Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60270
Det er også en interessant del av teksten like under det du siterte her, kriss:
The Convention on Certain Conventional Weapons, not the Chemical Weapons Convention, goes on, in its Protocol III, to prohibit the use of all air-delivered incendiary weapons against civilian populations, or for indiscriminate incendiary attacks against military forces co-located with civilians.[29] However, that protocol also specifically excludes weapons whose incendiary effects are secondary, such as smoke grenades. This has often been read as excluding white phosphorus munitions from this protocol, as well. Several countries, including the United States and Israel, are not signatories to Protocol III.[30]
The legal position however, is not the only consideration in any war.[clarification needed] For instance, concerning the U.S. use of WP in Iraq, the British Liberal Democrat foreign affairs spokesman Sir Menzies Campbell, said
"The use of this weapon may technically have been legal, but its effects are such that it will hand a propaganda victory to the insurgency. The denial of use followed by the admission will simply convince the doubters that there was something to hide".[31]

Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 4. januar 2009 kl. 17:12.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg er så lei av alt "USA-hatet" som er i verden idag. Det du sier er så feil som det går an å bli. Hvor ofte har ikke USA brutt seg inn i en sak, som resten av verden hatet dem for? Jeg kan nevne f.eks. når USA gikk inn i Irak eller Afghanistan... De fikk ikke tillatelse av FN, og de fikk ikke støtte fra MANGE andre land. De trengte ikke å gå inn i verken Irak eller Afghanistan, men de gjorde det fordi de trodde de måtte beskytte sitt eget land.

USA er et land som bare følger sin egen tro og styrke. De gjør det de føler er rett for sitt land. De er en supermakt, som bryr seg fint lite om hva andre synes om dem.



Jeg sier ikke at Israel skulle ha sitti på baken og ignorert angrepene. Men en stor offensiv mot et helt land og invasjon? Er ikke det å dra det litt vel langt?

Hvorfor er det å gå for langt? Jeg vil heller si at det er gå for langt å sende raketter mot et land de er i våpenhvile med; og drepe en mann. -Det- er å gå for langt. De hadde hatt en fin våpenhvile i over seks måneder, men allikevel må palestinerne skyte raketter mot dem. Jeg ser ikke logikken dems, og jeg vet ikke om jeg klarer det heller.
Vis hele sitatet...
hele problemet er jo nettopp at hvis det skal være noe poeng i å angripe hamas, må Israel forsøke å dra opp hele terrororganisasjonen med rota. Derfor så kraftige angrep, og derfor går bakkestyrker nå inn. Hamas er jo tidenes mest "underjordiske" terrororgansiasjon - som den jordrotta organisasjonen er

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Har ikke sett noen kilder på dette, men er jo også verdt å ta med seg at våpenhvilen var veldig lite effektiv da den ble brutt av begge sider gjentatte ganger
Vis hele sitatet...
dette er løgn. det var Hamas som sendte de første rakettene i denne "våpenhvilen" og Israel truet med å stenge grenseovergangene dersom ikke raketterroren opphørte.

Om så israel har blitt beskyldt for å bryte våpenhvilen, har det UANSETT vært et svar på noe Hamas har gjort først. Det slår aldri feil...

hva skulle Israel vinne på å bryte en sårt eterlengtet våpenhvile?
Sist endret av simonstensrud; 4. januar 2009 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hele problemet er jo nettopp at hvis det skal være noe poeng i å angripe hamas, må Israel forsøke å dra opp hele terrororganisasjonen med rota. Derfor så kraftige angrep, og derfor går bakkestyrker nå inn. Hamas er jo tidenes mest "underjordiske" terrororgansiasjon - som den jordrotta organisasjonen er
Vis hele sitatet...
En annen løsning hadde naturligvis vært å la være å bosette sivile i okkuperte områder, så ville de ikke ha vært innenfor rakettenes rekkevidde, men hey, hvorfor bry seg om internasjonal lov, FN-konvensjoner og annet sånt tull?
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Ikke at jeg nødvendigvis tar vg sine artikler for god fisk, men ifrabutchern, den artikkelen sier jo at både Palestina OG Israel brøt våpenhvilken siste dagene.?

Men som påpekt tideligere i tråden, man kan ikke gi en konklusjon angående konflikten utifra det siste halvåret da konflikten har røtter over et halvt århundre tilbake
Vis hele sitatet...
Den sier at hamas brøt den FØRST. det er jo selvfølgelig det viktige her. Når man først har brutt våpenhvilen, er våpenhvilen brutt..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Den sier at hamas brøt den FØRST. det er jo selvfølgelig det viktige her. Når man først har brutt våpenhvilen, er våpenhvilen brutt..
Vis hele sitatet...
Og du velger altså glatt å ignorere 50 års historie i området?

Det var USA som angreip Irak først. Det gjer vel irakiske angrep på USA fullstendig legitime gjerne?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=qxfPCPA2d60

EDIT: Slike over har USA, og det kommer vel ikke som en nyhet at Israel mottar våpen fra USA.
Vis hele sitatet...
Uansett bedre enn grant-rakketene hamas har fått fra Russland... med Iran som mellomledd sikkert.

HVIS Israel bruker våpen "unødvendig" har de ingen rett til det. jeg støtter allikvel krigføringen deres 100%. jeg tviler på at Israel prøver å lage unødvendige lidelser på det palestinske folk. de både sier at de vil unngå det, og vet at de får "pryl" for det etterpå uansett.
Sitat av atomet Vis innlegg
Du sier jo rett over her (post nr 171) at "de har blitt advart og burde ha fjerna seg" om palestinske sivile. Nå sier du at du naturligvis ikke syns det er greit. Kan du bestemme deg?
Vis hele sitatet...
Alså, det jeg sier er at mens jeg synes sivile, ikke-stridende tap er tragisk så er det uunngåelig. IDF har dog tatt masse tiltak for å begrense disse tapene, men når Hamas har bygd opp sin militære infrastruktur tett opp mot den sivile infrastrukturen kan man ikke angripe Gaza og samtidig unngå sivile tap. Og det er tragisk, at Hamas bruker sitt eget folk som skjold.

Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. brannskadebildet - jeg vet ikke hva du vil godta som en sikker kilde, men du kan jo bla deg gjennom resultatene her, og se om du finner noe du vil godta:
http://images.google.com/images?um=1...=Search+Images
Vis hele sitatet...
Jeg har postet linker fra kilder som (i mine øyne) er langt mer troverdige, b.la. flere 'mainstream' aviser og internettsider som oppgir kilder, men det ble forkasta med den begrunnelse av at det var en del av en propagandamaskin.. Ett søk på "WP + victims + fallujah" kan da umulig brukes hvis vi legger lista på kildekritikk så høyt?

Sitat av atomet Vis innlegg
Forøvrig stemmer jo det du posta fra wikipedia ord for ord med det jeg sa over, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du posta det...? Derimot ser jeg at du "glemte" det som stod rett over, så jeg tar meg den friheten å poste det:
Vis hele sitatet...
Ingen ting som tilsier at Israel bryter noen lover ved å bruke WP som røyklegging av store områder.


Sitat av atomet Vis innlegg
Som jeg sa, det er mange som mener det burde ha blitt omfattet av CWC.
Vis hele sitatet...
"mange som mener" Alså det er ikke noen konvensjoner som gjør Israel sitt bruk av WP ulovlig her.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det jeg ikke helt skjønner er; hvorfor Israel skal, bokstavelig talt, på død og liv fjerne Hamas. Enten så kommer det en ny motstandsbevegelse etter Hamas, eller så blir fler folk med i Hamas og holder den gående. Jo mer Israel holder på med sin maktmisbruk, jo mer hat(viss det er mulig) bygger seg opp i det Palestinske folket. For å ikke glømme Syria og Iran som kan slå tilbake mot Israel.
Sitat av atomet Vis innlegg
En annen løsning hadde naturligvis vært å la være å bosette sivile i okkuperte områder, så ville de ikke ha vært innenfor rakettenes rekkevidde, men hey, hvorfor bry seg om internasjonal lov, FN-konvensjoner og annet sånt tull?
Vis hele sitatet...
det finnes ikke "okkupert" område. At du gidder å leve på den løgnen er trist. israelerne har like mye rett på områdene de har som palestinerne. jeg kan godt senere "dokumentere" dette, har dårlig tid nå.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Fakta har jo kommet frem, at dere med palestinsk flagg i avataren ikke vil høre på det er jo deres problem. Israel og Palestina hadde faktisk en våpenhvile. Uten noe forvarsel, så brøt Palestina den våpenhvilen ved å skyte raketter inn i Israel. Hva skal Israel gjøre da? Som jeg sa tidligere i tråden, så kan de jo ikke bare sitter der å ikke gjøre noe. Israel har gjort det klart hva de vil, og de vil ha våpenhvile. Hamas derimot, de vil på død og liv ha det hellige landet for seg selv, og derfor klarer de ikke å slutte å krige.

