Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3088
Tenkte jeg skulle skrive om de nye dødssyndene.
Vatikanet & Pave Benedikt XVI har nå bestemt seg for flere dødssynder, de nye dødssyndene er:

* Forurense miljøet

* Bruke eller selge narkotika

* Genmanipulering

* Eksperimentere på mennesker

* Forårsake sosial urettferdighet

* Forårsake fattigdom

* Være uanstendig rik

Det jeg mener med denne posten er at det er litt rart at Vatikanet & Pave Benedikt XVI skal bestemme hvilke synder som fører en til helvete. Iflg, kristen tro så er det jo Gud som bestemmer hvilke synder som fører en til helvete. Noen som forstår hva jeg mener?

Er det bare jeg som syntes det er rart at de skal bestemme hvem som kommer til helvete eller ikke?

Kilder:

BT
Aftenposten
Sist endret av junkpal; 3. april 2008 kl. 12:13.
Hehe kristendom blir bare sprøere og sprøere (mon tro om det er maarud karen?)

Er litt spennt på hva som ikke er fornyet i bibelen.
Det er jo sånn at hele kloden "Forurenser miljøet" hehe.....
Jeg forstår at du tydeligvis ikke forstår hvordan den katolske kirke fungerer.
Ja for det er den katolske kirke som står bak dødssyndene...
Den listen din er for lang. Det er bare fire nye dødssynder, flere av punktene innebærer samme fenomen. Jeg synes forsåvidt det er hyggelig at de har ført opp sosial urettferdighet som en dødssynd, spesielt med tanke på hvordan de har motarbeidet bevegelser innenfor den katolske kirke som aktivt har arbeidet for rettferdighet og sosiale kår. (jfr. Sobrino og frigjøringsteologi i latin-amerika)
Sitat av junkpal
* Være uanstendig rik
Vis hele sitatet...
Den katolske kirke er jo uanstendig rik, så de går til helvete hele gjengen..

Den katolske kirka har også forårsaket fattigdom, de har jo tidligere tatt betalt for å slippe skjørsilden. Botsbrev ?
Turban: Etter det jeg har lest er det 7 "nye" og 7 "gamle" synder.
Uanstendig rik? Er ikke vatikanet uanstendig rik? Krysser en finger for at hele gjengen havner i helvete. Beklager, men når de har dødssynder som faller på sin egen urimelighet, så blir det bare for teit.

Og når det kommer til narkotika? Er ikke det en av naturens oppfinnelser? Jo. Er det ikke mulig at Gud satte alle disse plantene på jorda for at vi skulle bruke dem til noe? Om Gud i det store og hele finnes.

Genmanipulering yay!

Eksprimentering på mennesker yay!

Resten er OK.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det paven deklarerer på jorden skal gud holde i himmelen, eller noe i den duren. Merk at dette bare gjelder katolikker.

De originale 7 dødsyndene kommer fra Gregor den store for ca. 1500 år siden.

Synes nå det er greit at de tar stand mot forurensing av miljøet, men genmanipulering og eksperimentering på mennesker (til hvilken grad) synes jeg nå de kan holde seg unna, dog det overrasker meg ikke i det minste at de er mot det. Og "Være uanstendig rik" er de nå skyld i selv
Minner meg litt om det som skjedde rundt Martine Luther egentlig. Kirken bestemmer hva som er kristen tro, og folk skal følge det lederen sier. Uten at Gud skal ha noe innspill.


edit: Takker torsken ved min side i dette øyeblikk for at han påpekte at vedkommede heter Martin Luther, og ikke Martine Luther
Sist endret av C.Hendrix085; 3. april 2008 kl. 12:36.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Jeg er selv ikke kristen, men jeg må si at alle de punktene gir mer mening en de gammle, de er også mer moderne en de forige, de blir altså mer noe som gjelder for oss nå.
Nå er det vel slik at Paven bare skal, utifra sin teologiske forståelse, prøve å formidle oss Guds budskap, men hvem Gud vil dømme til helvete eller ei kan ingen vite da Herrens veier er uransakelige. Kanskje litt bakvendt at Paven sender ut nye dødssynder da, men det er vel mer kvalifisert gjetning som foregår...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg ser ikke helt problemet. Kristendom eller religion har alltid vært og vil alltid være politikk på både godt og ondt. Dette er jo et relativt godt tiltak vil jeg påstå.

