Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 23015
Rart at Master Blender'n til Havana Club sier at Añejo Especial blir brukt mye til det da. Aldri sett en "lys" Cuba Libre in my lifetime.
Sitat av Vincenzo
Rart at Master Blender'n til Havana Club sier at Añejo Especial blir brukt mye til det da. Aldri sett en "lys" Cuba Libre in my lifetime.
Vis hele sitatet...
Ja, det var jo veldig rart. Fruktsjefen til Rimi påstår nok også at Kiwi har den beste frukten. Dessuten vil jo en Cuba Libre aldri bli lys, i og med at den blandes med cola.

Jeg vet ikke helt om de har rett, haha, men The International Bartenders Assosciation bruker følgende oppskrift:

CUBA LIBRE (highball glass )
5.0 cl White Rum
10.0 cl Cola

Build all ingredients in a highball glass filled with ice. Garnish with lime wedge.

http://www.iba-world.com/english/coc.../cubalibre.php

Dessuten har jeg jobbet noen år som bartender selv, og også drevet med flairing , så dette er noe jeg faktisk kan.
Sist endret av bronsky; 10. oktober 2007 kl. 13:17.
Absinth 80% blir man full av, vet ikke åssen merke det var.
Hell litt absinth på snusen, ta et par gode shotter.....lover du blir D R I T A!

vel og merke var jeg godbrisen før jeg bynte med absinthen..
Nå har polet begynt salget av Mintu igjen
0,5 til 226 kr (40% som drikkes rent)
Smaker mentos

Eneste spriten jeg klarer å drikke rent. Alle som har smakt den liker den.
Anbefales. De selger den bare 4 steder i landet, så du må spesialbestille eller kjøpe på internett. Må bare prøves
Absinth 80% og coca cola er konge godt. smaker lakris og sprit smaken forsvinner selv om man blander 50/50. Men selvsagt, med denne miksen skal det ikkje mykje til før du sitter å ser taket bevege seg.
Sist endret av itZsaiN; 11. oktober 2007 kl. 13:15.
Sitat av neXon
Nå har polet begynt salget av Mintu igjen
0,5 til 226 kr (40% som drikkes rent)
Smaker mentos

Eneste spriten jeg klarer å drikke rent. Alle som har smakt den liker den.
Anbefales. De selger den bare 4 steder i landet, så du må spesialbestille eller kjøpe på internett. Må bare prøves
Vis hele sitatet...
Den heter Minttu (med to t'er), og finnes på lager på 34 forskjellige Vinmonopol akkurat nå.

Minttu - Butikker med varen på lager

Minttu

Sitat av Stormen
Hehe.. Nå skal ikke jeg virke som den gamle mannen her, men ærlig talt; det er litt "begrenset" å kun tenke alkoholprosent og pris når man skal handle drikkevarer? Er det ikke bedre å betale 40 kr mer, eller bare gå ned 8-10% i styrke, for å få noe man syntes er skikkelig digg? :-)

Det handler jo ikke om å bli fullest mulig; det handler om å kose seg på vei inn i Fylleland. En ting f.eks jeg kan anbefale, som riktignok mange vil oppfatte som feminint, det er Malibu, sprit og Coca-Cola. Malibu er en type rom som smaker kokkosnøtt, og er på ca 22,5% tror jeg. Dersom du spicer denne litt opp med sprit, og så tilsetter ca 50% cola, så blir det en ypperlig drink - som alle jenter absolutt elsker. Derfor lønner det seg å ta med en flaske ekstra; så vil jentene nærmest TIGGE deg om å skjenke de fulle ;-)
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig med deg på dette området, men har egentlig aldri drukket noe annet enn pærecider og vikingfjord + fanta eller schweppes. Dette er jeg gått veldig lei av nå, og jeg gikk derfor til innkjøp av Malibu i dag som du skrøt slik av.