Jeg har aldri likt noen av partene i denne saken, men jeg ser jo her at Israel bare vil ha fred. Det er Hamas som bryter våpenhviler og starter flere kriger. Ikke Israel.
Vis hele sitatet...
Så Hamas har alltid brutt våpenhvilene? Israel har vært snille hele tiden? Den påstanden er å bevege seg langt ut på tynn is.
Igjen ser det ut som om du prøver å simplifisere konflikten med at en av partene har skylden i brytingen av alle avtaler.

Jeg drar ikke frem noen eksempler denne gangen, rett å slett for å få slutt på denne idiotiske skitkastingen om hvem som brøt hva sist. Det er tåpelig, kortsiktet og meningsløst.
Denne tråden handler om hele konflikten, ikke bruddstykker, som du ser ut til å tro.
"Fakta har kommet frem"?
Du ignorerer glatt hovedpunket, hovedfaktaen i denne saken, og jeg føler jeg må presisere det ENDA en gang:
Israel er en annerkjent stat, verdens 4. militærmakt som kaster sine egne i fengsel om de ikke vil være med å undertrykke sivile palestinere.
Palestinere er et desperat folk som ikke ser noen annen utvei, de er som sagt totalt desperate og det har vist seg å alltid føre til vold.

Hvorfor kan ikke israel, og dere for den del, se på saken motsatt? Som med høna og egget eksemplet mitt?

Er det helt umulig for dere å se at om du pakker folk inn i små sikkerhetssoner, tar fra de skoler, sykehus, mat, strøm, varme, så vil de reagere med sinne? De kan ikke tenke klart når de sitter i ruinene av sitt eget hjem og prøver å finne restene av livet sitt.

Sikkerhetssonene burde oppheves, sikkerhetspunktene også. Israel burde i det minste være humane nok til å la stakkarene få mat, strøm, medisin.
Og SÅ komme til forhandlingsbordene.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Jeg tviler på at Israel prøver å lage unødvendige lidelser på det palestinske folk. de både sier at de vil unngå det, og vet at de får "pryl" for det etterpå uansett.
Vis hele sitatet...
Jasså, så om jeg hadde plassert deg på gazastripen hadde du levd et godt og fint liv fordi israelere ikke vil unødvendig skape lidelser for palestinere?
Jeg tror du skal lese noen rapporter fra palestinske flyktningsleierer..
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2009 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
det finnes ikke "okkupert" område. At du gidder å leve på den løgnen er trist. israelerne har like mye rett på områdene de har som palestinerne. jeg kan godt senere "dokumentere" dette, har dårlig tid nå.
Vis hele sitatet...
What?!?!? Den dokumentasjonen vil jeg like å se. Du er ihvertfall uenig med FN, CIA og ganske mange andre (israel selv også, hvis jeg ikke husker feil), så lykke til.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
det finnes ikke "okkupert" område. At du gidder å leve på den løgnen er trist. israelerne har like mye rett på områdene de har som palestinerne. jeg kan godt senere "dokumentere" dette, har dårlig tid nå.
Vis hele sitatet...
Det finnes definitivt okupert område. Hvis man ser på delingen av midtøsten fra oprettelsen av staten Israel og på kartet i dag ser man at Israel okuperer store områder som oprinnelig var palestinske... Store områder av Vestbredden anses som okupert.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Må jo huske at den våpenhvilen kun gagner en part og det er Israel, så jeg kan godt forstå at Hamas brøt avtalen.
Noe som igjen ikke er sikkert, det norske folk bryter ikke rakettforbudet om jeg fyrer opp et par raketter 1april.
Alltid noen få som ødelegger for flere.

Og etter hva jeg har lest gjennom diverse kilder, brøt begge parter våpenhvilen mange ganger, så uforberedt var det nok ikke, og Israel drepte en sivil før våpenhvilen endte under et bombetokt
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si det? Bare fordi Hamas ikke får det jævla "hellige" landet sitt? Og Israel allerede er der? En våpenhvile gagner alle, det er ingen som egentlig vil ha krig, er det? Palestina har allerede et land de bor i. At de vil drepe alle jøder og ta over Israel i tillegg høres helt absurd ut i mine øyne.

Hva har Norge, og våres raketter noe med noenting å gjøre? Jeg antar at hvis f.eks. Sverige hadde sendt raketter mot Norge, og drept en nordmann, så hadde jo selvsagt landet Norge reagert også.

Og nei, Begge parter brøt ikke våpenhvilen mange ganger. Tidligere våpenhviler de to landene har hatt, har vært over et spesielt tidsrom. Da er det det naturlig at de begynner å skyte på hverandre når det tidsrommet er over. Men nå hadde de faktisk en skikkelig våpenhvile. En våpenhvile som hadde vart i 6 måneder, og som fungerte bra. Israel hadde for øvrig ingen bombetokt som du sier, under våpenhvilen.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Så Hamas har alltid brutt våpenhvilene? Israel har vært snille hele tiden? Den påstanden er å bevege seg langt ut på tynn is.
Igjen ser det ut som om du prøver å simplifisere konflikten med at en av partene har skylden i brytingen av alle avtaler.

Jeg drar ikke frem noen eksempler denne gangen, rett å slett for å få slutt på denne idiotiske skitkastingen om hvem som brøt hva sist. Det er tåpelig, kortsiktet og meningsløst.
Denne tråden handler om hele konflikten, ikke bruddstykker, som du ser ut til å tro.
"Fakta har kommet frem"?
Du ignorerer glatt hovedpunket, hovedfaktaen i denne saken, og jeg føler jeg må presisere det ENDA en gang:
Israel er en annerkjent stat, verdens 4. militærmakt som kaster sine egne i fengsel om de ikke vil være med å undertrykke sivile palestinere.
Palestinere er et desperat folk som ikke ser noen annen utvei, de er som sagt totalt desperate og det har vist seg å alltid føre til vold.

Hvorfor kan ikke israel, og dere for den del, se på saken motsatt? Som med høna og egget eksemplet mitt?

Er det helt umulig for dere å se at om du pakker folk inn i små sikkerhetssoner, tar fra de skoler, sykehus, mat, strøm, varme, så vil de reagere med sinne? De kan ikke tenke klart når de sitter i ruinene av sitt eget hjem og prøver å finne restene av livet sitt.

Sikkerhetssonene burde oppheves, sikkerhetspunktene også. Israel burde i det minste være humane nok til å la stakkarene få mat, strøm, medisin.
Og SÅ komme til forhandlingsbordene.



Jasså, så om jeg hadde plassert deg på gazastripen hadde du levd et godt og fint liv fordi israelere ikke vil unødvendig skape lidelser for palestinere?
Jeg tror du skal lese noen rapporter fra palestinske flyktningsleierer..
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere, så var tidligere våpenhviler over et spesielt tidsrom. Så her var det ingen som brøt noen avtaler. Men i den siste våpenhvilen, som hadde vart lenge, og fungerte bra; der var det faktisk Hamas som brøt våpenhvilen.

Jeg ser glatt her at du er tilhenger av palestinerne, hadde denne konflikten vært omvendt, at det hadde vært Israelerne som ble undertrykt og utsultet, så hadde du helt sikkert ikke sagt noe imot det. Og du sier palestinerne er desperat folk? Hva faen? Selvsagt er det en annen utvei for dem her. De kunne fortsatt å holde på våpenhvilen, så hadde det vært slutt på krigingen.

De er i krig. Det med å ta fra personer strøm, mat og medisin; kalles typisk "psykologisk krigføring". Dette er en kjent taktikk som har blitt brukt av mange land opp igjennom årene. Jeg sier det igjen: palestinerne brøt våpenhvilen. De hadde for all del ikke trengt det. Men de gjorde det allikevel, for de er desperat etter et land de mener er hellig. For det er jo faktisk det hele denne krigen går ut på. Israel vil ikke gi fra seg det hellige landet, og Palestina vil på død og liv ha det landet.
Om Israel fjerner murene og grensepostene, om de jobber mer for å utslette klasseskillet og forskjellsbehandlingen, og bruker mer ressurser på å skape harmoni og likestilling blant menneskene i landets grenser er man god på vei til seier for alle parter. Israel har klart mest makt og ressurser - stafettpinnen ligger i deres hånd. Hamas handligner er ofte grusomme, men om man presser en man for lenge, må man regne med at han snart begynner å presse tilbake.

Jeg har et inderlig håp om at hvis slike tilltak vedtas vil ikke lenger opposisjonsgruppene lenger ty til terrorhandlinger. Jøder og arabere levde i harmoni før, og jeg håper ikke at hatet har stukket for dypt, men en ting er sikkert: noe slikt vil ta tid. I og med at min mor er en av de første generasjonene jøder som faktisk ble født i Israel vet jeg i allefall at det å kaste utallige nyfødte generasjoner ut av landet heller ikke er riktig. Derimot fordømmer jeg sionistene som påstår landet er deres i Guds navn. Det virker som om det er for mange av disse i ledende politiske og millitære stillinger, og det burde det bli slutt på. Det sier seg vel selv at en som mener at landet er hans på religiøst grunnlag absolutt ikke burde ta beslutninger som omhandler fred og likestilling for de som bodde der før, når ting har utviklet seg slik.

