Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 13800
Hva er den filmen du har sett som har påvirket deg mest igjennom livet, og hvordan? Det kan være snakk om alle slags former for påvirkning, påvirkning av livsstil, påvirkning av tankegang, osvs osv.

Jeg må si "Requiem For A Dream," for den påvirket meg både psykisk og fysisk som bare faen, og da snakker jeg ikke om handlinga og at jeg er en eks junkie som har blitt "frisk" eller noe sånt, men rett og slett at jeg aldri har fått så sterke følelser av å se en film før. Den gjorde meg, forbanna, ekstremt kvalm, svimmel, glad, frustrert og trist. Filmen er jo som en fuckings trip jo!
Sist endret av me_andre; 5. juli 2006 kl. 04:16.
American history X

Endret mitt på mennesket. Om det ble bedre eller verre vet jeg ikke
Crossroads
- Setter liksom livet i perspektiv
veldig vanskelig å peke ut kun èn film her da, men krigsfilmer som pearl harbour, behind enemy lines, enemy at the gates, saving private ryan osv er filmer som påvirker meg og setter tankene i sving.
In the name of the father.... handler om Nord-Irlandkonflikten, som var på det verste på 70-tallet. Sønn er på feil plass til feil tid, og blir dømt for noe han ikke har gjort. Etterhvert blir resten av familien også dømt. Utrolig dramatisk, og du sitter og koker under filmen. Ikke ha noe knuselig i nærheten! Jeg fikk helt vondt i magen av de skjebnene...
Ramser opp to slemme og to snille filmer som er et MUST å se

Irreversible Sterk film med masse sterke scener, får virkelig frem at voldtektsmenn er noe man burde hate.
Cannibal Holocaust Vet ikke om jeg trenger å si så mye om denne annet enn: "Dyremishandling"
Sling Blade Veldig bra film som viser at selv den værste person kan bli god.... så dårlig igjen på en god måte
Stand by me Kul og veldig bra film som får meg til å ønske at man fortsatt var barn og opplevde like mye som disse unga gjør..

Alle filmene har fått over 7/10 stjerner hos IMDB så jeg tror disse kommer til å bli godt likt av de fleste. Disse er verdt å ha sett (kanskje jeg burde nevne Shawshank redemption eller Frihetens regn?)

Selvfølgelig glemte jeg mitt forhistoriske hat mot klovner: Stephen King's It
Tror jeg må si The Pianist. Viser grusomheten til nazismen og minner oss på at vi aldri må glemme. Veldig rørende film. Første gang jeg så den må jeg innrømme at jeg hadde noen tårer i øyekroken til tider.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg vil nevne to filmer som har påvirket meg forferdelig mye. Disse viser veldig godt hvor jævlige vi mennesker kan være med hverandre, i forskjellige situasjoner og av forskjellige årsaker - men uansett like jævlig.

The Elephant Man (1980) - Plot Outline: A Victorian surgeon rescues a heavily disfigured man who is mistreated while scraping a living as a side-show freak. Behind his monstrous facade, there is revealed a person of intelligence and sensitivity.
Hotel Rwanda (2004) - Plot Outline: Don Cheadle stars in the true-life story of Paul Rusesabagina, a hotel manager who housed over a thousand Tutsis refugees during their struggle against the Hutu militia in Rwanda
Fight Club og V for Vendetta vil jeg si. To geniale filmer. Spes Fight Club har fått meg litt til å tenke
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Chubby
Crossroads
- Setter liksom livet i perspektiv
Vis hele sitatet...
Haha du kødder..

Requem for a dream er en ganske sterk film, spesielt om du er fyllesyk og dårlig fra før av.
*edit* Så ikke du nevnte filmen i starten av inlegget.

: WE GOT A WINNER.
: She's beautiful woman with a wonderful sense of humor and magical smile. Straight from Brighton Beach, Brooklyn. Let's give a juicy welcome to Mrs. Sara Goldfarb.
The Audience: JUICE BY SARA. JUICE BY SARA. WOAH. SARA GOT JUICE.

