Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1889
Kort og greitt bor jeg på et internat. Nå i det siste har det vert mye hærverk på bygningene, røyking inne, og lignende som ikke er godtatt her.

Ledelsen truer nå med at de vil gjennomsøke alle rommene for å finne spor etter dette her. Er dette lov i henhold til norsk lov? Hvilke lover og paragrafer strider i så fall mot?

Jeg trodde det var slik at ikke en gang politiet hadde lov til å ransake et "privat" rom uten spesielle tillatelse. Ledelsen sier altså at dette ikke er sant.

Det hadde som sagt vært fint med noen henvendelser til lover og paragrafer, men erfaringer, meninger, og lignende hadde også vært flott!
Sitat av q-wEr
Kort og greitt bor jeg på et internat. Nå i det siste har det vert mye hærverk på bygningene, røyking inne, og lignende som ikke er godtatt her.

Ledelsen truer nå med at de vil gjennomsøke alle rommene for å finne spor etter dette her. Er dette lov i henhold til norsk lov? Hvilke lover og paragrafer strider i så fall mot?

Jeg trodde det var slik at ikke en gang politiet hadde lov til å ransake et "privat" rom uten spesielle tillatelse. Ledelsen sier altså at dette ikke er sant.

Det hadde som sagt vært fint med noen henvendelser til lover og paragrafer, men erfaringer, meninger, og lignende hadde også vært flott!
Vis hele sitatet...
For å kunne svare på dette må jeg vite mer om hva slags internat dette er. Fortell mer.

Er det inngått noen avtale i forbindelse med boforholdet og hva sier denne avtalen mhp private rom? Hva sier avtalen om hærværk, røyking inne og lignende, sier den noe om utleiers adgang i det hele tatt?

Er det lagt opp til at du skal kunne låse av et rom eller deler av et rom? Har hærværket foregått på fellesarealer eller avlåste rom etc.
q-wEr's Avatar
Trådstarter
Avtalen sier at vi har en viss kvote med "herværk", og slik, der hvert tilfelle er prikkebestemt på de ulike personene. Problemet til ledelsen er nå at ingen hvet hvem om har gjort hva.

Vi har skrevet under på at utleier har lov til å sjekke rommene våre 2 ganger i halvåret eller noe i den duren, for å se at det er ordensfullt og pent. Men da er det bare snakk om å stikke hodet rett inn, ikke å ransake hele rommet. Mer en liten "ordenssjekk".

Det er lagt opp at vi skal kunne låse rommene ja. Hærverket har foregått på fellesarealer, og hver og en av oss har sitt eget avlåste rom (leiglighet).

Håper på svar.
Sitat av q-wEr
Avtalen sier at vi har en viss kvote med "herværk", og slik, der hvert tilfelle er prikkebestemt på de ulike personene. Problemet til ledelsen er nå at ingen hvet hvem om har gjort hva.

Vi har skrevet under på at utleier har lov til å sjekke rommene våre 2 ganger i halvåret eller noe i den duren, for å se at det er ordensfullt og pent. Men da er det bare snakk om å stikke hodet rett inn, ikke å ransake hele rommet. Mer en liten "ordenssjekk".

Det er lagt opp at vi skal kunne låse rommene ja. Hærverket har foregått på fellesarealer, og hver og en av oss har sitt eget avlåste rom (leiglighet).

Håper på svar.
Vis hele sitatet...
Slik som du legger det frem har de ikke grunnlag for noe "ransaking" av private rom. Retten til et privatliv er stadfestet i EMK som igjen er inntatt i grunnloven.

Ransaking (hus-inkvisasjon) skal bare skje i kriminelle tilfeller. Private har ikke anledning til å gjennomføre ransaking.

http://www.lovdata.no/all/hl-18140517-000.html

Dersom boligen din har med et behandlingsopplegg å gjøre kan dette bli anderledes.
Vær så snill å ikke dra fram EMK og Grunnloven, blir etter min mening litt "patetisk". Et viktig poeng med slike bestemmelser er at de skal beskytte mot overgrep og vilkårlig ransakelse for staten, de er derimot IKKE laget for at 14 åringer på internat skal kunne herjere fritt uten at de tilsatte kan reagere. Husk også på at skolen har et ansvar for elevenes velferd.