En annen ting som provoserer meg er at den Israelske hær ligner mer og mer på Amerikanerene under Vietnamkrigen - og dette er Israelske veteraners egne fortellinger.

Bare for å brekke litt opp den litt håpløse måten denne diskusjonen har pågått til nå.

Og for de som påstår at jeg er urealistisk nå: hva er mer selvmotsigende enn å bekjempe raketter med raketter? Vi ser hvordan det har gått de siste 50 årene.
Så hvis Israel fjerner alle sikkerhetstiltak, hvordan kan man da motsette seg selvmordsangrep inne i Israel? Hvordan kan da staten Israel garantere for sikkerheten til sine innbyggere?
Sitat av kriss Vis innlegg
Så hvis Israel fjerner alle sikkerhetstiltak, hvordan kan man da motsette seg selvmordsangrep inne i Israel? Hvordan kan da staten Israel garantere for sikkerheten til sine innbyggere?
Vis hele sitatet...
Når sikkerhetstiltakene går stygt ut over sivilie palestineres frihet er det ikke riktig måte å gjøre det. Palestinerenes frihet er da også Israels ansvar.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvordan kan du si det? Bare fordi Hamas ikke får det jævla "hellige" landet sitt? Og Israel allerede er der? En våpenhvile gagner alle, det er ingen som egentlig vil ha krig, er det? Palestina har allerede et land de bor i. At de vil drepe alle jøder og ta over Israel i tillegg høres helt absurd ut i mine øyne.

Hva har Norge, og våres raketter noe med noenting å gjøre? Jeg antar at hvis f.eks. Sverige hadde sendt raketter mot Norge, og drept en nordmann, så hadde jo selvsagt landet Norge reagert også.

Og nei, Begge parter brøt ikke våpenhvilen mange ganger. Tidligere våpenhviler de to landene har hatt, har vært over et spesielt tidsrom. Da er det det naturlig at de begynner å skyte på hverandre når det tidsrommet er over. Men nå hadde de faktisk en skikkelig våpenhvile. En våpenhvile som hadde vart i 6 måneder, og som fungerte bra. Israel hadde for øvrig ingen bombetokt som du sier, under våpenhvilen.



Som jeg sa tidligere, så var tidligere våpenhviler over et spesielt tidsrom. Så her var det ingen som brøt noen avtaler. Men i den siste våpenhvilen, som hadde vart lenge, og fungerte bra; der var det faktisk Hamas som brøt våpenhvilen.

Jeg ser glatt her at du er tilhenger av palestinerne, hadde denne konflikten vært omvendt, at det hadde vært Israelerne som ble undertrykt og utsultet, så hadde du helt sikkert ikke sagt noe imot det. Og du sier palestinerne er desperat folk? Hva faen? Selvsagt er det en annen utvei for dem her. De kunne fortsatt å holde på våpenhvilen, så hadde det vært slutt på krigingen.

De er i krig. Det med å ta fra personer strøm, mat og medisin; kalles typisk "psykologisk krigføring". Dette er en kjent taktikk som har blitt brukt av mange land opp igjennom årene. Jeg sier det igjen: palestinerne brøt våpenhvilen. De hadde for all del ikke trengt det. Men de gjorde det allikevel, for de er desperat etter et land de mener er hellig. For det er jo faktisk det hele denne krigen går ut på. Israel vil ikke gi fra seg det hellige landet, og Palestina vil på død og liv ha det landet.
Vis hele sitatet...
Tror du må konsultere kildene dine en gang til, for det var faktisk tidsramme på denne våpenvilen også, til tross for at aggresjonen blusset opp noen dager før den gikk ut.

Forøvrig så hadde Palestinerne det landet i utgangspunktet. Litt historisk perspektiv er en fin ting å ta med seg. Du kan ikke bare drite i hva som har skjedd før og kun se dette som en isolert konflikt.

Selv om du sier ting igjen og igjen så blir det ikke noe mere riktig. Den eneste du lurer tror jeg er deg selv..

btw. passende signatur..
Boo-Boo, det er en ting du tydeligvis ikke har forstått.

Palestina er et land med demokratisk styre og sivilbefolkning, Hamas derimot er den militære fløyen som har hatt våpenhvile. Våpenhvilene har sålenge jeg kan huske vært mellom Israel og Hamas, ikke den Palestinske staten.

Den dagen du forstår det kan du kanskje se hvordan Israel gjør feil.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Forøvrig så hadde Palestinerne det landet i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, men slik er det ikke lenger, og Israel er nå militært overlegen alle sine naboer. Hvorfor ikke ta det i betraktning, at ting har forandret seg på 60 år i Israel/Palestina..
Mhm, så fordi noen er millitært overlegne, så har de rett til å ta det de vil?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvordan kan du si det? Bare fordi Hamas ikke får det jævla "hellige" landet sitt? Og Israel allerede er der? En våpenhvile gagner alle, det er ingen som egentlig vil ha krig, er det? Palestina har allerede et land de bor i. At de vil drepe alle jøder og ta over Israel i tillegg høres helt absurd ut i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Var dette som gikk i forhandlingene i osloavtalen? Begge parter annerkjente hverandre. Klart det finnes ekstremister på begge sider, men å påstå at palestinere generellt sett vil utslette jødene og israel er å ta temmelig hardt i.


Sitat av Boo-Boo
Og nei, Begge parter brøt ikke våpenhvilen mange ganger. Tidligere våpenhviler de to landene har hatt, har vært over et spesielt tidsrom. Da er det det naturlig at de begynner å skyte på hverandre når det tidsrommet er over. Men nå hadde de faktisk en skikkelig våpenhvile. En våpenhvile som hadde vart i 6 måneder, og som fungerte bra. Israel hadde for øvrig ingen bombetokt som du sier, under våpenhvilen.

Som jeg sa tidligere, så var tidligere våpenhviler over et spesielt tidsrom. Så her var det ingen som brøt noen avtaler. Men i den siste våpenhvilen, som hadde vart lenge, og fungerte bra; der var det faktisk Hamas som brøt våpenhvilen.
Vis hele sitatet...
Våpenhviler har blitt brutt i tide og utide av begge partene, at du fremdeles bare drar opp den siste hendelsen viser til hvor sta du er angående saken.

Hva med f.eks israelsk okkupering av områder eid av andre land? Selværklæringen av staten Israel? Israels invadering av libanon?

Er det bare glemt fordi palestinerne skjøt "først" i denne perioden du vil ta for deg?

Du ignorerer over 200 år med hat og konflikt.

Sitat av Boo-Boo
Jeg ser glatt her at du er tilhenger av palestinerne, hadde denne konflikten vært omvendt, at det hadde vært Israelerne som ble undertrykt og utsultet, så hadde du helt sikkert ikke sagt noe imot det. Og du sier palestinerne er desperat folk? Hva faen? Selvsagt er det en annen utvei for dem her. De kunne fortsatt å holde på våpenhvilen, så hadde det vært slutt på krigingen.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke lest hele tråden, der jeg forsvarer min posisjon med enkel logikk:

Sitat av Dodecha
Jeg sier ikke at noe av dette er rettferdig, men det er standard menneskelig, for ikke å snakke om resten av skapningene på kloden, reaksjon å slåss tilbake når man er trengt opp i et hjørne.

Jeg stiller meg heller på siden av den blandede folkegruppen som er Araberne, Araberne som er dyttet inn i sikkerhetssoner mot sin vilje, som antastes hver dag, som ikke er annerkjent av verden og ikke har et militær.
Vis hele sitatet...
Det har jack shit med hvilke folkegrupper det er snakk om, poenget er at det ene er en annerkjent stat med en stor militærmakt, mens det andre er sivile geriljagrupper som prøver å forsvare seg.

Sitat av Boo-Boo
De er i krig. Det med å ta fra personer strøm, mat og medisin; kalles typisk "psykologisk krigføring". Dette er en kjent taktikk som har blitt brukt av mange land opp igjennom årene. Jeg sier det igjen: palestinerne brøt våpenhvilen. De hadde for all del ikke trengt det. Men de gjorde det allikevel, for de er desperat etter et land de mener er hellig. For det er jo faktisk det hele denne krigen går ut på. Israel vil ikke gi fra seg det hellige landet, og Palestina vil på død og liv ha det landet.
Vis hele sitatet...
Jasså, så for at de er i krig med en folkegruppe (ingen annerkjent stat, intet militær, ingen statlige ressurser), så er det okey for israelere å stue palestinere inn i sikkerhetssonene, ta fra dem hus, mat, skoler, sykehus, samt regelmessig slå ned dørene på de skura dere har klart å bygge for å ransake dere regelmessig.
Men at den gitte folkegruppens reaksjoner til at livet deres blir systematisk ødelagt er helt uakseptabel?

