Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 11716
Heisann. Jeg har planer om å prøve amfetamin til helgen, og jeg har ADHD.
Lurer på om det kan være farlig, og hvordan jeg vil reagere på det.
Har hørt at amfetamin gjør at de med ADHD blir rolige.
Men ja, vil gjerne finne ut litt om det før jeg prøver det : )
Sjekk ut erowid.org, de har masse informasjon om stoffet.
Og ja, du vil nok merke at du blir roligere. For mange med ADHD vil rusen kunne oppfattes "flat" eller rett og slett kjedelig. Du får se hvordan det går, men ta det pent i starten.
Bruker du ritalin?
Kan hende du blir like rolig av amf som med ritalin, uansett synes jeg du burde holde deg unna.
Har selv adhd, jeg holder meg til sprit og hasj og det holder for meg.

Om du absolutt må utforske dette stoffet, sjekk doseringene på erowid.org og begynn på de laveste dosene.
Du vil få en speedet feeling men allikevel gjerne ende opp med å bli sugd ned i sofaen, veldig stille av deg, mens alle de andre maser og tyter og hopper rundt. Tar du nok så blir du speedet som alle andre. Begynn med en 50-strek og jobb deg oppover om det trengs. Husk at man føler seg ikke så enormt ruset av speed, så det er lett for å overdrive, noe som gjerne ender opp med 50 timer våken etter siste inntak, noia, stygg nedtur og muligens stimulantpsykose. For all del, ikke ha i deg mer enn en kvarting på en kveld første gangen, under noen omstendigheter. Og selv det er mye, om det er god speed.

Men glem ikke at speed er et vemmelig ekkelt stoff å være påvirket av, og det tar noe jævlig på kroppen og gjerne også psyken din, samt. at det ofte har en hangover som varer lengre og er mer intens enn selve rusen. Det er greit at du prøver det for erfaringen sin skyld, men jeg håper for all del at du hater det like mye som jeg gjør.
Okay takk for svar. Men har et spørsmål til, er ganske overvektig. Er det veldig farlig å ta det? Veit at søstra mi har tatt det mens hu var ganske overvektig, og hun hadde ingen problemer med det. Og siden vi er i familie har vi vel samme hjerte... så ja, er det kjempe farlig liksom, om jeg tar bare litt?
Jeg er ikke kvalifisert helsepersonell men har alikevel noe jeg vil si angående spørsmålet ditt:
Om du er overvektig så kan det jo hende at du har veldig høyt blodtrykk og lignende. Da vil jo hjerte få kjørt seg endel og du risikerer i verste fall komplikasjoner som blodpropp, komplikasjoner med hjerte og lignende. Dette er en risiko du selv må overveie, men som du selv nevner så er nok hjertet det viktigste.

Dersom du sliter med dårlig hjerte, ujevn hjerterytme og lignende ville jeg holdt meg langt vekke fra amf. Har dere for eksempel familiemedlemmer med hjerteproblemer så vil dette i mange tifleller gå i arv. Tenk deg godt om.

En videre advarsel om du er overvektig:
Helgebruk av amf for overvektige er ofte ikke noen god ide, ettersom mange "spiser seg opp" i dagene etterpå og ender opp med å legge på seg mer enn man har tatt av seg grunnet den økte forbrenningen under rusen. Om du er overvektig vil dette kunne resultere i at du går ytterligere opp i vekt.

Om hensikten din er å slanke deg på amf så er ikke helgebruk noen løsning, da må man "legge det opp" på en annerledes måte, uten at jeg skal oppfordre deg til noe som helst. Jeg her derimot en kompiss som gikk ned 40 kg ved amfbruk, selv om dette selvsagt gikk på bekostning av psyken. Han er idag helt fin mentalt, men det tok noen måneder å komme seg.
Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
Og siden vi er i familie har vi vel samme hjerte...
Vis hele sitatet...
Ikke med mindre dere er siamesiske tvillinger som deler hjerte. Du kan godt ha en hjertefeil som søsteren din ikke har.

