Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 7643
Vi hadde en artig diskusjon i klassen for ikke alt for lenge siden der vi diskuterte hvor grensen gikk for hva man kan tulle med. f.eks. Hva har komikere lov å tulle med, hva har de ikke lov å tulle med og hvorfor ikke?
Jeg syntes det var ganske intreressangt (sikkert siden jeg er veldig glad i humor. Ok, må skryte litt her: og som læreren min sier, kanon god til å skrive kåseri. Min eksamensoppgave, som var kåsseri, skal brukes som eksempeltekst i ungdomskolen : D). Jeg personlig mener at det blir feil å si at komikere kan tulle med foreksempel svensker, men ikke jøder (det var et dårlig eksempel, men dere skjønner sikkert hva jeg mener). Jeg ser hvorfor folk ikke synes det er noe særlig at man tuller med jøder, blinde, døve, tjukke osv, men jeg synes at man begynner å ta rasisme litt vel langt. Når man kan bli saksøkt for ikke å ha med en eneste mørk (neger, jeg bruker vanlighvis det ordet, men velger å ikke bruke det nå) i en sitcom episode har det gått for langt! La oss gå tilbake til mørk/neger. Jeg skjønner hvorfor folk med mørk hud synes det er kjipt å bli kalt neger, men jeg synes heller "de" burde synes det er greit. Det blir litt rart å føle seg trakkasert når noen kaller deg noe man er. Da virker det som om personen føler skam over å være mørk/neger.
Nå er det jo snart ikke lov å beskrive en person lenger. Ikke kan man si sigøyner, ikke britte, ikke neger, ikke tjukk osv. Nei, synes ærlig talt det har gått for langt.
En siste ting. Jeg husker ikke hva han heter, men det er en handikappa komiker, og han tuller med handikappede og egentlig alle andre og, men det er greit siden han er en av "dem". Jeg vet ikke helt om jeg synes det blir riktig. Det høres riktig oppe i hode mitt med en gang, men når jeg tenker over det blir det feil.

Hadde syntes det var kult å høre andres syn på saken
Historien viser vel at det meste går ann å tulle med etter en viss tid har gått.
Nå fant jeg ikke en youtube link, men i filmen The Aristocrats så hadde Gilbert Gottfried et show for publikum.

Han hadde en 9/11 vits der, det var vel et par måneder siden det skjedde, folk buet og noen ropte "too soon, too soon"
Han hentet seg inn igjen med å fortelle The Aristocrats vitsen, visstnok den "skitneste" vitsen noensinne laget.
Du legger egentlig inn i den hva du vil, og den varierer fra gang til gang.
Folk lo så de falt av stolene..

9/11 vitsen falt ikke i smak for publikum, men tydeligvis gjorde incest, bestialitet og homoseksuell familie-sex det.
Sist endret av HStern; 19. juni 2009 kl. 16:46.
Satt akkurat å så på Ricky Gervais Fame show, hvor han åpner med denne:

I don't want you to think I'm a dwarf.. Nothing wrong with dwarfs.. I'm just.. I'm just not... one.
You all go: Oh, you can't have a go at dwarfs!
You can. Thats what. You can have a go at them really.
Fundamentalist terrorist I stay away from.. Dwarfs? What are they going to do?

Når det kommer til ordet neger så har vell det fått en negativ ladning etter slavetiden? Synes du det er hyggelig å bli kalt saueknuller? Antagelig ikke, men du har sikkert ikke noe imot å bli kalt nordmann? Akkurat som "negre" sikkert ikke har noe imot å bli kalt afro-amerikanere, afrikanere, etc.

Henger meg forsåvidt på h3stern, man er lur om man styrer unna hendelser som fortsatt vekker følelser hos folk. Det er ikke grovheten på vitsene som fornærmer, det er følelsene innholdet i vitsene vekker i dem.
Sist endret av gulunderstrek; 19. juni 2009 kl. 16:59.
Synes det skal være lov til å tulle med alt. Altså, jeg synes ikke det burde være ulovlig å ytre sine meninger, på noe som helst slags plan. Likevel er det en grense der et sted, som kan være vanskelig å finne.

