Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5567
Jeg må være så ærlig å innrømme at jeg stalker folk jeg kjenner "litt". Jeg søkte litt på nettet om foreldrene til en kompis av meg. Faren hans er politi, tror han jobber med organisert kriminalitet/narkotika. Moren har en helt vanlig jobb. Det jeg reagerte på var at det knapt var noen spor av dem på nettet i det hele tatt. De sto ikke i telefonkatalogen. I skattelistene var det absolutt ingen tegn til dem, hverken faren eller moren. Å søke på adressen de bor på ga ingen resultater noen steder på nettet.

Dette har gjort meg litt tankefull og fått meg til å lure på om vedkommendes far har blitt utsatt for så grove trusler i sin politijobb at dette har ført til at både han, samboeren og barna har fått skjermede identiteter og hemmelig adresse? Er dette noe som er vanlig?
Nei, det er ikke vanskelig å være "anonym" på nettet om man bare tenker seg litt om, samt reserverer seg mot katalogtjenester osv.

Det som jeg stusser litt på er at du ikke fant dem i skattelistene.
Er du sikker på at du har skrevet inn hele navnet (riktig)?
Sist endret av Grimdoc; 2. januar 2014 kl. 21:33.
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Jeg må være så ærlig å innrømme at jeg stalker folk jeg kjenner "litt". Jeg søkte litt på nettet om foreldrene til en kompis av meg. Faren hans er politi, tror han jobber med organisert kriminalitet/narkotika. Moren har en helt vanlig jobb. Det jeg reagerte på var at det knapt var noen spor av dem på nettet i det hele tatt. De sto ikke i telefonkatalogen. I skattelistene var det absolutt ingen tegn til dem, hverken faren eller moren. Å søke på adressen de bor på ga ingen resultater noen steder på nettet.

Dette har gjort meg litt tankefull og fått meg til å lure på om vedkommendes far har blitt utsatt for så grove trusler i sin politijobb at dette har ført til at både han, samboeren og barna har fått skjermede identiteter og hemmelig adresse? Er dette noe som er vanlig?
Vis hele sitatet...
Det er ikke pålagt og stå på skattelisten, jeg står heller ikke der. (Ikke fra 2011 og utover ialefall.)

Om det er grove trusler involvert, har jeg ikke peiling på.

Selv om du ikke finner de igjennom en søkemotor, betyr ikke det at det ikke finnes spor av dem på internett.
Sist endret av kimmy9gga; 2. januar 2014 kl. 21:38.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei, det er ikke vanskelig å være "anonym" på nettet om man bare tenker seg litt om, samt reserverer seg mot katalogtjenester osv.

Det som jeg stusser litt på er at du ikke fant dem i skattelistene.
Er du sikker på at du har skrevet inn hele navnet (riktig)?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har søkt på navnene slik det er stavet riktig. Finner hverken faren eller moren.

Synes dette her er litt freaky.. Kjenner denne familien ganske godt og de virker helt normale..
Sist endret av godset_123; 2. januar 2014 kl. 21:37.
Du sier at du har søkt på navnene slik de er stavet riktig, så jeg må nesten spørre: Hva gjør deg så sikker på at du vet de korrekt juridiske navnene? Har du sett pass? førerkort? annen skikkelig legitimasjon?
Jeg spør fordi jeg selv har jobbet med en som først 4 år etterpå (når de etter ekstern intervjurunde ikke fikk fast ansettelse fordi gudene vet hva som kom opp i bakgrunnsjekken) innrømte at navnet jeg kjente han som var et generisk navn han selv hadde funnet på..
Tenk litt over det, hvor ofte ser du offisielle dokumenter til selv dine nærmeste kollegaer/skolekamerater/naboer etc?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du sier at du har søkt på navnene slik de er stavet riktig, så jeg må nesten spørre: Hva gjør deg så sikker på at du vet de korrekt juridiske navnene? Har du sett pass? førerkort? annen skikkelig legitimasjon?
Jeg spør fordi jeg selv har jobbet med en som først 4 år etterpå (når de etter ekstern intervjurunde ikke fikk fast ansettelse fordi gudene vet hva som kom opp i bakgrunnsjekken) innrømte at navnet jeg kjente han som var et generisk navn han selv hadde funnet på..
Tenk litt over det, hvor ofte ser du offisielle dokumenter til selv dine nærmeste kollegaer/skolekamerater/naboer etc?
Vis hele sitatet...
Dette er navnene de bruker på sine (sperrede) FB-profiler, introduserer seg med ovenfor folk, osv...
At de ikke finnes i skattelistene, betyr trolig at de har sperret adresse. Se skatteetatens nettsider for mer informasjon om hvem som ikke står i skattelistene.
Skulle nesten tro politiet hadde sett for seg sånne ting.