Overvekt + sentrastimulerende = mer stress på hjerte og karsystem enn for en person som er i god form. Be warned!
Har ikke problemer med hjerte i familien min, og jeg antar at jeg ligner på søstra mi i kroppen og hu har prøvd det før, mens hun var ganske overvektig. Men det kan vel ikke være så farlig om jeg tar bare litt?
Mest sannsynlig ikke. Har tatt amfetamin med overvektige personer før, og har aldri hørt om komplikasjoner.
Prøv med litt, og kjenn på rusen...ta evt mer om du føler for det, bare ikke overdriv stripene
Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
Har ikke problemer med hjerte i familien min
Vis hele sitatet...
Dette minsker sansynligheten for at du skal ha det, men det eliminerer den ikke.
Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
og jeg antar at jeg ligner på søstra mi i kroppen og hu har prøvd det før, mens hun var ganske overvektig.
Vis hele sitatet...
Dere er biologiske søsken, så dere har antakelig en del biologiske likheter. Like fullt er dere to forskjellige individer, med en rekke biologiske forskjeller. En stor forskjell er at du er mann (etter nicket ditt å dømme), mens hun er kvinne.
Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
Men det kan vel ikke være så farlig om jeg tar bare litt?
Vis hele sitatet...
Faren for problemer øker nok eksponensielt med dose, ja, men "litt" er et fuzzy begrep, ikke en nøyaktig måleenhet. En dose som gir deg en ruseffekt er en dose som innebærer en risiko for bivirkninger. Spørsmålet du må stille deg er om ruseffekten er verdt denne risikoen.
Okay, skal drikke kvelden jeg tar det, er det farlig å kombinere det liksom? Venter til jeg er edru om det er det liksom.
Å blande rusmidler øker sjangsen for bivirkninger, generelt sett.

Alkohol og afmetamin er en "vanlig" kombinasjon, og er ikke utpreget farlig, som f. eks. en kombinasjon av kraftige MAO-hemmer og amfetamin.

Det kan være greit å bestemme deg på forhånd, før du er full og speedet, for hvor mye du skal drikke og hvor mye amfetamin du eventuelt skal ta.
Ja, man blir gjerne veldig tørr i munnen av Amfetamin, og når man i tillegg føler seg ganske våken så kan det ende med at man drikker store mengder alkohol og blir ganske dårlig. Så om du skal kombinere det med alkohol er dette viktig å passe på.
Om du drikker så anbefaler jeg deg i likhet med felix_poker å bestemme deg for hvor mye du skal ta før du blir full. Dosering i fylla er ikke en god ting og kan fort ende i overjustering.

Eventuelt kan du begynne å speede før du er full, legg da merke til at du mest sannsynlig ikke kommer til å bli full den kvelden. Alkoholen er imidlertid grei å ha som en unnskyldning for hvorfor du er så oppstemt
Har tatt mye amf, og gikk selv ned 15kg og da var jeg ikke på noen måte overvektig. Var mange som skjønte tegningen hva jeg drev på med da
Satt stort sett som skudd da, det vil si virkningen forsterkes mye og den kommer som ett smell. Du skal ta store doser og helst som skudd for at det skal være snakk om hjertetrøbbel og blødninger for normalt friske personer.
Mange bruker beroligende for å komme ned på, og det funker. Man blir rimelig sliten når man har gått noen dager på amf.

Men til saken: ingen problem for deg å prøve en stripe og ikke overdriver mengden. Når du sniffer får du heller ikke den plutselige effekten som ved å skyte det.
God Helg
Sitat av pyrremanen Vis innlegg
Du skal ta store doser og helst som skudd for at det skal være snakk om hjertetrøbbel og blødninger for normalt friske personer.
Vis hele sitatet...
Hva som er en "stor" dose sier du ingen ting om her. I tillegg er det en viktig faktor at man kan ha et latent hjerte/karproblem som man ikke vet om. Det er et faktum at personer har fått alvorlige bivirkninger av amfetamin, selv innenfor det som anses for vanlig dosering.
Sitat av pyrremanen Vis innlegg
Men til saken: ingen problem for deg å prøve en stripe og ikke overdriver mengden.
Vis hele sitatet...
Hva er grunnlaget for denne påstanden? Er du lege? Har du en kjennskap til trådstarters helsetilstand, utover det som fremgår i denne tråden?