Dette er ikke noe grensesprengende eller noe nytt. Dette er akkurat slik det har foregått siden religionens oppstandelse.
Først og fremst, var det ikke gud som bestemte dødssynder?

* Forurense miljøet

- mennesket eksisterer idag på grunn av økende intelektuell overlegenhet.
Vi er enkelt og greit smartest, derav utvikler vi produkter til våres egen
fordel, og menneskene som eksisterer idag, nå skal ikke jeg dra alle under
en kam, men de fleste er egoister. Altså derfor blir det lettere og kjøre en bensinbil,
nettopp fordi det er mindre stress og bry for dem som har det som en vanesak.

* Bruke eller selge narkotika

- Nå er ikke all "narkotika" kjemikalt sammensatt. Som f.eks Cannabis Sativa, hvordan
kan man forby noe som har eksistert før den såkalte "kristendommen" ?
Det blir i all hovedsak for patetisk og latterlig og ha dette som en dødssynd
Siden moderjord allerede produserer noen av de Narkotiske stoffene.
Der igjen, dette mener jeg er opp til hver enkelt, vil man benytte seg av stoffer
så burde man fått lov til det, så frem til at det ikke får konsekvenser for dem rundt
vedkommede.


* Genmanipulering

- Genmanipulering er et enkelt bevis på at mennesker har utviklet seg til et enestående
kunnskaps-stadie. Dog mener jeg at hvis man godtar at man bruker vedkommedes
gener. Dette er heller ingen grunn til at det skal være en dødssynd. At man ønsker og
utvikle menneskerasen til noe mer, er noe som altid vil eksistere så lenge man har
moderne teknologi.

* Være uanstendig rik

- Dette MÅ helt uten tvil være den mest latterlige av de nye syndene.. Denne skjønner
Jeg ikke i det heletatt. Hva er galt i å ønske seg stor rikdom, eller jobbe hardt for og
oppnå det? Dette blir enkelt og greit så patetisk at paven burde fått sparken på dagen.
Og at folk skal bestemme hva som er rett og galt, burde være en dødssynd.


Jeg plukket ut de pungtene jeg følte jeg ville skrive om. Orker ikke skrive om alle, sitter på jobb også, så har problemer med og få skrive alt samtidig. Men dette er ihvertfall mine meninger om dette.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg kan nesten ikke forestille meg punkt 7 uten punkt 6. Når man er uanstendig rik så er man også forfordelt i forhold til andre mennesker, på den måten så forsaker man fattigdom. I Norge er det ikke så merkbart siden de fleste har ganske god lønn uansett. Men så finnes det ikke så mange uanstendig rike heller. Kikker man litt ut over europas grenser så sjønner dere hva jeg mener. En Oligark i Russland har ikke blitt rik ved å dele ut penger til de fattige.
Liker at vatikanet dømmer seg selv til fortapelse ved å innføre "uanstendig rik" som dødssynd. *glise*

Spaceinvader: Å si at kristendommen bare blir sprøere og sprøere opplever jeg som litt feil. Siden det er så mange retninger innenfor kristendommen, at begrepet blir omtrent like upresist og bruke som dings, ting, kunst eller syden. (Om du skjønner poenget mitt.)

Og si at katolisismen og vatikanet blir sprøere, går ann. Vet dog ikke om jeg kan si meg enig.


Men disse syndene må vel også tolkes og settes i perspektiv. Og si at en katolsk adhd-kid ikke kan komme til himelen fordi han tar medisiner som inneholder narkotiske virkemidler blir feil. Det er greit at han har dispensasjon for bruk og oppbevaring av disse stoffene, men de er like fult narkotiske.