/logic

blææææ
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Å skjule seg fra nettet er vanlig og veldig lett. Tipper han har fått hjelp fra Datatilsynet. En eks-venninne av meg gjorde det samme, men da gjennom BUP. Jeg vet ikke hvem BUP har arbeidet med det med.
1. Det kan selvsagt være sperret adresse pga trusler. Det finnes, så det betyr at det også kan brukes.

2. Det kan være sperret adresse på "lavt" nivå (såkalt kode 7), kanskje en standardting for folk med hans sikkerhetsklarering eller lignende. Det kan vel bare politiet svare på, og de svarer nok ikke om du spør. Fiktiv identitet (med nytt personnummer og alt) er ganske sjeldent, da må det være helt klar og vedvarende fare for liv og helse.

3. Det kan være de har et ekstra mellomnavn de ikke bruker muntlig. Selv har jeg to mellomnavn som kun står i passet (og skattelistene), jeg bruker dem heller ikke på bankkortet. Mange jeg kjenner har aldri hørt disse ekstranavnene mine.

Jeg har også sett det omvendte, at folk bruker et mellomnavn muntlig, som ikke finnes i papirene. Jeg har inntrykk av at grunnene til dette kan være ganske tilfeldige. De liker bedre morens etternavn men gidder ikke bytte, de har byttet men gamle skattelister har gammel informasjon, osv osv.
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Synes dette her er litt freaky.. Kjenner denne familien ganske godt og de virker helt normale..
Vis hele sitatet...
Kjempefreaky at du ikke finner de på nett Er nok mafia innblandet.
Noen mennesker bruker nettvett, eller vet hvordan de skal gå frem for å unngå og legge mest mulig drittspor på nett. Er han politimann så har han vel fått en grei innføring i dette.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
1. Det kan selvsagt være sperret adresse pga trusler. Det finnes, så det betyr at det også kan brukes.

2. Det kan være sperret adresse på "lavt" nivå (såkalt kode 7), kanskje en standardting for folk med hans sikkerhetsklarering eller lignende. Det kan vel bare politiet svare på, og de svarer nok ikke om du spør. Fiktiv identitet (med nytt personnummer og alt) er ganske sjeldent, da må det være helt klar og vedvarende fare for liv og helse.

3. Det kan være de har et ekstra mellomnavn de ikke bruker muntlig. Selv har jeg to mellomnavn som kun står i passet (og skattelistene), jeg bruker dem heller ikke på bankkortet. Mange jeg kjenner har aldri hørt disse ekstranavnene mine.

Jeg har også sett det omvendte, at folk bruker et mellomnavn muntlig, som ikke finnes i papirene. Jeg har inntrykk av at grunnene til dette kan være ganske tilfeldige. De liker bedre morens etternavn men gidder ikke bytte, de har byttet men gamle skattelister har gammel informasjon, osv osv.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke av de mest vanlige navnene, og hadde de hatt mellomnavn hadde det kommet opp om jeg hadde søkt på de...
Ridder av 1. klasse
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Dette er ikke av de mest vanlige navnene, og hadde de hatt mellomnavn hadde det kommet opp om jeg hadde søkt på de...
Vis hele sitatet...
Kjenner også en som er politi og jobber med organisert krim/narko. Han står i alle fall i skattelistene fra 2009. Søkte bare på fornavn og etternavn og så kom han opp. Han har to etternavn og et mellom navn, men søkte kun etter fornavn og det ene etternavnet...