Ikke?

Da er det like greit å holde slike idiotiske påstander for deg selv.
Du sier du er litt overvektig, har du fått målt blodtrykket ditt i det siste? Amf kan ha veldig stor innvirkning på blodtrykket ditt og hvis du allerede har et som er litt høyt kan det være direkte helsefarlig for deg å tulle rundt med det. I tillegg er overvektige ofte (dog ikke alltid) mer utsatte for propp eller hva man kan kalle belastning på blodkar, noe som også kan bli forsterket av amf. Når det er sagt kan tynne mennesker også ha høyt blodtrykk, så egentlig burde alle de som tar amf her inne få sjekket sitt innimellom. Du virker nokså bestemt på at du skal prøve dette ut så derfor er det vel bedre med noen tips enn mer moral ... Som nevnt over her kan det være greit å ha bestemt seg for mye du skal ta før kvelden starter, la oss si du tenker deg 4 øl og en stripe, noe som ikke er så veldig mye, men nok til å gi deg en virkning. Da har du en viss ide om hva du holder på med. Uansett hva du bestemmer deg for så hold deg til det. Ikke dra masse striper fordi alle andre gjør det. Noe annet er søsteren din, drit i det biologiske, dere er av samme ulla men har ikke blitt den samme genseren, dere må jo ha pratet litt ettersom du vet at hun har prøvd. Ta en prat til med henne, kanskje avtal at dersom du blir uvel eller får noia for pulsen eller noe så kan du ringe henne. Det kan være greit å ha en sånn backup-kontakt du føler deg trygg på.
Har tatt ei lita stripe nå, ganske liten. Men føler ikke noe særlig, når pleier det å kicke inn? Tok den for ca. 20 min siden nå.
Hvis du ikke merker noe etter 20 min kan du nok prøve med litt mer.
Jeg(som ikke har adhd) merker det nesten rett etter jeg har snorta det.
Okay, oppdatering.. Tok en stripe før idag kl elve, merket ikke mye.
Begynte å drikke kl 5, og tok den første stripa kl 21... tok så en til ca. 2 timer etterpå.
kjenner jeg begynner å få nedtur, er drit kvalm(kanskje fyllesyke da), og får ikke sove, er deppa, og fikk krampe i leggmuskla tidligere, fordi jeg strammet de(random i know) hva skjer med dette? :S

kiler noe jævlig i beina også... faen freaker jeg :S
Don't worry, går nok greit.
Prøv å gjøre noe annet, spis litt, drikk vann og bare tenk positivt
ok, men hvor mange timer vil det ta før jeg blir trøtt?
Du blir sikkert ikke trøtt før langt utpå dagen i morgen. men hvis du legger deg for og sove så vil jeg tro du får sove noen timer i 9-10tiden på morran
Okay, prøvde å spise, men ble enda kvalmere og spydde det opp igjen... skal prøve å sove nå!
takk for tips alle sammen : )
Har stort sett bare dårlige erfaringer med å "tvinge" søvn, spesielt hvis du merker negative tanker osv. Da er det like greit å se en film eller loke på pc'en spør du meg, søvnen blir elendig og aldri mer enn en time eller to. Når du våkner er du fort i dårligere form enn før du la deg, og opplagt er det siste du er.

Er en grunn til at folk skyr stoffet som pesten :P

Tvungen spising derimot er et must. Ting som er lett få ned uten at det er helt væske: Banan, eple, pære, havregryn.

Samme gjelder for drikking og. Melk er gode ting, siden det inneholder næring du sikkert mangler samtidig som at det ikke er ille for tennene. Med kjeven i høygir og uttørket munn er det siste du vil å myke opp emaljen med syre. Bør drikke minst et glass væske i timen.

