Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3881
Leste her om dagen en thread om hvor udugelig politiet er, bare for å erfare det selv noen timer senere. En venn av meg hadde vært i Oslo dagen før og kjøpt stinkbomer som man kan kjøpe i hvilken som helst bursdagsbutikk, og dette måtte vi selvefølgelig prøve i dag. Det viste seg at det skulle være Du & Jeg cafe i kirka i dag, og dette passet oss helt utmerket, så vi tok oss en tur dit og gikk pent og forsiktig inn og satte fra oss stinkbobma. På veien ut kom det to folk etter oss, jeg klarte å stikke av, men vennen min ble kastet ned i bakken. Jeg fant ut at jeg ikke hadde noe annet valg enn å løpe.

Etter at jeg hadde tatt av meg jakke og lue, kom jeg tilbake som en tilfeldig person som skulle inn i kirken, og som tilfeldivis kjente vennen min som hadde blitt tatt. Jeg latet som om jeg ikke visste noe og ville at de skulle forklare meg hva som hadde skjedd, og på en eller annen måte få vennen min ut av knipa. Etter litt snakking sa de bare at jeg ville finne ut hva som hadde skjedd når politiet kom, og at jeg var velkommen til å vente med ham. Jeg gikk bare inn i kirka og ut gjennom en annen dør.

Fra veien litt over kirken satt jeg og ventet på å se politiet komme, og de kom faktisk. Kameraten min ble puttet i bilen og kjørt vekk. Senere fant jeg ut at han bare hadde blitt kjørt hjem.

Kameraten min sa bare fornavnet mitt og latet som om han ikke kunne etternavnet. Politiet gikk gjennom mobilen hans, så nå har de fornavnet og nummeret mitt.

Jeg poster ikke dette for å spørre om jeg kommer til å bli oppringt, selvom jeg er litt redd for det. Jeg vil bare at folk skal vite om dette og si sin mening om denne absurde saken.

Etter min mening er dette helt sinnsykt, for først og fremst kastet de ham i bakken for så å ringe politi og vente på dem i en halvtime ute i kulden. Dette på grunn av to ungdommer som bøllet litt, mens det røykes brunt litt lenger oppi gata.

Det er sikkert ting som ikke er oppklarte i teksten, så det er bare å spørre. Jeg diskuterer dette med dere gjerne.

Edit: Skriveleif.
Sist endret av JackJawler; 3. desember 2006 kl. 22:21.
Noen ganger lurer jeg litt på politiet... noen gangr har de ikke tid til "surr som små tyverier", men en ungdom med stinkbombe... ja det er grusomt. Nei, vi snakker nokk litt feilprioritering her ja!
Hvis du ikke tror det vil få konsekvenser for at dere putter en stinkbombe på en kaffè så er du rimelig tett i hodet.

Og hva skal de gjøre når dere prøver å løpe fra åstedet, be dere fint om å stoppe? Hvor ofte tror du det funker? Jo da må de, ta dere med makt. Så jeg skjønner ikke hva du syter etter. Ta ansvar for handlingene dine.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Var en som kastet 3stinkbomber inne på skolen vår (inne i 3 bygninger)
Lærene bare tok det rolig og spurte alle om hva de viste... ikke noe politi.
Men i kirka er det kansje verre, noen slike kirke-folk ekke helt gode i hode (selv er jeg kristen, men finnes noen skikkelig altfor ordentlige folk også)

Ta det rolig og slapp av, du kan umulig få noe straff for det.

-Thoryllo
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg skjønner ikke helt hva dette har med å gjøre at politiet er udugelige. Skal politiet nekte å dukke opp når noen ringer etter dem? Jeg skjønner ikke helt pointet her.
Som sagt så må du ta ansvar for handlingene dine. Lukter drittunge lang vei
Mener du virkelig at han ikke kan få straff for det? Det kan vel strengt tatt trekkes i den retning av det er vandalisme av privat eiendom, i tillegg til at hvis bomben var skikkelig gale i lukt, så kan du vel bli pålagt å betale for tapt omsetning ? Eller tar jeg veldig i her nå?

