Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2828
Min trofaste Inteno X5671B VDSL-ruter gikk i stykker i går. Jeg får ikke erstatningsruter før godt ut i neste uke. Det passer dårlig med jobben, og jeg er derfor på utkikk etter midlertidige løsninger. Jeg har en Linksys WRT54GL liggende, samt noen datamaskiner som kan kjøre pFsense. Spørsmålet er om de kan fungere som en ruter, og hvordan jeg eventuelt får det til.
WRT54GL er en router, så ja den kan fungere som en router. Om du kan bruke den som et modem tviler jeg sterkt på, men skal ikke si dette 100% sikkert.
WAN porten på Linksysen er vanlig ethernet og ikke et VDSL modem. Du må ha et VDSL modem for å kunne bruke den.

Lurt å gjøre som meg, alltid ha et ekstra modem liggende i tilfelle det ryker.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Min trofaste Inteno X5671B VDSL-ruter gikk i stykker i går. Jeg får ikke erstatningsruter før godt ut i neste uke. Det passer dårlig med jobben, og jeg er derfor på utkikk etter midlertidige løsninger. Jeg har en Linksys WRT54GL liggende, samt noen datamaskiner som kan kjøre pFsense. Spørsmålet er om de kan fungere som en ruter, og hvordan jeg eventuelt får det til.
Vis hele sitatet...
Bruker du privat nettet ditt i jobb sammenheng?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Bruker du privat nettet ditt i jobb sammenheng?
Vis hele sitatet...
Er det noe galt med det da ?

Jeg jobber hjemmefra store deler av dagene og dersom jeg er uten nett hjemme er jeg passelig verdiløs.

Derfor har jeg satt opp en løsning hvor jeg kan plugge 3G-modemet mitt inn i den eksisterende nettverksløsningen dersom det skulle knipe seg.

Men med kun en virkelig outage her på tre år er jeg foreløpig godt fornøyd.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Bruker du privat nettet ditt i jobb sammenheng?
Vis hele sitatet...
Jeg har 90% av arbeidstid utenfor kontoret, hendholdsvis hjemmefra/fra skolen/fra toget, og de fleste innen it-faget har vell samme mulighetene med remote desktop osv. Ikke uvanlig
Trådstarter
Sitat av AUX Vis innlegg
WRT54GL er en router, så ja den kan fungere som en router. Om du kan bruke den som et modem tviler jeg sterkt på, men skal ikke si dette 100% sikkert.
Vis hele sitatet...
Jo, takk for korrektur. Det var naturligvis som et modem jeg mente.

Sitat av rolvs Vis innlegg
WAN porten på Linksysen er vanlig ethernet og ikke et VDSL modem. Du må ha et VDSL modem for å kunne bruke den.

Lurt å gjøre som meg, alltid ha et ekstra modem liggende i tilfelle det ryker.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Finnes det ikke softwarebaserte løsninger til en fullblods datamaskin som kan gjøre dette? Rimelig lei av de crappy modemene Nextgentel har levert meg de siste årene. Ryker minst et i året.

Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Bruker du privat nettet ditt i jobb sammenheng?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er det noe galt med det da ?

Jeg jobber hjemmefra store deler av dagene og dersom jeg er uten nett hjemme er jeg passelig verdiløs.

Derfor har jeg satt opp en løsning hvor jeg kan plugge 3G-modemet mitt inn i den eksisterende nettverksløsningen dersom det skulle knipe seg.

Men med kun en virkelig outage her på tre år er jeg foreløpig godt fornøyd.
Vis hele sitatet...
Det er slik jeg har satt opp nettverket nå også. Siden jeg har søndagen ledig, er jeg likevel interessert i å finne en løsning(om det eksisterer) som fungerer inntil det nye modemet ankommer.

Kan det for eksempel fungere å sette opp et ADSL2 modem, selv om jeg har en VDSL-linje?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Jo, takk for korrektur. Det var naturligvis som et modem jeg mente.



Jeg skjønner. Finnes det ikke softwarebaserte løsninger til en fullblods datamaskin som kan gjøre dette? Rimelig lei av de crappy modemene Nextgentel har levert meg de siste årene. Ryker minst et i året.



Ja.



Det er slik jeg har satt opp nettverket nå også. Siden jeg har søndagen ledig, er jeg likevel interessert i å finne en løsning(om det eksisterer) som fungerer inntil det nye modemet ankommer.

