Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1853
Dette er ikke nødvenigvis "undergrunn" da det ikke er urbant. Men så har jeg også sett snakk om huler og laiv, så håper denne er OK (Har et vanskelig forhold til NF, de pleier slette alle mine innlegg)

I sommer tenker jeg å ta en liten McCandless/Thoreau/Kacynski og bygge en liten hytte i skogen og bo der i 1,5 mnd (ca)

Hva jeg gjerne vil diskutere her er to ting:

1. Om noen her har erfaring med å bygge sine egne skur eller DIY hytter (ikke noe storskala. Bare et tak og litt beskyttelse i tilfellet vind eller regn); Eller om noen her har noe gode web-linker.
2. Steder. Vet noen om noen idylliske steder i Norge (alt bare ikke vestlandet, høhø). En større skog, uforstyrret, gjerne fjell, men viktigst et stort vann (Steder nær Glomma osv)

Takk for all støtte eller hjelp.
Dette høres utrolig interessant ut! Liker ideen

Angående steder, du kan jo reise til Valdres, Nissedal etc. det er jo fine steder. Det finnes jo også vann nesten over alt i Norge
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Dette høres utrolig interessant ut! Liker ideen

Angående steder, du kan jo reise til Valdres, Nissedal etc. det er jo fine steder. Det finnes jo også vann nesten over alt i Norge
Vis hele sitatet...
Ja, er spoiled for choice, derfor jeg leter etter forslag
Første jeg kom til å tenke på når jeg leste posten din er alt det praktiske.

Det er selvfølgelig ingen problem i å bygge seg ei hytte av ett slag.
Det som er variabelen her er hvilken standard du vil ha på hytta di, og hvordan du skal få dette til.
Jeg tenker da på hvordan du skal frakte verktøy og materialer til det stedet du skal bygge hytta di.
Det er en virkelig kul ide, som jeg støtter helt og holdent.
Sitat av UncleAndy
Første jeg kom til å tenke på når jeg leste posten din er alt det praktiske.

Det er selvfølgelig ingen problem i å bygge seg ei hytte av ett slag.
Det som er variabelen her er hvilken standard du vil ha på hytta di, og hvordan du skal få dette til.
Jeg tenker da på hvordan du skal frakte verktøy og materialer til det stedet du skal bygge hytta di.
Det er en virkelig kul ide, som jeg støtter helt og holdent.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange praktiske situasjoner (la oss ikke kalle de problemer, hva? )

Som jeg nevnte er standarden lav. Den skal bare gi meg ly OG gi meg følelsen (om enn naiv) av å ha bygget meg et sted å bo, kall det et reir.

OG i det, dvs følelsen av å bygge noe, oppnå noe, faktisk jobbe litt for livet, ikke bare gå ned på Rimien, eller kjøpe et hus, ligger elementet av arbeidet. Dette vil innebære, bære verktøyet og ALT materialet fra en trelast (evt suplementere med tre fra skogen. Men vil helst unngå dette) og BÆRE det inn der reiret skal være.
Labour of love.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 10:24.
Nei, å bruke ordet "problem" var unødvendig av meg egentlig. Det er svært få ting som egentlig kvalifiserer til å bli kalt problem. Hm, hvis du skal bruke planker blir det mye å bære tenker jeg. Det som går an er å bruke de trærne du finner i skogen og bruke mose, leire etc for å tette. Presenninger også kommer du langt med. Jeg bare slenger ut ideer jeg nå.

Følesen av å sove/bo i ett ly,hytte etc som du har satt opp selv er ganske konge.

Noe spesielt du tenker på? Hytte med skråtak, gapahuk, lavvo? Ville vært smart å prøve å integrere en slags bålplass eller noe slikt da ett bål er veldig essensielt i en sånn situasjon.
Planen er vel et slags lite busskur :P Altså tre vegger, med skråtak.
Sitat av Anr Bjötk Vis innlegg
Planen er vel et slags lite busskur :P Altså tre vegger, med skråtak.
Vis hele sitatet...
Busskur? La meg heller foreslå et personlig slott hvis du skal være der ute (og ha noe å gjøre) et par måneder
Personlig slott, eh? Plutselig mistet tråden all sin integritet :P

Hva jeg mente med busskur var bare en firkantet liten hytte med tre vegger. (evt mygnett over den siste veggen)
Hei "Anr Bjötk".

Om du er interessert i å dra til skogs og bygge deg en hytte, så anbefaler jeg deg å se dokumentaren "Alone in the wildernes". Den handler om en gammel mann som drar ut i skogen og lafter seg sin egen hytte, med peis og smarte løsninger. Filmen er ganske gammel, men rolig og stemmningsgivende.

Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut Ray Mears "Bushcraft" serien for inspirasjon og praktiske tips om naturlivet.

Alt ettersom hva som er målet ditt med denne turen: Komme seg bort fra dagliglivet, lære deg ferdigheter som kommer godt med i naturen, eller bygge deg et fint sted å bo. Anbefaler jeg deg å gjøre godt med research, og gjerne lese en bok eller to om f.eks trearbeide, villmarksferdigheter eller lafting.

Lykke til med prosjektet, vær snill med naturen, og fortell oss gjerne mer om hva slags erfaringer du er ute etter, eller hva du ser frem til.

Tips til generelt lesestoff:
Handbok Överlevnad: http://tinyurl.com/ybkvgss (pdf) - Svenske Forsvaret
Outdoor survival book - Ray Mears
http://i938.photobucket.com/albums/ad229/AnrBjotk/hytte.jpg

Sitat av Snerk Vis innlegg
Hei "Anr Bjötk".

Om du er interessert i å dra til skogs og bygge deg en hytte, så anbefaler jeg deg å se dokumentaren "Alone in the wildernes". Den handler om en gammel mann som drar ut i skogen og lafter seg sin egen hytte, med peis og smarte løsninger. Filmen er ganske gammel, men rolig og stemmningsgivende.

Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke ut Ray Mears "Bushcraft" serien for inspirasjon og praktiske tips om naturlivet.

Alt ettersom hva som er målet ditt med denne turen: Komme seg bort fra dagliglivet, lære deg ferdigheter som kommer godt med i naturen, eller bygge deg et fint sted å bo. Anbefaler jeg deg å gjøre godt med research, og gjerne lese en bok eller to om f.eks trearbeide, villmarksferdigheter eller lafting.

Lykke til med prosjektet, vær snill med naturen, og fortell oss gjerne mer om hva slags erfaringer du er ute etter, eller hva du ser frem til.

Tips til generelt lesestoff:
Handbok Överlevnad: http://tinyurl.com/ybkvgss (pdf) - Svenske Forsvaret
Outdoor survival book - Ray Mears
Vis hele sitatet...
Mhm, så deler av den på nett. Virket interessant, men ikke så romantisk som, lets say "Into the Wild" (boken, ikke filmen, som slaktet den) og Walden av Thoreau.

Målet er som du sier å komme seg vekk. Eller å teste mine grenser. Jeg må rett og slett på rehab for nett og elektro-avhengighet. Men også å bekrefte eller avkrefte om jeg kan leve uten noen "støtte". Hvor mye kan jeg egentlig(!) drite i denne kapitalismen jeg forakter slik. Hvor mye kan jeg egentlig drite i andre mennesker og sosiale tanker.

Til DEG kan jeg anbefale bloggen til en mann som er i en lignende og større prosjekt: http://ranprieur.com/index.html

Leter fremdeles etter områder. Og kanskje mest, områder å UNNGÅ! (dvs steder hvor det er jakt, steder med mye turisme og steder med privat eiendom, FØYH!!)