Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3797
Hei. Jeg og noe kompiser har lenge tenkt på å få kjøleskap inn i skapet på skolen. Men ettersom at det ikke er noen stikkkontakt uttak i nærheten av skapene gjør dette det mye vanskeliger.

Vi tenkte på og kjøpe inn 1 eller 2 12volts batterier å hooke de opp til et mini kjøleskap men dette kan kansje bli litt tungvint plus at det koster en del for 12v batterier.

Er det noen som har en smart måte vi kan gjøre dette på? og er det noen som vet hvordan vi eventuellt kan bygge et kjøleskap som får plass inne i et skap på ca 30cm Bredde, 30cm Dybde og 80cmHøyde og kan holde noen brusflasker.

Takker for alle innspill.
Hvor lenge tror du batteriet varer før det går tomt og må lades?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan jo gjette på hvor "lang" tid et batteri holder et kjøleskap gåendes, må ikke være gøy å drasse rundt på et batteri frem å tilbake for å lade det.

Nærmeste løsning jeg kommer dette problemet må være solcelle på taket, evt lag en sveiv eller pedaler til å snurre rundt slik at dere kan bytte på å lade opp batteriet i friminuttene Kanskje ikke så praktisk, men dere gjør iallefall nytte da også.
en ting du må tenke på er at kjøleskap trenger frisk luft i sirkulasjon bak, på grunn av kjøleribbene å det på baksiden, hvis de blir for varme vil kjøleskapet bli til varmeskap
Så litt dårlig etter og ser ut som du må finne en annen 12V kjøleboks enn den fra biltema da den ikke passer inn i skapet ditt.

Vis du finner ut hvor mye strøm den trekker (vises ofte enten i mA eller i A) så er det i timen.
Så finner du et batteri, f.eks "80412" som har 12V og 12Ah.
Vis kjøleskapet bruker 1Ah og batteriet har 12Ah så får du brukt det i 12timer. Dette stemmer ikke helt da det alltid vil være noe som forsvinner her og der, men det er sånn cirka om du forstår

Kan se om jeg finner noen andre kjølebokser som passer i skapet ditt.

EDIT: Fleff; Når jeg reiser på turer ut i marka så har jeg ofte med meg batteri, batteriklemmer - sigg. plugg og mobillader til sigg. pluggen. Veier vel kanskje maks 1,5 kg til sammen. (Er ofte steder uten mulighet for å lade mobilen ved hjelp av sol osv.)
Bruker selvfølgelig gele batteri som kan oppbevares alle veier.
Sist endret av Curver; 10. oktober 2011 kl. 16:54.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av xavi0n Vis innlegg
en ting du må tenke på er at kjøleskap trenger frisk luft i sirkulasjon bak, på grunn av kjøleribbene å det på baksiden, hvis de blir for varme vil kjøleskapet bli til varmeskap
Vis hele sitatet...
På disse kjøleboksene er det som oftest en ventilluke for frisk luft inn/eksos ut, dette kan rettes ut/inn mot ventilene i skapet(Det pleier alltid å være ventiler i skoleskap) Med slange/rør.

Ser uansett kjøleboks som er upratisk løsning.
http://www.instructables.com/id/5-Mini-USB-Fridge!/
Der har du en genial guide om hvordan du lager et USB kjøleskap. Fins flere på den nettsiden vis du er interessert.
Hadde planer om å lage en sånn da jeg gikk elektro vg1 men det ble desverre aldri no av
det jeg tenker på i farta, er de gamle fryseelementene man hadde på campingtur før (i glamle dager npr jeg var ung) de holdt seg kalde en god stund
Sitat av Fleff Vis innlegg
Nærmeste løsning jeg kommer dette problemet må være solcelle på taket, evt lag en sveiv eller pedaler til å snurre rundt slik at dere kan bytte på å lade opp batteriet i friminuttene Kanskje ikke så praktisk, men dere gjør iallefall nytte da også.
Vis hele sitatet...
Må si jeg lo godt når jeg for meg at vi skulle snike oss opp på taket på skolen og sveise fat et solcellepanel på taket hvor vi skulle sveive på for å treffe solen! Men en bra idee var det men det hadde nok ALDRI kunne blitt gjennomført.

Når jeg tenker på å kjøpe et kjøleskap trenger det ikke å være GIGANTISK og skape masse varme, tenker mere på noe som dette: http://netthandelen.no/visAuksjon.as...onsid=25757969
hooket opp med et 12v batteri, hva tror dere om det?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Hva skjedde med skøyteledningen da??!?!??!