Kan det for eksempel fungere å sette opp et ADSL2 modem, selv om jeg har en VDSL-linje?
Vis hele sitatet...
Modem støtter ofte flere teknologier, men det er ikke sikkert det aktuelle modemet du har støtter VDSL.
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Modem støtter ofte flere teknologier, men det er ikke sikkert det aktuelle modemet du har støtter VDSL.
Vis hele sitatet...
Nei, det støtter ikke VDSL. Jeg spør igjen, eksisterer det løsninger som kan kjøres på en datamaskin? Om ikke, hva er det som gjør det umulig?
Sikkerhetsklarert
Nå er jeg på tynn is her, men en rå-linje der du har xDSL "snakker" ikke ethernet slik som nettverkskortet ditt gjør. Det er helt andre spenninger rent fysisk. Du måtte i såfall hatt et modem pci kort.

http://linitx.com/product/12181
Sist endret av Pjukern; 23. oktober 2011 kl. 18:46.
Dersom du har kun et ADSL2+ modem tilgjengelig så ringer du NGT og får de til å sette porten til ADSL2+ imens de sender deg et nytt routermodem.
Alternativt kunne du/jobben din bestilt nytt NGT rutermodem med Ekspress (koster vel et par hundre kroner, men da blir det sendt med bedriftspakke som skal være fremme neste virkedag).
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Nå er jeg på tynn is her, men en rå-linje der du har xDSL "snakker" ikke ethernet slik som nettverkskortet ditt gjør. Det er helt andre spenninger rent fysisk. Du måtte i såfall hatt et modem pci kort.

http://linitx.com/product/12181
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er vanlig at ADSL går over Annex-B, så for å bruke en vanlig ethernet router må du ha en mediaconverter. Jeg bruker modemet som jeg fikk levert av ISPen hjemme til det, bare satt den i bridgemode. Så trådstarter har enda et problem, med mindre han kan få fingrene på en modem som kan stå for konverteringen.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Jo, takk for korrektur. Det var naturligvis som et modem jeg mente.



Jeg skjønner. Finnes det ikke softwarebaserte løsninger til en fullblods datamaskin som kan gjøre dette? Rimelig lei av de crappy modemene Nextgentel har levert meg de siste årene. Ryker minst et i året.



Ja.



Det er slik jeg har satt opp nettverket nå også. Siden jeg har søndagen ledig, er jeg likevel interessert i å finne en løsning(om det eksisterer) som fungerer inntil det nye modemet ankommer.

Kan det for eksempel fungere å sette opp et ADSL2 modem, selv om jeg har en VDSL-linje?
Vis hele sitatet...
Regner med at du er klar over at bedrifter har bedre service når det kommer til rettetid, leveringstid osv?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Regner med at du er klar over at bedrifter har bedre service når det kommer til rettetid, leveringstid osv?
Vis hele sitatet...
På _bedriftsabbonement_ ja, noe TS trolig ikke har.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
På _bedriftsabbonement_ ja, noe TS trolig ikke har.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å si er at hvis man skal drive en seriøs bedrift bør man ha et bedrifts abonnement.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Det jeg prøver å si er at hvis man skal drive en seriøs bedrift bør man ha et bedrifts abonnement.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å si er at TS ikke drifter bedriften sitt nett, men trolig jobber hjemmefra mye, slik vi ql kidz do.
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det jeg prøver å si er at TS ikke drifter bedriften sitt nett, men trolig jobber hjemmefra mye, slik vi ql kidz do.
Vis hele sitatet...
Det stemmer.

Forøvrig løste det seg. Jeg hentet modemet hos Nextgentel på Sandslimarka mandag morgen. Takk for hjelpen!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det jeg prøver å si er at TS ikke drifter bedriften sitt nett, men trolig jobber hjemmefra mye, slik vi ql kidz do.
Vis hele sitatet...
Burde det ikke være mulig å få seg en god ordning gjennom jobben da?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Burde det ikke være mulig å få seg en god ordning gjennom jobben da?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke være kosteffektivt. Slik nedetid som dette skjer skjeldent, men når det skjer er det veldig kjedelig. I motsetning til en arbeidsplass hvor man kanskje har et par hundre ansatte kan det lønne seg med SLA og driftsavtaler som tilsier at det skal byttes på timen...