Fear and loating er også en ganske trippy film men man blir ikke fysisk plaget og skrudd i hode av den slik om den førstnevnte.
Sist endret av Alphanio; 5. juli 2006 kl. 12:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Blir nok nødt til å sei Lilja4Ever. Bra og sterk film.
Jeg vil si at The Pianist og Hotel Rwanda er to slike filmer, først og fremst for at de setter fokus på noe som har vært helt grusomt, og som charzer sier: sånt må ikke glemmes. Og så klart den allerede nevnte Requiem for a Dream.
Donnie Darko - Fordi han minner meg om meg selv, bare jeg er ikke i helt samme situasjon!

A clockwork Orange - Minner meg om litt om det med karma....og at man ikke burde ta livet for seriøst hele tiden!
Sitat av Lille My
In the name of the father.... handler om Nord-Irlandkonflikten, som var på det verste på 70-tallet. Sønn er på feil plass til feil tid, og blir dømt for noe han ikke har gjort. Etterhvert blir resten av familien også dømt. Utrolig dramatisk, og du sitter og koker under filmen. Ikke ha noe knuselig i nærheten! Jeg fikk helt vondt i magen av de skjebnene...
Vis hele sitatet...
Da blir du sikkert glad for å vite at sønnens liv gikk rett i grøfta etter filmatiseringen, og at han fikk store rusproblemer av pengebruken
Fight club.
Var inspirerende
Dokumentarfilmene til Michael Moore (Bowling for Columbine og Fahrenheit 9/11) gjorde inntrykk på meg og har definitivt påvirket mitt syn på den verden vi lever i...
Sitat av ivioyner
Da blir du sikkert glad for å vite at sønnens liv gikk rett i grøfta etter filmatiseringen, og at han fikk store rusproblemer av pengebruken
Vis hele sitatet...
Vet vi så den også etterpå i skoletiden... Så det var jo veldig dumt. Men det er jo litt oppløftende at han kom seg ut ihvertfall...du skjønner sikkert hva jeg mener, vil ikke røpe for mye..

En annen film som får meg til å gråte (og nei jeg er ikke sånn jente som gråter over alt som heter filmer, skal mye til for å få meg igang...) er livet er herlig / La vita e belle. Film fra konsentrasjonleirene under 2. verdenskrig, og en rørende, trist, hysterisk morsom og intressant film. MÅ SEES!!
Sitat av future_slayer
Dokumentarfilmene til Michael Moore (Bowling for Columbine og Fahrenheit 9/11) gjorde inntrykk på meg og har definitivt påvirket mitt syn på den verden vi lever i...
Vis hele sitatet...
enig med bowling for columbine men jeg ble skuffet over fahirenheit 9/11
Mest påvirkende film? Det må være Star Wars - den har påvirket mange folk til å tro at jedier og kraften fins. Jeg husker fra en radiokanal som fortalte om en undersøkelse i Storbritannia viste seg til at 1% (eller var det mer?) av befolkningen tror på kraften.

Ingen nevner Matrix? Det er jo en tankevekkende å tenke at verden vi lever i, er kanskje ikke så ekte likevel? Eller hvordan skal vi definere hva er ekte?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mye bra som nevnes her, donnie darko, requiem for a dream, de påvirket meg og.

Av det nyeste jeg har sett må det vel være Crash

Den ga meg ikke mye nytt, men bekreftet påenmåte min filosofi om at i bunn og grunn er alle gode, og vi reagerer temmelig likt i uante situasjoner.

Men angående det jeg så lengre oppe her.. crossroads? er du seriøs?
Schindlers liste. Definitivt en av de filmene som har gjort mye inntrykk på meg.
Har nok spist et par færre burgere etter at jeg så "Super Size Me".
Og jeg skulle gjerne nevnt Matrix som en film som har påvirket meg...Men nei, ideen om at vi alle lever i en drøm var allerede gammel selv for meg når første filmen kom.
Fightclub har gjort meg litt mer bevisst på hva jeg kjøper, og hva jeg legger verdi i.
Dogma har påvirket meg nok til at det er den første filmen jeg tenker på når jeg må nevne minneverdige filmer. Vet ikke åssen den har forandret meg.

Men allikevel, det mediet som hadde størst påvirkning på meg var bøker og tegneserier.