"Jeg dreper deg i morgen mens du sover", er vel et eksempel på hva som må være over grensen. Men synes da mennesker skal få lov til å hilse hverandre offentlig med "Sieg Heil!", hvis de føler for det. Ok, man tråkker folk på tærne men det får bare så være.

Likevel synes jeg at man skal vise måtehold ift. hvordan man uttrykker seg (også ift. mange andre ting forøvrig), og oppfordrer alle til det, men når man snakker om hva som skal være lovlig og ulovlig, vil jeg at grensen skal flyttes lengst mulig mot uforbeholden ytringsfrihet.

Vet at mange er uenig i dette og jeg ville garantert blitt "krenket" av å se/høre ting jeg ikke liker, men dere skjønner hvor jeg vil hen. Men jeg vil sikkert ha problemer med å argumentere for meg hvis man tar opp enkelte vanskelige problemstillinger. Men ingen kompromiss fra meg som tar vekk prinsippet.
Jeg har bodd en stor del av livet mitt i Brasil, hvor jeg har gått på skole osv.
Der er det ingen grenser for hva man kan kalle folk. Er man tykk så blir man kalt "feiten", enkelt og greit. Det er ikke frekt ment - han er jo det, hvorfor skal man ikke da kunne kalle ham det? Samme med rasistiske bemerkninger. En jeg kjente var kullsvart, altså heelt svart, og han ble kalt stor-negeren. Hvorfor? Jo, han var jo det! En annen var fysisk utviklingshemmet, jeg husker ikke hva vi kalte ham, men hvis det hadde vært i Norge hadde vi sannsynligvis blitt anmeldt for trakassering.

Da jeg var ni, flyttet vi tilbake til Norge. Det første jeg la merke til var at folk var stille og sure. Ingen sa hei på gaten, ingen smilte, ingen lo høyt og tullet med hverandre. Det var veldig rart.
Etter en stund på skolen ble jeg beskyldt for mobbing. Jeg hadde angivelig mobbet omtrent halve klassen. Jeg stilte meg helt uforstående til det hele og mine motargumenter som: Han er jo feit, han er jo liten, han er jo pakistaner osv, slo ikke helt an. Jeg ble faktisk sett på som et problembarn.

Så dette med grensen for hva man kan kalle folk, tror jeg kommer veldig an på kulturen i det landet man bor i.
Pumazz's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Når det kommer til ordet neger så har vell det fått en negativ ladning etter slavetiden? Synes du det er hyggelig å bli kalt saueknuller? Antagelig ikke, men du har sikkert ikke noe imot å bli kalt nordmann? Akkurat som "negre" sikkert ikke har noe imot å bli kalt afro-amerikanere, afrikanere, etc.
Vis hele sitatet...
Jeg skønner ikke hva afrikanere og negere har med hverandre å gjøre. Hvilken nasjonalitet man har har ingenting med om men er mørk (eller neger da) eller ikke.
Nå vet jeg ikke om du mente at ordet neger betyr saueknuller, men at et ord bel brukt negativt behøver ikke bety at man ikke kan bruke det lenger. Det var ikke akkurat possitivt å bli kalt punker (som kommer fra amrikansk eller engelsk, er ikke sikker, Søppel), men nå er det jo ikke noe negativt i å bli kalt punker. i alle fall vil personen som blir kalt det somregel være punker. Dette var muligens et dårlig eksempel men kom ikke på noe annet. Det er sikkert flere lignende ord.
For å svare på det første spørsmålet har komikere lov til å tulle med det aller meste, ettersom vi er beskyttet av ytringsfriheten. Ta til eksempel Mohammed-karikaturene; som kanskje moralsk sett er galt, men ikke ulovlig. Problemet med disse grensene er at alle er forskjellige, og alle har forskjellig syn på hva og hvor grensa bør settes. Hvem er er f. eks du til å bestemme hva andre skal spøke med?

