Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3283
Mange andre insekter dette gjelder også, men har spesielt lagt merke til nattsvermere og fluer. De flyger rundt en lyskule, og skaller oppi tak,vindu,vegg eller andre gjenstander dem måtte finne. *Donk,donk,donk,donk* Etter noen minutter med skalling av seg selv i taket, så detter den ned og tar en pause, før den så begynner med skalling igjen.

Jeg har ikke orka og sett på om de dør eller ikke, men regner med at dem dør sånn som dem holder på? Og hvorfor gjøre dem det? Kan ikke akkurat forestille meg at skalling oppi taket kan være så jævlig godt.
Sist endret av eskil2k; 2. april 2010 kl. 01:51.
Prøver du deg på humor eller tror du faktisk at insekter har et såpass godt utviklet intellekt at de tenker over denne problemstillingen?
Sist endret av DonTomaso; 2. april 2010 kl. 02:02.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Prøver du deg på humor eller tror du faktisk at insekter har et såpass godt utviklet intellekt at de tenker over denne problemstillingen?
Vis hele sitatet...
Litt humor såklart

men, tenkte mere i rettningen på hva som gjør at dem ikke har nok intellekt.
Sist endret av eskil2k; 2. april 2010 kl. 02:11.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k Vis innlegg
men, tenkte mere i rettningen på hva som gjør at dem ikke har nok intellekt.
Vis hele sitatet...
De er ... insekter?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
De er ... insekter?
Vis hele sitatet...
Jo, men nattsvermere har omkring 1 million nerveceller.. Noe som få andre innsekter også har, dem driver ikke og skaller seg selv i taket til døde fordi.

Edit: med mindre det er bare meg som opplever det slikt.
Sist endret av eskil2k; 2. april 2010 kl. 02:34.
De prøver vel å komme seg ut, derfor fluen dunker borti vinduet 30k ganger før den eventuelt dreper seg selv eller kommer seg ut.
Om jeg ikke husker helt feil, så orienterer mange flyvende nattinsekter seg etter månen, når de da får en falsk måne (lyspære eller lignende) å forholde seg til, ender dette med at de sirkler seg inn på denne "månen".
Det blir som om du fulgte et kompass, men med en sterk mangnet i lomma, du ville end med å gå i sirkel.
Sist endret av Veggen; 2. april 2010 kl. 02:59.
Grunnen til at de gjør dette er at insekter navigerer etter sola og stjernene. De klarer ikke å se forskjell på menneskeskapt lys og stjerner/sola, og derfor flyr de mot lyskilden - som de instinktivt tror er langt borte.

De resonnerer ingenting over at de støter mot en vindusrute, de bare forsøker igjen..
Fant dette på spør en biolog:
Sitat av Buggie
Det er litt rart. En teori går på at nattinsekter bruker månen til å navigere etter. Dersom de holder månen i en bestemt vinkel i forhold til seg selv vil de kunne holde en bestemt kurs. Problemet oppstår når de kommer innenfor radius av en kunstig lyskilde her på jorden.

Dersom de følger denne regelen når de kommer i nærheten av en lyskilde her på jorden, så vil det å holde en konstant vinkel med lyskilden, ubønnhørlig føre til at insektet flyr nærmere og nærmere lyskilden.

Morten "Buggie" Stærkeby
Vis hele sitatet...
Sist endret av Veggen; 2. april 2010 kl. 03:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort sagt er det nok en variant av svaret til methewall: at i naturen er det ikkje skadelig, men fordelaktig å fly mot ei lyskilde, eller holde konstant vinkel iforhold til den. Dei få tilfella der det er feilaktig, som skogbrann, er ikkje nok til å påvirke evolusjonsmessige fordeler ved å ha en enkel regel. Altså fortsetter dei å følge den regelen, rett og slett fordi den regelen har funka dei siste par hundre millioner åra sannsynligvis. Kunstig lys har først komt dei siste 100 åra, og uansett tipper eg det er relativt få som kræsjer inn i menneskelig lys.
Jeg skaller også inn i lampa vår i gangen hele tiden, men det er fordi jeg er klumsette, ikke fordi jeg navigerer etter lampen slik flyene gjør.
Kommer vel fra gamle dager da vi var huleboere og. Er vel ikke meninga at vi skal sitte i et hus med vinduer og lyspærer. Selvom vi har utviklet oss til det er vel ikke utviklinga like sterk hos innsekter vil jeg tro
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Mange andre insekter dette gjelder også, men har spesielt lagt merke til nattsvermere og fluer. De flyger rundt en lyskule, og skaller oppi tak,vindu,vegg eller andre gjenstander dem måtte finne. *Donk,donk,donk,donk* Etter noen minutter med skalling av seg selv i taket, så detter den ned og tar en pause, før den så begynner med skalling igjen.

Jeg har ikke orka og sett på om de dør eller ikke, men regner med at dem dør sånn som dem holder på? Og hvorfor gjøre dem det? Kan ikke akkurat forestille meg at skalling oppi taket kan være så jævlig godt.
Vis hele sitatet...
Instinktiv adferd. De handler på reflekser ut ifra sanseinntrykkene, og når de ser en lyskilde så flyr de følgelig mot den. De minste insektene har en såpass liten "hjerne"(kvalifiserer strengt tatt ikke til den definisjonen) at de neppe evner å forstå at hendelsen er en konsekvens av en handling.