Vet at politifolk ofte ikke står i telefon katalogen, men det gjelder jo generelt personer, som treffer "ustabile" personer igjennom jobben.
"Han står i alle fall i skattelistene fra 2009. "

Så nå er du i listene. Jeg sa Blæææ for en grunn.
Selv om en person eier sunt "nettvett" på internett, så skulle dem vel vanligvis kommet frem i Skattelistene??
Har også lurt på dette, har en far som var i listene tidligere, men ikke i de nyere?
Han er ikke kyndig nok til å fjerne dette selv skulle jeg tro, men jeg vet ikke.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har du prøvd å slå opp et telefonnummer de har?
Ved et tilfelle når jeg skulle slå opp et nummer fikk jeg beskjed om at det var sperret for opplysning, så det kan være et hint på om de aktivt ønsker å skjule seg.
hi

I er ganske bortgjemt på nettet, men skattelisten? how to?
Sitat av Echodius Vis innlegg
Har også lurt på dette, har en far som var i listene tidligere, men ikke i de nyere?
Han er ikke kyndig nok til å fjerne dette selv skulle jeg tro, men jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Skal du finne noen i nye skattelister må du logge inn på https://tjenester.skatteetaten.no med personnummer og minid. Dette kom i stand fra og med inntektsåret 2010 såvidt jeg husker.
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Dette er navnene de bruker på sine (sperrede) FB-profiler, introduserer seg med ovenfor folk, osv...
Vis hele sitatet...
Alt du beskriver er nettopp det jeg sa folk kan lyve om.. Du har med andre ord aldri sett skikkelig legitimasjon eller annen juridisk dokumentasjon som _må_ vise deres faktisk juridiske navn..
Har en kamerat på 15 som ble tatt fra foreldrene sine av barnevernet han finner du garantert ikke noe adresse eller personalia på nettet og nummeret hans er hemmelig pga foreldrene prøver å finne han.
Har en far som jobber i politiets sikkerhetstjeneste. Han er å finne i skattelistene, men ikke i telefonkatalogen/1881.no da med tanke på at man ikke skal finne hans adresse.
Sitat av Leopold Vis innlegg
Har en far som jobber i politiets sikkerhetstjeneste. Han er å finne i skattelistene, men ikke i telefonkatalogen/1881.no da med tanke på at man ikke skal finne hans adresse.
Vis hele sitatet...
Katalogoppføringstjenester kan alle velge seg ut av når man tegner abonnement (samt i etterkant, men de forskjellige katalogoppføringstjenestene har stor forskjell i hvor ofte de oppdaterer info de får ifra teleleverandørene), så det er ikke noe spesielt over..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Katalogoppføringstjenester kan alle velge seg ut av når man tegner abonnement (samt i etterkant, men de forskjellige katalogoppføringstjenestene har stor forskjell i hvor ofte de oppdaterer info de får ifra teleleverandørene), så det er ikke noe spesielt over..
Vis hele sitatet...
Haha jøss, det var da absolutt ikke meningen at dette skulle være spesielt.
Sitat av Hårskumm Vis innlegg
Har en kamerat på 15 som ble tatt fra foreldrene sine av barnevernet han finner du garantert ikke noe adresse eller personalia på nettet og nummeret hans er hemmelig pga foreldrene prøver å finne han.
Vis hele sitatet...
Så han beholdt altså det samme etternavnet når han ble flytta? lol. Nå finner vel man heller ikke 15 åringer i skattelistene?