Personlig holder jeg meg unna koffein og.
Ja å tvinge seg til søvn under en amfetamin rus funker dårlig. Jeg personlig pleier å teste ut om amfetamin virkningen er så og si borte først. Som å lukke igjen øynene, vibrerer øylelokkene når du prøver å lukke dem, er dette ett dårlig tegn. Du kan også kanskje merke at øynene er i aktivitet. Du kan se langt etter å sove if so. Men har det gått sirka 10 timer eller mer etter siste dose, bør du prøve å spise ett sikkelig måltid og drikke vann etc. Da kan du bli trøtt etterhvert, dessuten blir bivirkningene mindre også. Men ikke om du spiser for mye sukker, eller som nevnt før drikker kaffe. Koffein bare forsterker amfetamin rusen.
Tok den siste stripen kl halv elve elns igår kveld. Hadde drukket en del først, og er utrolig fyllesjuk nå. Har spydd to ganger idag allerede, så mat er det siste jeg tenker på nå.
Om jeg tar en stripe nå, kan det hjelpe mot kvalmen kanskje? Må bare komme igjennom den dagen her as, orker ikke være fyllesjuk...
Ja det er mulig. Tror faktisk amfetamin funker bra mot kvalme. Amfetamin demper smerter generelt. Men det kan godt hende du får mageknip, men kvalmen blir du nok kvitt.

Selvfølgelig, du kan ikke ta mye, da går det kanskje andre veien.
Tok to ingefær kapsler i ste, hjalp veldig. Men er keen på å ta ei stripe til, så gjør det etterpå : )
Skjønner egentlig ikke hvorfor kaller det drittstoff, jeg fikk ikke sånn forjævlig nedtur, var mest fyllesjuk/kvalm.
Det funker helt fantastisk mot kvalme. Sultfølelse forsvinner, sammen med den generelle "jævlige" følelsen.

Men samtidig som du utsetter deg selv for den klassiske overgangsfellen mellom helg- og hverdagsbruk så utsetter du også bare problemet. Anbefaler deg heller å leve det ut, og heller ta en avgjørelse når det er over på om du virkelig synes det er en god ide.
Jorgeeey: Kanskje du rett og slett ikke klarer å skille mellom fyllasyke og nedtur? Bruk speed i en uke uten alkohol du så skal du se hvorfor folk kaller det for et drittstoff
hvor ofte kan man ta amf uten å bli avhengig forresten?
Man blir kun psykisk avhengig av amfetamin. Det kan ta 1 gang, og det kan ta 30 ganger før du blir hekta. Det er lett og bli hekta, når du først liker denne rusen, fordi da er det så fantastisk godt. Men amfen ødelegger deg til slutt, og det blir vanskligere å slutte for hver gang, etterhvert som du pådrar deg psykiske skader, vil amfen være viktigere for deg. Jeg skulle gjerne forklart deg mer om det, men du spurte alså kun om hvor lang tid det tar å bli hekta.
Det er helt opp til deg det! Er ikke heroin abstinenser osv med amfetamin, det er kun psyken din som blir hekta.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det er helt opp til deg det! Er ikke heroin abstinenser osv med amfetamin, det er kun psyken din som blir hekta.
Vis hele sitatet...
Nuvel, det er ikke helt korrekt. Du sier det er kun psyken din som blir ødelagt, men det må faktisk skje en nedregulering av reseptorer eller evt. nevrotoksisitet i hjernen før man pådrar seg en slik skade, som fører til mindre utslipp av diverse hormoner, som er et fysisk fenomen også nært knyttet til toleranse. Å si at man ikke får abstinenser av å slutte med stimulanter synes jeg er å ta litt vel hardt i. Selv om det ikke er i samme grad som benzodiazepiner og opiater, er ikke biokjemien i hjernen normal for fem flate øre før lenge etter man har sluttet, og lenge etter stoffet har forlatt kroppen.

Resultatet av dette kan være ting som tics, skjelvinger, depresjoner, angst, paranoia, psykoser, and the list goes on. Heter ikke det abstinenser da? Og er man ikke da per def. fysisk "avhengig"?
Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
Skjønner egentlig ikke hvorfor kaller det drittstoff, jeg fikk ikke sånn forjævlig nedtur, var mest fyllesjuk/kvalm
Vis hele sitatet...
Det sier nesten alle første gangen de har prøvd et stoff, men i lengden skal du se at dette er et møkkastoff uten grenser som ødelegger familie,venner,økonomi og stort sett river deg i stykker mentalt sett over lengre tid.
Nei jeg forklarte det kanskje litt feil ved å si at det er kun psykisk avhengighetskapende. Men det er jo fortsatt riktig og si at det ikke fungerer likt som ved heroin abstinenser. Resultatene du nevner av å slutte etter langtidsbruk, er skader forårsaket av amfetamin misbruk, og kan på en måte betegnes som abstinenser, på samme måte som ved heroin.