Det samme som at Bill Gates ikke kan komme til himmelen fordi han har masse penger. Men det er alikevel få, om ingen, som gir så mye penger som ham, til veldedige formål. Mulig det ikke er så mye prosentmessig. Og vi har alle lest Lukas 21, 1-4 . Men alikevel gir han mye penger til tross for at han har mesteparten igjen. Så til tross for at jeg ikke er noen større fan av Gates, så mener jeg det blir feil og for dømme ham p.g.a. hans konto.


Mitt syn på dødssyndene er at de er en litt lite objektiv versjon av bibelens moral, i stikkordform. Jeg ser på dette som unødvendig. De som er oppriktig kristne, og som har noen interesse i sin pesonlige tro, leser dette ut fra bibelen. De får det i tillegg på en mer objektiv måte, kan reflektere over problemstillinger med to koliderende bibelvers. (Eks. Salomos Ordtak 31,7 og Salomos Ordtak 20,1) Med resultat av at personen kan bygge et moralsk grunnlag på interesser fremfor trusler.


Dog er det ikke og komme bort fra at dette kan komme til å få en positiv virkning på samfundet, hvertfall i katolske land.

Men det var mine forvridde synspunkt...
Er så glad jeg ikke er katolikk (eller religiøs) slik at jeg kan slippe å forholde meg til hyklerske regler fra høyere hold.
Som flere har sagt, morsomt at Vatikanet på nytt innfører den samme dødsynden de allerede har brutt, nemlig grådighet.
Sist endret av Sot-Jo; 3. april 2008 kl. 14:56.
Trodde dette var aprilsnarr, men neida...
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Den dagen kirken blir en demokratisk institusjon skal jeg stille til ledervalg og fremme et forslag om nedleggelse på nærmeste styremøte.
Sist endret av ticks; 3. april 2008 kl. 18:52. Grunn: leif
Også enda en gang smiler jeg og ler godt over at den den norske statskirken ikke er katolsk.
Paven er bare en gammel og illeluktende hjernevasket mann med for mye fritid - nesten som de rare menneskene som pisker seg selv i påsken.
- Tror katolikkene trenger å lese bibelen en gang til jeg...
Håper Mr. Schau kommer med "De 7 NYE dødssyndene" ;p
Troooor kanskje dette er et eksempel på media som sensjonaliserer en litt ubetydelig sak.
Jeg tror dette er mer ment som forslag til et nytt familiespill fra pavens side

Mine 7 dødssynder

1. Analvoldekt av stor-fè, untatt på torsdag, hvor det er et sakrament

2. Forsøk på å kontake UFOer, men en liten badeand, en bil antenne og det komplette lego star wars settet

3. Inntak av dihydrogenoksid

4. Kaniner

5. Respekt for mennesker med paraplyer

6. Uskikkelige tanker om nordlyset

7. Å begjære din kones røde lampette

I tråd med de foregående dødsyndene behøver heller ikke disse gi mening , eller være logisk forklart. Moro og stimulerende for de små! Pisk og annet invisisjons utstyr selges separat. Kan indeholde spor av blasfemi.
Sist endret av CaptainP; 4. april 2008 kl. 05:35.
Mystisk, igjen har de glemt den om å ikke seksuelt misbruke barn
Er det ikke sånn at gud tilgir ?
Hvorfor går da dypt religiøse rundt med: God hates fags plakater ?
Snart kommer det vel nye modeller, med God hates factorys & Rich people på

Edit: Fant denne: http://www.godhatesfags.com/ Så skjønner dere hva jeg mener......
Sist endret av Konflict; 4. april 2008 kl. 18:26.
Sitat av CaptainP
Troooor kanskje dette er et eksempel på media som sensjonaliserer en litt ubetydelig sak.
Jeg tror dette er mer ment som forslag til et nytt familiespill fra pavens side

Mine 7 dødssynder

3. Inntak av dihydrogenoksid
Vis hele sitatet...
Da blir vel hele verden syndere (Om de ikke var fra før av)
* Forurense miljøet

Ganske sikker på at vatikanet har bl.a. biler og at de de flyr rundt forbi når de er på ærend.

