Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6193
Nå har vi i flere år fått høre at jenter gjør det bedre på skolen en gutter, og flere har nevnt genetisk betingelser som en mulig faktor.

Det jeg fortsatt har til gode å se er en lettfattelig grunn til dette.

grunnen er som følger:
jenter er bedre enn gutter i språk, mens gutter er bedre en jenter i realfag.
når elevene går ut av 10 klasse på ungdomskolen får den 2- TO karakterer i realfag, nemlig matte og naturfag.
ser man da på språkkarakterer får man 3-TRE i norsk, 2 i engelsk og to i 2. fremmedspråk.

hvordan mener man at gutter skal kunne konkurere på snittmed disse premissene?
Jenter utvikles kjappere enn gutter.
Også mener jeg at skolen er bedre satt opp for jenter enn for gutter (min mening..)
Ja du verden livet er hardt, utrolig urettferdig. Så lenge du jobber hardt og systematisk så skal det nok gå bra uansett.
klart den er, vertfall hvordan karaktersnittet regnes ut... men hvorfor er det slik?? hvorfor er det slik at hver gang vi gjør noe med skolesystemet i norge vrir i det i en enda mer feminin retning?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ja du verden livet er hardt, utrolig urettferdig. Så lenge du jobber hardt og systematisk så skal det nok gå bra uansett.
Vis hele sitatet...
er nok både ferdig på skolen og nesten 5 i snitt men fortsatt, systemet er j helt på trynet.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
klart den er, vertfall hvordan karaktersnittet regnes ut... men hvorfor er det slik?? hvorfor er det slik at hver gang vi gjør noe med skolesystemet i norge vrir i det i en enda mer feminin retning?
Vis hele sitatet...
Fordi politikerne har enda ikke skjønt at det går an å være diskriminerende ovenfor gutter.
tviler på at det ligger en konspirasjon bak dette. MEN skolesystemet ble på mange måter utarbeida av AP-regjeringene og videre 68-generasjonen, og de har lagt et veldig press på de kulturelle fagene, som norsk. Jeg mener sjæl at disse fagene er viktige, men for vår framtid er realfagene, om ikke mer, i hvert fall like viktige. Er helt enig med trådstarter, det burde vært like mange karakterer i dem, og like mye obligatorisk undervisning.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
er nok både ferdig på skolen og nesten 5 i snitt men fortsatt, systemet er j helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Mhm, du har sikkert jobbet ordentlig med skolen og språkfagene. Grattis

Uansett, skolesystemet kan jeg leve lenge med. Jeg synes det er rart det med kjønnspoeng når man skal søke vidre studier.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Og allikevel tjener vi bedre enn kvinnene. (Høhø, unnskyld).
Nei, livet er urettferdig. Lev med det. Og et generelt basis er ikke nok til å avgjøre hvordan fagene skal legges opp. Det holder med en karakter i realfagene, og når språkfagene krever en muntlig og en skriftlig del er det klart at du skal vurderes i begge. Dette er ikke diskriminering. Det nærmeste vi kommer diskriminering er i kroppsøving hvor jentene automatisk får lettere krav enn guttene fordi vi er fysisk sterkere av naturlige årsaker. Det er jo forsåvidt diskriminering mot begge parter, så det veier vel opp for det. "Dere gutter får vanskeligere krav fordi jentene er svake". Alle er glade!
Hadde likt å se hvor verden hadde vært i dag om alle alltid hadde tenkt "Livet er urettferdig, lev med det". Det er nettopp ved å ikke leve med det at man får forbedringer.
En ting jeg har tenkt på er at kravene til jenter er mindre i gymtimene mens kravene til gutter er de samme som jenter i håndverkstimer. Jeg kan jo skjønne at dette kanskje er rettferdig, men jenter er nå en gang bedre en gutter (som regel) til diverse ting som kunst og håndverk innebærer. Mulig jeg driter meg ut men, min mening.
Jeg gjør det faktisk bedre i språkfag enn i Realfag. Men nå er jo ikke jeg den som jobber mest på skolen.
Nasjonale prøver i matte viser at gutter er bedre.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Mokko Vis innlegg
Hadde likt å se hvor verden hadde vært i dag om alle alltid hadde tenkt "Livet er urettferdig, lev med det". Det er nettopp ved å ikke leve med det at man får forbedringer.
Vis hele sitatet...
Så er det vitterlig nok forskjell på "Jeg ble fengslet i 22 år fordi jeg tegnet presidenten i apekostyme" og "Jenter og gutter er forskjellige av natur men blir allikevel stilt like store krav til i viktige språkfag".
Sitat av Taake Vis innlegg
Så er det vitterlig nok forskjell på "Jeg ble fengslet i 22 år fordi jeg tegnet presidenten i apekostyme" og "Jenter og gutter er forskjellige av natur men blir allikevel stilt like store krav til i viktige språkfag".
Vis hele sitatet...

Helt enig, selvfølgelig skal vi kjempe mot urettferdigheter, men det må være grenser. I de fysiske testene får guttene høyere krav. I dans, fotball, hockey osv er det samme krav
Eksisterer bare en måte å få bedre karakterer på, JOBB!
Jeg sier ikke at skolen ikke er dårlig utformet og at det ikke eksisterer ræva lærere, men at noen skal få høyere snittkarakter fordi de er jente eller gutt syns jeg blir helt feil. Den som har jobbet best skal klart få førstevalget selvom det er snakk om en gutt eller jente.
Pøh.. Likestillingings idealet er latterlig, menn og kvinner er forskjellige på mange måter.

Bare tenk på hvem de store forfatterne, forskerne, malere, kokker osv.. Det føles godt å vite at det bare (stort sett) har vært menn som har bidratt med noe nytt å viktig.