Litt mer hjerne så får du konsekvenser, og hvis du går tilde aller smarteste i dyreriket (f.eks skjære) så viser de tegn til selvbevissthet.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jo, men nattsvermere har omkring 1 million nerveceller.. Noe som få andre innsekter også har, dem driver ikke og skaller seg selv i taket til døde fordi.
Vis hele sitatet...
Du må se ting i perspektiv. Ja, det er et stort og fint tall, men ikke særlig å snakke om hvis man ser på menneskets over hundre milliarder nevroner. I tillegg er menneskets nervesystem ufattelig mye mer komplekst.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Grunnen til at de gjør dette er at insekter navigerer etter sola og stjernene. De klarer ikke å se forskjell på menneskeskapt lys og stjerner/sola, og derfor flyr de mot lyskilden - som de instinktivt tror er langt borte.

De resonnerer ingenting over at de støter mot en vindusrute, de bare forsøker igjen..
Vis hele sitatet...
Gjelder ikke dette fulger også? De flyr jo gang på gang inn i vinduer.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Gjelder ikke dette fulger også? De flyr jo gang på gang inn i vinduer.
Vis hele sitatet...
Mulig det gjelder noen fugler. Men generelt sett er fugler forbanna smarte. Skjærer viser faktisk i motsetning til så og si alle dyr (f.eks hunder) tegn på selvbevissthet. Det overgår også simple aper.

Kråker har også vist problemløsende evne som overgår stort sett alt annet jeg har hørt om i dyreriket, såvidt jeg vet også inkludert de fleste aper. Det inkluderer bl.a bruk av redskaper, tilpassing av redskaper og evne å både lære og motta lærdom.

Selv har jeg ikke sett en fugl gjenta kollisjon med samme vindu. Men dette kan uansett forklare så lett som at vinduer er gjennomsiktige ^^ Og mtp støtet og panikken som gjerne oppstår hos et utviklet vesen etter å kræsje i full fart med "ingenting" så er det ikke så rart reaksjonen blir irrasjonell. Fugler kan jo også ta skade av det, siden vekt og fart gjør at det ikke bare er å "prøve igjen" når man kolliderer i topfart.
Sist endret av Elefanten; 18. april 2010 kl. 12:31.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det med at fulgene flyr i vinduer kan jo ha noe med at de fleste vinduer er gjennomsiktige...
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Skjærer viser faktisk i motsetning til så og si alle dyr (f.eks hunder) tegn på selvbevissthet.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det kommer til test av selvbevissthet, så er det et svært komplisert tema. Metoden som benyttes til test av selvbevissthet er nesten alltid å sette en flekk av skarp farge i hodet til dyret og la det se seg selv i et speil. Hvis dyret tar seg selv på flekken, er det et kraftig tegn på selvbevissthet. Problemet med denne metoden, er at den forutsetter både at synssansen er hovedsansen til dyret, altså den sansen de hovedsakelig orienterer seg gjennom, og at de bryr seg om hvordan de ser ut.

Når det kommer til andre dyr enn mennesker, enkelte andre primater og enkelte fugler, er ofte ikke disse forutsetningene lenger gyldige. Hunder, som du bruker som eksempel, orienterer seg i all hovedsak gjennom luktesansen, og viser ingen tegn til å bry seg om hvordan de ser ut. Du kan sette samme flekken på et sted de ser helt fint uten speil, som for eksempel på benet, og de viser generelt null interesse.

Å komme opp med en test som kan vise tegn til selvbevissthet for dyr som ikke hovedsakelig er visuelt orienterte er svært vanskelig. Men jeg finner det interessant og relevant at hunder bruker vesentlig mye kortere tid på å lukte på sin egenproduserte urinmarkeringer enn andres, selv om de er flyttet til helt andre områder (ref: Minding Animals av Marc Bekoff).
Sitat av Elefanten Vis innlegg
.Selv har jeg ikke sett en fugl gjenta kollisjon med samme vindu.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser du forskjell fra spurv 1 å spurv 2 ?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Hvordan ser du forskjell fra spurv 1 å spurv 2 ?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt 2 spurver kræsjende i vinduet mitt, så det har aldri vært en aktuell problemstilling
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Gjelder ikke dette fulger også? De flyr jo gang på gang inn i vinduer.
Vis hele sitatet...
Vell, menneske kolliderer også i gjennomsiktige glasdører.
Jeg kan vertfall skrive under på at en fugl også kan stange gang til gang mot samme vindu før de slår seg bevisstløse.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Jeg kan vertfall skrive under på at en fugl også kan stange gang til gang mot samme vindu før de slår seg bevisstløse.
Vis hele sitatet...
Det fins idioter i dyreverden også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Godt med smør
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jo, men nattsvermere har omkring 1 million nerveceller.. Noe som få andre innsekter også har, dem driver ikke og skaller seg selv i taket til døde fordi.

Edit: med mindre det er bare meg som opplever det slikt.
Vis hele sitatet...
"There are 2500 nerve receptors per square centimeter in the human hand. "

Jeg tenker dog ikke med mine hender.
Så med mindre 1 million nerveceller er plassert i hjernen på disse krypene er vell det irrelevant i forhold til logisk tenking