Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3738
Leste / hørte for en stund siden (2-3 uker eller lignende) en artikkel om at trening før frokost ikke var spesielt sunt. Hadde en diskusjon med min søster hvor jeg hadde lysst til å bruke dette som argument. Noen som vet hva artikkelen heter eller har hørt / lest den? Personlige meninger og uttalelser om temaet ønskes også.
Nå er ikke jeg noen ekspert, men skal ikke hard kondisjonstrening/intervall trening tidlig hjelpe deg å holde en høy forbrenning videre utover dagen?

Har også hørt at det bare er tull å trene tidlig på morgenen..
Jeg trener ca. 4 ganger i uka, men har funnet ut at det er lite vits (hvertfall for meg) å trene før frokost, fordi kroppen min da har nesten ingenting å gå på. Man burde spise et mer eller mindre 1.5-2 timer før man trener, og det har du jo ikke gjort før frokost.
De som trener før frokost er ute etter høy forbrenning. Kroppen har lite energi, og glykoselageret er nesten tomt, så derfor vil kroppen hente energien ifra fett.

Derimot om du spiser før trening, så har kroppen mye å forbrenne før den går på fettet.
Ellers går det an å ta noe lett som f. eks en smoothie, banan, yoghurt eller lignende 20 min før du starter treningen, for så å spise et solid måltid etter trening.
Sitat av Chassen Vis innlegg
Ellers går det an å ta noe lett som f. eks en smoothie, banan, yoghurt eller lignende 20 min før du starter treningen, for så å spise et solid måltid etter trening.
Vis hele sitatet...
Det kommer igjen an på hva vedkommende er ute etter. Hvis det er fettforbrenning, burde det ikke inntas noe form for karbohydrater (som eksempelvis glukose (sukker)), og derfor er yoghurt og banan uttilpassende.
Kroppsbyggere løper gjerne en halvtime på tom mage om morgenen, for å få i gang forbrenningen. Men styrketrening osv. er selvfølgelig ikke å anbefale uten noe å forbrenne.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Kroppsbyggere løper gjerne en halvtime på tom mage om morgenen, for å få i gang forbrenningen. Men styrketrening osv. er selvfølgelig ikke å anbefale uten noe å forbrenne.
Vis hele sitatet...
I prinsippet spiser ikke styrkeløftere og kroppsbyggere for å få noe å forbrenne før styrketrening, men for å få et overskudd av energi, og nødvendig byggemateriale (proteiner). Det blir halvveis riktig i det du sier, men det kan misforstås :-)
Det har nå blitt gjort studier som tilsier at trening på fastende mage kan gi økt effekt i forbindelse med styrketrening, link til artikkel med kilder:http://myrevolution.no/nyheter/treni...ngseffekt-/16/
Det er bare tull, Trening før frokost er bra på utrolig mange måter!
Men det er ganske slitsomt og kjøre en hard økt på tom tank og det kan gå utover resten av dagen. Så bør ikke ta det altfor hardt. Men en rolig joggetur eller lignende er bare topp!
Om du skal ned i vekt er det energiunderskudd som gjelder. Det har lite å si når på dagen du spiser.
Sitat av preboa Vis innlegg
Om du skal ned i vekt er det energiunderskudd som gjelder. Det har lite å si når på dagen du spiser.
Vis hele sitatet...
Desverre, ikke nødvendigvis! Her gjelder det å spise riktig mat. Ved å spise hver tredje time opprettholder du forbrenningsprossesen hele døgnet.

Ved å spise korrekt sunn mat, får man et overskudd, men da ikke et unaturligoverskudd, slik som glukose.
Å trene på tom mage kan være direkte farlig. Om treningen er intesiv nok, vil kroppen uansett trenge karbohydrater, og vil bryte ned muskelmasse for å dekke behovet. Spis frokost og fyll opp glykogenlagrene før trening!

At man vil "få i gang forbrenning" om morgenen er jo forståelig, men det skjer helt av seg selv. Man trenger ikke løpe, drikke lunkent vann eller annet fiksfaks. Med en gang du våkner, blir utsatt for lys etc. vil kroppen omstille seg fra søvn-forbrenning til våken-forbrenning, dvs. høyere andel karbohydrater og lavere andel fett due to høyere aktivitetsnivå og forskjøvet fordeling av aktiviteten i sympaticus og parasymaticus.