Tilbake til spørsmålet, så syntes jeg det bør være lovlig å spøke med hva som helst, egentlig. Så lenge det ikke går på personlig trakkasering. Mobber man en jøde, neger, feit mann/dame e.l. er det ikke slik at man støter én person, men en hel brukergruppe; og da er det for min del greit - så lenge personen står for konsekvensene.

Otto Jespersen er vel et eksempel på å bryte endel moralske grenser, er det noe galt i at han gjør det? Jeg mener nei.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
"Jeg dreper deg i morgen mens du sover", er vel et eksempel på hva som må være over grensen. Men synes da mennesker skal få lov til å hilse hverandre offentlig med "Sieg Heil!", hvis de føler for det. Ok, man tråkker folk på tærne men det får bare så være.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man offentlig hilse på hverandre med "Sieg Heil!" som betyr "Hail Victory!" (fant ingen god oversettelse på norsk). Sieg Heil ble forøvrig brukt av store folkemasser. Det var "Heil Hitler!" som ble brukt når man møtte noen.
Pumazz's Avatar
Trådstarter
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Jeg har bodd en stor del av livet mitt i Brasil, hvor jeg har gått på skole osv.
Der er det ingen grenser for hva man kan kalle folk. Er man tykk så blir man kalt "feiten", enkelt og greit. Det er ikke frekt ment - han er jo det, hvorfor skal man ikke da kunne kalle ham det? Samme med rasistiske bemerkninger. En jeg kjente var kullsvart, altså heelt svart, og han ble kalt stor-negeren. Hvorfor? Jo, han var jo det! En annen var fysisk utviklingshemmet, jeg husker ikke hva vi kalte ham, men hvis det hadde vært i Norge hadde vi sannsynligvis blitt anmeldt for trakassering.

Da jeg var ni, flyttet vi tilbake til Norge. Det første jeg la merke til var at folk var stille og sure. Ingen sa hei på gaten, ingen smilte, ingen lo høyt og tullet med hverandre. Det var veldig rart.
Etter en stund på skolen ble jeg beskyldt for mobbing. Jeg hadde angivelig mobbet omtrent halve klassen. Jeg stilte meg helt uforstående til det hele og mine motargumenter som: Han er jo feit, han er jo liten, han er jo pakistaner osv, slo ikke helt an. Jeg ble faktisk sett på som et problembarn.

Så dette med grensen for hva man kan kalle folk, tror jeg kommer veldig an på kulturen i det landet man bor i.
Vis hele sitatet...
Jag var 3 uker i mexico i jula, og der var det også omtrent sånn. Jeg synes det faktisk var et helt utrolig mye mer avslappet atmosfere. Alt var rolig, og alt var liksom greit (ikke alt da, men du skjønner sikkert poenget). Det var MANGE flere fattige der, men jeg vil tørre å påstå at de har det et hav enklere enn fattige nordmen. Det var greit å være fattig, greit å være rik, grieit å være tjukk, alt var grit. Jeg tror ikke noen mexicaner, ikke de jeg snakket med i alle fall, ville tenkt på at å kalle meg bleiking kunne bli oppfattet negativt.
Det er faktisk et av de 3 mest avslappene ukene i livet mitt. Anbefaler alle som har lyst til å oppleve noe HELT annet enn vestilge og europeiske land å dra dit!
Sitat av Pumazz Vis innlegg
Jeg skønner ikke hva afrikanere og negere har med hverandre å gjøre. Hvilken nasjonalitet man har har ingenting med om men er mørk (eller neger da) eller ikke.
Nå vet jeg ikke om du mente at ordet neger betyr saueknuller, men at et ord bel brukt negativt behøver ikke bety at man ikke kan bruke det lenger. Det var ikke akkurat possitivt å bli kalt punker (som kommer fra amrikansk eller engelsk, er ikke sikker, Søppel), men nå er det jo ikke noe negativt i å bli kalt punker. i alle fall vil personen som blir kalt det somregel være punker. Dette var muligens et dårlig eksempel men kom ikke på noe annet. Det er sikkert flere lignende ord.
Vis hele sitatet...
Kunne vell sagt "mørkhudet" istedenfor. Ordet neger betyr ikke saueknuller, men det er et ord du, som nordmann ikke ville blitt likt å kalt, selv om mange kan karaktereisere nordmenn som saueknullere. (Sett gjerne inn et hvilket som helst annet ord du føler passer bedre for å beskrive en etnisk nordmann med negativ ladning).

