Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2021
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/13/523725.html
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=506313

Satan i helvete.. Nå er det enda en ny trussel i luften. Får virkelig håpe at media ikke overdekker denne saken - slik at vi slipper å gi slike syke mennesker nettopp det de vil ha - oppmerksomhet.

Hvorvidt denne trusselen er sann eller ei er jo selvfølgelig vanskelig å si. Kanskje det er en skolelei idiot, eller en skadet person. Men det utmerkes spesielt i denne videoen at det er 6 lærere som skulle drepes. Derfor føler jeg at det kanskje kan ligge noe seriøst i dette. Problemstillingen er drittvanskelig. Man er jo nesten helt nødt til å ta dette seriøst - og dermed stenge skolen. Å risikere liv er jo uakseptabelt. Men allikevel gir vi etter og lar de som vil spre frykt og usikkerhet seire. Hva er rett å gjøre?

Selv mener jeg at overdreven mediadekning viser at folk som føler seg usynlig kan gjøre slike ting og få oppmerksomhet - nettopp det de ønsker. Søker du på nett om den tidligere massakren i Finland finner du så overdreven mye informasjon om personen som gjorde disse forferdelige handlingene. I kjølvannet av denne episoden kom jo trusselen mot en skole på Erdal. (http://www.freakforum.nu/forum/showt...ighlight=erdal) Slike trusler er jo blitt en kanal for usynlige folk(eller folk som har feilet på den sosiale delen) til å oppnå oppmerksomhet på. For meg ser dette ut til å bli en trend.

Hva synes dere om det? Hvilke tiltak mener dere burde iverksettes for å hindre slike trusler og handlinger?
Helt klart at EU-direktivet må på plass for å passe på slike rakkerunger!
Hvis han kom med konkrete trusler nå etter alle disse sakene er det ingen tvil at han viste om konsekvensene av dette.
Jeg er uenig i at gutten burde straffes, men han trenger behandling, psykoligisk, eller noe i den duren.

Og en god omgang ris på rompa!

Sitat av Deezire
Helt klart at EU-direktivet må på plass for å passe på slike rakkerunger!
Vis hele sitatet...
Seriously?
Av almennpreventive hensyn synes jeg absolutt han burde straffes. Det er jo terror(trusler)!
Sist endret av Bagster; 14. januar 2008 kl. 00:19.
Skummelt. Det er nok bare snakk om tid før det kommer til Norge for fullt. Det har jo etterhvert blitt en "trend". Fælt å si det, men man blir påvirket, og det er lettere for folk å gjøre det nå, enn det det var før. (har han ene gjort det, så følger andre med)
Etter tragedien i finland der det IGJEN var postet advarsler på Youtube i forkant tenkte jeg hva slags reaksjon det ville få om jeg postet slike trusler nå.

Og jeg er tydeligvis ikke den eneste som tenkte dette, for rett etter finland tragedien begynte filmer om norske skoler og komme på youtube.
Vil tro dette er kun for oppmerksomhet.
(Vel og merke jeg har aldri utført noe slikt)
Personer som spøker med massakre eller virkelig planlegger en massakre er begge psykisk ustabile.
Det er trist at slikt skjer i Norge, slike personer burde bli oppdaget og behandlet så raskt som mulig.
Jeg håper personen bak videoen får en lang tur i "trallalalala" fabrikken...
Deezire: Hva med å bare overvåke alt de gjør uansett?

Fra en sak til en annen, jeg synes det er tragisk at det har blitt "populært" (Populært og populært, mer populært enn for noen år siden) å legge ut trusselvideoer ved hjelp av de nye mediene på internett. Om man har noe man skulle ha sagt, kan man finne på noe annet enn å lage mediasirkus ut av det.

Å legge ut trusselvideo på youtube er ikke morsomt i det hele tatt. Det er heller tragisk at man skal gjøre sånt. Enda mer tragisk er det om man gjør det for morroskyld. Håper denne personen blir funnet og får sin straff. Det skal ikke være "farlig" å jobbe som lærer i Norge og man skal heller ikke føle seg truet.
Sist endret av Gisse; 14. januar 2008 kl. 00:25.
Sitat av Deezire
Helt klart at EU-direktivet må på plass for å passe på slike rakkerunger!
Vis hele sitatet...

Vis jeg har forstått riktig så sjekker eller logger EU-direktivet hva du har vært innpå.


Uansett så tror jeg han eller hun? som har lagt ut denne video har brukt biblotek pc'er eller lignende.

Det som er helt sykt som sagt tidligere er at det blir bare flere og flere av de videone, greit kanskje 1 av 1000 er tull, men da er det jo den ene som ender i katastrofe.
Sist endret av Parkett; 14. januar 2008 kl. 00:26.
Sitat av jOkKeJacKaL
Får virkelig håpe at media ikke overdekker denne saken - slik at vi slipper å gi slike syke mennesker nettopp det de vil ha - oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...