Skole vs. butikk er to vidt forskjellige ting, at du i det hele tatt tror at skolen er villig til å hente inn politiet for det der så tror jeg du undervurderer skolene litt. I tillegg hadde politiet ikke giddet å gjøre noe heller tror jeg.
Jeg leste gjennom teksten min en gang til og fant ut at jeg ikke hadde skrevet noe sted at jeg ikke vil ta ansvar for handlingene mine. Si meg, har du aldri gjort noe bøll i hele ditt liv? Ikke fortell meg at du ikke vet hvordan det er. Selvfølgelig løper man, det er en del av kicket.

Uansett, tilbake til saken. Det jeg sier er at i denne saken har de overreagert.
Jo jeg har gjort crap jeg også, har tagget og vandalisert mine saker og ting. Men jeg er ikke kylling nok til å spørre rundt om hvorvidt du kan bli straffet for det, for hvis du spør om du kan bli straffet for det, så kan du nok bli straffet for det.

Nei du har ikke skrevet at du ikke vil ta ansvar for handlingene dine, men jeg tar det som en selvfølge siden du er redd for å bli busta.

Du sier de har overreagert, på hvilken måte? Mener du virkelig at dere skulle fått gå for vandalismen? Jeg ser ikke helt hvor du vil. Så hvis jeg banker gørra ut av deg, så skal bare politiet ikke gjøre noe, for du hadde jo antastet damen min, og da har jeg jo rett å banke gørra ut av deg. Er det det du sier?
Sist endret av tore-; 3. desember 2006 kl. 22:37.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg har gjort bøll og jeg har blitt tatt for det så jeg vet hvordan det er. So what? Skjønner ikke at du syter over at dere blir tatt for noe dere har gjort.
Sitat av tore-
Jo jeg har gjort crap jeg også, har tagget og vandalisert mine saker og ting. Men jeg er ikke kylling nok til å spørre rundt om hvorvidt du kan bli straffet for det, for hvis du spør om du kan bli straffet for det, så kan du nok bli straffet for det.

Nei du har ikke skrevet at du ikke vil ta ansvar for handlingene dine, men jeg tar det som en selvfølge siden du er redd for å bli busta.
Vis hele sitatet...
Nok en gang, jeg gjør det klart i posten min at jeg ikke poster for å spørre om straff. Les den en gang til.

Altså, jeg er redd for å bli busta, men jeg er klar for å ta ansvar for mine handlinger om jeg blir tatt. Ville ikke du heller sluppet unna du og?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av JackJawler
Nok en gang, jeg gjør det klart i posten min at jeg ikke poster for å spørre om straff. Les den en gang til.

Altså, jeg er redd for å bli busta, men jeg er klar for å ta ansvar for mine handlinger om jeg blir tatt. Ville ikke du heller sluppet unna du og?
Vis hele sitatet...
Så hva vil du fram til? Vil du fortelle at du og en kompis satte en stinkbombe i en kirke? Hva vil du vil skal svare på det her?
Sitat av Mesna
Så hva vil du fram til? Vil du fortelle at du og en kompis satte en stinkbombe i en kirke? Hva vil du vil skal svare på det her?
Vis hele sitatet...
Jeg ville si mening om saken og høre andres.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg mener dere fortjener det
det jeg reagerer over, og som jeg syntes er et økende antall av poster som omhandler (plz hjelp mg, kaste stein på bil, hvorfor bl jg tatt. Har ikke snuten bedre ting å gøre? Snut er ut!!11!??++?!) <---- og her havner denne posten også. Saken er, om jeg kan gi deg et svar ut ifra slik jeg har forstått det - politiet har svært mye å gjøre, og er svært underbemannet. Om jeg får telefon fra kirken hvor de sier at det er noen drittunger som av en heller annen håpløs og idiotsik grunn har lagt en stinkbombe (for faen hvorfor, har ikke dere bedre ting å gjøre?) i en kirke - så rykker de ut, dette er noe som berører mange. Om en eller annen smokie sitter å klapper laksen mens han doper seg i leiligheten sin, hvorfor rykke ut? eneste han skader er seg selv. Og da kan de heller bruke de midlene på razziaer hvor de kan ta langerne, ikke brukerne.
Hvem var det som kastet vennen din i bakken? Og hva gjorde de med han etter de hadde lagt han i bakken?
Sitat av Dice
Hvem var det som kastet vennen din i bakken? Og hva gjorde de med han etter de hadde lagt han i bakken?
Vis hele sitatet...
Folka fra kirken kastet ham i bakken for å stoppe ham, så ventet de på politi.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg ville si mening om saken og høre andres.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det var teit gjort, og hvis jeg hadde vært med på arrangementet som foregikk ville jeg blitt forbanna på dere og ikke nølt et sekund med å kontakte politiet.