Sitat av prenix Vis innlegg
Ved å spise korrekt sunn mat, får man et overskudd, men da ikke et unaturligoverskudd, slik som glukose.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ned i vekt må du ha større energi output enn input. Om det er i form av ren glukose eller rugbrød, spiller ingen trille. Glukose er forøvrig helt naturlig, og kroppens foretrukne energikilde.
Sist endret av felix_poker; 13. januar 2010 kl. 18:05.
Kommer vel an på økta det... løper du en time før frokost tærer det vel på. For min del er det smooth å få gjort unna litt trening før frokost, a la opp av senga rett på knebøy, situps og pushups i ca. 10 minutter og 15-20 minutter yoga. Da er det gjort (hvis ikke blir det ikke noe av, kjenner meg selv såpass ). Litt trening er bedre enn itte no, så hvis det passer best om morran så for all del...
Sitat av Weili Vis innlegg
For min del er det smooth å få gjort unna litt trening før frokost, a la opp av senga rett på knebøy, situps og pushups i ca. 10 minutter
Vis hele sitatet...
Å gjøre disse øvelsene uten noen form for oppvarming, fresh out of bed, er en enkel oppskrift på skader.

Spis frokost, få opp kroppstemp og blodgjennomstrømningen i kroppsdelene du skal trene!
REMsøvn's Avatar
Trådstarter
26 5
Takker for all feedback. Tror nok at dette kan hjelpe til å kaste lys over diskusjonen.
Trener selv aktivt langrenn 6-7 ganger i uka og vil ikke anbefale å trene på tom mage. Hvis du skal ned i vekt anbefaler jeg deg å passe på hva du spiser og ligge på 2000 Kcal om dagen(?). Er litt usikker på dette fordi jeg vet ikke hvor mye du trener, men vil ikke bruke nFF som et forum for trening. Det med trening og kosthold er viktig og bør vurderes av kompetente personer.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Trener selv aktivt langrenn 6-7 ganger i uka og vil ikke anbefale å trene på tom mage. Hvis du skal ned i vekt anbefaler jeg deg å passe på hva du spiser og ligge på 2000 Kcal om dagen(?). Er litt usikker på dette fordi jeg vet ikke hvor mye du trener, men vil ikke bruke nFF som et forum for trening. Det med trening og kosthold er viktig og bør vurderes av kompetente personer.
Vis hele sitatet...
Å bare dra et tilfeldig tall ut av luften angående energibehovet til en person fungerer ikke dersom du ikke drar inn en hel haug av faktoerer inn i regnestykket. Alder, vekt, treningsfrekvens, hvilemeatabolisme etc. er alle faktorer som spiller inn. For å gå ned i vekt burde du legge deg 200-400 Kcal under ditt daglige energibehov og eventult justere dette om du dropper veldig mye over 0,5kg i uken.

Forøvrig vil ikke trening på tom mage før frokost kickstarte forbrenningen og brenne fett som mange later til å tro. Måltidsfrekvens og høyere/lavere forbrenning er også bare oppspinn.

http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=58770.0
http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=57286.0
Sist endret av voktern; 13. januar 2010 kl. 20:35.
Sitat av voktern Vis innlegg
Å bare dra et tilfeldig tall ut av luften angående energibehovet til en person fungerer ikke dersom du ikke drar inn en hel haug av faktoerer inn i regnestykket. Alder, vekt, treningsfrekvens, hvilemeatabolisme etc. er alle faktorer som spiller inn. For å gå ned i vekt burde du legge deg 200-400 Kcal under ditt daglige energibehov og eventult justere dette om du dropper veldig mye over 0,5kg i uken.

