Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 673
Hat hatt en litt rar tanke i det siste:P Jeg hat tenkt litt på hvorfor Alle skjermer er firkantede. Jeg klarer ikke å komme på et eneste eksempel av en skjerm som ikke er firkantet.

Er det i det heletatt mulig å lage en skjerm som ikke har 4 kanter? Eller er dette noe som blir tatt for gitt (at en skjerm skal ha 4 kanter).

Hva tenker dere om dette?
Firkantede skjermer er best med tanke på plasseffektivitet og produksjonskostnader. Jeg tror ikke det er så veldig aktuelt med dyre skjermer på 12".
fordi det er mest praktisk, i og med at nesten alle vinduer o.l som kommer opp på skjermen din er firkantet. Hadde skjermen vært rund, trekantet eller en annen form, og ting som vises på skjermen firkantet ville det vært mye plass til overs, siden de ikke passer sammen.

Det er sikkert mulig å lage en annen form, men det er sikkert ikke så praktisk.


Edit: Franklin du er kjapp
Sist endret av HSS; 18. juni 2008 kl. 01:44.
Tenk deg en skjerm som er trekanta:P helt jævli
Trådstarter
Det finnes sikkert noen der ute som hadde betallt x antall kroner på en rund TV:P
usertitle import
bleh's Avatar
http://www.avreview.co.uk/news/artic...N/1467/v/1/sp/

eller hva med

http://www.spectrum.ieee.org/nov07/5682

mitt poeng:
do
your
research


edit: hvis du gidder å lese på linken jeg ga deg ser du det.
Sist endret av bleh; 18. juni 2008 kl. 01:47.
Trådstarter
Sitat av bleh
Vis hele sitatet...
Stilig.. noen vet du hva den kan brukes til?
i biler jmf. artikkelen
Tenkte mye på dette da jeg var liten og ble fortalt at jeg kunne få firkantede øyne av å se for mye på TV. Jeg skjønte ikke hvorfor ingen hadde funnet opp en rund TV slik at man kunne se så mye man ville uten å ta skade av det
Jeg har CRT, og de er ikke heeelt firkanta. Det er vel egentlig "ideelt" en del av et kuleskall. Men det var verre før, som f.eks. denne, så det er ikke akkurat nytt. Problemet var jo faktisk å få det til å bli så firkanta og flatt som mulig, før i de siste åra, og før LCD/plasma-skjermer kom.

Det er ofte ureglementært utformede skjermer på sci-fi filmer osv, og jeg får den motsatte tanken... at det ikke er særlig praktisk.

Men jeg kunne godt tenkt meg et 3D kuleformet display f.eks, eller et holodeck