Poenget er at neger ikke bare betyr mørkhudet, det er også et ord som har blitt brukt til å beskrive mørkhudede slaver fra Afrika under slavetiden. Med andre ord så kaller du ikke bare personen for mørkhudet, du kaller ham også for en mørkhudet slave.
Sist endret av gulunderstrek; 19. juni 2009 kl. 17:34.
Sitat av Clr Vis innlegg
Hvorfor skal man offentlig hilse på hverandre med "Sieg Heil!" som betyr "Hail Victory!" (fant ingen god oversettelse på norsk). Sieg Heil ble forøvrig brukt av store folkemasser. Det var "Heil Hitler!" som ble brukt når man møtte noen.
Vis hele sitatet...
Nå er du bare vanskelig... Greit nok. Jeg skrev feil, mente "Heil Hitler!" men mener likevel at "Sieg Heil!" gir assosiasjoner nok til at poenget mitt kom fram.
Det er tydeligvis mange som ikkje skjønner forskjellen på mobbing og tulling. Det er mobbing hvis motparten angripes gjentatte ganger uten at man forsvarer seg, eller svarer tilbake. Det er hinsides idiotisk å påstå at man kan kalle en overvektig person for feiting med argumentet at "ja men du er jo feit". Ja, vebba1212, jeg tenker på deg. Brasil er et land som har et stupid machokultur og det er ingenting å skryte av.

Hvis man har to likeverdige parter som har utvikla en omgangstone som gjør at man kjenner hverandre godt kan man stort sett si det meste, men det er alltid noen som ikke har sosial intelligens nok til å skjønner at nok er nok.
Må jo selvfølgelig poengtere at ulovlig og moralsk forkastelig er to forskjellige ting, siden mange her sier "man kan ikke si...".
Hvis man tenker over det kan alt bli tatt feil av forskjellige folk. Så ut ifra det kan man ikke si vitse om en dritt. Så hvorfor ikke bare vitse om alt? For min del har jeg ingen grenser når det gjelder komikere. Men hvis f eks foreldrene mine døde i en bil ulykke, så hadde det fortsatt ikke uansett hvor mange år det hadde gått for noen og si 'idiotene burde tatt på bilbelte!' eller no sånt. Vet ikke helt ossen jeg skal formulere det jeg mener jeg. Folk kommer alltid til å le på andres bekostninger uansett :P

men med ordet neger, hvorfor er det negativt? Jeg merker at jeg viker unna det ordet automatisk uten og egentlig å vite hvorfor, men blir det ikke det samme som Asians? Er vel ikke noe fornærmede det. N*igger er jo det stygge ordet? Verden i dag har blitt så altfor sensitiv! Går ikke ann å please alle uansett hvor hardt man prøver. Hvis man da ikke er Ned flanders sorry blei litt ot