Jeg klarer ikke å sette meg inn i tankegangen din
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2009 kl. 18:29.
boo-boo: I følge din logikk med "psykologisk krigføring" kan man jo ALDRI si at Israel har overholdt en eneste våpenhvile.
Sitat av Joey Vis innlegg
Det jeg ikke helt skjønner er; hvorfor Israel skal, bokstavelig talt, på død og liv fjerne Hamas. Enten så kommer det en ny motstandsbevegelse etter Hamas, eller så blir fler folk med i Hamas og holder den gående. Jo mer Israel holder på med sin maktmisbruk, jo mer hat(viss det er mulig) bygger seg opp i det Palestinske folket. For å ikke glømme Syria og Iran som kan slå tilbake mot Israel.
Vis hele sitatet...
Svaret er enkelt: den israelske regjeringen vil bedre forholdene for de hundre tusener av israelere som legger seg om kvelden uten å vite om en rakett vil slå ned i nettopp deres hus.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Tror du må konsultere kildene dine en gang til, for det var faktisk tidsramme på denne våpenvilen også, til tross for at aggresjonen blusset opp noen dager før den gikk ut.

Forøvrig så hadde Palestinerne det landet i utgangspunktet. Litt historisk perspektiv er en fin ting å ta med seg. Du kan ikke bare drite i hva som har skjedd før og kun se dette som en isolert konflikt.

Selv om du sier ting igjen og igjen så blir det ikke noe mere riktig. Den eneste du lurer tror jeg er deg selv..

btw. passende signatur..
Vis hele sitatet...
Kan du vise meg kilder på det? At det var tidsrom på denne våpenhvilen også. For i de kildene jeg har sett på står det noe helt annet.

Og se på historien slik som du gjør der, blir bare feil. Både Sverige og Danmark har eid Norge før også, betyr det at vi bare skal gi landet vårt vekk til dem?

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Boo-Boo, det er en ting du tydeligvis ikke har forstått.

Palestina er et land med demokratisk styre og sivilbefolkning, Hamas derimot er den militære fløyen som har hatt våpenhvile. Våpenhvilene har sålenge jeg kan huske vært mellom Israel og Hamas, ikke den Palestinske staten.

Den dagen du forstår det kan du kanskje se hvordan Israel gjør feil.
Vis hele sitatet...
Hamas er folkevalgt styre i Palestina idag. Etter at presidenten Mahmoud Abbas trakk seg, tok motstandsbevegelsen "Hamas" kontroll over Gazastripen. Det er for øvrig sant at det var Hamas, og Israel som hadde våpenhvile. Men nå skal det også sies at Hamas er nesten det eneste militære Palestina har.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Om Israel fjerner murene og grensepostene, om de jobber mer for å utslette klasseskillet og forskjellsbehandlingen, og bruker mer ressurser på å skape harmoni og likestilling blant menneskene i landets grenser er man god på vei til seier for alle parter. Israel har klart mest makt og ressurser - stafettpinnen ligger i deres hånd. Hamas handligner er ofte grusomme, men om man presser en man for lenge, må man regne med at han snart begynner å presse tilbake.

Jeg har et inderlig håp om at hvis slike tilltak vedtas vil ikke lenger opposisjonsgruppene lenger ty til terrorhandlinger. Jøder og arabere levde i harmoni før, og jeg håper ikke at hatet har stukket for dypt, men en ting er sikkert: noe slikt vil ta tid. I og med at min mor er en av de første generasjonene jøder som faktisk ble født i Israel vet jeg i allefall at det å kaste utallige nyfødte generasjoner ut av landet heller ikke er riktig. Derimot fordømmer jeg sionistene som påstår landet er deres i Guds navn. Det virker som om det er for mange av disse i ledende politiske og millitære stillinger, og det burde det bli slutt på. Det sier seg vel selv at en som mener at landet er hans på religiøst grunnlag absolutt ikke burde ta beslutninger som omhandler fred og likestilling for de som bodde der før, når ting har utviklet seg slik.

En annen ting som provoserer meg er at den Israelske hær ligner mer og mer på Amerikanerene under Vietnamkrigen - og dette er Israelske veteraners egne fortellinger.

Bare for å brekke litt opp den litt håpløse måten denne diskusjonen har pågått til nå.

Og for de som påstår at jeg er urealistisk nå: hva er mer selvmotsigende enn å bekjempe raketter med raketter? Vi ser hvordan det har gått de siste 50 årene.
Vis hele sitatet...

Har du ikke fått med deg at Selvmordsbombingene i israel har gått ned med over 90% siden muren kom opp? bare muren i seg selv er et fint bilde på selve konflikten som er nå: Muren gjør det vanskelig for mange palestinere, men er samtidig et forsvarstiltak fra Israels side. HVEM HAR SKYLDA, når man vet at selvmorsbomberne kommer fra palestinsk side?
logisk tenkning mine venner...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Har du ikke fått med deg at Selvmordsbombingene i israel har gått ned med over 90% siden muren kom opp? bare muren i seg selv er et fint bilde på selve konflikten som er nå: Muren gjør det vanskelig for mange palestinere, men er samtidig et forsvarstiltak fra Israels side. HVEM HAR SKYLDA, når man vet at selvmorsbomberne kommer fra palestinsk side?
logisk tenkning mine venner...
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve å si dette med så få ord som mulig: Palestina har intet militær, og kan derfor ikke angripe på konvensjonellt vis. Desperate folk tyr til desperate handlinger.

Det er ikke en unnskyldning, men en forklaring på noe du ikke ser ut til å ta til deg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
det er kanskje tidenes mest "tåpelige" (beklager kvasshet) sammenligning.
Usa og Israel er som natt og dag - det ene landet er et av verdens minste - det andre et av de største. Da sier det seg selv at å fordømme Israel svir mer for dem enn det samme mot Usa - som på flere måter er med på å styre denne jordkloden og har mye makt.

At det internasjonale samfunnet gjentatte ganger har fordømt, og fordømmer Israels forsvars"tiltak" fører selvfølgelig til at de føler seg alene der ute. (Heldigvis med noen få venner i ryggen) Derfor gjør de også som de vil - i praksis det de må
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke beklage, jeg tåler litt skarpe albuer. Men jeg tror ikke konklusjonen din er riktig. Israel får uforbeholden støtte fra USA, og står i praksis fritt til å gjøre som de vil ettersom USA vil støtte de uansett.

Statsledere verden rundt fordømmer nå Israel for deres overgrep mot det Palestinske folk, men det ser ikke ut til å plage Israel nevneverdig, og Israel vil neppe oppleve de største sanksjonene som følge av folkemordet de bedriver i dag. Spør deg selv hva de største konsekvensene av fordømmelse av Israel kan føre til. Personlig tror jeg ikke det fører til særlig mer enn at Israelske varer selger litt dårligere en periode, frem til alle glemmer, og ting blir som før.
Sitat av kriss Vis innlegg
Det er helt riktig, men slik er det ikke lenger, og Israel er nå militært overlegen alle sine naboer. Hvorfor ikke ta det i betraktning, at ting har forandret seg på 60 år i Israel/Palestina..
Vis hele sitatet...
Nå er vi igang med det historiske viskelæret igjen. Ditt forslag er at vi visker ut alt som har skjedd før, sier nå er det sånn som det er, deal with it?

Hadde Hitler hatt det viskelæret i 1943 hadde det jo vært veldig fint for Tyskland..

(normalt ikke tilhenger av hitling men følte at det trengtes her)
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Så Hamas har alltid brutt våpenhvilene? Israel har vært snille hele tiden? Den påstanden er å bevege seg langt ut på tynn is.
Igjen ser det ut som om du prøver å simplifisere konflikten med at en av partene har skylden i brytingen av alle avtaler.

Jeg drar ikke frem noen eksempler denne gangen, rett å slett for å få slutt på denne idiotiske skitkastingen om hvem som brøt hva sist. Det er tåpelig, kortsiktet og meningsløst.
Denne tråden handler om hele konflikten, ikke bruddstykker, som du ser ut til å tro.
"Fakta har kommet frem"?
Du ignorerer glatt hovedpunket, hovedfaktaen i denne saken, og jeg føler jeg må presisere det ENDA en gang:
Israel er en annerkjent stat, verdens 4. militærmakt som kaster sine egne i fengsel om de ikke vil være med å undertrykke sivile palestinere.
Palestinere er et desperat folk som ikke ser noen annen utvei, de er som sagt totalt desperate og det har vist seg å alltid føre til vold.

Hvorfor kan ikke israel, og dere for den del, se på saken motsatt? Som med høna og egget eksemplet mitt?

Er det helt umulig for dere å se at om du pakker folk inn i små sikkerhetssoner, tar fra de skoler, sykehus, mat, strøm, varme, så vil de reagere med sinne? De kan ikke tenke klart når de sitter i ruinene av sitt eget hjem og prøver å finne restene av livet sitt.