Til og begynne med er amfetamin kun psykisk avhengighetskapende. Men amfetamin ødelegger huet ditt på den måten etter en stund, at når du plutselig velger å kutte ut, fungerer ikke alt som det skal i huet, uten amfetaminen. Dette føles ut som abstinenser og er god nok grunn for junkier til å ta sin neste dose. Men sånn konkret så tror jeg ikke amfetamin abstinenser kan betegnes som fysiske, er ikke helt sikker på det der. Men ja du kan bli syk i hodet av å gå uten amfetamin når du er helt hekta. Men med heroin abstinenser kan din fysiske kropp(hvis skrøpelig og sliten) faktisk dø, uten ny dose.

Jeg skulle kanskje forklart dette med engang, men meninga var bare å forklare han hvor fort man blir avhengig av amfetamin, som ikke i førsten går på fysikk, men psykisk.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Nuvel, det er ikke helt korrekt. Du sier det er kun psyken din som blir ødelagt, men det må faktisk skje en nedregulering av reseptorer eller evt. nevrotoksisitet i hjernen før man pådrar seg en slik skade, som fører til mindre utslipp av diverse hormoner, som er et fysisk fenomen også nært knyttet til toleranse. Å si at man ikke får abstinenser av å slutte med stimulanter synes jeg er å ta litt vel hardt i. Selv om det ikke er i samme grad som benzodiazepiner og opiater, er ikke biokjemien i hjernen normal for fem flate øre før lenge etter man har sluttet, og lenge etter stoffet har forlatt kroppen.

Resultatet av dette kan være ting som tics, skjelvinger, depresjoner, angst, paranoia, psykoser, and the list goes on. Heter ikke det abstinenser da? Og er man ikke da per def. fysisk "avhengig"?
Vis hele sitatet...
Nevrotoksisk? Er ikke det kun gjeldende for meth, som er mer fettløslig og lettere krysser blod/hjerne-barriereren? Gjerne kilde..

Forøvrig er det helt sant at det er et ugunstig skille. Med litt undersøking av div. stoffer finner du ut at så og si ingen (om noen?) ikke etterlater fysiske forandringer som leder til higen etter mer.

En vanlig allmenn oppfatning er kanskje at stoffer som gir ekstrem avhengighet som gjerne og gir direkte fysiske farer om man slutter "cold turkey". Stort sett vil vel det si benzoer, opiater og ofte alkohol (men den er igjen mer inntrykk tror jeg).

Kan du utdype mekanismen bak langvarige effekter? Normalisering av reseptorene tar selvfølgelig litt tid avhengig av hvor tung avhengighet man har hatt, men er det flere mekanismer utover det?

"Some scientists recommend widespread use of stimulants such as methylphenidate and amphetamines by the general population to increase brain power.[6][25]"