edit: damn jeg var nesten først og når jeg sendte replien var jeg helt nede på siden! Folk svarer kjapt på freakforum
Sist endret av Catchy; 19. juni 2009 kl. 17:45.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er tydeligvis mange som ikkje skjønner forskjellen på mobbing og tulling. Det er mobbing hvis motparten angripes gjentatte ganger uten at man forsvarer seg, eller svarer tilbake. Det er hinsides idiotisk å påstå at man kan kalle en overvektig person for feiting med argumentet at "ja men du er jo feit". Ja, vebba1212, jeg tenker på deg. Brasil er et land som har et stupid machokultur og det er ingenting å skryte av.
Vis hele sitatet...
Jeg så ikke helt machokulturen i det jeg skrev der.
Men jeg skjønner at det er idiotisk å forsvare seg sånn som jeg gjorde: "han er jo feit". Jeg skjønner det, men det var liksom ikke snakk som noe sånt i Brasil, jeg var 5-9 år da jeg bodde der, altså et lite barn, uerfaren og visste ikke om disse tingene som mobbing. Kanskje fordi jeg var i et relativt lukket miljø med andre på min alder som tenkte som meg.
Selvfølgelig har jeg lært i ettertid at jeg oppførte meg dumt, jeg har vokst, blitt mer erfaren og vet nå forskjellen på mobbing og tulling.
Sist endret av exocytose; 19. juni 2009 kl. 17:54.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg syns denne er litt på grensen for hvor mye man kan mobbe publikum, men "how many girls wanna fuck me right now" delen er utrolig morsomt

Jeg vil foresten anbefale Joe Rogan Live 2006 Standup DVDRIP. Utrolig masse genialt der.
Sitat av Pumazz
Når man kan bli saksøkt for ikke å ha med en eneste mørk (neger, jeg bruker vanlighvis det ordet, men velger å ikke bruke det nå) i en sitcom episode har det gått for langt!
Vis hele sitatet...
Dette er teknisk rett riktig, fordi man kan faktisk bli saksøkt for hva som helst. Om en sak får medhold, eller i det hele tatt blir tatt opp i rettsvesent er annen ting. Men, vi har iallefall ikke hatt noen saker av denne typen i Norge. Såvidt jeg vet, har ingen saker av den typen heller fått medhold i USA. Det er med andre ord et fullstendig tåpelig utsagn.

Det er nok en aldersting, fordi jeg klager på elevene mine ofte for sånne ting. Det hjelper ikke så mye at du har noen gode poeng, så lenge du strør om deg med beviselig usanne tåpeligheter i tillegg.


Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er hinsides idiotisk å påstå at man kan kalle en overvektig person for feiting med argumentet at "ja men du er jo feit".
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det ikke, men hinsides idiotisk synes jeg det ikke er. Generelt, så er det sånn at åpenhet om temaer skaper aksept. Meningsutveksling er generelt positivt, og meninger som ikke tåler dagens lys møter motstand og har en sterk tendens til å forsvinne. Jeg tror virkelig at å ha et sosialt, ikke-uttalt stigma om utseende, uansett om det gjelder vekt eller hudfarge, er veldig skadelig for oss som samfunn over lang sikt.

Jeg håper virkelig at jeg en dag kan kalle en feiting for "feiting" uten at noen som helst legger noe negativt i det. Det er beskrivende.
Sist endret av DumDiDum; 19. juni 2009 kl. 18:36.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg håper virkelig at jeg en dag kan kalle en feiting for "feiting" uten at noen som helst legger noe negativt i det. Det er beskrivende.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du kalle en som er feit for feit? Greit nok hvis det er en av kompisene dine, og han har litt ølmage, men man kaller ikke en overvektig person du ikke kjenner for feit. Denne personen sliter sannsyneligvis veldig mye fra før av og det siste han/hun trenger er negative holdninger og utsagn.
Sist endret av Mexxy; 20. juni 2009 kl. 01:10.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvorfor vil du kalle en som er feit for feit? Greit nok hvis det er en av kompisene dine, og han har litt ølmage, men man kaller ikke en overvektig person du ikke kjenner for feit. Denne personen sliter sannsyneligvis veldig mye fra før av og det siste han/hun trenger er negative holdninger og utsagn.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at man skal løpe rundt og kalle folk man ikke kjenner feite. Du bommer totalt på poenget. Det han tenker på er vel heller det at man skal kunne si "feit" eller "overvektig", uten at det nødvendigvis har en negativ virkning. Cluet er vel at hvorvidt man sier afro-amerikaner, neger eller svart -- bør det være hinnsides likegyldig. Det er, som sagt, beskrivende: og man trenger ikke mene noe vondt med å si neger.