Sikkerhetssonene burde oppheves, sikkerhetspunktene også. Israel burde i det minste være humane nok til å la stakkarene få mat, strøm, medisin.
Og SÅ komme til forhandlingsbordene.



Jasså, så om jeg hadde plassert deg på gazastripen hadde du levd et godt og fint liv fordi israelere ikke vil unødvendig skape lidelser for palestinere?
Jeg tror du skal lese noen rapporter fra palestinske flyktningsleierer..
Vis hele sitatet...
For en utrolig trangsynt måte å tenke på.. faktsik ja; dersom jeg adlydet advarslene fra israelske flyveblader o.l og dermed flyktet fra de områdene de advarer at de skal bombe, ville jeg følt meg tryggere. jeg så på nyhetene i går: Palstinerne sier: Vi forlater ikke husene våre.. Hvor dumme går det an å bli?

samtidig: jeg ville ikke ha følt meg trygg på gaza fordi jeg vet at Israel forsvarer seg mot terroristorganisasjonen hamas ved å forsøke å knekke den. det jeg ville ha gjort var å få med meg naboene mine og resten av gata, for så å demonstrere mot Hamas - som er grunnen til alt dette. Ja, jeg ville da ha blitt skutt på åpen gate...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Synes vi skal høre på vår statsminister litt også: http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/86123


Så det du sier simonstensrud, er at om du hadde vært palestiner, hadde du effektivt satt deg i livsfare for å støtte synet ditt?
Hvem andre er det som gjør det? Jo nettopp, de "dumme" palestinerne som du nettopp kritiserte for å nekte å forlate sine hjem.

Vi er alle mennesker av samme kjøtt og blod.

Og nå fikk vi jo nettopp meldinger om israelske granater som gikk av midt i et matmarked i gaza: http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/86108
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2009 kl. 18:45.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
For en utrolig trangsynt måte å tenke på.. faktsik ja; dersom jeg adlydet advarslene fra israelske flyveblader o.l og dermed flyktet fra de områdene de advarer at de skal bombe, ville jeg følt meg tryggere. jeg så på nyhetene i går: Palstinerne sier: Vi forlater ikke husene våre.. Hvor dumme går det an å bli?

samtidig: jeg ville ikke ha følt meg trygg på gaza fordi jeg vet at Israel forsvarer seg mot terroristorganisasjonen hamas ved å forsøke å knekke den. det jeg ville ha gjort var å få med meg naboene mine og resten av gata, for så å demonstrere mot Hamas - som er grunnen til alt dette. Ja, jeg ville da ha blitt skutt på åpen gate...
Vis hele sitatet...
Du er klar over at Gaza er et at verdens tettest befolkede sted, alle land som grenser inn mot dem har stengt grensene sine og at Hamas følger etter dem uansett hvor de flykter? Jeg liker ikke å forsvare noe av sidene i denne saken, da den er så kompleks at det blir vanskelig å få et helhetelig bilde av det hele.

Hamas vant valget i et demokratisk flertall, men kun Norge annerkjenner dem, det er litt betenkelig, vi i vesten som skal lovprise demokratiet. Jeg tror faktisk Hamas har en del støtte i det Palestinske folket, noe som er synd, fordi jeg trror Fatah er mye mer kapable til å utrette noe positivt, de anekjenner kanskje ikke Israel de heller, men det står ikke "utslett Israel" på dagsordren dems...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Svaret er enkelt: den israelske regjeringen vil bedre forholdene for de hundre tusener av israelere som legger seg om kvelden uten å vite om en rakett vil slå ned i nettopp deres hus.
Vis hele sitatet...
For det første er det vel ikkje snakk om hundretusener av israelarar. Sderot, som er det vanlige målet, har 20000 innbyggjarar. Dog er det ei relativt uvesentlig innvending, så la oss ta ditt tal for god fisk for argumentet sin del. Og argumentet mitt er som følger:
Er virkelig nattesøvnen til et par hundre tusen israelere verdt nattesøvnen og livsutsiktene til et par millioner palestinere?

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
For en utrolig trangsynt måte å tenke på.. faktsik ja; dersom jeg adlydet advarslene fra israelske flyveblader o.l og dermed flyktet fra de områdene de advarer at de skal bombe, ville jeg følt meg tryggere. jeg så på nyhetene i går: Palstinerne sier: Vi forlater ikke husene våre.. Hvor dumme går det an å bli?
Vis hele sitatet...
Uhm. Den vesle bygda Telavåg vart utsletta av den tyske okkupasjonsmakta under WWII. Fordi sivilbefolkinga der hjalp engelske spioner (ja, spioner, i sivile klær.)

Tyskland tok hevn ved å bokstavelig talt utslette bygda. Sjølvsagt var lokalbefolkinga klar over at agentvirksomhet var ulovlig, og belemra med dødsstraff. Rettferdiggjer dette at Tyskland utrydda eit heilt samfunn? Telavåg var tross alt klar over kva dei gjorde, og det samme var England som ilandsette agentar der...

Var det rettferdig av Tyskland? Folk hadde jo fått advarsel om at dei vart skotne ved ulovlig motstand.
Sist endret av vidarlo; 4. januar 2009 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Har du ikke fått med deg at Selvmordsbombingene i israel har gått ned med over 90% siden muren kom opp? bare muren i seg selv er et fint bilde på selve konflikten som er nå: Muren gjør det vanskelig for mange palestinere, men er samtidig et forsvarstiltak fra Israels side. HVEM HAR SKYLDA, når man vet at selvmorsbomberne kommer fra palestinsk side?
logisk tenkning mine venner...
Vis hele sitatet...
Jeg har rundt 100 stykk jeg er glad i som bor i Israel. Ja, jeg har tenkt tanken, man setter ofte sine egne høyest. Men av Palestinerene er det faktisk en meget liten del av den generelle befolkningen som bedriver selvmordsbombing, og da går denne muren ut over alle de andre. Pokker heller, tenk om du var en fredlig palestiner? Det hadde vell føltes fair?
Ingen av sidene kan legge seg med god samvittighet, men det er jo det palestinske folk, ikke Hamas eller Israel, som er de virkelige taperne..
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Og se på historien slik som du gjør der, blir bare feil. Både Sverige og Danmark har eid Norge før også, betyr det at vi bare skal gi landet vårt vekk til dem?
Vis hele sitatet...
Nei, akkurat som det at det ikke betyr at "jøder" har noen spesiell rett til å eie hele området som i et par tusen år har vært kjent som palestina, selv om det har bodd jøder der en gang i tiden. Jødene har først og fremst kommet til området siden ca 1900, og selv når israel ble opprettet, var det ikke flertall av jøder i området. I noen få områder var det flertall av jøder, men ikke i nærheten av det de områdene de ble gitt skulle tilsi. Her har du en liten oversikt over palestinske landsbyer som ble FJERNET (dvs jevna med jorden) i 1948, mange steder ble det istedet bygd opp israelske settlements istedet.

Jeg har også sagt at det blir litt for drøyt å skulle kaste ut alt av jøder fra området i dag, når mange er født og oppvokst der, men samtidig er det ikke urimelig å kreve at palestinske flyktninger skal få lov til å vende hjem, og ha fulle demokratiske rettigheter. Dette er imidlertid noe Israel aldri kommer til å gå med på, siden det ville bety at det ble et ikke-jødisk flertall i området.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Har du ikke fått med deg at Selvmordsbombingene i israel har gått ned med over 90% siden muren kom opp? bare muren i seg selv er et fint bilde på selve konflikten som er nå: Muren gjør det vanskelig for mange palestinere, men er samtidig et forsvarstiltak fra Israels side. HVEM HAR SKYLDA, når man vet at selvmorsbomberne kommer fra palestinsk side?
logisk tenkning mine venner...
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha meg frabedt at du kaller meg din venn. Samtidig - ja, selvmordsbombingen har gått ned, mens alt av dødstall av medisinske årsaker har gått opp massivt på den palestinske siden, siden det kan ta timesvis for en ambulanse å komme gjennom, mangel på mat, medisiner, elendige sanitære forhold+++. Så, hvis vi skal telle i antall uskyldige døde vet jeg hvem som er den store stygge ulven, samme hvordan du vrir og vender på det.
Sist endret av atomet; 4. januar 2009 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første er det vel ikkje snakk om hundretusener av israelarar. Sderot, som er det vanlige målet, har 20000 innbyggjarar. Dog er det ei relativt uvesentlig innvending, så la oss ta ditt tal for god fisk for argumentet sin del. Og argumentet mitt er som følger:
Er virkelig nattesøvnen til et par hundre tusen israelere verdt nattesøvnen og livsutsiktene til et par millioner palestinere?



Uhm. Den vesle bygda Telavåg vart utsletta av den tyske okkupasjonsmakta under WWII. Fordi sivilbefolkinga der hjalp engelske spioner (ja, spioner, i sivile klær.)