Når jeg smakte på den synes jeg virkelig ikke den smakte så godt som du skulle ha det til. Er dette bare en vanesak (iom. at jeg aldri har drukket rom før), eller blir smaken bedre etter hvert som en får litt innabords? Det er ihvertfall min erfaring med cider og alkohol generelt.
sanbocca elns. evig nice, blank sprit med lakris smak, nice å shotte på. ellers kan jeg anbefale bacardi apple + sprite / 7-up, Frisk mund(shotte sprit) (kjøpte det i danmark vertfall), tyrkisk pepper, jegermaister, eller tequila salt og sitron.
En annen ting som er sinnsykt digg er "strawberry daquri" erller du kan lage "strawberry bacardi".

frosene jordbær (fyll hele glasset)
grenadine (ønsket mengde, personelig vil jeg tatt 3 cl eller mer)
bacardi eller daquri (ønsket mengde, men ta nokk for det her er det et helvete å drkke fort)
kjør alt over i en blender/food-prossesor, hell alt i et huricane glass.
Sitat av holy_toy
En annen ting som er sinnsykt digg er "strawberry daquri" erller du kan lage "strawberry bacardi".

frosene jordbær (fyll hele glasset)
grenadine (ønsket mengde, personelig vil jeg tatt 3 cl eller mer)
bacardi eller daquri (ønsket mengde, men ta nokk for det her er det et helvete å drkke fort)
kjør alt over i en blender/food-prossesor, hell alt i et huricane glass.
Vis hele sitatet...
Her må nok cocktailpolitiet slå til nok en gang.

1. du sier at man skal bruke Bacardi eller daquiri.
Det er på sin plass å nevne at det ikke finnes noen alkoholtype som heter daquri. Daquiri er navnet på den originale drinken, og Strawberry Daquiri er en variant av denne.

2. Grenadine kan til nød brukes, men anbefalt er annen, neutral sirup, da Grenadine har smak av bærene den lages av.

En ekte Strawberry Daquiri lages slik:

6 cl hvit rom
3 cl limejuice
2 ts sirup
friske jordbær

Kjør det hele i en blender.

(ved "frozen" varianten, legg til isbiter før du kjører blandingen i blenderen)

Sitat av purity
Jeg er veldig enig med deg på dette området, men har egentlig aldri drukket noe annet enn pærecider og vikingfjord + fanta eller schweppes. Dette er jeg gått veldig lei av nå, og jeg gikk derfor til innkjøp av Malibu i dag som du skrøt slik av.
Vis hele sitatet...
Bland med appelsinjuice i stedet for cola. Det er en evig klassiker.
joda, bland det sånn.Tror jeg har sett rundt 10 forskjellige oppskrifter.I en var det lime juice og sukker istedenfor sirup.
Bare får å dra det opp igjen. Cider er grusomt i store kvantum. Kvalmende, ikke noe særlig på smak egentlig og jeg blir personlig dårlig i magen av det.
kjøp hjemmebrent bland den ned til 60% kjør den gjennom aktivt kull.... billig og god fyll... men aller best er jo vår kjære gud : ØL <3
Tipper at sterkvin er det som gir mest alkohol per krone.
Lag hjemmebrent sats og sleng i noe frukt.Smaker helt jævelig man funker.
2cl bacrdi razz
2cl bacardi lemon
4cl sour mix
7up\sprite

det er godt det =)
Synes mange av disse drikkene krever spesielle ingridienser eller frukt, likør og slikt som blir ganske dyrt.
Jeg har ikke for vane og ta med jordbær og slikt heller hvis jeg drar på fest

Noen forslag til drinker som er lette og lage men samt jævelig gode.

Apple Bacardi + sprite?
Her er noen simple, smakfulle drinker:

Først og fremst; isbiter er uhyre viktig for smaken av drinker. Sugerør er også til å anbefale, da det også kan brukes som rørepinne.


*StolyCran*

Isbiter
4 cl Stolnichnaya Vodka (Denne er litt dyr, men er uhyggelig nøytral) eller annen vodka.

Fyll opp med OceanSpray Cranberry Juice, eller annen, norskprodusert Tranebærjuice.


*MalibuOJ*

Isbiter
6 cl Malibu Rom

Fyll opp med appelsinjuice.