Forøvrig vil ikke trening på tom mage før frokost kickstarte forbrenningen og brenne fett som mange later til å tro. Måltidsfrekvens og høyere/lavere forbrenning er også bare oppspinn.

http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=58770.0
http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=57286.0
Vis hele sitatet...
2000 kcal er ca. gjennomsnittet for en voksen mann. Hvis du ser på treningsopplegget til Jason Statham så anbefalte han rundt 2000 kcal, men dette varierer jo fra person til person. Pulsklokke er ikke dumt å bruke når du trener, slik at du kan se kaloriforbruket.
Sitat av voktern Vis innlegg
Måltidsfrekvens og høyere/lavere forbrenning er også bare oppspinn.
Vis hele sitatet...
Høyere/lavere forbrenning er en ting. Noe annet er følgende; om du hele tiden spiser litt, bare nok til å opprettholde et normal blodsukkernivå, vil du ikke lagre noe som helst som fett. Du vil bruke all energien du inntar umiddelbart. Du vil helle aldri være spesilt sulten (ei heller stappmett)

Om du spiser like mye som i eksemplet over, men alt i ett eneste måltid, vil mesteparten av energien lagres (som fett) til senere bruk, iom. at du ikke klarer å bruke opp alt med en gang. Dette fettet vil så gradvis forbrukes i løpet av dagen, ettersom du ikke inntar mer næring. Du vil imidlertid kjenne deg sulten, og sjangsen for at du spiser mer, og da også mer enn du trenger, er stor.
Altså, lav intens trening på tom mage forbrenner fett. Og er ikke farlig i hele tatt, rett og slett bare bra. gåing (rolig jogging)
Men hvis treningen blir høy intens forbrenner kroppen vanlighvis carbs av muskelene men uten næring da så bryter man ned musklene istedet.
Du kan godt ta deg en rolig joggetur som jeg sa tidligere, men trening før frokost er som regel mest brukt i trenings oplegget til folk som holder på med kampsport for å øve seg til og gå på "tommgang" underernært. med tanke på at man går ned 10-15 kg før en turnering. Men selv de trenger ikke fast før frokost, kun i visse perioder.

Og som felix sier, det er utrolig dumt og trene knebøy og lignende uten noen form for oppvarming, ivertfall hvis det er noe tungt du løfter.
Har en kammerat som kom på treninga litt for sent, da hadde vi trena i 2 timer (bryting) og var holdt på med vekter, så gikk han rett og tok knebøy sammen med oss uten å varme opp, endte opp med at han besvimte i det han satt fra seg stanga. (men det var med tunge vekter) Uansett, you get the point.
Men hvis du vil forbrenne fett så er det beste tipset å trene mye intensiv trening aka intervall. Er bevist at dette gir best effekt når du skal forbrenne fett.

Det er også en god måte å trene opp psyken sin.
Sist endret av SemiColon; 13. januar 2010 kl. 21:01.
Hva har intensiv trening med psyken og gjøre?
Sitat av NawaK Vis innlegg
Hva har intensiv trening med psyken og gjøre?
Vis hele sitatet...
Du merker det godt etterhvert som du kjører intensiv trening at du klarer å presse deg mer og du blir i bedre humør etter at du har trenet. Jeg har merket dette selv etter 2-3 år med mer intensiv trening. Psyken påvirker mer enn du tror. Psyken kan føre til at du får vondt en plass, uten at det trenger å være en fysisk skade.
Sitat av NawaK Vis innlegg
Altså, lav intens trening på tom mage forbrenner fett. Og er ikke farlig i hele tatt, rett og slett bare bra.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig. Lavintensiv trening på tom mage, er klart bedre enn høyintensiv, men det er ikke "bra" (som i "bedre enn om man har spist på forhånd").
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Høyere/lavere forbrenning er en ting. Noe annet er følgende; om du hele tiden spiser litt, bare nok til å opprettholde et normal blodsukkernivå, vil du ikke lagre noe som helst som fett. Du vil bruke all energien du inntar umiddelbart. Du vil helle aldri være spesilt sulten (ei heller stappmett)

Om du spiser like mye som i eksemplet over, men alt i ett eneste måltid, vil mesteparten av energien lagres (som fett) til senere bruk, iom. at du ikke klarer å bruke opp alt med en gang. Dette fettet vil så gradvis forbrukes i løpet av dagen, ettersom du ikke inntar mer næring. Du vil imidlertid kjenne deg sulten, og sjangsen for at du spiser mer, og da også mer enn du trenger, er stor.
Vis hele sitatet...
Finnes det noen pålitelige kilder på denne "spise-veldig-ofte"-teorien?