Tyskland tok hevn ved å bokstavelig talt utslette bygda. Sjølvsagt var lokalbefolkinga klar over at agentvirksomhet var ulovlig, og belemra med dødsstraff. Rettferdiggjer dette at Tyskland utrydda eit heilt samfunn? Telavåg var tross alt klar over kva dei gjorde, og det samme var England som ilandsette agentar der...

Var det rettferdig av Tyskland? Folk hadde jo fått advarsel om at dei vart skotne ved ulovlig motstand.
Vis hele sitatet...
Tyskland har aldri på noen måte blitt truet med å bli eliminert på samme måte som Israel har. Og dersom Telavåg ble styrt av en gjeng som hadde i sin grunnlov å utslette Tyskland (og tyskland var et lite land) og i tillegg terroriserte Tyskland med mange tusen raketter, ville det gitt dem god grunn til å gå inn å forsøke å fjerne styresmaktene i Telavåg...

Sitat av atomet Vis innlegg
Nei, akkurat som det at det ikke betyr at "jøder" har noen spesiell rett til å eie hele området som i et par tusen år har vært kjent som palestina, selv om det har bodd jøder der en gang i tiden. Jødene har først og fremst kommet til området siden ca 1900, og selv når israel ble opprettet, var det ikke flertall av jøder i området. I noen få områder var det flertall av jøder, men ikke i nærheten av det de områdene de ble gitt skulle tilsi. Her har du en liten oversikt over palestinske landsbyer som ble FJERNET (dvs jevna med jorden) i 1948, mange steder ble det istedet bygd opp israelske settlements istedet.

Jeg har også sagt at det blir litt for drøyt å skulle kaste ut alt av jøder fra området i dag, når mange er født og oppvokst der, men samtidig er det ikke urimelig å kreve at palestinske flyktninger skal få lov til å vende hjem, og ha fulle demokratiske rettigheter. Dette er imidlertid noe Israel aldri kommer til å gå med på, siden det ville bety at det ble et ikke-jødisk flertall i området.



Jeg vil gjerne ha meg frabedt at du kaller meg din venn. Samtidig - ja, selvmordsbombingen har gått ned, mens alt av dødstall av medisinske årsaker har gått opp massivt på den palestinske siden, siden det kan ta timesvis for en ambulanse å komme gjennom, mangel på mat, medisiner, elendige sanitære forhold+++. Så, hvis vi skal telle i antall uskyldige døde vet jeg hvem som er den store stygge ulven, samme hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
På samme måte som jeg nå forsøker å si at jeg respekterer dere selv om jeg uenig, og dermed får et iskaldt "jeg er ikke din venn" tilbake, er forholdet mellom Jøder og arabere. Det er et enveishat uten like. (Helt sikkert noen gærne israelere også)

dessuten: Er det ikke selvmordsbomberne sin feil at mange palestinere har dårlige leveforhold? selvfølgelig er det det.
Sist endret av simonstensrud; 4. januar 2009 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Svaret er enkelt: den israelske regjeringen vil bedre forholdene for de hundre tusener av israelere som legger seg om kvelden uten å vite om en rakett vil slå ned i nettopp deres hus.
Vis hele sitatet...
Så du tror at oppdraget til Israel med å fjerne Hamas og drepe flere 100 uskyldige sivile, ikke vil skape en ny motstandsbevegelse blant det palestinske folket som igjen kommer til å fortsette der Hamas sluttet?

Israel gjør bare vondt værre sånn som de holder på. De prøver å fjærne et problem med drap. Kan ikke si at det høres ut som den beste planen.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Kan du vise meg kilder på det? At det var tidsrom på denne våpenhvilen også. For i de kildene jeg har sett på står det noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det var ikke var satt en eksakt dato. Må ha blandet sammen oppi all lesinga her. Beklager det. Men hvor mye til våpenhvile det egentlig var kan jo diskuteres.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=545369

«Våpenhvilen er over, og det blir ingen fornyelse», heter det i kunngjøringen som er lagt ut på gruppas nettside.
...
Våpenhvilen har vært ustabil helt siden den ble innført 19. juni. Siden november har situasjonen blitt stadig verre. Minst 18 palestinere er drept i israelske angrep, samtidig som palestinere har avfyrt over 250 raketter og granater mot Israel.
Vis hele sitatet...
Legg merke til palestinere drept vs rakketter avfyrt mot Israel. Du kan ikke komme å si at det er en våpenhvile som fungerer og at Hamas plutselig brøt den og begynte å sende raketter over grensa.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=549604

21.12.08

"Fredag opphørte en skjør våpenhvile mellom Hamas og Israel som ble inngått i juni. I løpet av helgen er et stort antall raketter blitt avfyrt fra Gazastripen mot sørlige deler av Israel."
Vis hele sitatet...

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=555869
24.12.08

Beskytningen julaften var den mest omfattende siden våpenhvilen mellom Hamas og Israel trådte i kraft i juni.

Hamas sier rakettangrepene var en hevn for at israelske soldater tirsdag gikk inn på Gazastripen og drepte tre palestinere. Grunnen skal ha vært at mennene plantet eksplosiver langs grensa."

- Israel burde vite at enhver beslutning om å angripe Gazastripen vil åpne helvetets porter, het det i en uttalelse fra Hamas' væpnede fløy, Ezzedine al-Qassam-brigadene.

Israel har de siste seks ukene opprettholdt en streng blokade av Gazastripen, noe som har forverret situasjonen for de 1,4 millioner innbyggerne i det fattige palestinske området.

Tidligere denne uken varslet Israel at grenseoverganger ville bli åpnet slik at begrensede mengder mat, medisiner og drivstoff kunne fraktes fra Egypt til Gazastripen onsdag.
Vis hele sitatet...
Gaza har altså vært blokkert i 6 uker (psykologisk krig) under våpenhvilen. Det har blitt drept 18 palestinere under våpenhvilen. Dette handler mer om å formelt forkaste våpenhvilen, som aldri har vært noe annet enn et papir med en avtale som ikke er vært prisen på arket engang.

Hamas's rakettskyting var en represalie etter at Israel drepte tre palestinere som rigga bomber for å beskytte seg mot en foranstående invasjon. Våpenhvilen var allerede opphørt da dette skjedde.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Og se på historien slik som du gjør der, blir bare feil. Både Sverige og Danmark har eid Norge før også, betyr det at vi bare skal gi landet vårt vekk til dem?
Vis hele sitatet...
Her har du vel fått svar allerede men du kan jo se mitt inlegg #204. Videre er den sammenligninga der så på trynet at jeg gidder ikke kommentere den engang. Hvis du mener det er en grei sammenligning bør du sette deg MYE bedre inn i denne konflikten før du uttaler deg.


Sitat av simonstensrud Vis innlegg
dersom jeg adlydet advarslene fra israelske flyveblader o.l og dermed flyktet fra de områdene de advarer at de skal bombe, ville jeg følt meg tryggere. jeg så på nyhetene i går: Palstinerne sier: Vi forlater ikke husene våre.. Hvor dumme går det an å bli?
Vis hele sitatet...
De har ikke tenkt å kapitulere er det så vanskelig? De ønsker sine rettigheter ivaretatt og det får de ikke ved å flykte vekk og la israel legge hele Gaza i grus.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
samtidig: jeg ville ikke ha følt meg trygg på gaza fordi jeg vet at Israel forsvarer seg mot terroristorganisasjonen hamas ved å forsøke å knekke den. det jeg ville ha gjort var å få med meg naboene mine og resten av gata, for så å demonstrere mot Hamas - som er grunnen til alt dette. Ja, jeg ville da ha blitt skutt på åpen gate...
Vis hele sitatet...
Her viser du så liten forståelse for situasjonen at jeg holder meg fra å kommentere annet enn at: Det er ikke så enkelt!


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...d=555869<br />
24.12.08

Tidligere denne uken varslet Israel at grenseoverganger ville bli åpnet slik at begrensede mengder mat, medisiner og drivstoff kunne fraktes fra Egypt til Gazastripen onsdag.

Men denne beslutningen er nå omgjort. En lastebilkolonne med livsviktige varer gitt av hjelpeorganisasjoner vil ikke få krysse grensa, opplyser en talsmann for det israelske forsvarsdepartementet.
Vis hele sitatet...
Hvem var det dere sa stoppet den nødhjelpen igjen ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Tyskland har aldri på noen måte blitt truet med å bli eliminert på samme måte som Israel har. Og dersom Telavåg ble styrt av en gjeng som hadde i sin grunnlov å utslette Tyskland (og tyskland var et lite land) og i tillegg terroriserte Tyskland med mange tusen raketter, ville det gitt dem god grunn til å gå inn å forsøke å fjerne styresmaktene i Telavåg...
Vis hele sitatet...
England, USA, Sovjet, eksilregjeringane til Polen og Noreg, Frankrike m.m. hadde et uttalt mål om å knuse Tyskland når en kom til 1942. Dei trua med okkupasjon av Tyskland. Det var et politisk mål for dei allierte å utslette den tyske statsforfatninga slik den var under WWII. Det vart jo også resultatet i 1945. Dei allierte terroriserte tyskland (ja, terroriserte) med bombingar av byar, rett nok ikkje i stort omfang i 1942, men like fullt var intensjonen der. I tillegg var okkupasjon en høgst reell trussel...

