje uten kontakt om en går ned; du bruker bare en annen!

Sjølv bruker eg jabber.org og gmail som levrandør av tjenesta, og sjølv om begge har vore nede innimellom har eg ikkje opplevd at dei hadde nedetid samtidig!

Så gjer verden bedre; bytt i dag og få med deg andre over!
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å få med meg venner på noe sånt lenge. Har irritert meg i lange tider over hvor elendig og håpløst MSN er til tider. Takk for at du opplyser verden!
Ryktene vil ha det til at Microsoft vurderer å legge inn støtte for flere protokoller, deriblant XMPP/Jabber i 2009 versjonen av Windows Live Media (eller hva i helsikkes tjenesten kalles nå til dags). Så det er håp i hengende snøre.
Jeg tror ikke den allmenne pc-bruker hører på argumenter om åpne standarder dessverre.
Streng tatt, hvor ofte er MSN nede? Jeg har brukt MSN i alt for mange år nå, og det er snakk om erfaring med at MSN har vært nede maks et par ganger, hvor sist gang jeg ikke en gang kan huske.

If it aint broke, dont fix it.
Msn er etablert. Det er standarden for alle som er under middels interessert i IT, og slik blir det. Man får ikke hele kontaktlista si til å bytte IM. Det er som med internett explorer. Vi vet at det finnes bedre alternativer, vi forteller og de tror på oss, men er bare ikke interessert i å bytte. Det er en nytteløs misjon, men hvis posten din var ment som utløp for frustrasjon, så er jeg helt enig.

Msn har uansett vært veldig stabilt det siste året, og det finnes gode klienter utenom fryktelige live messenger.
Sist endret av patches; 13. januar 2009 kl. 04:04.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sånn som du sier, så bruker folk det fordi at alle andre bruker det.
Du bytter ikke til en annen dårlig opensource løsning fordi at du får med et par av vennene dine.

Windows Live Messenger er et genialt program. Det er enkelt, pent, og det inneholder funksjoner slik at det blir morsomt for de litt yngre å bruke det, - og de eldre likeså. Det er ikke noe fjortissprogram om man ikke velger at det skal være det.
Siden alle andre bruker det, så er det også en selvfølge at man selv starter å bruke det når man er ung.
Jeg opplever også ekstremt sjeldent at det er nede. Det har heller aldri plaget meg den korte stunden jeg ikke kommer inn. MSN er ikke noe mer nede en Freakforum. Skal vi bytte til diskusjon.no fordi at Freakforum er nede noen få ganger?
Og hva om Google/Jabber bestemmer seg for å legge ned tjenesten? Det er større sannsynlighet at disse tilbyderne gjør dette, ettersom de har en mindre mengde brukere?
Jeg kjenner ingen IRL som bruker noen av disse tjenestene.

Jeg bruker Windows Live Messenger av samme grunn som jeg bruker Windows og Microsoft Office 2007: Det fungerer, det er bra, det er enkelt og ikke minst pent.
Sist endret av Kekurikekaka; 13. januar 2009 kl. 06:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
@Kekurikeka: Om google legger ned XMPP-serveren sin... so what? Det finst en haug andre tilbydere... Det er også poenget: det er IDIOTISK å satse på EN levrandør til ei teneste som er såpass viktig for så mange. Dessuten er det ingenting som hindrer MS i å bytte MSN over til jabber/XMPP - og gi fordelane med det. Kva klient er enkelt og greit irrelevant når en først har en åpen standardprotokoll.

@skaarj: søk på forumet, søk på google. MSN har vore nede et titalls ganger siste året tipper eg - som eg har oppdaga. Antakeleg langt meir enn et titalls ganger alt i alt...

@commie: Ja, får håpe det skjer, hadde gjort verden til en bedre plass

Og btw - om en vil bruke jabber og preike med folk som har msn, så kan en enten bruke fleire klienter, en klient som støtter fleire IM-protokoller (t.d pidgin) eller bruke transports, som t.d. jabber.no tilbyr.
bruker x-fire jeg, da kan jeg også snakke mens jeg er i ett spill uten å måtte alt tabbe hele tiden
Tingen med MSN er jo at mer eller mindre alle som har datamaskin har det. Jabber virker jo okey.. Men det virker ikke som noe som vil ta over for msn. Via msn får du e-mail og andre småting. Via Jabber virker det iallefall som at du ikke får noe annet enn et okey chatte program. Det å få flere hundre kontakter fra min msn liste til å gå over til Jabber virker umulig. Tingen er at hvis jeg får over 1, så går han nok fort tilbake til msn om ikke alle kontaktene hannes kommer over osv.
Å etter hva jeg husker med Jabber så var det iallefall dårlig først når det kom ut, og virker ikke så utrolig mye bedre nå.
MSN har hatt mange konkurrenter oppigjennom tiden, tviler som sagt sterkt på at Jabber kommer til å få over mange brøk prosent av MSN brukerne med det første..
Har aldri vært så forbannet enig med deg slashdot som akkurat nå. Har ikke installert msn på mine maskiner de siste årene, og kommer aldri mer til å gjøre det ! Bruker pidgin\gaim\AMsn. Den siste syns jeg ikke så veldig om, den ligner for mye på "originalen".