*Spicy Cola*

Isbiter
4 cl Captain Morgan Spiced Rum
1/4 lime (kan erstattes med limejuice i liten grønn flaske i dagligvarebutikken)
Coca-Cola (Veldig viktig at det ikke brukes Pepsi, eller Cola Light/Zero e.l.)

Trykk først ut saften fra limen over isbitene og tilsett rom. Fyll opp med Cola og rør rundt med et sugerør e.l.


*Screwdriver*

Isbiter
4 cl Vodka

Fyll opp med appelsinjuice.


*The Gilbert*

Isbiter
4 cl Vodka
Schweppes Club Soda
Appelsinjuice

Hell vodkaen over isbitene, tilsett club soda til glasset er 2/3 fullt. Fyll opp med appelsinjuice.


*Rum Special*

Isbiter
4 cl Captain Morgan Spiced Rum
1/4 lime
7up

Hell rom og lime over isbitene, fyll opp med 7up og rør rundt.


*Woodfather*

Isbiter
3 cl Whisky
3 cl Baily's Irish Cream

Blandes, rør rundt og drikkes "on the rocks".
▼ ... noen måneder senere ... ▼
70kr for en sekser med Tuborg. Der har du ypperlig fortissfyll alkhol som smaker godt og ma kan bli full til en billig penge. Nesten 3 seksere til prisen av 1 cider.

Men sprit er det beste. Det holder også til flere kuler
Lette mikser som er klassikere på fest.

Barcardi + Coca cola
Vodka + sprite
Vodka + appelsin juice
Vodka + Battery(red bull er best)
Vodka + Julebrus
Malibu + sitron saft
Malibu + Appelsin juice
Samboca shoots
Baileys + kaffi
Gin + Tonic
Conac med kaffi ved siden.

edit: Vinmonopolet.no har mykje å velge i
Sist endret av itZsaiN; 15. januar 2008 kl. 22:19.
lefsespiser
lefze's Avatar
Beste ølet til under tiern jeg har smakt var fra rema 1000, Premium hette det.. veldig godt øl, også billigere enn tuborg...
Sitat av lefze
Beste ølet til under tiern jeg har smakt var fra rema 1000, Premium hette det.. veldig godt øl, også billigere enn tuborg...
Vis hele sitatet...
Sikter du til Grans Premium? Ughrl..
send meg en pm så skal jeg sende deg et excel ark hvor du fyller inn pris, liter og vol.% så kan du ser hvor mye det koster per cl med ren alkohol.
jeg ville gått for kalinka hvis sprit ellers er det masse billig vin som smaker helt greit.

edit: mine favs er i hvertfall kalinka (polets mest solgte vodka), bacardi, captain morgan, jäger, carlsberg, hansa, martini asti (dyrt, billig vers som er like god=toso asti, ikke moscato)

edit2: hvis dere skal blande drinker så ville jeg funnet fram IBA (international bar assosiation) sine oppskrifter. tror noen ligger på wikipedia sin drink side.
Sist endret av Gabbeh; 17. januar 2008 kl. 11:40.
nå ble jeg utrolig inspirert her!

noen som kan gi meg et lite tips om hvilke typer sprit/alkoholholdige drikker jeg bør kjøpe inn for å kunne lage de vanligste drinkene?
rom(bacardi), vodka(kalinka), likør 43(tror det er det den heter).
deretter kjøper du frisk frukt, blandevann, og sånn rød eh, ikke roses LIME, men den rød.
Hvis du vil imponere damene kan du jo lage tequila sunrise, masse -masse- knuste is, appelsinjuice i bunn, tequila, og "sånn rød" på toppen
ellers er jo mojito utrolig godt, bare husk MYE sukker hvis ikke blir det lite godt...
Sitat av Kjet
sanbocca elns. evig nice, blank sprit med lakris smak, nice å shotte på. ellers kan jeg anbefale bacardi apple + sprite / 7-up, Frisk mund(shotte sprit) (kjøpte det i danmark vertfall), tyrkisk pepper, jegermaister, eller tequila salt og sitron.
Vis hele sitatet...
man blander da ikke ut en god sprit som bacardi apple? :P ^^

og cointreau er en kjekk flaske å ha for hånd når du lager drinker.
Sitat av itZsaiN
Lette mikser som er klassikere på fest.