Så du stikk hovudet i sanden i staden for å svare på det grunnleggande spørsmålet mitt...
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Nå er vi igang med det historiske viskelæret igjen. Ditt forslag er at vi visker ut alt som har skjedd før, sier nå er det sånn som det er, deal with it?

Hadde Hitler hatt det viskelæret i 1943 hadde det jo vært veldig fint for Tyskland..

(normalt ikke tilhenger av hitling men følte at det trengtes her)
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å si er at det er ikke vits å diskutere hvem som har rett til hva for faktum er at Israel er her, og de kommer ikke til å gå frivillig. En langvarig løsning må jo være å gi slipp på terrorisme, annerkjenne Israels rett til eksistens og gå i dialog. Ser du en annen løsning?

Hva kan Palestinerne oppnå ved bruk av terror? Tror du plutselig alle jøder vil dra fra Israel fordi en Palestiner sprenger seg selv på et diskotek og noen andre sender raketter mot byer?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg føler bare for å opplyse litt om denne siden: http://december18th.org/

Det er "Den jødiske stemmen for fred" som vil protestere mot fengselstraffene unge militærnektere får, ja du hørte riktig. Om en israelsk borger, selv synes at staten israel håndterer dette på gal måte og ikke vil være en del av offansiven, så blir han fengslet.
Vis hele sitatet...
Holder meg utenfor hele diskusjonen ellers her, men tenkte å kommentere akkurat dette lille sitatet: Norge og andre land har jo akkurat samme regel. Om du nekter å delta i [sivil]forsvaret vil du risikere å komme i fengsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kriss Vis innlegg
Det jeg prøver å si er at det er ikke vits å diskutere hvem som har rett til hva for faktum er at Israel er her, og de kommer ikke til å gå frivillig. En langvarig løsning må jo være å gi slipp på terrorisme, annerkjenne Israels rett til eksistens og gå i dialog. Ser du en annen løsning?

Hva kan Palestinerne oppnå ved bruk av terror? Tror du plutselig alle jøder vil dra fra Israel fordi en Palestiner sprenger seg selv på et diskotek og noen andre sender raketter mot byer?
Vis hele sitatet...
Palestina kan ikkje oppnå noko ved bruk av terror. Ingenting. Einaste dei kan oppnå er legitimering av israelsk terror, og å gjere situasjonen verre for seg sjølv stortsett.

Eg har heller aldri forsvart palestinske rakettangrep mot sivile. Eg har sagt eg har forståelse for at dei tyr til det verkemiddelet, og ein viss grad av sympati, men eg kan ikkje forsvare det. Eg kan heller ikkje forsvare IDF sin inngripen, og eg meiner den er mykje verre, all den tid dei konsekvent har sabotert forhandlingar og SN-resolusjonar. Israel ignorer glatt kva SN seier, og til en viss grad kva USA seier også...

Kva kan dei oppnå med forhandlinger? Ingenting. Den linja har Fatah prøvd sidan Israel vart oppretta, uten dei heilt store resultata. Israel har sabotert den Palestinske statsdanninga etter Oslo-avtalen, og øydelagt palestinske instutisjonar, sjukehus m.m.

Det er kort sagt svært forståelig at ein tyr til terror i den situasjonen. Ein har prøvd alt anna, uten at det har fungert. Er det då så rart at ein tyr til rimelig ekstremistiske verkemiddel?

Det er også verdt å hugse på at Hamas i stor grad er humanitær organisasjon, som m.a. driv skular, helsearbeid m.m. på Gazastripa.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Gusto Vis innlegg
Holder meg utenfor hele diskusjonen ellers her, men tenkte å kommentere akkurat dette lille sitatet: Norge og andre land har jo akkurat samme regel. Om du nekter å delta i [sivil]forsvaret vil du risikere å komme i fengsel.
Vis hele sitatet...
Du har jo valg som sivilarbeid.

EDIT: Vil forøvrig si at våpenhvilen _denne gangen_ ikke var noe Hamas bare brøt sånn uten videre, etter at Israel i flere uker har blokkert transport av mat, drikke, medisinsk utstyr m.m. brøt de våpenhvilen.
Blokaden gjorde, om mulig, leveforholden på Gazastripen _enda mer_ ulevelige.

Samtidig går Israel ut og sier at det ikke er noen humanitær krise på Gaza.

Med Sivilarbeid snakker jeg om i Norge om noen skulle lure.
Sist endret av Cheroxx; 4. januar 2009 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gusto Vis innlegg
Holder meg utenfor hele diskusjonen ellers her, men tenkte å kommentere akkurat dette lille sitatet: Norge og andre land har jo akkurat samme regel. Om du nekter å delta i [sivil]forsvaret vil du risikere å komme i fengsel.
Vis hele sitatet...

Jeg er klar over verneplikten, men jeg skal innrømme at jeg overså den i dette tilfellet ettersom situasjonen er temmelig spesiell.
Men jeg må si at om Norge hadde vært i en lignende situasjon hadde jeg motsatt meg å bidra noe som helst til et blodbad som er hverdagen i palestina og israel, og jeg synes jeg og alle andre skal ha full rett til dette.
Angående Okkupasjonspåstandene vil jeg sitere Lektor Johan. I. Holm fra Bryne:

"INGEN ULOVLIG OKKUPASJONSMAKT"
Abraham, Jødenes stamfar, kom til Kanaans land i år 2091 f.kr og folkets fører, Josva, inntok landet i perioden 1406 - 1399 f kr. Etter muhammeds død inntok araberne jerusalem i år 638 E.kr, altså omkring to tusen år senere. Etter knapt hundre år var det andre folk enn araberne som styrte jødeland. Dagens palestinske arabere sier at de stammer fra Bibelens filistrer og er urbefolkningen, men filistrene er et egeisk (gresk) invasjonsfolk som bodde i fem byer på Gazastripen.
de palestinske araberne har aldri hatt noen suveren stat med rett til noen del av område, og jersualem har aldri vært noen arabisk hovedstat. De har samme språk, religion og kultur som araberne i nabolandene og er ikke noe eget folk. Etter at jødeland ble okkupert av romerne i år 63 f.kr, var landet ingen selvstendig stat før Israel ble opprettet i 1948Folkerettslig er staten Israel heller ingen ulovlig okkupant av judea-samaria, Gaza og Golan. Det er ikke Delingsvedtaket i Fn's Hovedforsamling 29 november 1947 som er gjeldende internasjonal lov. Dette vedtaket ble aldri ratifisert av Sikkerhetsrådet. Hele den arabiske Liga forkastet delingsvedtaket og seks stater startet angrepskrig mot Israel. Delingsvedtaket (res 181) var kun anbefalinger til partene som begge måtte godta for å bli gyldig folkerett. Mandatet av 1922 er således fortsatt gjeldende lov.
Samtlige 52 medlemmer i Folkeforbundet stemte for palestinamandatet og tildelte Storbritannia det administrative ansvar for å bygge opp et "nasjonalhjem", d.e en stat for jødefolket. Jødenes historiske rett til landområdet erkjennes allerede i forordet til mandatet. Art. 2 bekrefter at jødene alene har nasjonale rettigheter, altså suverenitet, over territoriet. Araberne og andre etniske grupper har kun sivile rettigheter, eiendomsrett og religionsfrihet.
Mandatet slo videre fast at jødiske bosettinger skulle fremmes av Storbritannia, idet de skulle stimuleres på aktiv måte av mandatmakten og omfatte alle typer landområder, inklusive statsjord (Overtatt etter Tyrkia) og land til offentlig bruk(art6). Statlig land utgjorde den største delen, 71 prosent. Etter forslag fra Storbritannia begrenset Folkeforbundet de jødiske bosettingene til den del av mandatområde som lå vest for elven Jordan.
Området Øst for elven ble gjort til det arabiske Transjordan, som i 1946 ble til det selvstendige kongedømmet Jordan. omkring 3/4 av innbyggerne der er fra vest-Palestina, slik at staten faktisk kan kalles en palestinsk stat. Kong Abdullah ville kalle sin stat Palestina, men britene frarådet han. Navnet ble Jordan, og tanken var at kongen kunne få land også på vestsiden av elven. Slik oppstod det kunstige navnet "Vestbredden", som ikke finnes på noe kart før 1948.
På de gjenstående vel 20% av mandatområdet er retten for jøder til å bosette seg aldri blitt beskåret. Jøder har samme rett til å bo i Hebron, betlehem og Nablus m.v. som i haifa, tel aviv og Jerusalem innenfor "den grønne linjen", dagens Israel. Fn har som arvtaker etter Folkeforbundet bekreftet gyldigheten av alle Palestinamandates forpliktelser, namlig i sin art.80. (kalt palestinaparagrafen). Rettighetene for jøder til å bosette seg overalt vest for elven Jordan er dermed garantert av både folkeforbundet og Fn.
Hva da med de mange Fn-resolusjoner i Sikkerhetsrådet, inklusive res1397 av mars 2002, som støtter de arabiske palestinernes krav på egen, ny stat? Ingen av disse inneholder definisjoner av faste grenser og har ingen rettskraft. Som res. 1397 bekrefter de bare "palestinernes" visjon om en ny stat. Kun palestina-paragrafen i Fn-pakten er folkerett. Fn's første generalsekretær, Trygve Lie, sier i boken "syv år for freden", oslo 19564: Araberstatenes invasjon av "Palestina" var det første tilfellet av væpnet aggresjon verden hadde opplevd siden krigen sluttet".
Fra FN's talerstol hadde Arabiske utsendinger under debatten høsten 1947 lovet evig krig og terror hvsi jødene fikk sin stat TILBAKE. Trygve Lie konkluderer i sine memoarer at all senere vold skyldes det arabiske grunnstandpunktet"

