Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1105
Tja, fikk en liten tanke da jeg satt på VG Nett Debatt forum.
Si man vil lage ett lignende forum, samme tema, men bare at det er null reklame og seff andre moderatorer.
Er det da lov å få kopiert alt innhold fra VG sitt forum og ta det over til det nye? Bare kommentarer og tråder, og dele ut samme kallenavn til de samme fra VGD til det nye.

Det betyr jo at man må få med resten av deltagerne til å lage opprør og blitz-takter mot forumet, stå i sammen mot makta.

Men kunne det blitt utført? Er det lov?
Tja, tja, hadde jeg vært deg hadde jeg lest meg opp litt på opphavsrett, for ikke å snakke om web programmering


Men kunne dette blitt utført? Er det lov?
Tja, men nei.
Har VG nett opphavsrett til kommentarene fra en bruker på et forum?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av heibanan Vis innlegg
Har VG nett opphavsrett til kommentarene fra en bruker på et forum?
Vis hele sitatet...
Nei. Har du?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei. Har du?
Vis hele sitatet...
Nei, men les meg rett.
Det er snakk om at resten av brukerne på forumet godtar dette og flytter seg selv over til det nye.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Om det er lov eller ikke kan jeg ikke svare på. Ville tenkt mer på det etiske. Som du nevner må du få alle til å godta at det flyttes over til ditt eget forum. Dersom enkelte får sine innlegg kopiert til et annet nettsted uten at de har fått det med seg, byr det på en del etiske problemstillinger som at de for eksempel indirekte har uttalt seg på arenaer de normalt ikke hadde uttalt seg på, eller ikke vet om for den del.

Personlig tror jeg ikke det er gjennomførbart.
Tror nok den eneste løsningen er å bygge opp et nytt forum, få folk til å registrere seg frivillig og starte fra scratch
Klart det er lettes å starte fra scratch, men jeg har ingen intensjon om å lage et forum, så lurte bare på om det var gjennomførbart.
Hver bruker har opphavsrett til sine innlegg, så juridisk er det ikke noe problem at de tar med seg sine innlegg fra ett forum til et annet. Problemene ligger jo i at du aldri vil få alle brukernes godkjennelse, og om du bare tar innleggene til de som vil så vil du havne i den situasjonen at forumet ditt bare er bruddstykker av samtaler og diskusjoner. Videre så spørs det om VG vil synes det er så jævlig gøy at du tråler forumet deres etter innleggene til brukerne dine ...
Gjennomførbart er det, jeg vet om forumer som har måttet gjenoppstå på grunn av at administratorer har havnet i fengsel, død eller på andre måter forsvunnet fra forumet. Tingen er bare det at med mindre man har tilgang til databasen, er det et mareritt å kople alt sammen, så en søkbar tekstutgave av det gamle og så et helt nytt forum ville vært det eneste funksjonable.
Hvordan skal du faktisk klare å få med deg brukerne ifra VG, når de sitter på et system de tydeligvis synes fungerer. Ellers ville de jo ikke vært der