Dette på grunn av to ungdommer som bøllet litt, mens det røykes brunt litt lenger oppi gata.
Vis hele sitatet...
Politiet prioriterte helt riktig spør du meg. De du påstår røykte hasj ødela ikke kvelden til noen, det samme kan ikke sies om dere.

Jeg mener ikke å være moraliserende eller noe, men dette var sånt jeg holdt på med midt på barneskolen. Jeg mener at femtenåringer bør klare å finne seg mer givende ting å fylle fritida med.
Vel, nå vet ikke jeg hvilken paragraf han blir siktet etter, hvis det kommer så langt, men så langt jeg vet, hvis ikke straffen er større enn 6 måneder kan dere anmelde dem som gjorde det for både frihetsberøvelse og overgrep, ettersom de da ikke har lov til å forta sivil arrest.

Dette hjelper da dessverre ingen ting i saken OM straffespørsmålet og straffeutmålingen.
Sitat av Dice
Vel, nå vet ikke jeg hvilken paragraf han blir siktet etter, hvis det kommer så langt, men så langt jeg vet, hvis ikke straffen er større enn 6 måneder kan dere anmelde dem som gjorde det for både frihetsberøvelse og overgrep, ettersom de da ikke har lov til å forta sivil arrest.

Dette hjelper da dessverre ingen ting i saken OM straffespørsmålet og straffeutmålingen.
Vis hele sitatet...
Så langt går vi ikke, de var nok bare litt sure i det øyeblikket.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det som provoserer meg mest her, er at du sammenligner det du gjor med uskyldige mennesker som sitter å røyker hasj. Herregud, du driver jo å ødelegger for massevis av folk som sitter i kirken på en eller annen sammenkomst, og så prøver du faen meg å få oss til å syns synd på deg med å sammenlige deg med HASJRØYKERE!?

Nå skal jeg ikke si at jeg syns du burde få en bot for det du har gjort, for det gjør jeg ikke. Heck, jeg har gjort lignende sprell selv; men du burde absolutt revurdere ditt syn på omverdenen og politiet - de gjør tross alt bare jobben sin. Å rykke ut for skikkelig unødvendig hærverk er sikkert irriterende for de også.

Lykke til med saken i alle fall
Sitat av Tias
Det som provoserer meg mest her, er at du sammenligner det du gjor med uskyldige mennesker som sitter å røyker hasj. Herregud, du driver jo å ødelegger for massevis av folk som sitter i kirken på en eller annen sammenkomst, og så prøver du faen meg å få oss til å syns synd på deg med å sammenlige deg med HASJRØYKERE!?

Nå skal jeg ikke si at jeg syns du burde få en bot for det du har gjort, for det gjør jeg ikke. Heck, jeg har gjort lignende sprell selv; men du burde absolutt revurdere ditt syn på omverdenen og politiet - de gjør tross alt bare jobben sin. Å rykke ut for skikkelig unødvendig hærverk er sikkert irriterende for de også.