Ikke kom her å si at dere har "historien på deres side" - Så enkelt og lett er det nok ikke
Sist endret av simonstensrud; 4. januar 2009 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror det vil være lurt, ihvertfall gjør jeg det, å se på denne konflikten som en rekrusjon, der man altså må løse den siste hendelsen for å så kunne løse den nest siste.

Det viktige må være å få en løsning på konflikten, hva nøyaktig som hendte for 60 år siden, hva som hendte i fjor, eller hva som ble sagt og gjort etter Oslo-avtalen er faktisk rivende likegyldig før denne konflikten er løst!

Israel må ut av Gaza-stripen, og Hamas må selvfølgelig slutte å sende raketter mot Israel.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Angående Okkupasjonspåstandene vil jeg sitere Lektor Johan. I. Holm fra Bryne:

"INGEN ULOVLIG OKKUPASJONSMAKT"
Abraham, Jødenes stamfar, kom til Kanaans land i år 2091 f.kr og folkets fører, Josva, inntok landet i perioden 1406 - 1399 f kr. Etter muhammeds død inntok araberne jerusalem i år 638 E.kr, altså omkring to tusen år senere. Etter knapt hundre år var det andre folk enn araberne som styrte jødeland. Dagens palestinske arabere sier at de stammer fra Bibelens filistrer og er urbefolkningen, men filistrene er et egeisk (gresk) invasjonsfolk som bodde i fem byer på Gazastripen.
de palestinske araberne har aldri hatt noen suveren stat med rett til noen del av område, og jersualem har aldri vært noen arabisk hovedstat. De har samme språk, religion og kultur som araberne i nabolandene og er ikke noe eget folk. Etter at jødeland ble okkupert av romerne i år 63 f.kr, var landet ingen selvstendig stat før Israel ble opprettet i 1948Folkerettslig er staten Israel heller ingen ulovlig okkupant av judea-samaria, Gaza og Golan. Det er ikke Delingsvedtaket i Fn's Hovedforsamling 29 november 1947 som er gjeldende internasjonal lov. Dette vedtaket ble aldri ratifisert av Sikkerhetsrådet. Hele den arabiske Liga forkastet delingsvedtaket og seks stater startet angrepskrig mot Israel. Delingsvedtaket (res 181) var kun anbefalinger til partene som begge måtte godta for å bli gyldig folkerett. Mandatet av 1922 er således fortsatt gjeldende lov.
Samtlige 52 medlemmer i Folkeforbundet stemte for palestinamandatet og tildelte Storbritannia det administrative ansvar for å bygge opp et "nasjonalhjem", d.e en stat for jødefolket. Jødenes historiske rett til landområdet erkjennes allerede i forordet til mandatet. Art. 2 bekrefter at jødene alene har nasjonale rettigheter, altså suverenitet, over territoriet. Araberne og andre etniske grupper har kun sivile rettigheter, eiendomsrett og religionsfrihet.
Mandatet slo videre fast at jødiske bosettinger skulle fremmes av Storbritannia, idet de skulle stimuleres på aktiv måte av mandatmakten og omfatte alle typer landområder, inklusive statsjord (Overtatt etter Tyrkia) og land til offentlig bruk(art6). Statlig land utgjorde den største delen, 71 prosent. Etter forslag fra Storbritannia begrenset Folkeforbundet de jødiske bosettingene til den del av mandatområde som lå vest for elven Jordan.
Området Øst for elven ble gjort til det arabiske Transjordan, som i 1946 ble til det selvstendige kongedømmet Jordan. omkring 3/4 av innbyggerne der er fra vest-Palestina, slik at staten faktisk kan kalles en palestinsk stat. Kong Abdullah ville kalle sin stat Palestina, men britene frarådet han. Navnet ble Jordan, og tanken var at kongen kunne få land også på vestsiden av elven. Slik oppstod det kunstige navnet "Vestbredden", som ikke finnes på noe kart før 1948.
På de gjenstående vel 20% av mandatområdet er retten for jøder til å bosette seg aldri blitt beskåret. Jøder har samme rett til å bo i Hebron, betlehem og Nablus m.v. som i haifa, tel aviv og Jerusalem innenfor "den grønne linjen", dagens Israel. Fn har som arvtaker etter Folkeforbundet bekreftet gyldigheten av alle Palestinamandates forpliktelser, namlig i sin art.80. (kalt palestinaparagrafen). Rettighetene for jøder til å bosette seg overalt vest for elven Jordan er dermed garantert av både folkeforbundet og Fn.
Hva da med de mange Fn-resolusjoner i Sikkerhetsrådet, inklusive res1397 av mars 2002, som støtter de arabiske palestinernes krav på egen, ny stat? Ingen av disse inneholder definisjoner av faste grenser og har ingen rettskraft. Som res. 1397 bekrefter de bare "palestinernes" visjon om en ny stat. Kun palestina-paragrafen i Fn-pakten er folkerett. Fn's første generalsekretær, Trygve Lie, sier i boken "syv år for freden", oslo 19564: Araberstatenes invasjon av "Palestina" var det første tilfellet av væpnet aggresjon verden hadde opplevd siden krigen sluttet".
Fra FN's talerstol hadde Arabiske utsendinger under debatten høsten 1947 lovet evig krig og terror hvsi jødene fikk sin stat TILBAKE. Trygve Lie konkluderer i sine memoarer at all senere vold skyldes det arabiske grunnstandpunktet"

Ikke kom her å si at dere har "historien på deres side" - Så enkelt og lett er det nok ikke
Vis hele sitatet...
Jeg er nok klar over historien. Debatten går jo ikke på om det som har skjedd har skjedd eller ikke, men om avgjørelsene som er tatt for Palestina av Folkeforbundet og FN har vært riktige/rettferdige. Noen mener at det palestinske folket har fått skjebnen sin tredd nedover hodet av utenforstående, andre mener de selv har skyld i situasjonen de har endt opp i.
Beklager simen, jeg klarer rett og slett ikke lenger å ta deg seriøst i det hele tatt. De eneste som regner Johan I. Holm som en god kilde er vel miff, norge IDAG, og liknende, samt deres fanklubb.
øh.. jeg er ikke så kjent med denne lektoren og ikke fullt så inn i historien, men hvorfor er ikke denne Johan I. Holm noen god kilde? Tok et google-søk på navnet og eneste som kom opp var bokkilden - de proklamerer han seff som en kilde..
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Jeg tror det vil være lurt, ihvertfall gjør jeg det, å se på denne konflikten som en rekrusjon, der man altså må løse den siste hendelsen for å så kunne løse den nest siste.

Det viktige må være å få en løsning på konflikten, hva nøyaktig som hendte for 60 år siden, hva som hendte i fjor, eller hva som ble sagt og gjort etter Oslo-avtalen er faktisk rivende likegyldig før denne konflikten er løst!

Israel må ut av Gaza-stripen, og Hamas må selvfølgelig slutte å sende raketter mot Israel.
Vis hele sitatet...
På dette er jeg i og for seg helt enig med deg, oleandreas. Problemet er at noen må ta det første skrittet her, og hva er lettest å styre? En velfungerende hær, eller en drøss med mer eller mindre frittstående geriljagrupper (der svært mange (fler enn i israel) dessuten har sterke personlige grunner til å hate motparten - dvs døde, lemlestede og torturerte familiemedlemmer, ødelagte hjem, beslaglagt eiendom osv)?

Og, som jeg har nevnt utallige ganger - den eneste måten å stoppe volden på, på sikt, er å sørge for at palestinerne ikke må leve som en underklasse/2.rangs borgere, la flyktningene komme hjem, gi alle fulle demokratiske rettigheter... tja, rett og slett sørge for at alle kan leve godt, som vi forventer i et moderne demokrati og rettsamfunn.