Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3923
Jeg og venninnen er akkurat blitt vegetar (2-uker-nybegynnere). Matvalg blir jo redusert en god del, så er jeg utkikk etter flere forskjellige mat som kan få meg holde til den gode vegetarverden. Så langt vet jeg at jeg liker vegetarlasagne og pasta best.

Lurer på det er noen har flere vegetarmat å anbefale?
ehhm.. Hva kan dere spise da? det er flere former for vegetarisme ...

http://www.matoppskrift.no/sider/Vegetarsok.asp
Spagetti med alle typer sauser, nudler med grønnsaker, stekte grønsaker med sur-søt chilli.

Er dere helt 100% veganere som ikke tar i noe som har vært i ett dyr? (gelatin-baserte ting, fisk, egg osv)?
Jeg er veganer. kan godt legge ut noen oppskrifter når jeg kommer hjem fra jobb. Hvor i norge bor du forresten?
www.vegetarbutikken.no
www.vegetar.com
Kjøp ei vegetarkokebok. Selges små, billige kokebøker med masse oppskrifter i de fleste bokhandlere. Ellers så er det vel soyaprodukter som er tingen for veggiser.
Hei igjen - jeg og venninnen kommer fra Bergen, men vi går på Ål folkehøyskole (som ligger mellom Geilo og Gol). Jeg bor ikke så langt fra lokalkjent "Viva las vegis".

Vi er ikke vegetar på høyt nivå hvor vi ikke rører noe som kommer fra dyr. Vi spiser fisk og egg, og drikker melk - vennligst ikke kritisere oss Det med kokebok, høres bra ut - må sjekke om de har her i Ål/Sundre (som er et ganske lite sted), ellers må vi kjøpe i Bergen.
Vel, siden dere spiser fisk så er dere jo ikke vegetarianere, men pescotarianere eller no sånt.
Fisk er som kjent IKKE en plante!
Dere kan lage mye godt med bønner og belgfrukter som basis.
F.eks. linsesalat, kikkertgryte, couscoussalat. Varier sauser f.eks. pesto, tomatsaus. Varier grønnsakene dere bruker. Varier krydrene... Bytt mellom f.eks. asiatisk inspirert, indisk, italiensk, meksikansk, osv. Finnes utrolig mange muligheter Tofu kan også brukes istedetfor kjøtt. Veldig god erstatning.

På helsekostbutikkene har de også veldig mye godt pålegg og slikt. Ikke så billig, men veldig godt. Anbefaler spesielt sånn tofupostei med tomatsmak.
Hvis du aksepterer egg, som du sier, så er det få ting som er så godt som rause skiver med lyst brød med saltet oste-omelett på. Det er rutinematen min hver søndag morgen.
lanze: ifølge av linken her står det "Mennesker som ikke spiser kjøtt eller fisk er vegetarianere" - http://www.matoppskrift.no/sider/Vegetarsok.asp

Men siden du er vegetar og vet sikkert bedre. Kanskje du kunne være snill og definere begge begrepene? Siden jeg kjenner et par stykker på skolen her som sier at de har vært vegetar i flere år, og de spiser fisk. Dessuten står ordet "pescotarianer" ikke i ordbok.no.

takk for tips alle sammen! å kutte ut med fisk er ikke aktuelt for tiden siden jeg går på folkehøyskole og de vil ikke ta hensyn til det siden de andre vegetarianere aksepterte fisk.
Sist endret av reagol; 21. september 2005 kl. 21:25.
Søskenbarnet mitt traff ei jente som var vegeterianer, så han har nå blir veggis!
Anyway, sist jeg var på besøk fikk jeg smake vegetarpizza, og det var faktisk ganske godt!
Vegetarpizza er faktisk digg!! og vegetarhambugere.... lanze har hørt om veganere før men er ikke helt sikker på hva det er... fint om du kunne forklare det
Veganere eter ikke kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter. De fleste kjøper heller ikke klær laget i skinn eller ull heller.

Det er utrolig mange grupper innenfor vegeterianere, og de er ofte veldig gode på å kjekle seg immelom. Finn også ut om det er noen gode vegetarkafeer i bergen, mulig at kafe kafaen har noe til en billig penge.

Hilsen ouvo-lacto vegiss.
Pass på at dere får i dere vitamin B12, finnes for vegetarianere i kosttilskudd og noen typer moden ost. Er også lett å få jernmangel, så man bør ta enten tilskudd eller passe på spise ting som f.eks. tørket aprikos, rødbeter...
Noen typer olje er også viktig, noe de fleste ikke får i seg nok av alikevel. Men spiser man fisk skulle dette går greit, ellers finnes jo tran (for sånne kvasivegetarianere som meg).

