Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1015
Hvordan har det seg at menn og kvinner kan ha så problemer med å komunisere?

Hvis man leter litt på nettet så finner man endeløst med treff på hvordan å løse dette, hva som er grunnen og undersøkelser osv.

En av de mest solgte bøkene innen samliv er "Men are from mars, women are from venus." Og her blir det og snakket mye om hva som gjør oss forskjellige alt i fra steinaldren, når men skulle jakte og kvinner skulle være med stammen. Altså men hadde en mye mindre sosial tid mens de jaktet, mens kvinnene satt sammen å pratet og arbeidet.

Men Are From Mars, Women Are From Venus

Mye av dokumentasjonen som ligger ute går ut på at kvinner trenger et hormon kalt oxytocin, mens men trenger testosteron. Og kvinner får dette ved å være sosial og prate og lufte sine problemer og tanker. Mens men får testosteron av å sitte og slappe av, sove, se på tv, ol.

In women, the secretion by the hypothalamus of the hormones serotonin and oxytocin is greater than in men. Serotonin calms us down. Men tend to react to a perceived threat with a physical response, while women will try to talk themselves out of a stressful situation. Lower levels of serotonin and oxytocin in men also result in less acute hearing, affecting communication.
Vis hele sitatet...
A woman’s brain doesn’t rest from stress the way a man’s does. A University of Pennsylvania study showed that men take mental naps when over-stimulated. They can zone out in front of the TV or engage in a physical activity to switch focus from a distressing event or emotion. When the female brain does rest, more of its neurotransmitters stay lodged in the cingulated gyrus, an important feeling and emotion center of the limbic system.
Vis hele sitatet...
En av kildene rundt dette.

Min overbevisning er at dette gjør oss så pass forskjellige at kvinner får en oppvekst hvor de blir vant til å ha venninner og familie rundt seg hvor de prater om sine problemer og får en måte og utrykke seg på. Som blir veldig anderledes hvordan gutter komuniserer med hverandre. Vi gutter er mer aktive og har et mer behov for å komunisere kroppslig med alt fra å "lekesloss" til fotball osv. Hvor vi kan utrykke oss ved å få ut aggresjon over noe som plager man, uten å lufte et ord av hva problemet egentlig er. Og om vi prater om noe så er det vanligvis på en veldig forskjellig måte enn jenter. Vi prøver å heve oss over problemet som om det egentlig ikke er noe problem i utgangspunktet.

Hvordan dette blir når man senere i livet skal bo og leve sammen med en av et annet kjønn. Hvor kvinnen har en måte å komunisere på og menn har en helt annen. Jeg vil gå så langt som å si uten den fysikse tiltrekkelsen, oppvekst (med tanke på å lære at mann og kvinne hører sammen) og religion, så tror jeg mange flere ville valgt å dele livet sitt med en partner av samme kjønn. Siden det ville være lettere å komunisere og forstå hva den andre parten vil og føler.
Grunnen til denne kommunikasjons-svikten er jo netopp fordi menn er fra mars og kvinner er fra venus. En gang for lenge lenge siden, så fant alle menn ut at det ble for kaldt på mars (da mars er lengre vekk fra sola), og kvinner at det var for varmt på venus (da denne er nærmere sola). Så utvandra begge kjønn til jorda, som lå midt i mellom, der temperaturen var mer ok. De utviklet etter hvert et felles talespråk, så de kunne kommunisere muntlig. Men tankegangen og det mentale er fortsatt veldig forskjellig. For det ville jo være merkelig at to skapninger fra helt forskjellige planeter fungerte på samme måte.
Derfor er det menn ikke forstår seg på kvinner, og kvinner ikke forstår seg på menn!
Trådstarter
Hva jeg lurer på her kommer ikke så godt.

Lurer på hva dere tror er problemet med komunikasjonen mellom kvinner og menn. Er det oppvekst, hormoner eller liknende som er problemet. Eller er dette rett og slett bare noe som er blitt et "problem" fordi folk ikke har et bra forhold. Og at det er folk som ikke passer sammen, og ikke at det komunikasjonen som i bunn og grunn er problemet.

It is fascinating to note that brain scans of couples in love show a highly active cingulated gyrus in both sexes.
Vis hele sitatet...
Har moderne psykologi gjort dette til mer enn hva det egentlig er?
Kvinner er vant til å tolke, menn er vant til å ta ting bokstavelig (ren generalisering).
Basert på mine egne studier:

Vi gutter liker ting, jenter liker mennesker. Genetisk sett trenger jenter hverandre. De er avhengige av andre jenter. De trenger å dele sine følelser med andre jenter og skape kontakter, tilknytninger og samarbeid. Jenter snakker sammen for å vise samhørighet og jeg regner med de fleste jenter som leser dette har en spesiell venninne de kan dele alt med. Det finnes ingen klar leder i en gruppe med jenter som sitter og snakker sammen i motsetning som hos oss gutter hvor makt og status står prioritert.

I direkte kommunikasjon ansikt til ansikt står ikke-verbale tegn for 60-80 % av effektiviteten i budskapet, mens stemmen står for 20-30 %. De øvrige 7-10 % utgjøres av ordene.
En kvinnes hjerne er innrettet på å respondere på ansiktsutrykk og kroppspråk, de har derfor ekstreme ferdigheter på dette feltet.

Jenter vokser opp med intensiv øvelse i å lese sine venninners kroppsspråk fordi som jeg skrev tidligere, det er et behov for henne å dele følelsene sine med andre jenter. Hun er derfor en jævel på å se sublim kommunikasjon (underbevisst kommunikasjon) dette for å finne ut hva hun skal si og spørre om i forhold til det å åpne venninna og fordi andre jenter må kunne gjøre det samme med henne.

Menn er direkte mens kvinner er indirekte. Dette er fordi de har stor glede av selve kommunikasjonsprosessen. Mange menn opplever dette som mangel på struktur og forvirrende. Er det rart det er problemer kjønnene imellom? Not at all.
Vis hele sitatet...
Jeg har copyright på dette materialet og det er et utdrag fra noe jeg selv har skrevet. Vennligst ikke benytt teksten ovenfor uten å spørre meg først.