Det er smålig irriterende at folk tar ting ille opp uavhengig av faktorer. For å ta et eksempel:
En farget person kan kalle en annen "svart, nigger, neger" etc, uten at de bryr seg.
Men så fort en hvit person sier noen av de ordene kan de bli fly forbannet. Hvorfor? Hva er egentlig forskjellen?
Det du tar opp her med hvorvidt det er galt å kalle en "neger" for "neger" eller ikke, føler jeg at jeg har ett ganske greit svar på.. Det er ganske enkelt fordi "negere" ikke liker å bli kalt "neger". I mine yngre dager hadde jeg vanskeligheter med å fatte hva som var så galt med å bli kalt neger. Jeg har vokst opp med å høre mørkhudede personer omtalt som "negere".
Det jeg har erfart er at det er veldig få personer som liker å bli omtalt som "negere", og da ser jeg virkelig ingen grunn til at jeg skal kalle dem det. Jeg kaller dem mennesker.
Hva man kan spøke med og ikke er man nødt til å se relativt til publikumet. I prinsippet er det det samme å spøkefullt "angripe" svensker som å gjøre det samme med jøder. Men i praksis blir det noe annet, da det vil vekke en sterkere emosjonell respons å si at en jøde som roter i et askebeger er en slektsgransker og at svensker kaller banener for gulebøy, eller hva nå det er man sier. Det er noe man burde ta hensyn til, ikke fordi det nødvendigvis er noe galt i å spøke med det, men fordi for at det er viktig å kunne samspille med andre i sosiale situasjoner -- hvor enn morsomt mange kunne finne det.

For min del kan folk spøke med alt ifra overvektige til min avdøde bestemor. Men hvis man derimot konsekvent propagerer hatvitser, om så i en spøkefull innpakning, som f.eks. Vigrid gjør mot etniske minoritetsgrupper, så går det heller over til ren trakassering. Skal man spøke med noe som strengt tatt er et såpass alvorlige emne, så bør man gjøre det klart at det er spøk, samt ha fornuft nok til å ta hensyn til lytterne.
kommer ann på hvordan du "rammer" inn vitsen din, alle vet jo at man kan tulle med at jødene har mye penger og er generelt mer velstående en andre folkegrupper(USA) men dersom du nevner en eneste ting som har med 2 verdenskrig å gjøre er det ikke så mange som vil le kan jeg tenke meg.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
kommer ann på hvordan du "rammer" inn vitsen din, alle vet jo at man kan tulle med at jødene har mye penger og er generelt mer velstående en andre folkegrupper(USA) men dersom du nevner en eneste ting som har med 2 verdenskrig å gjøre er det ikke så mange som vil le kan jeg tenke meg.
Vis hele sitatet...
I beg to differ, mange stand-up komikere fra usa som kødder med holocaust. Reaksjonen er som regel latter blandet med "Ooooohh", sånn smålig sjokkert utrykk for at han faktisk sa det.
Grensen går da det går negativt ut over et annet menneske.
Jeg syns grensa går et sted mellom homofili og neger. Dvs, det er greit å mobbe negere, men ikke homofile. Homofile har ikke valgt selv å bli homo.
Litt utenfor det som har blitt diskutert. men grensen for om man kan tulle med noe tragisk som har skjedd, er at det må ha skjedd for over 22.3 år siden

Kilde: South Park - Jared has Aides
Sist endret av olli408; 20. juni 2009 kl. 18:56.
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Jeg syns grensa går et sted mellom homofili og neger. Dvs, det er greit å mobbe negere, men ikke homofile. Homofile har ikke valgt selv å bli homo.
Vis hele sitatet...
ærlig talt, mener du at negere har valgt å bli negere? :S
Sitat av olli408 Vis innlegg
ærlig talt, mener du at negere har valgt å bli negere? :S
Vis hele sitatet...
Når skrev jeg at alle negere har valgt å bli negere? Det går da an å se ting ikke fullt så svart/hvitt.
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Når skrev jeg at alle negere har valgt å bli negere? Det går da an å se ting ikke fullt så svart/hvitt.
Vis hele sitatet...
hehe skjønner :P men altså