Vi har heller ingen grunnlag for videre vurdering av trådstarters spørsmål fordi fakta grunnlaget er alt for tynt. Hva mener vedkommende med ransakelse? Er det vanlig inspeskjon som skjer? Er det en rask kikk i skapene? Er det nøye gjennomgåelse av hver ting? Hva er det reelle grunnlaget for en slik undersøkelse? Er det mistanke om lagring av alkohol, narkotika osv?

Du må også huske på at både husleieloven og opplæringsloven hjemmler bruk av reglement.

Visste du forresten at husleieloven § 5- 6 gir utleier en viss adgang til det utleide objekt? I dette tilfellet hyblen.

Dessuten kan konsekvensene bli mer fatale hvis de ikke godtar det. Ingenting i veien for at utleierene kan koble inn politiet, for å få de til å ransake med bakgrunn i hærverk mistankene. Det er heller ingenting i veien for at foreldrene blir kontaktet med spørsmål om det samme, slik at de vil gi sin tillatelse til slik undersøkelse.

Og sist, men ikke minst at man rett og slett bare med loven i hånd sier opp de utleieavtalene man har eller bare nekter å fornye de når de går ut. Det er ingen menneskerett eller grunnlovsvern for retten til å leie et husrom.

Man har jo også muligheten til å intensivere inspeksjonene mot de som røyker, og foretar seg de nødvendige grep for å hindre slik brudd på skolereglementet. (Antar at de fleste skoler i dag har et slik forbud, Telemark som et av de siste fylkene innførte ihvertfall slikt forbud for ikke lenge siden). I første omgang vil det nok tilsi muntlige og skriftlige advarsler hjem og til eleven. Deretter etter gjentatte brudd så vil det kanskje få den konsekvens at eleven blir utvist for deler eller hele av utdannelsesforløpet.

Slik at selv om eleven ville kunne nekte en slik ransakelse, så kan det fort komme noen mer alvorlige konsekvenser som følge av slik nekt.

Så min konklusjon blir nok dessverre at trådstarters informasjon blir for tynn til å vurdere noe som helst. Og uansett hvis en slik rett skulle foreligge, er det ingenting i veien med at man blander inn politiet og foreldre. Jeg vil anta at det er kjipt å la måtte foreldrene stå å se på mens politiet ransaket hyblen til vedkommende. (Antar da selvfølgelig at politiet har en ransakelsesordre eller annen lovlig hjemmel).
Sitat av KVTL
Vær så snill å ikke dra fram EMK og Grunnloven, blir etter min mening litt "patetisk". Et viktig poeng med slike bestemmelser er at de skal beskytte mot overgrep og vilkårlig ransakelse for staten, de er derimot IKKE laget for at 14 åringer på internat skal kunne herjere fritt uten at de tilsatte kan reagere. Husk også på at skolen har et ansvar for elevenes velferd.

Vi har heller ingen grunnlag for videre vurdering av trådstarters spørsmål fordi fakta grunnlaget er alt for tynt. Hva mener vedkommende med ransakelse? Er det vanlig inspeskjon som skjer? Er det en rask kikk i skapene? Er det nøye gjennomgåelse av hver ting? Hva er det reelle grunnlaget for en slik undersøkelse? Er det mistanke om lagring av alkohol, narkotika osv?

Du må også huske på at både husleieloven og opplæringsloven hjemmler bruk av reglement.

Visste du forresten at husleieloven § 5- 6 gir utleier en viss adgang til det utleide objekt? I dette tilfellet hyblen.

Dessuten kan konsekvensene bli mer fatale hvis de ikke godtar det. Ingenting i veien for at utleierene kan koble inn politiet, for å få de til å ransake med bakgrunn i hærverk mistankene. Det er heller ingenting i veien for at foreldrene blir kontaktet med spørsmål om det samme, slik at de vil gi sin tillatelse til slik undersøkelse.

Og sist, men ikke minst at man rett og slett bare med loven i hånd sier opp de utleieavtalene man har eller bare nekter å fornye de når de går ut. Det er ingen menneskerett eller grunnlovsvern for retten til å leie et husrom.