Barcardi + Coca cola
Vodka + sprite
Vodka + appelsin juice
Vodka + Battery(red bull er best)
Vodka + Julebrus
Malibu + sitron saft
Malibu + Appelsin juice
Samboca shoots
Baileys + kaffi
Gin + Tonic
Conac med kaffi ved siden.

edit: Vinmonopolet.no har mykje å velge i
Vis hele sitatet...
Jäger og cola!
jäger er jo godt uten cola ^^,
jeg anbefaler bacardi razz og cola. dere har vel hørt de gamle reklamene fra 80-tallet?
"bacardi and cola, they get the job done!" i en sånn skikkelig fin theme-melodi :P

Sitat av bronsky
Dessuten har jeg jobbet noen år som bartender selv, og også drevet med flairing , så dette er noe jeg faktisk kan.
Vis hele sitatet...
aah, flairing <3 hvor jobber du? viser du deg litt fram på jobben eller er det ikke no tid til det?
glemte:

Whisky + Cola
Nå har det kommet ny "Øvrig brennevin under 22 %" som heter Spirits 21 50cl for 99kr
35 kr billigere enn kalinka 22, med kun 0.9% mindre alkohol
Sitat av Bobby1
Nå har det kommet ny "Øvrig brennevin under 22 %" som heter Spirits 21 50cl for 99kr
35 kr billigere enn kalinka 22, med kun 0.9% mindre alkohol
Vis hele sitatet...
sant det, sparer 2kr pr cl med ren alkohol på det :P

her er et excel ark som har det du leter etter torsken bare fyll inn hva nå enn du vil drikke så ser du hva du blir billigst drita på, min erfaring er vin (som du kan få ned i 4-6 kr pr cl ren alkohol)
http://www.metacafe.com/watch/1046483/video/R/CFD_1002/
Sist endret av Gabbeh; 18. januar 2008 kl. 22:43.
Sitat av itZsaiN
Absinth 80% og coca cola er konge godt. smaker lakris og sprit smaken forsvinner selv om man blander 50/50. Men selvsagt, med denne miksen skal det ikkje mykje til før du sitter å ser taket bevege seg.
Vis hele sitatet...
Blande ut sjelden orginalvare? Feil

Riktig:
-Ha Absinth i ett glass.
-1 ts sukker dyppes forsiktig i glasset uten at sukkeret detter av.
-Tenn på skjeen. Når sukkeret har smeltet, rør kraftig rundt i glasset.
-Nytes på styrten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kalinka er en av de billigste i forhold til smaken synes jeg da den er god faktisk

Men har tatt en pause fra den da jeg drakk en helflaske på nyttårsaften på under 3 timer eller hva det var.
Ble blackout på meg gitt...Det verste var at den nyttårsaften var det en som døde pga samme alkoholinntaket...litt spooky
Jeg har en personlig erfaring med forskjellige drinker og lesker i en hvis rekkefølge.

1) 6 øl til du blir god og fin

2) vin til du blir enda finere

3) 1del vodka 2 deler drinkmix til du tror alle damer vil ha deg

3) 2 deler vodka 1 del juice så du må sitte og "napper den" for deg selv inne på dass.

4) litt rester som du finner her og der til du begyner å danse

5) ukjent deler med voldka og alt for lite juice så du husker ikke en dritt

og woala.... jeg våkner på en benk like ved jeg bor med fullt av spy. Og det er vært meg en drit bra fest.

Dette er fra en fest som jeg tror bare jeg var full på.
Sist endret av Pfefferkorn; 11. juli 2008 kl. 04:13.
Sitat av Pfefferkorn
Jeg har en personlig erfaring med forskjellige drinker og lesker i en hvis rekkefølge.

1) 6 øl til du blir god og fin

2) vin til du blir enda finere

3) 1del vodka 2 deler drinkmix til du tror alle damer vil ha deg

3) 2 deler vodka 1 del juice så du må sitte og "napper den" for deg selv inne på dass.