* Bruke eller selge narkotika

Ordet "narkotika" har så mange definisjoner at det blir teit å lage en slik regel.

* Genmanipulering

Fair enough

* Eksperimentere på mennesker

Greit, vitenskapen er død... Lenge leve kirken.

* Forårsake sosial urettferdighet

Har de blitt kommunister nå:P Er rimelig sikker på at hierarkiet/pavestaten ikke er helt uten sosiale urettferdigheter. Jeg synes det er urettferdig at eg gammel tulling får makt og gull og glitter.

* Forårsake fattigdom

Har noen sett hvor mye gull det er i katolske kirker?

* Være uanstendig rik

Greit nok, men er rimelig sikker på at den katolske kirken/vatikanet ikke sliter økonomisk sånn sett
Det litt morsomme her da er at vatikanet ikke eier noen definert rikdom (eller noe i den dur).

Det var ihvertfall det jeg fikk høre av min lærer. Jeg plukket opp posten igjen i forbindelse med en revytekst å tenkte jeg ville nevne det.


Ser det står litt i forhold til tilgivelse osv. her. Litt OT, men joda Gud er nådig og han tilgir. Det som slår meg mest i forhold til "Godhatesfags" er at det ikke er i vår makt og dømmme andre mennesker. Så det er jo godt da at vår Far har mulighet til å tilgi dem som står bak denne nettsiden.


Nokk en gang mine forvridde syn på ting... (bør vel legge det i signaturen snart)
Det er ikke vits i å bry seg om disse reglene. For er du dum nok til å tro på at en kar med "krefter" gikk rundt for 2000 år siden, så sier det sitt. Hvorfor går det ikke en her nå? Jo, fordi det var lettere å lure folk med enkle triks før enn det er nå. Og den katolske kirke har gjennom alle tider vært nedlatende mot mennesker og skapt et skille mellom mennesker her i verden.

Tror du på religion, så tror du vel på at FrP har gode rettningslinjer og. Like idiotisk begge deler.
Sitat av Xasma
Det er ikke vits i å bry seg om disse reglene. For er du dum nok til å tro på at en kar med "krefter" gikk rundt for 2000 år siden, så sier det sitt. Hvorfor går det ikke en her nå? Jo, fordi det var lettere å lure folk med enkle triks før enn det er nå. Og den katolske kirke har gjennom alle tider vært nedlatende mot mennesker og skapt et skille mellom mennesker her i verden.

Tror du på religion, så tror du vel på at FrP har gode rettningslinjer og. Like idiotisk begge deler.
Vis hele sitatet...
Jer er uenig, men dette er vel litt i meste laget Off Topic.
Paven er da uanstendig rik, bryter ikke han en dødssynd da?
Kom på en artikkel som jeg leste på vg for en stund siden om pavens bil. Kanskje de burde tenke litt grundigere igjennom sitt eget "forhold" til de nye dødssyndene?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/pa...p?artid=190041
Sist endret av Bomber; 8. april 2008 kl. 13:22.
* Forurense miljøet - Til hvilken grad? Gjør vi ikke alle det. Dobbeltmoralsk.

* Bruke eller selge narkotika- Greit nokk. Men, "narkotika" som medisin trengs i mange tilfeller. Så dø/pain eller synd? Var ikke den forje paven på masse drugz, da?

* Genmanipulering - DUHU! Genmanipulering er fremtiden. Relgion>Vitenskap, huh?

* Eksperimentere på mennesker- Virker jo greit nokk men, til en mindre grad er der jo helt akseptabelt og nødvendig. Ser ikke problemene.

* Forårsake sosial urettferdighet - ok. Dobbeltmoralsk.

* Forårsake fattigdom -ok. Dobbeltmoralsk?