EDIT: Og forresten, alle de dramafilmene, som folk påstår at påvirker dem, bare så at de selv skal virke så dype...Bl.a. schindlers liste...aldri påvirket meg. Det skjedde, langt borte, og altfor upersonlige filmer. Og det at det ser så tydelig rekonstruert ut. Dokumentarer derimot, med klipp fra ekte situasjoner, noe helt annet.
Sist endret av empty_other; 5. juli 2006 kl. 16:42.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Snatch og Lock, Stock and Two Smoking Barrels a Guy Ritchie. Og samtlige filmer av Quentin Tarantino.
Siden jeg så de filmene og har snakket med dem med læreren min (går media & komm, han er filmnerd) har jeg selv begynt på mange små filmmanus og mitt engasjement innenfor film løftet meg fra 4 til 6 i hans fag. Så ja, jeg vil si at de filmene har gitt meg et vendepungt og har påvirket meg.

Fight Club er en bra film og den får meg til å tenke hver gang jeg ser den, men den er ikke den filmen som har påvirket meg mest.
Schindlers liste
The shawshank redemption
American Beauty
Gladiator
Matrix og animatrix
Flukten fra Sobibor
og Papylon

Disse er de filmene som har gjort stort inntrykk på meg og inspirert meg.
Filmene som har påvirket meg er vel kanskje karatekid og diverse Buce Lee filmer
har sett mange filmer som har gjort inntrykk på meg! (jeg klarer ikke og forklare hvordan:S)
Jeg må si filmen, Rain Man.

Husker når jeg så denne filmen for første gang, da var jeg ca. 10 år gammel, husker enda den klumpen som var i halsen min når filmen var ferdig. Liker denne filmen veldig godt, den får deg enkelt og greit til å tenke på ting du ellers ikke tenker på. Dustin Hoffman gjør en klimrende skuespillerjobb i denne filmen.
Sist endret av zefox; 5. juli 2006 kl. 17:40.
Tre filmer som virkelig har gjort inntrykk på meg er:
Shawshank Redemption
Forest Gump
Den Grønne Mil



.....åsså må vi jo ikke glemme meet the feebles......jadda
Syns at Der Untergang er en film som er ganske inntrykksfull.
Ellers er serien Band of Brothers en serie som virkelig får deg til å føle med de stakarene som måtte gjennomgå det berømte helve*** WWII, vil kanskje trekke frem episode 6 og 7 som hovedsaklig omhandler "The Battle of the Bulge" virkelig et rent helve**.
Saw 1 og Saw 2 er de filmene som har gjort mest inntrykk på meg. Han derre Jigsaw er en skikkelig ond og råtten person, men han prøver bare å hjelpe de ofrene han velger ut
Hackers
Hackers - Operation Takedown
Hackers - Antitrust

Disse har garanter fått PC- og nettverkskunnskapene mine til å stige et par hakk de siste årene
The passion of the christ, filmen alle snakket om som skulle "forandre" livet ditt. Men jeg merka ikke'no. Men American Pie er en film som har foradret livet mitt. Når jeg så den film begynnte jeg å tenke på (og med) andre ting. Det varliksom overgangs perioden fra barn til ungdom. Genialt!
bowling for columbine
Den filmen forteller virkelig sannheten.
Sist endret av kinaputt; 6. juli 2006 kl. 23:29.
Ondskapen - svensk film.. Helt jævlig rå. Gjorde sterkt inntrykk på meg.


Who is Gilbert Grape - En film som gjorde ganske bra innstrykk på meg.
It av Stephen King.. Fikk meg til å hate klovner enda sterkere.. Får lyst til å slå de ned hver gang jeg ser de.. Og selvfølgelig: Hjelp Vi fly/Airplane 1&2.. De har vel egentlig ikke påvirka meg, men fikk bare lyst til å ha de med for de er så jævla morsomme:P
Litt OT: Runna akkurat Prey - det var en liten tankevekker pga. Aliens skapte menneske for mat.
kansje noe i det? hvem vet..