Å være vegetarianer krever innsats, men ikke mer enn det alle burde i forhold til hva de putter i seg.

Et godt tips er å ha et forråd av forskjellig linser, bønner, grønnsaker o.l. Og såklart noe krydder for å få variasjon og viktige mineraler. I mange retter kan man bare bytte ut kjøttdeig med en annen ingridiens (f.eks bønner, tofu - fåes kjøpt på helsekost o.l.) som pizza, lasagne, diverse supper og gryter, vårruller, wok (prøv sesamfrø og honning) osv...

Lykke til! Håper dette er noe som fungerer for dere begge.
Ja, kjenner til kafaen - men det blir ikke ofte vi er i bergen løpet av skoleåret (bortsett fra de feriene som vi må ha). Også er de to vi kjenner fra kafaen borte på militæret nå. Men takk for tips!

Og nå sier jeg at vi er vegetar - vi gidder ikke å finne nøyaktig riktig navn til vår "nivå"/gruppe som er tull etter min mening.
Jeg har nå vært vegetarianer i 10 år (minus ett da jeg var veganer) og alt er nice.
Det finnes endel myter osv. rund dette med vegetarianisme:

- Man kan spise fisk og skalldyr
FEIL. En fisk er IKKE en plante, men et dyr. Skalldyr sier seg selv. Heter det "skallplanter"?
Noen går så langt som at man også kan spise kylling. Også bullshit. Man kan ikke stjele på seg et "stempel" som vegetarianer, og spise omtrent hva man vil.
En veganer er egentlig 100% vegetarianer. Bruker kun vegetarisk paserte produkter.
Det de fleste kaller vegetarianer er en "lakto ovo vegetarianer". Lakto betyt melk, ovo er egg. Altså man spiser melk og meieribaserte proukter.
Det finnes også folk som bare er lakto-veggiser, som ikke spiser egg.
I tillegg har man fruktianere osv. men det skal jeg ikke komme inn på her.
Spiser man fisk, skalldyr eller kylling - eller "tar pause på jul" som så mange fint kaller det, så er man altså ikke en vegetarianer, og man kan bare krype tilbake til sitt opphav som idiot.

- Du trenger vitamin og mineraltilskudd. B12 osv.
FEIL. Jeg har nå som sagt vært veggis i 10 år, og har aldri tatt tilskudd i noen form. B12 får man i animalske produkter. Dvs. melk og egg f.eks. Spiser man det, så går det bra. Er man veganer så er det litt verre, siden kroppen ikke klarer å proudusere nok B12 selv. Man kan da drikke Aloe Vera juice (fra et firma som heter FLP - ta kontakt hvis noen er interesserte) eller man kan spise tilskudd. Dette tilskuddet må selvfølgelig ikke være produsert av kadaver, siden det da ikke er vegant.

Det viktigste er å spise variert.
En vanlig nordmann har et proteininntak som ligger rundt 70% har jeg lest, noe som er latterlig høyt. Et nivå på rundt 15-20% er mer enn tilstrekkelig, og det spiller ingen rolle om proteinene man får i seg er animalske eller vegetariske. Protein er protein.
Er man lakto-ovo så er det kun én ting man ikke får i seg, og det er animalske proteiner, og det har man ikke bruk for.

Les litt om kosthold, vitaminer, hvordan tilberede maten på en skånsom måte osv. så er det ikke noe problem å være vegetarianer.

Det er klart, spiser man makaroni med ketchup hver dag i tre måneder, så får man mangelsykdommer, men spiser man variert, med mye ferske grønnsaker osv, så er det null problem.

Jern får du i hauger og lass av gjennom f.eks. brokkoli. Kalsium er det stappet med i poteter. Osv. osv.

Anyway: www.vegan.nu har en haug av gode oppskrifter. De er veganske, men det er jo ikke noe i veien for å spise vegan mat heller

Lykke til med kvasitarismen din, synd du "sprekker" om en tre ukers tid
Bare et lite spørsmål til dere som er vegeterianere. Hva får/fikk dere egentlig til å i det heletatt vurdere å bli det? Har lurt litt på dette. Er det for at dere ikke syns dyr skal spiser?, liker dere ikke kjøtt? eller er det andre årsaker?
Jeg hadde massevis av grunner, og har mange (noen av de samme, noen nye) nå.
Gidder ikke ramse opp her, da jeg ikke har noen interesse av det. Det er rett og slett nobodies business but mine

Dette er dealen min:
Jeg legger meg ikke oppi hva andre spiser, så da kan andre drite i å legge seg oppi hva jeg spiser
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Raymond
Bare et lite spørsmål til dere som er vegeterianere. Hva får/fikk dere egentlig til å i det heletatt vurdere å bli det? Har lurt litt på dette. Er det for at dere ikke syns dyr skal spiser?, liker dere ikke kjøtt? eller er det andre årsaker?
Vis hele sitatet...
Finnes en rekke grunner. Alle mest basic for min del; respekter liv, ikke ta deg så jævlig til rette ved å faktisk drepe noe for at du skal få i deg luksusmat du ikke trenger.