"Dvs, det er greit å mobbe negere, men ikke homofile. Homofile har ikke valgt selv å bli homo."

det er vanskelig å ikke tro at du mener negere velger å være svarte :P

forresten, hvorfor er det greit å mobbe negere? ser egentlig ikke forskjellen på neger og homofil, da du ikke velger noen av delene
Sist endret av olli408; 20. juni 2009 kl. 19:17.
Det jeg er mest bekymret for er at Bombefly ikke forstår forskjellen på å tulle med noe, og mobbe noen.
Sist endret av gulunderstrek; 20. juni 2009 kl. 19:22.
Sitat av olli408 Vis innlegg
forresten, hvorfor er det greit å mobbe negere? ser egentlig ikke forskjellen på neger og homofil, da du ikke velger noen av delene
Vis hele sitatet...
Du ser ikke forskjellen på negere og homofile? Si det til en neger og se reaksjonen. Si det til en homofil og se reaksjonen. Kanskje blir det litt sånn ermasmus montanus... homoen sier buhuuu, jeg er en neger....
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg tror det har litt med hvor fjernt emnet er. Som det ble nevnt med 9/11-vitsen var det for tidlig, Men nå noen år senere er det ikke så nært lenger. Se for deg at f.eks søsteren din døde av kreft. De følgende ukene er det ikke så gøy med kreft vitser som det en gang var? Mens dette vil gi seg i løpet av noen uker. Men når det kommer til neger, homo, jøde o.l. som er grupper som konstant opplever trakassering. Da blir det aldri fjernt, det er en realitet de lever i. I en South Park episode ble det sagt att det er helt ok å spøke med noe så lenge det er mer enn 30år gammelt. Hvor mye det stemmer kan diskuteres. Men det er ett poeng i det
Voldtekt er et tema som det spilles mye på i filmer der en person skal i fengsel, men å kødde med voltekt av damer, det er tabu. Hvor har likestillingen tatt veien? Er sikker på at det hadde vært hysteriskt morsomt å gjemme seg i noen busker i en park, med en enorm strap-on, og hoppe på tilfeldige chicks som kommer forbi..
Sist endret av nilsern; 20. juni 2009 kl. 22:52.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Voldtekt er et tema som det spilles mye på i filmer der en person skal i fengsel, men å kødde med voltekt av damer, det er tabu. Hvor har likestillingen tatt veien?
Vis hele sitatet...
Det er ikke tabu, det er bare ekstremt vanskelig å lage humor av temaet voldtekt uten at det blir platt og dumt.
haha, du kan ikke skrive. Hva er "intreressangt" ? Hvorfor gjør du egentlig ikke leksa di, er du helt dum i hode eller? Dust.

(får jeg lov til å tulle sånn? /på nff)
Sist endret av cre8tor; 21. juni 2009 kl. 00:27.
Vil ikke si at det går noen fast grense noe sted om hva man kan kødde med. Det er heller du som person som må tilpasse deg litt hvem som er "publikummet" ditt. Hvis du er sammen med venner som kjenner deg godt kan man jo f.eks. si de værst jødehat vitsene man veit og leke kynisk og kald til ville Helvette, av den enkle grunn av at de veit at du bare kødder. Men du setter deg ikke ned og forteller de samme vitsene og oppfører deg på samme måte til en fremmed gammal jøde som satt i birkenau.
Skal du fortelle vitser som kan støte folk av den enkle grunnen at de ikke kjenner deg, så bør du la de skinne litt gjennom at du ikke mener det. Ikke fåkk opp som Michael Richards (mannen som spilte Kramer i seinfeld)