4) litt rester som du finner her og der til du begyner å danse

5) ukjent deler med voldka og alt for lite juice så du husker ikke en dritt

og woala.... jeg våkner på en benk like ved jeg bor med fullt av spy. Og det er vært meg en drit bra fest.

Dette er fra en fest som jeg tror bare jeg var full på.
Vis hele sitatet...
Haha

Meget bra, må si det stemmer godt.

For meg er det slik:

Sprit = Havarifylla, blir kanakas hver gang og husker som regel lite.

Øl = Kontrollfylla, her har jeg mulighet til å huske hele kvelden, og ikke gå på en smell.

Vin = Sentimentalfylla, men ofte med en mulighet for baksmell, vin kan være farlig godt i dunkform.

Ontopic: Jeg har forsket vel og lenge på det, det må jo være en mulighet å bestille alkohol fra østeuropa og få det i posten?

Mener å ha lest at post inn i norge blir "gjennomlyst" , er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Sitat av Bobby1
Nå har det kommet ny "Øvrig brennevin under 22 %" som heter Spirits 21 50cl for 99kr
35 kr billigere enn kalinka 22, med kun 0.9% mindre alkohol
Vis hele sitatet...
Gir denne mer alkohol for pengene enn den billigste 37.5% drikken (vodka antar jeg)? 2 slike tilsvarer jo 0.5 liter 42%, er dette mer enn 0.7 liter 37,5%? Og i såfall, fortell gjerne hvordan regnestykkene ble, for jeg får det faen ikke til akkurat nå...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Deth
Gir denne mer alkohol for pengene enn den billigste 37.5% drikken (vodka antar jeg)? 2 slike tilsvarer jo 0.5 liter 42%, er dette mer enn 0.7 liter 37,5%? Og i såfall, fortell gjerne hvordan regnestykkene ble, for jeg får det faen ikke til akkurat nå...
Vis hele sitatet...
Er nok billigere ja...

regnestykket er noe så enkelt som pris/alkoholprosent
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deth
Gir denne mer alkohol for pengene enn den billigste 37.5% drikken (vodka antar jeg)? 2 slike tilsvarer jo 0.5 liter 42%, er dette mer enn 0.7 liter 37,5%? Og i såfall, fortell gjerne hvordan regnestykkene ble, for jeg får det faen ikke til akkurat nå...
Vis hele sitatet...
Alkoholinnhold i liter alkohol: antall liter * prosent.
0.5*0.42=0.21l rein alkohol
0.7*0.375=0.265l rein alkohol
Mao inneholder 0.7 liter 37.5% meir sprit enn 0.5l 42%
hvis du vil bli fullest mulig for minst mulig penger så:

gå ned til nærmeste apotek og kjøp en kanyle og en pumpe( en sprøyte assa)
så må du få tak i noe 96, helst noe sånn helt ren vanlig legesprit. så fyller du pumpa med 96 og sette sprøyta i en blodåre. så dytt net stempelet!
da vil du bli heelt drita på nesten ingenting!, men pass på å ikke så mye, veldig lett å dø av alkohol forgiftning her...
Sitat av Buddah Luddah
hvis du vil bli fullest mulig for minst mulig penger så:

gå ned til nærmeste apotek og kjøp en kanyle og en pumpe( en sprøyte assa)
så må du få tak i noe 96, helst noe sånn helt ren vanlig legesprit. så fyller du pumpa med 96 og sette sprøyta i en blodåre. så dytt net stempelet!
da vil du bli heelt drita på nesten ingenting!, men pass på å ikke så mye, veldig lett å dø av alkohol forgiftning her...
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det.
Sitat av Buddah Luddah
hvis du vil bli fullest mulig for minst mulig penger så:

gå ned til nærmeste apotek og kjøp en kanyle og en pumpe( en sprøyte assa)
så må du få tak i noe 96, helst noe sånn helt ren vanlig legesprit. så fyller du pumpa med 96 og sette sprøyta i en blodåre. så dytt net stempelet!
da vil du bli heelt drita på nesten ingenting!, men pass på å ikke så mye, veldig lett å dø av alkohol forgiftning her...
Vis hele sitatet...
Tja, ved litt over 3 i promille kan ofte en som ikke er vant til høy alkoholmengde dø..
3 promille = 3/1000 (Tre tusendeler)
Du kan jo selv regne ut hvor lite ren sprit man trenger før man stryker med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Restyle
Tja, ved litt over 3 i promille kan ofte en som ikke er vant til høy alkoholmengde dø..
3 promille = 3/1000 (Tre tusendeler)
Du kan jo selv regne ut hvor lite ren sprit man trenger før man stryker med.
Vis hele sitatet...
Tja.