Denne tråden inneholder flere kilder på at dette er en myte: http://forums.musculardevelopment.co...ad.php?t=39937
"Uten mat og drikke, duger helten ikke!" det sier seg selv men selvfølgelig går det an og eksprimentere, men vil ikke anbefale noe som kansje er helsefarlig
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er ikke enig. Lavintensiv trening på tom mage, er klart bedre enn høyintensiv, men det er ikke "bra" (som i "bedre enn om man har spist på forhånd").
Vis hele sitatet...
Er litt enig, men det jeg prøver og si er at det også er positivt på noen måter.
Skal prøve og få tak i litt ordentlig informasjon om dette i løpet av kvelden.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du merker det godt etterhvert som du kjører intensiv trening at du klarer å presse deg mer og du blir i bedre humør etter at du har trenet. Jeg har merket dette selv etter 2-3 år med mer intensiv trening. Psyken påvirker mer enn du tror. Psyken kan føre til at du får vondt en plass, uten at det trenger å være en fysisk skade.
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener, men jeg bare syns det var rart du nevnte "intensiv trening" bare Men ja sånn sett hjelper stort sett all trening. Tenkte mer på sånn "troa på deg selv psyke" Sorry mac
Sitat av NawaK Vis innlegg
Er litt enig, men det jeg prøver og si er at det også er positivt på noen måter.
Skal prøve og få tak i litt ordentlig informasjon om dette i løpet av kvelden.



Ser hva du mener, men jeg bare syns det var rart du nevnte "intensiv trening" bare Men ja sånn sett hjelper stort sett all trening. Tenkte mer på sånn "troa på deg selv psyke" Sorry mac
Vis hele sitatet...
Du får mer troen på deg selv fordi du merker en stor forandring i både form og at du føler deg bedre til sinns.
Sitat av REMsøvn Vis innlegg
Leste / hørte for en stund siden (2-3 uker eller lignende) en artikkel om at trening før frokost ikke var spesielt sunt. Hadde en diskusjon med min søster hvor jeg hadde lysst til å bruke dette som argument. Noen som vet hva artikkelen heter eller har hørt / lest den? Personlige meninger og uttalelser om temaet ønskes også.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det, er det lurt å innta litt karbohydrater før trening, slik at du klarer å gjøre mer (energi). Har du lite til null kroppsfett og trener når du er sulten, vil du begynne å forbrenne musklene dine, altså musklene dine reduseres på grunn av treningen - musklene "forbrennes" og brukes som energi.
Men poenget med å spise litt før trening, er å få energi til å nettop trene.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg har ikke funnet noen pålitelige kilder på spise ofte teorien, men jeg har funnet mange på at periodisk faste funker. Det går ut på å faste 20 timer av dagen og spise all maten iløpet av en 4 timers periode

Edit: Denne var rettet til Ozma. Det hadde vist kommet endel innlegg mens jeg lette etter artikkelen
Sist endret av Worner; 13. januar 2010 kl. 22:03.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er ikke enig. Lavintensiv trening på tom mage, er klart bedre enn høyintensiv, men det er ikke "bra" (som i "bedre enn om man har spist på forhånd").
Vis hele sitatet...
Ok prøvd og lett litt på steder folk har peiling men fant svært lite, men bare lurer på akkurat hva du mente her. Mener du at man forbrenner mer fett hvis man spiser på forhånd. Eller at lavintensiv trening på tom mage kan være skadelig.
Eller bare som i spise før er bedre? ( if so, da trur jeg du misforstå meg. mulig jeg som ikke var tydelig )
Sist endret av NawaK; 13. januar 2010 kl. 22:21.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å gjøre disse øvelsene uten noen form for oppvarming, fresh out of bed, er en enkel oppskrift på skader.