* Være uanstendig rik- Støtter denne fult ut, men, er han ikke litt vell dobeltmoralsk nå? Går ikke ann og si "Den katolske kirken er ikke en person" så den kan ikke være rik eller noe slikt, assa.
Sist endret av estragon; 8. april 2008 kl. 16:24.
Sitat av eXpergefacio
Jer er uenig, men dette er vel litt i meste laget Off Topic.
Vis hele sitatet...
Nei, for jeg underbygger poenget ved at det Paven sier er idiotisk, ved å bevise hvor dumme grunnidealer selve kirken bygger på. Og derfor kan du ikke forvente noe bedre av de som leder den. De tror jo på at en mann gikk på vannet!
Synes paven har en såpas viktig stilling at det er vært og holde et øye på han.

Hvet du hvem som også er diotisk ,selveste Mr. #1 verdensleder, Bush. hehe
Sist endret av estragon; 8. april 2008 kl. 16:27.
"Det er en synd å være rik, gi alle pengene deres til oss!"
Sist endret av hopalong; 8. april 2008 kl. 16:31.
Sitat av junkpal
Tenkte jeg skulle skrive om de nye dødssyndene.
Vatikanet & Pave Benedikt XVI har nå bestemt seg for flere dødssynder, de nye dødssyndene er:

* Forurense miljøet

* Bruke eller selge narkotika

* Genmanipulering

* Eksperimentere på mennesker

* Forårsake sosial urettferdighet

* Forårsake fattigdom

* Være uanstendig rik

Det jeg mener med denne posten er at det er litt rart at Vatikanet & Pave Benedikt XVI skal bestemme hvilke synder som fører en til helvete. Iflg, kristen tro så er det jo Gud som bestemmer hvilke synder som fører en til helvete. Noen som forstår hva jeg mener?

Er det bare jeg som syntes det er rart at de skal bestemme hvem som kommer til helvete eller ikke?

Kilder:

BT
Aftenposten
Vis hele sitatet...
Dette er latterlig, jeg mener religion er til for å kontrollere menneskeheten. Og dette beviser meg mer hvor latterlig det hele egentelig er. Vel, bevis helvete for meg? Bibelen ? Yeah Right

Sitat av estragon
Synes paven har en såpas viktig stilling at det er vært og holde et øye på han.

Hvet du hvem som også er diotisk ,selveste Mr. #1 verdensleder, Bush. hehe
Vis hele sitatet...
Vet du hvem som viste sin idioti akkurat nå ?
Du, hvordan skal det være mulig å skrive "hvet" istedet for "vet" ?
Sist endret av ...|...; 8. april 2008 kl. 21:07.
Hvor rik er uanstendig rik?
Er man uanstendig rik om man har råd til litt ekstra i slutten av måneden? Eller er man uanstendig rik om man er president i et U-land og oppkjørselen til huset ditt er laget av gull?
Alt over 1$ dagen er bare tull IMHO...

Har aldri respektert den katolske kirken/Vatikanet noe særlig, men dette tar egentlig kaka. At en "vanlig" person kan gå ut og si "hvis du jobber med genmanipulering kommer du til helvete" er litt vel drøyt synes jeg. At Jesus, "Guds sønn", kunne gå rundt og si hvordan folk skulle leve er forsåvidt greit, men paven er da ikke av noen guddommelig avstamming. Maktmisbruk på høyeste nivå, men det har da Vatikanet alltid drevet med.

Edit: Innlegg nr. 1000 woohoo
Sist endret av bobbo; 8. april 2008 kl. 21:21.
Sitat av bobbo
Alt over 1$ dagen er bare tull IMHO...

Har aldri respektert den katolske kirken/Vatikanet noe særlig, men dette tar egentlig kaka. At en "vanlig" person kan gå ut og si "hvis du jobber med genmanipulering kommer du til helvete" er litt vel drøyt synes jeg. At Jesus, "Guds sønn", kunne gå rundt og si hvordan folk skulle leve er forsåvidt greit, men paven er da ikke av noen guddommelig avstamming. Maktmisbruk på høyeste nivå, men det har da Vatikanet alltid drevet med.