Man har jo også muligheten til å intensivere inspeksjonene mot de som røyker, og foretar seg de nødvendige grep for å hindre slik brudd på skolereglementet. (Antar at de fleste skoler i dag har et slik forbud, Telemark som et av de siste fylkene innførte ihvertfall slikt forbud for ikke lenge siden). I første omgang vil det nok tilsi muntlige og skriftlige advarsler hjem og til eleven. Deretter etter gjentatte brudd så vil det kanskje få den konsekvens at eleven blir utvist for deler eller hele av utdannelsesforløpet.

Slik at selv om eleven ville kunne nekte en slik ransakelse, så kan det fort komme noen mer alvorlige konsekvenser som følge av slik nekt.

Så min konklusjon blir nok dessverre at trådstarters informasjon blir for tynn til å vurdere noe som helst. Og uansett hvis en slik rett skulle foreligge, er det ingenting i veien med at man blander inn politiet og foreldre. Jeg vil anta at det er kjipt å la måtte foreldrene stå å se på mens politiet ransaket hyblen til vedkommende. (Antar da selvfølgelig at politiet har en ransakelsesordre eller annen lovlig hjemmel).
Vis hele sitatet...
Faktagrunnlaget for noen vurdering er veldig tynt ja. Hvem sa forresten at det er snakk om 14-åringer? I følge trådstarter hjemler ikke avtaler spesielle inngrep.

Privatlivets fred står uansett sterkt og det er ransaking trådstarter spør etter, ikke huseiers adgang i følge husleieloven.

Politiets adgang til ransaking er helt uavhengig av huseier og evt. foreldre.
Da jeg gikk på internatskole var det helt vanlig at det ble "ransaking" av visse rom, dersom det var misstanke om alkohol, dop eller våpen.
Men det sto også i internat reglene, som vi forresten måtte signere for å få lov til å bo der.
Men det var da heller ikke politiet som ransaket rommene, det var først og fremst skolens ansatte som var ansvarlige for internatene (og dessuten hadde taushetsplikt på hva de fant, overfor personer som ikke hadde noe med saken å gjøre)
Det var et tilfelle hvor elevers rom ble ransaket av politiet, men da var det pga. brudd på norsk lov. Inbrudd, tyveri, trakasering, trussler etc.

Vi hadde dessuten inspeksjon av en renholderske en gang i måneden, og endte opp med å bli kastet ut av internaten i en viss tid, dersom vi ikke klarte å holde ordensreglene etter et vist antall advarsler (rent og ryddig rom, rent bad ol.)

Jeg hadde bare vært glad til, for min egen sikkerhet, og min egen velvære, om politi hadde ransaket alle rom for å finne ut hvem som drev med hærverk.
Og viss du er redd for å bli kastet ut av internatet, eller skolen, så er det jo dumt for deg, med tanke på at du da mest sannsynligvis ikke har opprettholdt reglene.

Du kan jo fks. legge ut en kopi her, eller et kort sammendrag av hvilke lover ol. som gjelder på ditt intnernat, siden det er veldig forskjellig fra skole til skole.
Med mindre det er en skole som er eid av NLM. For da gjelder de samme reglene der som på den skolen jeg gikk på.
Logisk sett kan de egentlig gjøre hva de vil med rommene siden det er de som eier dem
Bare presisere at det ikke gjelder 14-åringer. Det gjelder 18-19 åringer. Tusen takk for mange svar!
Sist endret av q-wEr; 1. desember 2007 kl. 18:08.
Så dette er altså ikke en videregående?
Men en høyskole/folkehøyskole?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av geirmash
Logisk sett kan de egentlig gjøre hva de vil med rommene siden det er de som eier dem
Vis hele sitatet...
Nei, det kan dei ikkje. Det er lover og regler som skal overhaldast samma faen, nettopp for å gi eit elementært rettsvern til alle i eit samfunn.
Sitat av GothQueen
Så dette er altså ikke en videregående?
Men en høyskole/folkehøyskole?
Vis hele sitatet...
Videregående, men bare for 3.klassinger, hvor vi pr. dags dato alle er 18, og noen få 19.