Sjekk disse filmene;

http://www.goveg.com/feat/chewonthis/
http://www.meetyourmeat.com

Har selv vært veganer i snart 7 måneder (vegetarianer i rundt 2 år), noe som funker utmerket.

Kokeboktips (lett å forstå og lett å lage);
http://www.govegan.net/

Bra kosttilskudd om du skal vurdere å bli veganer;
http://www.vegansociety.com/catalog/...roducts_id=239
Min grunn til å tendere mot vegetarkost, er ikke ideologisk. Menneskenes tannsett tilsier blandingskost. Men jeg er revmatiker, og kjøtt er ren gift for meg. En biff eller kompakt julemat gjør at leddene mine verker som pokker. Dessuten får jeg eksem av slik mat.

De siste 5 år har jeg stort sett ligget unna animalsk føde, og føler meg meget bedre. Jeg spiser mindre og oftere, og har utviklet større sans for variasjon på kjøkkenet. Jeg har alltid likt matlaging, og etterhvert har det blitt en kjær hobby. Som enkemann og enslig kan det noen ganger være brysomt å stelle i stand en masse styr bare for å bli mett, men jeg koser meg med det. Alle som tenker på mat som noe annet enn næring, blir gode kokker.

Et godt tips: skygg unna helsekostsjapper. Ingen vits i å betale tredobbel pris. Gå i thaisjapper, kinesiske butikker, egentlig alle typer asiatisk import. De har et fabelaktig utvalg av vegetabilsk kost. Vær ikke redd for ukjente varer. Ting som ser guffent ut, kan bli aldeles nydelig med den rette behandlingen.

Det sies at mennesker kan overleve på bønner alene. Alle typer belgfrukter er usedvanlig næringsrike. Sammen med alle typer korsblomstrede planter (kål, roer, beter), som inneholder bøttevis med antioksydanter, kunne sikkert dette være basic food. Jeg foretrekker nå *litt* mer mangfold, da.
Jeg kan legge til at vegetarianere lever lenger enn oss andre som spiser kjøtt og fisk.

Men å gå glipp av så mye god mat som man får av kjøtt og fisk vil jeg ikke gå glipp av.
I Januar i år sluttet jeg å spise kjøtt av helsemessige årsaker, magen var ikke helt i toppform(slet med å fordøye mat). Tok ikke lange tiden før kroppen ble bedre, og ser ingen grunn til å begynne å spise kjøtt igjen. Jeg spiser fisk da, så ordentlig vegetarianer er jeg ikke. Frister heller ikke å ta skrittet fullt ut.

I ettertid har jeg tenkt litt fram og tilbake på det at jeg sluttet å spise kjøtt, og kommet litt fram til at jeg kanskje hjelper på med matsituasjonen i verden, og tenk hvis alle gjorde som meg..
Fordi slik jeg ser på det så stjeler ikke fisk "matressurser" fra landjorda, på samme måte som kjøttproduksjon gjør.
Husker spesielt den pyramiden vi lærte i naturfagen at bare ca. 10% av næringen forsvinner opp i neste kjede(kan tillogmed hende det var mindre).
Og hvis kjøttproduksjonen i verden ble redusert, kunne grønnsak/frukt-produksjonen økes, og da kan flere munner mettes. Vi må trossalt ikke glemme at 30-40000 barn dør hver dag av sult.
Selvfølgelig er jo ikke dette selve LØSNINGEN, men er vel kanskje et lite skritt på veien mot en bedre verden?
Sitat av ninja5000
[...] Spiser man fisk, skalldyr eller kylling - eller "tar pause på jul" som så mange fint kaller det, så er man altså ikke en vegetarianer, og man kan bare krype tilbake til sitt opphav som idiot.
Vis hele sitatet...
Er kjøttetere idioter, eller forsto jeg deg feil?
Jeg tipper du tok veldig feil. De som kaller seg "vegetarianere", men som spiser fisk, skalldyr osv. er litt idioter.
Tror heller det er det han vil frem til.
Flott. Jeg ser to mulige tolkninger, men den der er vel mest fornuftig.