Når jeg var ung...
når jeg var ung klarte vi oss med skøyteledning å sånn elementer man puttet i fryseren ( ok, jeg er fortsatt ung. men da jeg var yngre)
Sitat av Rambola Vis innlegg
Når jeg tenker på å kjøpe et kjøleskap trenger det ikke å være GIGANTISK og skape masse varme, tenker mere på noe som dette: http://netthandelen.no/visAuksjon.as...onsid=25757969
hooket opp med et 12v batteri, hva tror dere om det?
Vis hele sitatet...
Lest om hva jeg skrev til deg?
skøyteledning kan det desverre ikke bli noe av pga at vi må holde ganske lav profil om dette, og hvis det ligger en skøyteledning gjennom gangen er det nok en del som blir misteksomme....

Går i 10 trinn og kan se for meg at det er en del strengere der enn det er på vg osv.
Norskehesten
Alden's Avatar
hva med en usb-kjøleskap til boksebruser? den kan du sikkert kamulere og ha stående på gulvet. Eller i sekken

http://www.gadgets.no/shop/usb-kjoeleskap-685p.html
Sist endret av Alden; 10. oktober 2011 kl. 17:11.
Har selv tenkt på dette lenge, men kom frem til at det ville bli veldig mye jobb uten fast strømmtilførsel. Med et bilbatteri kan du faktisk få et lite grei og bra isolert kjøleskap til å kjøre en skoledag, men ikke så mye lengre. Uansett kan dere regne med å skfte batteri minst hver 2. dag. Det kommer såklart ann på støresen av batteriet. Dette er veldig mye bry etter min mening. Jeg ha værtfall ikke annledning til å lade et bilbatteri på skolen, vist dere har det, og det er flere på kjøleskapet vil det ikke bli like mye bry.

Noe annet jeg tenkte på var å bruke laptop batteriet ettersom at dette lades i timene uten noe masse bry. Men ser nå at det ikke vil vare lengre enn en time, så det kan du egentlig droppe. I tillegg ville det ha krevet mye lodding.

Så til de kjemiske metodene, dette er langt nær like prakrisk som et koninuerlig gående kjøleskap, men "ok" vist man absolutt vil ha et "colakjølende" skoleskap.
Det første jeg tenkte på var "hot ice", som lages av "Sodium acetate", men etter litt research fant jeg ut at det kun rekrystaliseres, og endrer faktisk ikke tempratur.

Andre tingen jeg tenkte på var Amonium nitrat, men dette kan bli dyrere enn å gå til nærmeste cola automat og kjøpe en, i.o.m at det er vanskelig å få kjøpt i store mengder etter 22/7. I tilleg er dette kun en "kjapp"(noen minutter) kjølemåte for en enhet, og ikke på langt nær like grei som et kjøleskap. Igjen, en nærmeste colaautomat er billigere og lettere.

Jeg ser at kjøleelementer kan være veien å gå, vist det er flere om det. Bare husk å isolere godt. Kjøleelemter og god isolasjon vil absolutt være det enkleste å få til.

Siste mulighet dere har er å bruke fra en ethernettport. Har ikke satt meg inn i dette, men såvidt jeg vet kan man få 35 W ut av ethernettporten vist man har flaks. Men dette er med veldig høy spenning (rundt 50 V), jeg vet ikke om det er noen måte å omgjør Volt til Amper, så det er ikke sikkert at dette lar seg gjøres.

Sikker massevist av skrive og grammatikkfeil, men det får bli slik
Sitat av Rambola Vis innlegg
får plass inne i et skap på ca 30cm Bredde, 30cm Dybde og 80cmHøyde og kan holde noen brusflasker.

Sitat av Rambola Vis innlegg
Når jeg tenker på å kjøpe et kjøleskap trenger det ikke å være GIGANTISK og skape masse varme, tenker mere på noe som dette: http://netthandelen.no/visAuksjon.as...onsid=25757969
hooket opp med et 12v batteri, hva tror dere om det?
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Det der er langt ifra 30 cm bredt, 30 cm dypt og 80 cm høyt.

Ser ut som den beste løsningen er kjøleelementer, da slipper dere kanskje stress fra skolen sin side, om det ikke er et prosjekt da.
Sitat av omba Vis innlegg
Har selv tenkt på dette lenge, men kom frem til at det ville bli veldig mye jobb uten fast strømmtilførsel. Med et bilbatteri kan du faktisk få et lite grei og bra isolert kjøleskap til å kjøre en skoledag, men ikke så mye lengre. Uansett kan dere regne med å skfte batteri minst hver 2. dag. Det kommer såklart ann på støresen av batteriet. Dette er veldig mye bry etter min mening. Jeg ha værtfall ikke annledning til å lade et bilbatteri på skolen, vist dere har det, og det er flere på kjøleskapet vil det ikke bli like mye bry.

Noe annet jeg tenkte på var å bruke laptop batteriet ettersom at dette lades i timene uten noe masse bry. Men ser nå at det ikke vil vare lengre enn en time, så det kan du egentlig droppe. I tillegg ville det ha krevet mye lodding.