Lykke til med saken i alle fall
Vis hele sitatet...

Etter å ha lest litt nå så sier jeg meg enig i at jeg burde revurdere synet mitt på politi. Dette er tross alt første gangen jeg har blitt tatt av politi, så jeg kan ikke si at jeg har erfaring.
Trodde du sa du IKKE var blitt tatt?
Sitat av tore-
Trodde du sa du IKKE var blitt tatt?
Vis hele sitatet...
Altså, de fikk fornavnet og nummeret mitt, og når de har nummeret mitt finner de lett ut etternavnet.
Nevningen av hasjrøykere var tydeligvis ikke så populær, og for å slenge meg på den trenden, så kan du overhodet ikke sette den opp mot det dere gjør. Ikke bare pga skadene, men pga hele måten politiet fungerer på. Uten å gidde å gi en grundig forklaring driver politiet med noe som heter patruljering.

Skadeverk er det neppe med en stinkbombe. Maksimalt kan dere ende opp med erstatning, men det er litt latterlig. Det er det også at folkene i kirken ringte politiet. For meg virker det som ett tegn på at folk nå for tiden er komplett evneveike og overhodet ikke i stand til å løse problemer på egen hånd. Men det skaper vel gjerne sysselsetting hos jurister og politiet...

Jeg stiller meg samtidig kraftig bak Mushy. Hvorfor lage poster som "jeg/vi gjorde hærverk/skadeverk/plaget noen/noe folk ikke liker, hvorfor kom politiet/hvorfor kom ikke politiet, hvor lenge må vi sone"? Det har i mine øyne fjortisfaktor av stor grad.

edit: at de har telefonnummert og navnet ditt betyr ikke at du er tatt av politiet ffs.
Enig i at det ikke er rart at politiet kom, og at det å kaste en stinkbombe inn på en café er "verre" enn å røyke hasj. Men på fredag opplevde jeg noe som vitner om at det finnes politi som har altfor lite å gjøre. Jeg og en haug med kompiser satt på toget med mange poser drikke, og hadde planer om å dra på fest i Oslo. Plutselig står det en kar med tidenes største snusleppe og en smilende kjerring bak oss og sier at de er sivilsnut, og at vi skal av på neste stasjon. Jeg lar drikken min være igjen på toget, mens de andre tar med posene sine ut. Når vi er ute på stasjonen blir vi bedt om å sette fra oss all drikken, og de som hadde drikke blir kjørt hjem og må få moralpreken sammen med foreldrene sine. Jeg derimot, hadde lagt igjen drikken på toget, så de hadde ikke noe på meg, så da slapp jeg uten noe som helst straff. Men dette er ikke poenget; en hundre meter bortafor sto det et par drittunger som ramponerte to søppelkasser og gjorde hærverk på det lille huset man kan sitte i mens man venter på toget. De fikk bare en advarsel, ikke noe telefon hjem osv, mens kompisene mine som satt der med drikke uten å gjøre noe sprell fikk straff... Etter min mening burde det vært omvendt... Hva syns dere?
drQ, enig, men hva kan egentlig kirken gjøre? Eller de som var der for å være konkret. Ingenting.

Og får alt vi vet, så kan JackJawler sin venn være en person som har hatt kontakt med politiet før.
Sitat av tore-
drQ, enig, men hva kan egentlig kirken gjøre? Eller de som var der for å være konkret. Ingenting.

Og får alt vi vet, så kan JackJawler sin venn være en person som har hatt kontakt med politiet før.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner personen det er snakk om, og han har ikke hatt kontakt med politiet før...
Å ringe politiet ville ikke vært min første reaksjon, jeg ville tatt dere (kompissen din) med bak kirka, gitt ham skikkelig pryl, og latt han spise stinkbomben. Nå antar jeg kirkegjengerne er litt mer konservative, og istendenfor å gi dere hva dere fortjente så ringte de politiet. Helt fair, og helt riktig.