They beg to differ :P
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Kan du utdype mekanismen bak langvarige effekter? Normalisering av reseptorene tar selvfølgelig litt tid avhengig av hvor tung avhengighet man har hatt, men er det flere mekanismer utover det?
Vis hele sitatet...
Er ikke det en temmelig langvarig mekanisme? Amfetamin fører til enorme mengder av transmittere som dopamin, noradrenalin og serotonin i synapsene, og massiv nedregulering av deres reseptorer ved stort forbruk tar lang tid å stabiliseres igjen. Dessuten kan det nevnes effektivisering av transportører (dvs. større opptak), økte mengder av nedbrytningsenzymer eller rett og slett færre spinae, sistnevnte i litt mer ekstreme tilfeller. Det er også utallige intracellulære forandringer ved avhengighet, blant annet langtidspotensering av nervecellen, hemming av intracellulære signalveier, som de syklisk AMP-avhengige signalveiene, forandringer i gentranskripsjon på flere måter (stikkord: CREB og andre transkripsjonsfaktorer, proteinkinaser mm.) og mange flere.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Er ikke det en temmelig langvarig mekanisme? Amfetamin fører til enorme mengder av transmittere som dopamin, noradrenalin og serotonin i synapsene, og massiv nedregulering av deres reseptorer ved stort forbruk tar lang tid å stabiliseres igjen. Dessuten kan det nevnes effektivisering av transportører (dvs. større opptak), økte mengder av nedbrytningsenzymer eller rett og slett færre spinae, sistnevnte i litt mer ekstreme tilfeller. Det er også utallige intracellulære forandringer ved avhengighet, blant annet langtidspotensering av nervecellen, hemming av intracellulære signalveier, som de syklisk AMP-avhengige signalveiene, forandringer i gentranskripsjon på flere måter (stikkord: CREB og andre transkripsjonsfaktorer, proteinkinaser mm.) og mange flere.
Vis hele sitatet...
Må ærlig talt si jeg ikke har noen forutsetninger for å vurdere omfanget av disse omstillingene..

- Effektivisering av transportører blir vel ubetydelig etter at bruk er avbrutt? Eller er de og del i endogene prosesser som blir forstyrret av påvirkningen?
- Nedbrytingsenzymer, er de problematisk mtp annet enn rus?
- Færre spinae, hva mener du med det? I ryggmargen? I så fall husker jeg noe debatt der hvor det viste seg reduksjonen var et resultat av legenes tester, og ikke dopen i seg selv. Men vet jo ikke om det er det du snakker om det hele tatt.
- Er det cellene i synapsene som blir forandret? Er disse forandringene reversible? Det er kun prosessen rundt "skriving" av RNA som endres, ikke genmaterialet?

Har du noen forutsetninger for å anslå et tidsperspektiv? Skjønner jo at det er avhengig av uendelig mange ukjente faktorer, men tenker du uker, måneder, aldri?
hold deg unna. Drittstoff uten like..
Å det merker jeg godt etter minst et halvår med dagelig bruk

Det å ta amf for å komme over kneika er ihvertfall ikke lurt for du kommer bare hardere ned.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
- Effektivisering av transportører blir vel ubetydelig etter at bruk er avbrutt? Eller er de og del i endogene prosesser som blir forstyrret av påvirkningen?
Vis hele sitatet...
Alt det jeg har nevnt er endogene prosesser som blir forstyrret. Det blir absolutt ikke ubetydelig: Da vil jo mengden av de transmitterne i synapsene ikke kunne utøve normal effekt fordi de blir fjernet raskere enn normalt.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
- Nedbrytingsenzymer, er de problematisk mtp annet enn rus?
Vis hele sitatet...
Samme som ovenfor.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
- Færre spinae, hva mener du med det? I ryggmargen? I så fall husker jeg noe debatt der hvor det viste seg reduksjonen var et resultat av legenes tester, og ikke dopen i seg selv. Men vet jo ikke om det er det du snakker om det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Spinae. Deres størrelse, form, effekt osv kan også endres som følge av eksponering av et stoff (en av mekanismene i toleranseoppbygging).