Sei 75kg kroppsvekt og 70% vanninnhold: 0.15l 100% sprit... eller 0.156 liter 96%.
Sitat av slashdot
Sei 75kg kroppsvekt og 70% vanninnhold: 0.15l 100% sprit... eller 0.156 liter 96%.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tenker helt feil - men slik har jeg fått det for meg;
Alkoholpromille regnes noa allà en promille = 1g alkohol per kg blod.
Et menneske har gjennomsnittlig mellom 3,8 og 5,6 liter blod i kroppen.

For meg blir det da fornuftig at;
3,8 + 5,6 /2 = 4,7 (gjennomsnittelig blodmengde)

Dette betyr afaik at en i promille, betyr at du totalt har 4,7g promille i blodet?
Hvis man da får 3 i promille, betyr det at man får 14,1G alkohol i blodet (4,7*3)

Hvis jeg ikke tar fullstendig feil - så betyr det at man trenger 0.0141L ren sprit i blodet for å oppnå 3 i promille.

(*Når man regner alkoholpromille regner man oftest at 1KG = 1L)

For å være helt ærlig har jeg vanskeligheter for å tru at man kan sprute en DL ren sprit i blodet, og fortsatt havne på rundt 2 i promille. Det virker overhode ikke logisk for meg.

(For de som lurte, jeg drar ikke masse tull ut av ræva, jeg har lest rundt på nettet om dette før. Men som sagt, mulig jeg har tolket regnestykket feil.)

Men, forklar meg hva jeg tenker feil. Hvis det du har kommet frem til stemmer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Restyle

For å være helt ærlig har jeg vanskeligheter for å tru at man kan sprute en DL ren sprit i blodet, og fortsatt havne på rundt 2 i promille. Det virker overhode ikke logisk for meg.
Vis hele sitatet...
Etanol er meget lett løselig i vatn, og ettersom 60-75% av et menneske er vatn er det vel rimelig fair guess at alkoholen vil fordele seg i alt vatnet i det mennesket... Ellers ender du opp med at en drink skulle sende deg i drømmeland for godt.
For å backe teorien min en smule:

0.15 / 4.7 = 0.032
Noe som vil gi deg en promille på rundt 30, og 3% alkohol i blodet. Det overlever man ikke?

Poenger mitt, er at når du sprøyter det rett i blodet, så blir det noe annet en å ta en drink.
Sist endret av Restyle; 26. juli 2008 kl. 03:05.
Helsiken så dere roter, tror ikke at alkohol som gårr inn i kjeften går 100% rett i blodet, noe prosenter går nok lost i prossesen

75kg*75%=56.25 l vann
1 promille*56.25l= 0.05625l ren sprit
5.625ml ren sprit=1 promille?

Regnbestykket går ikke helt opp, jeg tror man svetter mye av alkoholen ut, og mye går ut urin veien, spesielt om man drikker øl. Ren sprit brenner opp blodårene fra innsiden, så jeg tror mye alkohol går til waist langs løpet++
Du sovnr eller spyr som oftest før du drikker deg i hel
Sist endret av Pyro_Killer; 26. juli 2008 kl. 03:25.
Pyro_Killer, uavhengig hva det rette tallet for overdose av sprøyteinntak er, vil det gi en akkutt promille. Det hjelper altså ikke om du svetter noe ut, eller om du pisser det ut senere. Du vil fortsatt ha en svinehøy promille i noen minutter eller lengre, noe som kan være nok til å drepe en person.

Nei, det er godt gjort å drikke seg ihjel på øl, o.l - men det er ikke saken.