Slutt å syte! De eneste som gjorde noe de ikke burde i denne saken er du og tjommien din! Politiet og kirkegjengerene gjorde ingenting galt! Dere fortjener hva nå enn dere måtte få, men det kan umulig være mye. Du skriver ikke (jeg har ikke fått med meg) hvor gamle dere er, men ut i fra hendelsen kan dere ikke være mye mer enn fjortisser, og da er det i alle fall svært lite "straff" vi snakker om. Tilsnakk, vask, og eventuelt bot.

Er dere ikke fjortisser har dere langt større problemer og bør bare overlates til deres stakkarslige selv!
Sitat av tore-
drQ, enig, men hva kan egentlig kirken gjøre? Eller de som var der for å være konkret. Ingenting.
Vis hele sitatet...
Nå begynner det å bli en stund siden jeg gjorde noe som skal kunne sammenlignes med dette, og frekvensen på å bli tatt var nok forholdsvis lav.

Det jeg synes folkene i kirken burde gjøre er ganske enkelt å skjelle dem litt ut, kanskje tvinge dem til å ringe foreldrene sine hvis de er veldig unge (14 eller under?), da burde jo foreldrene ha litt peiling på hva de driver med uansett.

Hvis jeg/vi gjorde noe dumt og ble tatt var konsekvensen stort sett noen kraftige gloser og beskjed om å forsvinne, noe som skjelden var spesielt vanskelig å følge. Har også opplevd at politiet kom, og synes fortsatt det var idiotisk, men da var det nok ikke så lett for vanlige folk å gripe inn.

For å spille litt videre på det siste; det vanlige når barn/unge gjør "dumme" ting og politiet blir involvert får du neppe noe mer enn at de forteller deg at det var dumt og at det ikke skjer igjen. Forutsatt at det ikke var så altfor gale (noe stinkbomben ikke var).

Hvis politiet ikke har så altfor mye å gjøre (og det kan hende) tar de kanskje en telefon til deg og forklarer deg dette.
Rart gud ikke har straffet deg enda i og med at dere kødda i kirken
Sitat av Mathias666
Rart gud ikke har straffet deg enda i og med at dere kødda i kirken
Vis hele sitatet...
Gud ekisterer ikke (Personlig meining)
Det er på slutten av året og politiet holder på å bruke opp budsjettet sitt (så de ikke får mindre neste år). Derfor tror jeg de gadd å reagere så sterkt så dem gjor.
Sitat av Dice
Vel, nå vet ikke jeg hvilken paragraf han blir siktet etter, hvis det kommer så langt, men så langt jeg vet, hvis ikke straffen er større enn 6 måneder kan dere anmelde dem som gjorde det for både frihetsberøvelse og overgrep, ettersom de da ikke har lov til å forta sivil arrest.

Dette hjelper da dessverre ingen ting i saken OM straffespørsmålet og straffeutmålingen.
Vis hele sitatet...

Det stemmer ikke. Dette er en gammel lov som ble opphevet i 2002 eller no, og den var heller ikke helt slik som du nevnte ovenfor. Hvis straffe rammen er større enn 3 mnd, og/eller hvis det er stjelt for mer enn 2500,-

Regner med de som tok kompisen din ikke var vanlige gjester, men folk som jobbet der/eiere av cafeen, og da har de rett til å foreta en sivilarrest.