Har ikke bruk for video\audio og ti-tusen smilyer om dagen. Desverre er `vanlige` folks vaner vonde å vende. Satt og rensket en pc her en dag, spurte bruker om jeg kunne slette smileycentral (?!) fikk til svar : Nei - for all del ikke gjør det! Ok, men skal du ha smileys, eller en maskin fri for virus og skitt ?

Det endte med en "virusfri" maskin, men pokker folk er vanskelig, og har ikke forstått dette med standarder og protokoller. Så det er få jeg har klart å frelse på min vei. Ler uansett litt av de når stille og snille pidgin hjemme på Vindlus-maskinen min forteller at jeg er blitt nudga Det kommer jo verken lyd eller noe fra den, og jeg har og overbevist "ikketroende" om at jeg har en klient som ikke tar imot filer (!) så slipper jeg det, he he.

Men ja msn suger og kommer ALDRI til å bruke den skiten der frivillig mer. Go Gaim og Pidgin !
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ah, flere motstandere av MSN-Messenger/WLM.

Jeg bruker meget sjeldent IM, mye oftere IRC. Hadde jeg brukt IM vet jeg at valget ikke ville falt på WLM/MSNM, bla.a. fordi jeg ikke støtter M$ når det går, ville heller gått for pidgin om jeg skulle kontaktet noen som brukte nevnte programmer, eller (og dette gjør jeg de ytterst få gangene jeg bruker IM, som for det meste er tilfeldig) GMail med innebygd GTalk; ingen nedlastning, ingen reklame, de beste smileys jeg noen gang har kommet over, og logging av samtaler.

Jeg tror noe jeg ville mislikt sterkt med MSNM/WLM ville vært den jævla reklamen (why do I love Firefox? Let me count the AdBlock-Plus-filters), i tillegg til de hersens hjerneløse smileyene som skriker fjortis! på lang vei.
Live messenger er aldri nede hos meg, tror jeg opplevde en gang for noen år siden å bli disconnecta.

Et problem som irriterer meg med Live Messenger er at det er FATALT tregt, når jeg logger på msn får jeg en dødtid der jeg ikke kan bruke datan på 1min for msn må gjøre seg ferdig. FATALT!!
Sitat av Kal87 Vis innlegg
Live messenger er aldri nede hos meg, tror jeg opplevde en gang for noen år siden å bli disconnecta.

Et problem som irriterer meg med Live Messenger er at det er FATALT tregt, når jeg logger på msn får jeg en dødtid der jeg ikke kan bruke datan på 1min for msn må gjøre seg ferdig. FATALT!!
Vis hele sitatet...
Dette har vel mer med datamaskinen/internetten din å gjøre enn med selve Live messenger? Det starter opp på rundt 10 sekunder hos meg.. Kan ikke forvente at det skal gå lynkjapt. Har med internetten og datamaskinen å gjøre..
Sist endret av Apu; 13. januar 2009 kl. 09:42.
MSN er no forbanna dritt mener jeg. Skulle laste det ned uansett en dag her og googla det. og jeg finner 3 sider om hvordan og hvorfor du skal trykke "Ja" når du skal laste det ned!
Sitat av LordMaffe Vis innlegg
MSN er no forbanna dritt mener jeg. Skulle laste det ned uansett en dag her og googla det. og jeg finner 3 sider om hvordan og hvorfor du skal trykke "Ja" når du skal laste det ned!
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hva som er negativt med at du finner mange sider for å laste det ned?

http://www.google.no/search?hl=no&q=...meta=&aq=f&oq=

Øverste søket er en fin link hvor du bare trykker LAST NED så har du det.
Forstår ikke hva som er så "forbanna dritt" med det om du ikke har noen andre argumenter enn at det er 3 sider om hvordan du skal laste det ned ? (Som er positivt?)