Finnes det forresten betegnelser på de som i tillegg til vegetarføde spiser fisk, skalldyr og fugl?
Ja. Det kalles et eller annet. Lakto er melk. Ovo er egg. Lakto-Ovo-veggiser spiser dermed egg og melk. Fisk har også et eller annet latinsk ord, og det samme har skalldyr og kylling. Vet ikke hva de er, men kaller du deg vegetarianer, men spiser fisk og kylling og skalldyr, så er du altså en lakto-ovo-fisk-skalldyr-fugl-vegetarianer.

En alt-etende, "vanlig" mann, med andre ord.

Min mor er også vegetarianer, men hun spiser fisk, skalldyr, fugl og rødt kjøtt i tillegg...liksom...get it?

Var forresten helk's tolkning jeg mente, ja Beklager om det kunne misstolkes.

Jeg har et lite spørsmål til de av dere som mener man kan være veggiss og spise fisk/skalldyr (sier ikke at noen her mener det, men det er overaskende mange som faktisk mener det):

- Heter det "skallplanter"?

Nei...det heter faktisk "skalldyr"...vegetarianer stammer fra ordet vegetae - eller noe i den duren...altså plantevekster...skallDYR...yeah...

(Sorry for rotete post)
En ting som er verdt å merke seg hvis man tar vegetarianerrollen nogenlunde seriøst er det at mange tilsynelatende ikke-animalske matvarer har en eller annen ingrediens fra et dyr i seg. Noen billigbrød har såkalt marint fett i seg da dette er billigere enn vegetabilsk fett og smør. Hvordan de fremstiller dette fettet vet jeg ikke, men hvis man er hardcore tar man ingen sjanser

Kunne aldri gitt opp kjøtt og enda mindre fisk. Hvis jeg MÅTTE velge, ville jeg kanskje valgt fisk, men det må jeg ikke så da lar jeg være. Men synes det å være lacto-ovo-vegetarianer er en grei ting jeg. Å avskrive egg og melk som føde og ull som materiale i tøyet ditt blir noe mer tøvete for meg.

PS: Jeg har faktisk hørt at en person kan leve på utelukkende oliven. Om det er fakta eller ei vites ikke, men oliven er godt så kjør på
Ninja5000: bra skrevet, men det med proteininntak på 70% henger ikke på greip litt engang.
Ingen som ikke er på hardcore super fedon diett av de dimensjoner som ikke ligner hverken fugl eller fisk spiser så mye proteiner. Da tenker jeg på det dagelige inntaket i kallorier.
Vel, jeg har bare lest det, jeg, så ikke skyt meg hvis det ikke stemmer.
Må huske på at det ikke bare er snakk om animalske proteiner heller, da. Vegetabilske teller med, og proteiner finner du i jævlig mange matvarer. Kjøttspisere tendenserer til å tro at man umulig kan få i seg proteiner om man ikke spiser biff. Merkelig...

En ting jeg syns er merkverdig er alle de jeg har truffet på - sikkert hundrevis - som har en eller annen obskur trang til å prøve å omvende meg til å begynne å spise kjøtt. De SKAL absolutt diskutere og prøve å få meg til å skifte mening.
Det virker som om folk er sykelig opptatt av mitt kosthold, i likhet med KRFs sykelige interesse for folks sexliv.
Når jeg sier til dem at det er rørende at de er så opptatt av at jeg skal få i meg alle næringsstoffene, så bare ler de av meg.
De forstår heller ikke at jeg vet hva jeg holder på med, og har lest massevis av bøker om kosthold, mineraler, vitaminer osv - i motsetning til dem, som kun baserer sine synspunkter på at kjøtt er godt, og at man visstnok er skapt til å spise det.

Men men...whatever...
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av ninja5000
En vanlig nordmann har et proteininntak som ligger rundt 70% har jeg lest, noe som er latterlig høyt. Et nivå på rundt 15-20% er mer enn tilstrekkelig, og det spiller ingen rolle om proteinene man får i seg er animalske eller vegetariske. Protein er protein.
Vis hele sitatet...
Det med at protein er protein er jeg veldig uenig i. Proteiner fra forskjellige kilder inneholder forskjellige aminosyrer. Hvis det hadde stemt at alle proteiner er det samme så hadde nok de fleste bodybuildere levd på Maarud bacongull da dette inneholder 60-80% proteiner.

Men i grisehud/svor(det bacongull er laget av) er det masse kolagene proteiner. Det klarer ikke kroppen å nyttiggjøre seg av. Aminosyreprofilen til kolagene proteiner er også helt verdiløs, den biologiskeverdien er =0.

Kan også legge til at noen proteiner blir tatt opp mye raskere enn andre. Jeg tror det er kaseinproteiner som blir tatt sakte opp mens myseproteiner blir tatt raskt opp
Sist endret av Worner; 2. oktober 2008 kl. 21:01.