Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1723
Hei, jeg er gutt på 17 år som spiller i band.
Jeg er vokalist, men problemet er, etter et par sanger, 2-3, så blir stemmen min "ødelagt".
Noen "tips" elle noe lignende om hva jeg kan gjøre får å "fjerne" det?
Takk på forhånd
Sjanger? (blabla)
Tror du må spesifisere litt mer hva du mener med ødelagt stemme.

En kald øl?
Sist endret av Cyan; 7. mai 2010 kl. 17:24.
Det er mulig jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at de fleste sangere varmer opp stemmen før de begynner å synge. Det er i hvertfall en idé å prøve ut.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Stemmeskifte?

Hvis sjangeren er screamo så er det ikke rart da...
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Jeg går på Musikklinja i vefsn. Jeg har sang som bi-instrument.
Begynn med å synge etter skalaer og slikt(For å varme opp).
Så prøver dere å rette tonearten på intrumentene til det du klarer å synge!

Husk et band er kun så bra som utfordringene dere klarer i lag!

- CodeBarbarian
Ja, du synger mest sannsynlig fra feil sted i halsen din. Det er stemmebåndene som gjør vondt, og som sikkert er hovne etter noen sanger. Hvis stemmen din begynner å "sprekke", er det mest sannsynlig fordi du er hoven. Du burde gå til sangpedagog, uavhengig av sjanger. Da får du tips til pusteøvelser, og pedagogen vil høre hvilken del av stemmebåndende du bruker og hjelpe deg med å finne riktig måte.
Ja, det er en "riktig" og en "feil" måte å synge på, og begge deler kan høres ganske likt ut. Forskjellen er at hvis du synger på den "riktige" måten, vil du aldri bli hes eller få vondt i stemmebåndende. Du trenger ikke forandre sangstemmen din, det er bare måten du gjør det på. Og dette betyr ikke at du er dårlig til å synge. Mange har flott stemme, men bruker den feil. Mange snakker også feil (altså at de alltid høres hese ut, og har vondt i halsen som følge av det).

Varm opp stemmen ordentlig før du synger, pust fra magen og ikke fra lungene, og gå til en sangpedagog (selv om du bare går en time, vil det hjelpe). Hvis du ikke gjør noe med det, kan du risikere å få "nodules", som i verste fall må opereres bort.
spiller i band selv.. det som ofte skjer er at amps og drums er ALT for høyt på PA'n, spiller rett og slett får høyt.. Så derfor "skriker" du mere får å få frem stemmen.. Da blir du fort "sliten" i stemmen demp instrumenta!