Jeg har sett så mange filmer at jeg husker lite av dem men mange nevnte er meget gode filmer som gir stærkt inntrykk.
Sitat av slashdot
Forrest gump er faktisk like bra å lese manus til har eg funne ut Har det liggande om det er av interesse
Vis hele sitatet...
filmen gjorde et relativt godt inntyrkk på meg, men om det forandret livet mitt kan diskuteres , det fikk meg iallefall til å tenke litt.
( og ja grunnen til quote er at jeg er av interesse til manuset )

Faktisk har final destination filmene gjort sin oppgave med å lure på om enkelte ting er forutbestemt, eller om lykken skapes av egen smed.
Natural born killers, saw1-2, butterfly effect og donnie darko.
Elephant fikk meg til å tenke litt. Mulig det er den flotte klippingen og virkelighetsfølelsen i filmen, eller mulig jeg kjenner meg litt igjen i karakterene. Genial er den iallfall imo.

La Vita e Bella er også en utrolig film. Bør sees av alle.
Hva faen? Jeg posta her i går, men nå er den ikke her. Nuh vel prøver igjen.

28 Days Later er en av de filmene som har troffet meg hardest. En dyp zombiefilm(!) som ikke prøver å være morosam(*Nudge* House Of The Dead *Nudge*).

Har lett lege etterpå men ikke funnet en så bra zombiefilm etter det.

Har noen en å anbefale, kom med den.

Hadde en annen film i går og, men nå er den helt borte.

Erik
Noen:

Requiem for a dream, Fight Club, Pulp Fiction, Lucky Number Slevin, Schindlers liste etc.
3. Fight club. Ikke for min egen del, men halve norge slo jo hverandre i trynet med et smil etter den filmen.

2. Støveldænce fra den idiotiske julekalenderen. Aldri har en eneste sang gjort meg så mye vondt.

1. Jackass - The movie. Tror neppe noen film har knekt så mange uskyldige ben i verden.
Pianisten - som nevnt tidligere. Den viser også at ikke alle soldater i den tyske hær var udyr og nazister. Veldig bra film som jeg ikke hadde noen forutsetninger for å like (trodde den var lik piano eller hva den het (dramadritt)).

The shawshank redemption - kongefilm punktum.

Flukten fra sobibor så jeg også ble nevnt, den har jeg på DVD og syns fortsatt den er bra.

Forrest gump - et mesterverk.

The champ - gammel film som jeg så når jeg var liten. I avisen dagen etter den ble vist på NRK var hovedoverskriften vistnok "hele norge gråt". Ikke at jeg har sett den siden av fare for å bli like skuffet som når jeg så total recall omigjen.
Hotel Rwanda
Pianisten
Maria, llena eres de gracia (Maria full of grace)

I random rekkefølge. Sterke filmer.
Das Boot
Full Metal Jacket
Fear and loathing
Fog of war
Shogun Assasin
Saving private ryan
Pulp fiction
Snatch
Drunken master
Boys in the hood
Man bites dog
Bad Boy Bubby

og Napoleon Dynamite
Sist endret av k-f-j; 11. juli 2006 kl. 23:20.
kansje litt off topic.
men hva heter den filmen som er amatør lagt.
om usa, 11 september? og forsjelige teorier?
har hatt lyst å se den filmen LENGE nå
loose changes, er det den du mener?

Brødrene Quay og Jan Svankmajer har laget ting som jeg har blitt veldig rørt av. Forøvrig er jeg enig med k-f-j om 'Man Bites Dog', det er en virkelig utrolig film.

jeg er litt for trøtt til å utdype noe videre liste nå.
Sitat av kinaputt
bowling for columbine
Den filmen forteller virkelig sannheten.
Vis hele sitatet...
Og du vet sannheten fordi du har sett den? Blir for dumt å ta Michael Moore for god fisk!
Sitat av Chubby
Og du vet sannheten fordi du har sett den? Blir for dumt å ta Michael Moore for god fisk!
Vis hele sitatet...
Heldigvis har vi Bush og Rumsfelt tilstede når den absolutte sannhet blir avdekket. Men hvem skal få æren av å klippe snoren? Me kan undre til dagen vi dør. I mellomtiden har mattematiken gitt oss svar på våre undre i form av sannsynlighets beregning
Så som i himmelen gjorde sterkt inntrykk på meg.
"Shindlers Liste" eller "Shindler's List" som er originaltittel gjorde svært stort inntrykk på meg!
Bare tenk på hva Shindler gjorde mot jødene i forhold til hva Nazistene gjorde...
Den burde virkelig sees!
Jeg gikk å tenkte på det budskapet filmen brang flere dager fremover...