Sitat av Elefanten Vis innlegg
- Er det cellene i synapsene som blir forandret? Er disse forandringene reversible? Det er kun prosessen rundt "skriving" av RNA som endres, ikke genmaterialet?
Vis hele sitatet...
Cellene i synapsene? En synapse er en spalte mellom to celler hvor kommunikasjonen mellom nevronene foregår (hovedsaklig (det finnes ekstrasynaptiske reseptorer som blir påvirket av mer eller mindre tilfeldige transmittere ved diffusjon)). De fleste er reversible, selv om det tar lang tid. Flere er i mindre grad reversible. Ja, det er denne "skrivingen", altså gentranskripsjon.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
Har du noen forutsetninger for å anslå et tidsperspektiv? Skjønner jo at det er avhengig av uendelig mange ukjente faktorer, men tenker du uker, måneder, aldri?
Vis hele sitatet...
Som du selv sier er det vanskelig å fastslå et tall; det er så utrolig mange former for nevroadaptasjon hvis virkningstid varierer drastisk; noen er det snakk om dager, andre uker, måneder, de største kan forbli efter flere år, muligens livet ut. De som er viktigst i avhengighetsadferd kan imidlertid anslås til uker og måneder.
Nå var ikke meningen med mitt innlegg å gi dere en oppskrift tatt rett ut fra Den Norske Stats Farmakologihåndbok om nøyaktig hvordan alle mekanismene i hjernen foregår på kvantumplan under påvirkning av det som i Norge defineres som narkotika, men derimot komme med en kort resonnering som utfordrer den klassiske misoppfatningen mellom psykisk og fysisk avhengighet.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
Nevrotoksisk? Er ikke det kun gjeldende for meth, som er mer fettløslig og lettere krysser blod/hjerne-barriereren? Gjerne kilde..
Vis hele sitatet...
Jeg har en tendens til å feie amfetamin og metamfetamin under samme kam, derav den lille "evt." som jeg la til for å hinte til at jeg snakker mer generelt enn spesifikt for amfetamin, men du har nok rett, for såvidt jeg også har fått med meg er det kun meth som er nevneverdig nevrotoksisk.

Jeg vet at det ikke er noe særlig populært å snakke utifra erfaringer her på forumet når man kan komme med en oppskrift fra en bok på hvordan ting fungerer, men jeg er så frekk at jeg gjør det uansett.

Jeg har sett folk bli synlig grisespeedet av en 50-strek som nybegynnere, og jeg har sett en av byens store speedpushere dra noe sånt som 600mg opp i nesen fordelt på 3 svære streker for så å svelge en halvgrammer en times tid senere, uten å bli synlig påvirket. Det tyder for meg på at det skjer en ganske så stor forandring i hjernen med tiden.

Jeg har tatt grusomt mye amfetamin på en gang med den medfølgende grusomme nedturen, opplevd benzoabstinenser og hatt mine kvelder på kokain. Og jeg ser likheter mellom hvordan den mørke siden av mynten oppleves. Jeg vil ikke si at en nedtur fra amfetamin eller kokain kan skilles noe særlig fra abstinensene man pådrar seg fra lengre bruk av benzoer, sett bortifra at det er et mer kortvarig fenomen som utvikles hurtigere.

Personlig mener jeg at med en gang man ikke er "biokjemisk normal" til det punkt at man fungerer helt normalt når stoffet er ute av kroppen, har man abstinenser. Da setter jeg det kriteriet at man ikke skal ha noen klassiske abstinenssymptomer, og at hvis man har det, skal man kunne fjerne symptomene ved å ta mer av stoffet. Og dette foregår strengt tatt på de aller fleste stoffer, inkludert cannabis som kan gjøre deg tom og apatisk ved slutt, muligens med unntak av psykedelika hvor man blir relativt normal igjen med en gang stoffet klarner ut av kroppen, foruten resistansen stoffene skaper.
Hvor ofte må jeg ta det for å gå ned i vekt egentlig a? Har hørt at forbrenninga blir veldig dårlig etter man blir edru igjen..
Rottegift: Ja selvfølgelig får du en toleranse etter langvarig bruk. Og ja nedturen er hard og jævlig. Og jeg er helt enig med deg i at du får abstinenser ved bruk av amfetamin. Men det kan ikke kvalifiseres ved samme grad som opioder foreksempel. Det er det mentale som suger etter rusen her.

Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
Hvor ofte må jeg ta det for å gå ned i vekt egentlig a? Har hørt at forbrenninga blir veldig dårlig etter man blir edru igjen..
Vis hele sitatet...
Seriøst? Ikke begynn å slank deg på amfetamin! Skal du i det hele tatt bruke det, bør du ha jævlig god viljestyrke.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Rottegift: Ja selvfølgelig får du en toleranse etter langvarig bruk. Og ja nedturen er hard og jævlig. Og jeg er helt enig med deg i at du får abstinenser ved bruk av amfetamin. Men det kan ikke kvalifiseres ved samme grad som opioder foreksempel. Det er det mentale som suger etter rusen her..
Vis hele sitatet...
Dette «mentale» suget er fysiske fenomener på linje med opioidabstinenser. Jeg har skrevet en del om dette før, så jeg velger å sitere meg selv (handler riktignok om andre stoffer, men poenget består):
Siden all avhengighet bunner ut i det samme, har jeg ikke alltid likt det skarpe skille noen trekker. «Psykisk» lyst og en mersmak på et stoff er jo òg fysiske mekanismer på lik linje med benzoabstinenser. Avhengighet av benzodiazepiner og alkohol kommer av nevroadaptasjon, som nedregulering av reseptorer, effektivisering av transportører, oppregulering av nedbrytningsenzymer osv., det samme gjelder for amfetamin, det er bare reseptortype som er forskjellig. Derfor syns jeg ikke at et slikt skille er noe gunstig og kan til tider være dogmatisk.
Vis hele sitatet...
Denne tråden:
Hvorfor kan man ikke sammenligne det med kokain og heroin? Det bygger på nøyaktig de samme prinsippene og involverer faktisk de samme områdene i hjernen, ihvertfall hvor rusfølelsen oppstår.
Faktisk kan opioidantagonisten nalokson dempe noe av virkningen til cannabis, altså det eksakt samme stoffet som demper virkningen til heroin. Dopaminantagonister kan dempe rusen til alle disse tre stoffene. Hva dette betyr er ganske klart. Så er det samme regla med nevroadaptasjon som jeg snakket om i forrige post.
Selvfølgelig er ikke avhengigheten like sterk, eller har like sterke abstinenser, men så lenge de har den farmakodynamikken som jeg har nevnt over, kan de alle skape avhengighet det folk kaller "fysisk" avhengighet.
Vis hele sitatet...
Denne posten:
Men å si at det utelukkende går på det psykiske er feil. Man bygger opp toleranse for nikotin, og toleranse og avhengighet går hånd i hånd. Nikotin sin virkning på hjernen er veldig sammensatt, men det fører blant annet til utslipp av dopamin og betaendorfiner. Når nivåer av nevrotransmittere øker, vil hjernen nervesystemet tilpasse seg disse forandringene og på forskjellige måter gjør sånn at transmitterne gir mindre effekt. Grunnen til dette er at hjernen fungerer best under sine nivåer, og den tilpasser seg alltid ved forandringer. En vanlig måte er nedregulering av reseptorer.

Disse økte mengdene av dopamin og betaendorfiner vil altså føre til en nedregulering av sine reseptorene(og andre adaptive mekanismer) som igjen vil gi abstinenser ved slutt. Selvfølgelig skjer dette i mye mindre grad enn hos mange andre rusmidler, som heroin, men siden det er samme mekanismer er det egentlig ingen grunn til å skille mellom psykisk og fysisk avhengighet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av exocytose; 18. april 2010 kl. 21:24.
Jeg ser den. At det - egentlig ikke er noe skille mellom psykisk og fysisk avhengighet. Det jeg mente med at det ikke kan kvalifiseres/sammenlignes er at under en heroin abstinens føler brukeren seg fysisk syk samtidig som psykisk. Som jeg nevnte tidligere kan skrøpelige og fysisk slitne mennesker dø under heroin abstinenser.
Sitat av Jorgeeey Vis innlegg
Hvor ofte må jeg ta det for å gå ned i vekt egentlig a? Har hørt at forbrenninga blir veldig dårlig etter man blir edru igjen..
Vis hele sitatet...
Hvor lite må du spise for å gå ned i vekt ?

Er jo ikke amfetaminen som gjør at du går ned i vekt, du miser sultfølelse og (jeg i hvertfall) syns det er ekkelt å spise..
Er det verdt det? nei..

Skal du gå ned i vekt så spiser du sundt og bevger deg opp av datastolen. Så blir du slang og pen, ikke underernært og bleik
Amfetamin øker da forbrenningen din også..?
Ja det vil jeg tro det gjør. Du svetter også mye etter store doser. Men først og fremst er det vel inntak av for lite mat som gjør at du taper vekt.
sniff i vei jorgeeey så skal du se du blir slank å fin etterhvert