Forresten. To ting du ikke bør kødde med:
1. Noens dødt barn (litt sårt tema)
2. Og søstra til kompisen din (sårt tema det og.... og fare for fysiske skader på deg selv)
Sitat av Faggot Vis innlegg
Jeg kaller dem mennesker.
Vis hele sitatet...
Man må jo framdeles kunne gi en beskrivelse annet enn "Et menneske var her å spurte etter deg".
Har ikke mange kompiser som er mørke/negere, men de jeg kjenner har aldri hatt et problem med å bli kaldt neger. Men kan selvfølgelig forstå at noen tar seg nær av det.
Men man må da kunne kalle de for hvit, brun, mørk, sort, høy, lav, tjukk, tynn, skallet, krøllet, langhåret, mann, kvinne eller uansett når man skal beskrive folk uten at de skal føle seg krenket.
Sånn litt på siden, de som kanskje har spansk vet noe om;
Har de gått over til å bruke et annet ord for fargen svart på spansk og portugisisk? Ordet negro betyr jo svart på spansk/portugisisk.
Sist endret av HStern; 21. juni 2009 kl. 03:20.
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Du ser ikke forskjellen på negere og homofile? Si det til en neger og se reaksjonen. Si det til en homofil og se reaksjonen. Kanskje blir det litt sånn ermasmus montanus... homoen sier buhuuu, jeg er en neger....
Vis hele sitatet...
Tror du seriøst det var DET jeg mente?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
kommer ann på hvordan du "rammer" inn vitsen din, alle vet jo at man kan tulle med at jødene har mye penger og er generelt mer velstående en andre folkegrupper(USA) men dersom du nevner en eneste ting som har med 2 verdenskrig å gjøre er det ikke så mange som vil le kan jeg tenke meg.
Vis hele sitatet...
Otto Jespersen tullet med at jødene var flinke med penger og forretninger, og at de hang Jesus på korset. Han ble anmeldt og mistet jobben sin.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Otto Jespersen tullet med at jødene var flinke med penger og forretninger, og at de hang Jesus på korset. Han ble anmeldt og mistet jobben sin.
Vis hele sitatet...
Mistet han jobben sin? Det er nytt for meg... Han fikk stort sett støtte i media fra folk som mente PFU ikke skjønte satire.
Og forresten så var det PFU reagerte på retorikken som de mente bagatelliserte massedrapene på jøder, det hadde ingenting med "penger og forretninger" å gjøre. En feilvurdering, men som nynazist liker du jo sikkert å tro at er det som at jødene styrer media eller noe.
Sist endret av ivioynar; 21. juni 2009 kl. 12:27.
Men de fleste amerikanere, og folk som Sasha Cohen (Borat) som gjør narr av jøder er jo jøder selv. Feks South Park folka og Seinfeld. Tror det blir tatt litt mere alvorlig om det er ikke-jøder som gjør det.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Tror du seriøst det var DET jeg mente?
Vis hele sitatet...
Tror du noe jeg har skrevet i denne tråden har vært seriøst?
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Tror du noe jeg har skrevet i denne tråden har vært seriøst?
Vis hele sitatet...
Finns mange skrudde folk her i verden, så har ikke så vanskelig for å tro på at noen kan mene det du har skrevet.
Dersom man ikke VET med sikkerhet at personen ikke tar seg nær av å bli kalt feks. Feit, så lar i hvertfall jeg være å si det. Folk har følelser, og selv om alle blir kalt "feit" eller "pakkis", så vil det alltids være noen som blir lei seg av det.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Mistet han jobben sin? Det er nytt for meg... Han fikk stort sett støtte i media fra folk som mente PFU ikke skjønte satire.
Og forresten så var det PFU reagerte på retorikken som de mente bagatelliserte massedrapene på jøder, det hadde ingenting med "penger og forretninger" å gjøre. En feilvurdering, men som nynazist liker du jo sikkert å tro at er det som at jødene styrer media eller noe.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt PFU sine uttalelser, og for meg hørtes det ut som at begeret rant over for dem etter at Otto Jespersen svarte på anmeldelsen. Ja, det er lett å tro at jøder/sionister styrer media til tider. Du kan være ganske sikker på at etter neste angrep på palestinere, så kommer det en sympati film om jøder på TV. Bare følg med.