Forøvrig så ser jeg ikke helt meningen med denne posten. Hva er det du vil vi skal svare på? Er det galt at politiet rykker ut når de blir oppringt? Er det galt at dere ble holdt igjen der når dere gjorde hærverk? Nei, hallo i luka..
Sist endret av ZuPrEmE; 6. desember 2006 kl. 19:33.
Kompisen din skulle hatt på seg joggeskoa han å=)
Jeg ville nå si at kompisen din anga deg til snuten jeg da.. Får snuten har faktisk ikke rett til å bla igjennom telefonen din/hans uten spesial ordre.. Det lærte jeg når vi ble stoppa på grensa

Jeg ville nå si at kompisen din anga deg til snuten jeg da.. For snuten har faktisk ikke rett til å bla igjennom telefonen din/hans uten spesial ordre.. Det lærte jeg når vi ble stoppa på grensa
Men uansett da.. det er jo bare en liten pøbelstrek dere gjorde. Hvem gjør vel ikke sånt?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
En ting man bør være smertelig klar over er at terrortrussel er et begrep som svirrer i samfunnet.
Neida, vi anser kanskje trusselen som liten, men fordi terror nettopp er uventet og rammer de minst tenkelige kan vi anta at folk er redd. Som barsjef på et utested her har jeg vært på en del kurs innenfor brannsikkerhet, ordensvaktvirksomhet etc, og hver eneste gang har det kommet en case om folk som kaster «uidentifiserbare gjenstander» inn på utestedet. Disse casene ble aldri tatt opp før 9/11, men har kommet som direkte konsekvenser av hvor enkelt det er og det faktum at dette er totalt uforutsette hendelser.

Uavhengig av hva dere faktisk kastet inn i caféen kan folk ha oppfattet det som en trussel, uten å overdramatisere så KUNNE det vært en annen type gass dere kastet mot dem. At dette får konsekvenser skulle bare mangle, selv om det bare var en fantestrek fra to uvitende drittunger.
Sitat av Devine
En ting man bør være smertelig klar over er at terrortrussel er et begrep som svirrer i samfunnet.
Neida, vi anser kanskje trusselen som liten, men fordi terror nettopp er uventet og rammer de minst tenkelige kan vi anta at folk er redd. Som barsjef på et utested her har jeg vært på en del kurs innenfor brannsikkerhet, ordensvaktvirksomhet etc, og hver eneste gang har det kommet en case om folk som kaster «uidentifiserbare gjenstander» inn på utestedet. Disse casene ble aldri tatt opp før 9/11, men har kommet som direkte konsekvenser av hvor enkelt det er og det faktum at dette er totalt uforutsette hendelser.
Vis hele sitatet...
Nå venter jeg bare på "Jamen, det var jo ikke noe gas! Vi nordmenn gjør ikke terror uansett så det så! Dere er bare lame..."
Nå har ikke jeg gjort noe ulovlig uten å kanskje laste ned. (ikke nå lenger da)

Det du gjorde var kanskje ikke så ille. Man kan ha det morro, men IKKE på andres bekostning, det er iværtfall det jeg mener. Har man gjort noe ulovlig og bli tatt for det så fortjener du den straffen du får!
offtopic: kan noen forklare meg hvordan disse stinkbombene fungerer, hvilket omfang de har og ikke minst hvordan de lukter(råttent egg, smørsyre, drit?)??

edit: liten tastefeil
Sist endret av pecado; 7. desember 2006 kl. 13:44.
Sitat av pecado
offtopic: kan noen forklare meg hvordan disse stinkbombene fungerer, hvilket omfang de har og ikke minst hvordan de lukter(råttent egg, smørsyre, drit?)??

edit: liten tastefeil
Vis hele sitatet...
De stinkbombene jeg har vært borti har vel hatt en lukt som minner om råtne egg. Forsåvidt er de ingenting å ta seriøst, i store og/eller ventilerte rom er det ikke store krisen. Faren er eventuelt hvis man sprer innholdet utover, særlig klær eller tepper. På klær burde det forsvinne i vask.

De jeg kjenner til er små glass/plast ampull-lignende med væske inni.
Her finner du akkurat de vi brukte. Det er rett og slett små poser med et eller annet innhold du knekker for at posen skal blåse seg opp og sprekke. Det lukter akkurat som råtne egg.