Så til de kjemiske metodene, dette er langt nær like prakrisk som et koninuerlig gående kjøleskap, men "ok" vist man absolutt vil ha et "colakjølende" skoleskap.
Det første jeg tenkte på var "hot ice", som lages av "Sodium acetate", men etter litt research fant jeg ut at det kun rekrystaliseres, og endrer faktisk ikke tempratur.

Andre tingen jeg tenkte på var Amonium nitrat, men dette kan bli dyrere enn å gå til nærmeste cola automat og kjøpe en, i.o.m at det er vanskelig å få kjøpt i store mengder etter 22/7. I tilleg er dette kun en "kjapp"(noen minutter) kjølemåte for en enhet, og ikke på langt nær like grei som et kjøleskap. Igjen, en nærmeste colaautomat er billigere og lettere.

Jeg ser at kjøleelementer kan være veien å gå, vist det er flere om det. Bare husk å isolere godt. Kjøleelemter og god isolasjon vil absolutt være det enkleste å få til.

Siste mulighet dere har er å bruke fra en ethernettport. Har ikke satt meg inn i dette, men såvidt jeg vet kan man få 35 W ut av ethernettporten vist man har flaks. Men dette er med veldig høy spenning (rundt 50 V), jeg vet ikke om det er noen måte å omgjør Volt til Amper, så det er ikke sikkert at dette lar seg gjøres.

Sikker massevist av skrive og grammatikkfeil, men det får bli slik
Vis hele sitatet...
Uhm, volt og amper er spenning og strøm. Et 9 volts batteri vil ha en spenning på 9v. Strømmen avhenger på motstanden og spenningen.

En nettverksport vil ikke levere nærme 50V engang. Maks 5V vil den levere.
hvor vanskelig er det og få gjort om nettverksporten til at den kan lade eller gi strøm til en vifte eller noe?
Sitat av Glenni Vis innlegg
Uhm, volt og amper er spenning og strøm. Et 9 volts batteri vil ha en spenning på 9v. Strømmen avhenger på motstanden og spenningen.

En nettverksport vil ikke levere nærme 50V engang. Maks 5V vil den levere.
Vis hele sitatet...
Ser nå at jeg ikke brukte feil begrep for Volt og Amper, min feil. Takker Glenni for rettelsen

Men etter det jeg har lest kan en Ethernet port levere godt over 5 V. Dette krever såklart tredjeparts utstyr for å benytte det. http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
Men det utsyret (POE'ene) som er ute på markede nå, greier bare å utnytte 25 W av Ethernet porten.
Peltierelement. Heatsink. Vifte. Lufting. Kjøleboks. Batteri.

Yup, der har du det. Men, det er uansett ganske tungvint å lage kjøleskap i et knøttlite skoleskap. Hva med å ha sånne termobagger med kjøleelement nedi?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Tror lærerene vil synes det er hærverk av skapet..
Sitat av uaexed Vis innlegg
Tror lærerene vil synes det er hærverk av skapet..
Vis hele sitatet...
Ikke hvis de lar selve skapet stå i fred... Sålenge du ikke putter smørsyre inni så tror jeg ikke de bryr seg. Vi brukte 4-5 skap som oppbevaring av tomflasker, not a single fuck were given.

Men det er om de ikke er typ stuck-up da ^^
Sist endret av Eplegutten; 10. oktober 2011 kl. 21:54.
Sitat av omba Vis innlegg
Ser nå at jeg ikke brukte feil begrep for Volt og Amper, min feil. Takker Glenni for rettelsen

Men etter det jeg har lest kan en Ethernet port levere godt over 5 V. Dette krever såklart tredjeparts utstyr for å benytte det. http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
Men det utsyret (POE'ene) som er ute på markede nå, greier bare å utnytte 25 W av Ethernet porten.
Vis hele sitatet...
NB ! En gigantisk formuleringsfeil fra min side, plus et jeg utelukket en meget viktig del(har ikke sovet på 30+ timer). Jeg glemte såklart å skrive at man må koble inn strømm i Eathernettkablen, altså med en boks som er koblet til en strømforsyning. Ikke at selve "porten" leverer dette selv, slik som det ser ut til at innlegget gir utrykk for.

Somregel pleier det å være stikkkontaktutak ved ethernettporter, og på den måten vil det være lettere å føre en ethernetkablen(cat5) til skapet, istede for en gigantisk skøyteledning. Spesielt når det kommer til hull i skapet, som du skal få kaben gjennom. Jeg har selv sett perfekteplasser på min skole til dette, men de skapene er allrede tatt. Igjen, beklager for skrive og gramatikkfeil.

God natt !
Har aldri hatt planer om å "rasere" skapet. Har begynt å bygge kjøleskap nå som er bestående av gammel cpu kjøler ,vifter,sånn greie som blir veldig kald på en side og veldig var på en annen, isopor, 8 x 1,5 volts batterier som er lagt i gammel fjerkontroll til radio bil om videre er linket til vifte osv som blir startet av nøkkel og en god del lim!