Du ga han\hun nettopp det, oppmerksomhet!
Og jeg er pisslei slike tråder.. Det er blitt "vanlig" med slikt i verden, virker som alt går på tryne osv..
Så vil ikke si det er noe nytt!
Jeg gikk selv på denne ungdomskolen for 2 år siden og la merke til overskriftene hos VG nå. Som nevnt tidligere i posten er jeg sikker på at vedkommende er ute etter oppmerksomhet, ikke noe mer.
Eller en fridag, vedkommende fikk isåfall dette ønsket oppfylt.
Sitat av Pumpkin
Du ga han\hun nettopp det, oppmerksomhet!
Og jeg er pisslei slike tråder.. Det er blitt "vanlig" med slikt i verden, virker som alt går på tryne osv..
Så vil ikke si det er noe nytt!
Vis hele sitatet...
Jeg ga ikke han/hun oppmerksomhet av nevneverdig grad, men hele problemstillingen rundt slike saker. Derimot finner en flere artikler i aviser og nettaviser angående enkeltpersonens (mislykkede) liv i de forskjellige sakene - det er dette jeg synes er feil. Av noen aviser blir det nesten fremstilt på en måte som kan fremme sympati for vedkommende hvis det er rette øyne som leser.

Om du er pisslei slike tråder kan du kanskje slutte å lese og delta i tråder som handler om samfunnet?
Sist endret av Bagster; 14. januar 2008 kl. 00:49.
Nå er det på tide at norske myndigheter viser litt baller og sperrer denne idioten inne et par år..
Sitat av Deezire
Helt klart at EU-direktivet må på plass for å passe på slike rakkerunger!
Vis hele sitatet...
Nei - jeg var ikke seriøs i mitt ustagn, det jeg vil frem til er at Norge trenger nyere og oppdatert lovgivning for å takle slike nye tilfeller. Problemet er nok at mange ungdommer ikke ser seriøsiteten i en slik trussel fordi det er et nytt medium "hvor man kan si akkurat som man vil". Fler og fler unge benytter seg av ytringsfriheten mer og mer, men mangler moral, forståelse for samfunnet og hvordan man skal te seg.
Sitat av torsken
Jeg er uenig i at gutten burde straffes, men han trenger behandling, psykoligisk, eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Selvmotsigende?
Sitat av jOkKeJacKaL
Satan i helvete.. Nå er det enda en ny trussel i luften. Får virkelig håpe at media ikke overdekker denne saken - slik at vi slipper å gi slike syke mennesker nettopp det de vil ha - oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det du gjør da? Sist jeg sjekket var det ikke > 100 medlemmer på nFF.
Gutten har blitt tatt nå

videoen som ble lagt ut på Youtube søndag, kom det frem at det skulle skje en massakre på Kjenn ungdomsskole. I videoen var det også flettet inn bilder av seks lærere på skolen.

- Etter at vi ble kjent med videoen, kontaktet vi Kripos. De sporet opp IP-adressen som ble brukt til å legge ut videoen, og den førte oss til denne gutten, forteller operasjonsleder Bjørn Jahr i Romerike politidistrikt til NTB.
Vis hele sitatet...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=506317
Jeg håper heller at han blir lagt inn og behandlet enn at han blir satt inn i fengsel. Det som kan være farlig med fengsel for slike folk er at det kan gjøre dem værre.

Da er det heller bedre å få de kurert og deretter kan de kanskje bidra i samfunnet i steden for at det blir enda en kriminel i Norge.
Det er jo jævlig da.
Men det er faen meg bra de blir tatt, ser jeg han ute på gata ska jeg se rart på'n eller slå'n ned.

Har bilde av han, søkte bare på YouTube navnet hans på YouTube, så kommer bilde av han :P
Vet ikke om det er ulovlig og legge ut linken til det her jeg?
Det er nok en konspirasjon fra EU sin side, alle slike rakkerunger er i deres lomme og får godt med penger for å poste slikt. Slik at folkemengden forstår at overvåkingen trengs!!

<.<

>.>


.... Paranoid!



Ontopic:
Ærlig talt, slike drittunger burde få mer enn smekk på fingra. Helst bli innebura slik at de kan forstå at det de nettop har gjort er fullstendig galt. 15 år, ung til sinns og borte fra mamma i en 6-9 mnd kan vel gjøre litt?
Sitat av catolh
borte fra mamma i en 6-9 mnd kan vel gjøre litt?
Vis hele sitatet...

Gjør alt for sånne jævla idioter, de skulle fått ett år så ser andre rundt de også hva som skjer -_-
Syns det er patetisk og bli tatt pga sånt jeg. Kan da for faen lene seg inntil en husvegg og snylte på et WLAN eller sette seg på en nettkafe.

