Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 931
Fulgte med stor interesse debatten rundt mannspanelet med bla. Arve Juritsen, vår nye minister Anniken Huitfeldt, Arild Stokkan Grande, Arve Juritzen og representanter fra FrP og kvinnegruppa Ottar (bedre kjent som Norsk mannshaterlaug). Mange av poengene og synspunktene som FrP, Ottar og Arve Juritzen kom med angående mannspanelets rolle og oppbyging var veldig urovekkende. Jeg har ikke satt meg for mye inn i mannspanelet, men etter jeg så debatten så bestemte jeg meg for å lese litt om dette mannspanelet og til syvende og sist ytre mine meninger på Nff noe jeg ikke har gjort på en god stund.

Mannspanelet som består av politikere fra Ap, Sv,Høyre og krf i tilegg til diverse andre samfunnstopper, forfattere , en psykolog som karakteriserer seg som mannlig feminist og diverse andre begynner jeg å stille store spørsmål til mannspanelets habilitet til å snakke på vegne av Norske menn. den demografiske oppbygningen av mannspanelet er hovedsakelig sentrert rundt stor-oslo med unntak av noen (mange av disse har bodd mange år i hovedstaden igjennom diverse arbeid). Man kan starte med å konkludere med at mannspanelet ikke er demografisk representativt for det norske (mann)folk. Deretter ser mann at det er hovedsakelig akademikere som sitter i rådet. Jeg savner lofotfiskeren , håndtverkeren og bonden. Jeg ser også med bekymring på den politiske sammensetningen av rådet. Hvorfor er opptil flere av de norske politiske partiene utelatt. For å sitere en heller frittalende elev i sosiologiklassen min "Skal disse idiotene representere oss? Disse såkalte mennene har ikke hår på ballene en gang!" noe som er en ekstrem men absolutt legitim ytring. Mannspanelet er ikke demografisk , politisk eller yrkesmessig representativt for norske menn. Jeg bare spør?

(om dette inlegget er litt rotete skyldes det at jeg er litt rusten, som politiker har det den siste tiden blitt mye debatter og lite skriving)
Mannspanelet ble nok satt ned fordi man ønsker endringer i dagens praksis, og at man derfor plukka ut menn som man trodde hadde noe å bidra med, med tanke på endringer. Hvis det er slik du sier er jeg helt enige i at man også burde hatt med arbeiderklassen i denne gruppen, fordi arbeidsfolk ofte vet mer om hvilke problemer folk flest har, enn de som kun er universitetsutdannet.

Gruppen er sammensatt av politikere alle politiske partier på stortinget, med unntak av venstre, frp og krf, så fullstendig demokratisk krise er det jo ikke sånn sett. Høyre har f.eks to av åtte representanter.

Andre medlemmer er:

Øyvind Rongevær Landsorganisasjonen i Norge
Knut Haavik redaktør Se og Hør, medlem Norsk Kulturråd
Jørgen Lorentzen Mannsforsker, UiO
Per Østvold Leder, transportarbeiderforbundet
David Hansen Tidligere politisk rådgiver, KrF, nå Strømmestiftelsen
Roger Sollied Johansen Leder, F2F
Marco Elsafadi leder, New Page
Levi Henriksen Forfatter
Magne Raundalen Psykolog, Norges første mannlige feminist
Robert Hermansen Direktør, Store Norske Kullkompani
Jan S. Asker Direktør, Gjensidige
Fahrid Bouras Leder, Ungdom mot Vold
Runar Døving Forsker, SIFO
Knut Faldbakken Forfatter
Gunnar Holmen Leder for prosjektet ”Adam, hvor går du”, Egersund, Sandnes
Anders Hegna Hærland rådgiver, Statoil.

Jeg synes vel strengt tatt ikke sammensetningen var så katastrofal, egentlig, bortsett fra at såvidt jeg vet er ingen av disse medlem av Rødt. Men det er klart en hovedvekt mot venstresiden.
Ser absolutt hva du mener, og ideelt sett skulle vi alle vært med og sagt vårt i det mannspanelet, men slik er det altså ikke. Poenget er vel at hvis mannspanelet skal kunne møtes så ofte som de må for å kunne gjøre meningsfylt arbeid, så må du vel nesten bo i Oslo evt. jobbe på en slik måte at du besøker Oslo tritt og ofte. Jeg har vansker for å tro at noen lofotfiskere gidder å tjene mindre penger ved å måtte gå fra båten for å delta på slike møter. Ikke meningen å rakke ned på lofotfiskeren her, jeg ville sannsynligvis gjort akkurat det samme. Enten så må det være en form for økonomisk godtgjørelse, ellers så har jeg vansker for å se hvordan noe slikt kunne gjøres i praksis med noe annet enn oslo-akademikere.
Mulig jeg er litt i meste laget pessimistisk dog.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Lite spørsmål ang det der med "ekte mannfolk", hva er et "ekte mannfolk"? Er det den klassiske skrå tobakk tyggende, fabrikkarbeidende, øl-pimpende eks militære? Eller den botanikk fascinerte, motebevisste, mentolett røkende millitær nekteren? Litt satt på spissen.

[quote=CaptainP]Lite spørsmål ang det der med "ekte mannfolk", hva er et "ekte mannfolk"? Er det den klassiske skrå tobakk tyggende, fabrikkarbeidende, øl-pimpende eks militære? Eller den botanikk fascinerte, motebevisste, mentolett røkende millitær nekteren? Eller er det en levende person med testikler og høyre forekomst av testoseron kontra østrogen?
Skråtobakk er ut, fabrikkarbeidere er det ikke så mange av. Men gjennomført militærtjeneste og det å nyte noen pils et par ganger i uken faller definitivt på + siden på manneskalaen =P

Det å kunne snakke for seg og tørre å si ifra er også noe jeg med litt baller