Edit: Innlegg nr. 1000 woohoo
Vis hele sitatet...
For det første gratulerer jeg deg med din 1000'te innlegg, så spørr jeg: Er det virkelig noen som tar dét tullet seriøst?
Ehm... JA! Trodde du katolisismen bare var en tulle-religion på lik linje med Flying Spaghetti Church? Den er stor, mektig og har mange gale tilhengere (på lik linje med alle de store religionene).
Sitat av bobbo
Ehm... JA! Trodde du katolisismen bare var en tulle-religion på lik linje med Flying Spaghetti Church? Den er stor, mektig og har mange gale tilhengere (på lik linje med alle de store religionene).
Vis hele sitatet...
Det er helt utrolig, det finnes noen grenser for hvor langt man kan gå! GALSKAP!
Sitat av junkpal
Tenkte jeg skulle skrive om de nye dødssyndene.
Vatikanet & Pave Benedikt XVI har nå bestemt seg for flere dødssynder, de nye dødssyndene er:

* Forurense miljøet

* Bruke eller selge narkotika

* Genmanipulering

* Eksperimentere på mennesker

* Forårsake sosial urettferdighet

* Forårsake fattigdom

* Være uanstendig rik

Det jeg mener med denne posten er at det er litt rart at Vatikanet & Pave Benedikt XVI skal bestemme hvilke synder som fører en til helvete. Iflg, kristen tro så er det jo Gud som bestemmer hvilke synder som fører en til helvete. Noen som forstår hva jeg mener?

Er det bare jeg som syntes det er rart at de skal bestemme hvem som kommer til helvete eller ikke?

Kilder:

BT
Aftenposten
Vis hele sitatet...
Har ikkje lest gjennom de tre siden som ser ut til å repitere seg selv, "Omfg kristendom suxx", men velger å legge igjen en liten kommentar til det ene utsagnet ditt..

Du sier du syns det er rart at de skal bestemme hvilke synder som fører en til "helvete".. Vel jeg tipper (har ikkje gjort noen form for reasearch, da temaet egentlig bryr meg et visst sted) at de ikkje har laget de nye dødssyndene.. Vil tro at de har lest gjennom gamle tekster, og tolket de på nytt - tatt i betraktning at mesteparten av tekstene i bibelen må tolkes sammen med tiden vi faktisk befinner oss i. Eksempelvis et av de 10 budene:
Sitat av 2 Mosebok, 20,17
Du skal ikkje begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans [COLOR=Red]okse eller esel[/COLOR] eller noe annet som hører din neste til.
Vis hele sitatet...
Okse og esel har liksom ikkje den samme klangen nå - som for 2000 år siden?.. På samme måte vil jeg tro at de har funnet nye meninger i tekster, som ikkje gav mening før.. Med all respekt er det faktisk deres religion - og de kan få gjøre hva de vil med den for min del..

Fred
Sist endret av Coldfire; 8. april 2008 kl. 22:28.
Sitat av junkpal
Tenkte jeg skulle skrive om de nye dødssyndene.
Vatikanet & Pave Benedikt XVI har nå bestemt seg for flere dødssynder, de nye dødssyndene er:

* Forurense miljøet

* Bruke eller selge narkotika

* Genmanipulering

* Eksperimentere på mennesker

* Forårsake sosial urettferdighet

* Forårsake fattigdom

* Være uanstendig rik

Det jeg mener med denne posten er at det er litt rart at Vatikanet & Pave Benedikt XVI skal bestemme hvilke synder som fører en til helvete. Iflg, kristen tro så er det jo Gud som bestemmer hvilke synder som fører en til helvete. Noen som forstår hva jeg mener?

Er det bare jeg som syntes det er rart at de skal bestemme hvem som kommer til helvete eller ikke?

Kilder:

BT
Aftenposten
Vis hele sitatet...

Jeg er glad jeg er hedning
er det noe fryktelig galt her inne? hvor ble postene mine av? hmm..