Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 20033
Hei

Lurer på om plagiatkontrollen til f. eks. its learning finner plagiat i dokumenter som ligger på internett. Fant en stil i et dokument på studienett og måtte lage bruker for å laste den ned og lurer på om plagiatkontrollen hadde funnet ut om det var plagiat?
Trenger svar kjapt! derfor jeg legger tråder her
jeg skrev teksten om fra bokmål til nynorsk, blir det mindre plagiat då?

mvh ainstainy
Sitat av ainstainy Vis innlegg
Hei

Lurer på om plagiatkontrollen til f. eks. its learning finner plagiat i dokumenter som ligger på internett. Fant en stil i et dokument på studienett og måtte lage bruker for å laste den ned og lurer på om plagiatkontrollen hadde funnet ut om det var plagiat?
Trenger svar kjapt! derfor jeg legger tråder her
jeg skrev teksten om fra bokmål til nynorsk, blir det mindre plagiat då?

mvh ainstainy
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke noe om hvordan ItsLearning sin database fungerer, men til det siste her, så er svaret at: ja, det blir plagiat (mer eller mindre).

Plagiat er når man bruker noen andre sine ideer eller arbeider, og later som om det var du som kom opp med ideen, eller gjorde arbeidet.
Om du endrer litt på det, så vil det fortsatt bli sett på som plagiat.

ItsLearning er vel som andre plagiatkontroller, slik at om dokumentet var i databasen, og det sammenlignes med det du leverer, så vil læreren få opp hvor mange prosent like dem er.
Så om du bare har gjort om noen ord fra nynorsk til bokmål, så kan du nok score høyt på "plagiat-kontrollen", og dermed få stryk på innleveringen eller lignende.
så ikke helt problemet ditt for å være ærlig.

hvis du tar deg bryet med å skrive om hele teksten, kan du jo bytte ut en del ord og derav slipp lettere unna (hold deg kun til nøkkelordene for teksten, og legg inn egne "erfaringer".

for å slippe "lettere" unna bør du i slutten av teksten referere til nettstedet \ teksten du har skrevet om \ fra.

har gjort dette på skolen selv, og har ikke fått stryk, da jeg oppgir hvor jeg har hentet info fra samt "inspirasjonen" til teksten jeg har skrevet.

ALDRI skriv ordrett fra, du lærer lite på det, og får mest sannsynlig stryk. legg til egen tekst !
Sitat av ainstainy Vis innlegg
Hei

Lurer på om plagiatkontrollen til f. eks. its learning finner plagiat i dokumenter som ligger på internett. Fant en stil i et dokument på studienett og måtte lage bruker for å laste den ned og lurer på om plagiatkontrollen hadde funnet ut om det var plagiat?
Trenger svar kjapt! derfor jeg legger tråder her
jeg skrev teksten om fra bokmål til nynorsk, blir det mindre plagiat då?

mvh ainstainy
Vis hele sitatet...
Det er gode muligheter for at den ligger et annet sted på nettet hvis det er noe folk har lastet ned fra før av.

Det blir mindre plagiat av å skifte til nynorsk, men siden det er såpass mange delsettninger som sannsynligvis ikke blir endret så blir utslaget på plagiatkontrollen positivt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Frende Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Prøvde linken
Ingen treff. Prøv et annet søkebegrep.
Vis hele sitatet...
Prøv heller: http://freak.no/forum/search.php?searchid=3746391
▼ ... over en uke senere ... ▼
Stor liste over gratis plagiat-sjekk verktøy: http://www.shambles.net/pages/staff/ptools/

Anbefaler juksere å sjekke oppgavene på noen av de nettsidene/programmene som er nevnt.
Its learning sinn plagiats kontroll, er noe som kallers spyder(edderkopp) med en kjempe stor database over sider som enn søker gjennom. Den søker også gjennom tidligere dokumenter som har blitt lastet opp til its.

Har selv tatt og testet litt på dette systemet for og finne ut hvordan plagiaten funker. Å når jeg har lastet opp et dokument som jeg har skrevet til min egen ftp/webside og ventet en dag før jeg leverte inn. så har jeg fått 100% plagiat. så kanskje det sier enn litt om hvor god den kan være. Men den kan også væra litt for god til tider :P