Spis frokost, få opp kroppstemp og blodgjennomstrømningen i kroppsdelene du skal trene!
Vis hele sitatet...
Tja? Har ikke merka noe. Eneste jeg får 'skade' av er hvis jeg løper 3-4 ganger i uka, da går det utover bakre del av høyre kne av en eller annen grunn, sånn har det alltid vært. Nå er jeg ganske godt trent da, så det kan jo hende at det er derfor jeg ikke tar skade av litt rett ut av senga trening...eller? Hopper jo ikke rett på vekter hvis jeg ikke har trent på 3-4 uker.
Sitat av Weili Vis innlegg
Tja? Har ikke merka noe. Eneste jeg får 'skade' av er hvis jeg løper 3-4 ganger i uka, da går det utover bakre del av høyre kne av en eller annen grunn, sånn har det alltid vært. Nå er jeg ganske godt trent da, så det kan jo hende at det er derfor jeg ikke tar skade av litt rett ut av senga trening...eller? Hopper jo ikke rett på vekter hvis jeg ikke har trent på 3-4 uker.
Vis hele sitatet...
Brått så skjer det, råder deg og ofre et par minutter til det.
Selv ble jeg advart å ikke trene for mye tunge vekter, nektet og høre siden jeg ikke merka noe og følte meg i toppform..
endte med overbelastning i skuldra og brystet + en "jævel betennelse" som har ødelagt hardtreninga mi i 3 måneder nå..
Sitat av Ozma Vis innlegg
Finnes det noen pålitelige kilder på denne "spise-veldig-ofte"-teorien?
Vis hele sitatet...
Det er pure logic. Om blodsukkernivået ditt når et visst nivå pøser bukspyttkjertelen din ut insulin for å "fange" energien og lagre den til senere bruk. Dette lagres da som glykogen og fett. Spiser du så lite av gangen at ingenting eller veldig lite lagres, ja da legger du ikke på deg.

Jeg sier IKKE at man forbrenner mer totalt om man spiser ofte enn om man spiser skjelden, men jeg påstår at man lettere spiser mer enn man trenger om måltidene er store og måltidsfrekvensen lav.
Sitat av NawaK Vis innlegg
bare lurer på akkurat hva du mente her. Mener du at man forbrenner mer fett hvis man spiser på forhånd. Eller at lavintensiv trening på tom mage kan være skadelig.
Vis hele sitatet...
Nei og ja. Man forbrenner samme mengde fett om man har spist eller ikke. Forskjellen er at om treningen er intensiv, vil man bryte ned muskelmasse ettersom man ikke har mye glykogen igjen etter en god natts søvn. Nedbrytning av muskelmasse er noe man vil ungå. Trening på tom mage kan være skadelig, ja, selv om den er lavintensiv. Det er ikke livsfarlig å gå en tur før frokost, men det er heller ikke optimalt. Hvorfor ikke bare spise først?
Sist endret av felix_poker; 14. januar 2010 kl. 10:08.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
felix: Hvis man er på underskuddsdiett så kan jeg være enig i at det kan være lurt å spise mange små måltider for å holde sulten i sjakk, men jeg er litt uenig i at det gjør det så veldig mye lettere å spise mindre. Hvis man derimot må spise veldig mye, f.eks. 6000+ kalorier daglig, da kan det være veldig smart med mange 'små' måltider, nettop fordi det kan være vanskelig å spise nok mat fordelt på 2-3 måltider, forutsett at man prøver å få energien fra sunne matvarer, naturligvis.
Sist endret av Tias; 14. januar 2010 kl. 10:20.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er pure logic. Om blodsukkernivået ditt når et visst nivå pøser bukspyttkjertelen din ut insulin for å "fange" energien og lagre den til senere bruk. Dette lagres da som glykogen og fett. Spiser du så lite av gangen at ingenting eller veldig lite lagres, ja da legger du ikke på deg.

Jeg sier IKKE at man forbrenner mer totalt om man spiser ofte enn om man spiser skjelden, men jeg påstår at man lettere spiser mer enn man trenger om måltidene er store og måltidsfrekvensen lav.
Vis hele sitatet...
Fra linken om måltidsfrekvens jeg postet tidligere:

""This experiment is the first in humans to show that intermittent fasting increases insulin-mediated glucose uptake rates, and the findings are compatible with the thrifty gene concept."

Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men. J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28."

"Dietary restriction has been shown to have several health benefits including increased insulin sensitivity, stress resistance, reduced morbidity, and increased life span.

intermittent fasting resulted in beneficial effects that met or exceeded those of caloric restriction including reduced serum glucose and insulin levels and increased resistance of neurons in the brain to excitotoxic stress. Intermittent fasting therefore has beneficial effects on glucose regulation and neuronal resistance to injury in these mice that are independent of caloric intak.

Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to injury from calorie intake. Proc Natl Acad Sci U S A. 2003 May 13; 100(10): 6216–6220."

"en studie som ofte trekkes frem som (mer eller mindre eneste) bevis for at en høy måltidsfrekvens er fordelaktig er den så kalte "bokser"-studien fra 1996 (21) hvor aktive og ikke overvektige boksere holdt en 1200 (!) kcal-diett, og dessuten med kun flytende (rask fordøyelig) føde. Begge gruppene mistet (selvsagt) mye muskelmasse, dog mistet de som fikk 2 shakes mer. Ikke så veldig rart da de fikk altfor lite og for raskt fordøyelig protein, altfor sjelden for å kunne å motvirke muskeltap. Hadde studien blitt utført med "ordentlig" mat hadde resultatet ikke blitt det samme, som i f.eks. Stote et al' sin studie fra 2007 (22) hvor de sammenlignet 1 vs 3 måltider (energibalanse, med fast føde). De som spiste 1 måltid omfordelte kroppsmassen slik at de fikk lavere fettprosent og mer muskler enn de som spiste 3 måltider over de seks månedene som studien gikk over."
Sist endret av voktern; 14. januar 2010 kl. 10:25.
Sitat av NawaK Vis innlegg
Brått så skjer det, råder deg og ofre et par minutter til det.
Selv ble jeg advart å ikke trene for mye tunge vekter, nektet og høre siden jeg ikke merka noe og følte meg i toppform..
endte med overbelastning i skuldra og brystet + en "jævel betennelse" som har ødelagt hardtreninga mi i 3 måneder nå..
Vis hele sitatet...
Sant sant, men har som sagt kun hatt problemer med kneet og da kun i perioder med intens kondisjonstrening. Kanskje yogaen hjelper på, får jo strekt ut musklene ganske greit hver morgen.

Spiser frokost rett etter trening og hvis jeg skal svømme eller noe på ettermiddagen spiser jeg alltid en god lunsj 2-3 timer før pluss middag 1 time etterpå. Det er ikke digg å trene på tom mage, men tidlig på morran har jeg ikke rukket å bli sulten enda
Sitat av Tias Vis innlegg
felix: Hvis man er på underskuddsdiett så kan jeg være enig i at det kan være lurt å spise mange små måltider for å holde sulten i sjakk, men jeg er litt uenig i at det gjør det så veldig mye lettere å spise mindre.
Vis hele sitatet...
Akkurat hvor mye lettere det blir å spise mindre er sikkert en individuell sak og det vil også være mange andre faktorer i spill enn bare måltidsfrekvens.

Sitat av voktern Vis innlegg
Fra linken om måltidsfrekvens jeg postet tidligere:

""This experiment is the first in humans to show that intermittent fasting increases insulin-mediated glucose uptake rates, and the findings are compatible with the thrifty gene concept."

Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men. J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28."

"Dietary restriction has been shown to have several health benefits including increased insulin sensitivity, stress resistance, reduced morbidity, and increased life span.

intermittent fasting resulted in beneficial effects that met or exceeded those of caloric restriction including reduced serum glucose and insulin levels and increased resistance of neurons in the brain to excitotoxic stress. Intermittent fasting therefore has beneficial effects on glucose regulation and neuronal resistance to injury in these mice that are independent of caloric intak.

Intermittent fasting dissociates beneficial effects of dietary restriction on glucose metabolism and neuronal resistance to injury from calorie intake. Proc Natl Acad Sci U S A. 2003 May 13; 100(10): 6216–6220."