Teit.
Sitat av MagicalTrevor
Syns det er patetisk og bli tatt pga sånt jeg. Kan da for faen lene seg inntil en husvegg og snylte på et WLAN eller sette seg på en nettkafe.

Teit.
Vis hele sitatet...


Riktig , Sånn han skulle gjortt ;D
eller brukt eit bibilotek.(usikker paa stavinga) eg syns nesten at han fortente aa bli tatt sidan han ikkje klarte tenkje lengre.
Sitat av catolh
15 år, ung til sinns og borte fra mamma i en 6-9 mnd kan vel gjøre litt?
Vis hele sitatet...
Ja, men du kan ta deg en god faen på at det ikke vil gjøre noe bedre.
Synes gutten var dum som virkelig ikke trodde folk kunne spore ham, samme om det var en spøk eller reelt. Dette er drapstrusler, noe som er et meget alvorlig lovbrudd. Håper det at han ble tatt kanskje får kids som har tenkt på det samme for "moro skyld" til å tenke seg om både en og to ganger.
Sitat av zleepye
eller brukt eit bibilotek.(usikker paa stavinga) eg syns nesten at han fortente aa bli tatt sidan han ikkje klarte tenkje lengre.
Vis hele sitatet...
Ja, du tenkte på et av de mest overvåkede offentlige plassene? Helt klart umulig å spore deg fra en slik plass! Skal du gjøre det jævlig så må du ut av landet, gjerne gjennom en proxy som står i et land hvor Norge ikke har så god kontakt.
Hvis dere tror der bare er å lene deg inntil en husvegg og låne wlan tror dere feil. MAC-adresse, brukernavn eller lignende blir veldig ofte registrert av routere, og politiet klarer nok å spore dette. Kanskje =)
Media blåser nok dette opp til en sak nesten på linje med det som har skjedd bl.a. i USA. Dersom han ikke hadde andre våpen enn en ussel kniv, ser jeg ikke helt hvordan han skulle gjennomført en massaker. Tipper han har et behov for oppmerksomhet, og det er akkurat det han nå får.
Selv om det er relativt alvorlig, så må en 15-åring selvfølgelig ikke bli satt i fengsel for noe slikt. Jeg har liten tro på at samvær med voksne kriminelle vil gjøre verken ham eller samfunnet særlig godt.
Sist endret av Gjøk; 14. januar 2008 kl. 11:56.
På en side tror jeg ikke et fengselsopphold vil gjøre en 15 år gammel gutt noe godt, snarere tvert imot. MEN, og det er et men her. Vi må vi at det ikke kan sees mellom fingrene på en slik sak, spøk eller ikke. Det er rett og slett INGENTING å TULLE med, men enkelte skjønner tydlighvis ikke det - det er jo tross alt andre gangen dette skjer i Norge på noen få mnd.

Det må settes et eksempel. Det må skinne så klart gjennom at det er totalt uakseptabelt og at det kan og vil straffe seg å spøke på den måten, uansett. Straff denne gutten ekstra hardt, så slipper vi forhåpentligvis flere liksom trusler på en stund.
Dette er så oppblåst som det går an å få blitt! Denne Personen har ingen forutsetninger for å få tak i et våpen.
Og de som tror dette er en god grunn til å ha Informasjonslagrings direktivet; det er FEIL!
Politiet kan enkelt spore opp sånne personer uten å overvåke hele norge!
Skjer med alle Norske skolemassakre unger er så dumme!? Legger ut videon FØR de gjennomfører det? Er de SÅ spent på å se comments og votes?
Tviler sterkt på at noen noengang kommer til å gjennomføre noe sånnt i Norge
"...e saken - slik at vi slipper å gi slike syke mennesker nettopp det de vil ha - oppmerksomhet..."

Oppmerksomhet er det du gir her :P
Dette var faktisk spørsmål på pubquizen i kveld - hvilken skole ble det lagt ut bombetrussel mot på youtube denne uken?
Sitat av dynamite
Hvis dere tror der bare er å lene deg inntil en husvegg og låne wlan tror dere feil. MAC-adresse, brukernavn eller lignende blir veldig ofte registrert av routere, og politiet klarer nok å spore dette. Kanskje =)
Vis hele sitatet...
MAC-adresse hjelper ikke så mye om de ikke har noen mistenkte de kan sammenligne den med. Blir som å ha fingeravtrykk uten å ha noen å sammenligne de med. - Det er heller ikke noe problem å endre MAC-adressen.

Og rutere som lagrer brukernavn? Brukernavnet til youtube da? Det er ihvertfall ikke veldig vanlig..
Mange skole elever som har det jævlig på grunnskolen... Sjønner godt at de har lyst til å ta liv av noen av lærerene.
Sist endret av YeiYeo; 25. januar 2008 kl. 08:49.