"en studie som ofte trekkes frem som (mer eller mindre eneste) bevis for at en høy måltidsfrekvens er fordelaktig er den så kalte "bokser"-studien fra 1996 (21) hvor aktive og ikke overvektige boksere holdt en 1200 (!) kcal-diett, og dessuten med kun flytende (rask fordøyelig) føde. Begge gruppene mistet (selvsagt) mye muskelmasse, dog mistet de som fikk 2 shakes mer. Ikke så veldig rart da de fikk altfor lite og for raskt fordøyelig protein, altfor sjelden for å kunne å motvirke muskeltap. Hadde studien blitt utført med "ordentlig" mat hadde resultatet ikke blitt det samme, som i f.eks. Stote et al' sin studie fra 2007 (22) hvor de sammenlignet 1 vs 3 måltider (energibalanse, med fast føde). De som spiste 1 måltid omfordelte kroppsmassen slik at de fikk lavere fettprosent og mer muskler enn de som spiste 3 måltider over de seks månedene som studien gikk over."
Vis hele sitatet...
For meg virker dette ulogisk. At man skal få lavere fettprosent av ett måltid enn av 3 måltider kan umulig stemme, med mindre man inntar ekstremt lite karbohydrater, slik at man går i ketose.

Jeg vedder hatten min på at det finnes minst like mange studier som sier det motsatte, uten at jeg har tid til å lete frem disse at the moment. Skal se etter jobb
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Akkurat hvor mye lettere det blir å spise mindre er sikkert en individuell sak og det vil også være mange andre faktorer i spill enn bare måltidsfrekvens.


For meg virker dette ulogisk. At man skal få lavere fettprosent av ett måltid enn av 3 måltider kan umulig stemme, med mindre man inntar ekstremt lite karbohydrater, slik at man går i ketose.

Jeg vedder hatten min på at det finnes minst like mange studier som sier det motsatte, uten at jeg har tid til å lete frem disse at the moment. Skal se etter jobb
Vis hele sitatet...
En av grunnene kan nok være at når man er sulten så skiller magen ut et hormon som heter ghrelin, som gjør at kroppen produserer mere veksthormon

Wiki forklarer det mye bedre enn meg http://en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin
Sitat av Worner Vis innlegg
En av grunnene kan nok være at når man er sulten så skiller magen ut et hormon som heter ghrelin, som gjør at kroppen produserer mere veksthormon
Vis hele sitatet...
Interessant forklaring, men jeg betviler at det stimulerer veksthormon-sekresjonen nok til å radikalt forandre fett/muskael ratio.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei og ja. Man forbrenner samme mengde fett om man har spist eller ikke. Forskjellen er at om treningen er intensiv, vil man bryte ned muskelmasse ettersom man ikke har mye glykogen igjen etter en god natts søvn. Nedbrytning av muskelmasse er noe man vil ungå. Trening på tom mage kan være skadelig, ja, selv om den er lavintensiv. Det er ikke livsfarlig å gå en tur før frokost, men det er heller ikke optimalt. Hvorfor ikke bare spise først?
Vis hele sitatet...
Man forbrenner faktisk ikke samme mengde fett om man har spist eller ikke, er jo best og spise først. Har ikke sagt noe imot det, men mener fortsatt det er bra og trene på tom mage, ivertfall bedre enn og ikke trene.
Sist endret av NawaK; 14. januar 2010 kl. 16:10.
Sitat av NawaK Vis innlegg
Man forbrenner faktisk ikke samme mengde fett om man har spist eller ikke
Vis hele sitatet...
Ikke? Det er mulig jeg tar feil, men hvorfor skulle man ikke det?
Sitat av NawaK Vis innlegg
mener fortsatt det er bra og trene på tom mage, ivertfall bedre enn og ikke trene.
Vis hele sitatet...
Det har vel aldri stått mellom å trene på tom mage, eller ikke i det hele tatt? Om det gjør det, er jeg helt enig med deg.
Sist endret av felix_poker; 14. januar 2010 kl. 17:15.