La jentene få ha det litt lettere i gym, kreves ikke mye kondisjon for å stå på kjøkkenet og vaske huset. Språkfagene er viktig når man skal oppfostre barna mens vi menn er ute å gjør noe viktig.

... Men for å bli saklig: jeg synes jentene har det litt for lett i livet, med fordeler vi menn ikke har. Når man først skal ha likestilling så bør det være likestilt mellom kjønnene. Hvorfor er ikke kvinner tjenestepliktig? Kjønnspoeng? Lettere i gym?

Godt nyttår uansett!
Sist endret av M. Inconnus; 31. desember 2010 kl. 15:47.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Pøh.. Likestillingings idealet er latterlig, menn og kvinner er forskjellige på mange måter.

Bare tenk på hvem de store forfatterne, forskerne, malere, kokker osv.. Det føles godt å vite at det bare (stort sett) har vært menn som har bidratt med noe nytt å viktig.

La jentene få ha det litt lettere i gym, kreves ikke mye kondisjon for å stå på kjøkkenet og vaske huset. Språkfagene er viktig når man skal oppfostre barna mens vi menn er ute å gjør noe viktig.

... Men for å bli saklig: jeg synes jentene har det litt for lett i livet, med fordeler vi menn ikke har. Når man først skal ha likestilling så bør det være likestilt mellom kjønnene. Hvorfor er ikke kvinner tjenestepliktig? Kjønnspoeng? Lettere i gym?

Godt nyttår uansett!
Vis hele sitatet...
Du beskriver jo fint hvorfor det drives med likestillingskampanjer her i landet...
synes det blir feil når jeg kan få potensielt 6 karakterer i norsk/nynorsk og 2 i biologi, matte eller fysikk. Dere ser greia, ikke sant? Kompis av meg er jævlig god i fysikk og matte, men sliter med norsk. Om han vil inn på ingeniørstudiene, f. eks., kan 6 karakterer dra ganske hardt ned, selv om de ikke er relevante.
Kvinnfolk gjer det grovt "betre" i skulen fordi dei blir avla fram til å ta gagnlause mastergradar i journalistikk, sosialantropologi, litterær dekonstruksjon, pedagogikk og postmoderne bæsjekunst. Det er dei same personane som lagar til pensumet i skulen. Sidan kjem røyndi inn og spytter kravi sine i trynet på dei, og vips — "kvinnor fær dårlegare betalt enn menner!"

Det var snakk om å gjera naturfagsundervisingi meir "jentevenleg" her om dagen. Kvinns, dei undrar og filosoferar må vita, og derfor lyt faget leggje meir vekt på det. GTFO og takka meg til akselerasjonslikningane.
Synes 2. fremmedspråk burde være et valgfag, og ikke obligatorisk, slik at vi som heller vil ha f.eks. matte kunne brukt de timene på det i steden. Jeg opplevde iallefall tysk-timene på ungdomsskolen som uhyre ineffektive og umotiverende, der kanskje 4 av 24 elever var 5'er elever, og resten gav faen pga. at de ikke var motiverte til ENDA et språkfag. Engelsk og norsk burde bestå sånn som i dag, da folk bruker begge deler daglig og spesielt engelsk blir stadig viktigere.
Sist endret av Flexxnes; 31. desember 2010 kl. 16:07.
godt med respons her, og selvom man trenger en karakter for skriftlig og en karakter for muntlig er det ikke værre en å la snittet av disse to stå. blir et samme som å si man trenger en karakter i fysikk, kjemi, biologi, geologi, og en karakter i sannsynlighet en i algebra, en statistikk osv. greit språk er viktig men det er vel for guds skyld realfag også?

så kan man jo se på hva norsk muntlig karakteren blir satt etter, det blir jo bedømt ut i fra kunnskap om litteraturhistorie, det samme som skriftlig! hva er da ponget?
Språkfag:
Norsk, muntlig og skriftlig
Engelsk, muntlig og skriftlig
Fremmedspråk, muntlig og skriftlig
Nynorsk, skriftlig

Realfag:
Matte skriftlig
Naturfag skriftlig

Er det bare jeg som syns dette er feil?
Sitat av EoT Vis innlegg
synes det blir feil når jeg kan få potensielt 6 karakterer i norsk/nynorsk og 2 i biologi, matte eller fysikk. Dere ser greia, ikke sant? Kompis av meg er jævlig god i fysikk og matte, men sliter med norsk. Om han vil inn på ingeniørstudiene, f. eks., kan 6 karakterer dra ganske hardt ned, selv om de ikke er relevante.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er akkurat eksamenssystemet som ødelegger for flest. De burde endre på hvordan trekksystemet funker, at du har like stor sjanse for å bli trekt opp i norsk som i matematikk feks. I dag er det jo større sjanse for å bli trekt opp i norsk rett og slett pga at de har flere karakterer med både sidemål og muntlig. Synes det er noe tull at det er slik det funker. Strengt tatt er eksamener helt unødvendig når man allerede har blitt vurdert gjennom skoleåret og på tentamener.

Så forresten utdanningsministeren argumentere på spørretimen på Stortinget for noen uker siden og mente at systemet var "helt rettferdig" fordi det "kan slå begge veier for elevene", skjønner rett og slett ikke vitsen med et system som baserer seg på tilfeldigheter.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Språkfag:
Norsk, muntlig og skriftlig
Engelsk, muntlig og skriftlig
Fremmedspråk, muntlig og skriftlig
Nynorsk, skriftlig

Realfag:
Matte skriftlig
Naturfag skriftlig

Er det bare jeg som syns dette er feil?
Vis hele sitatet...
Snakker vi om ungdomsskole eller vidregående?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Snakker vi om ungdomsskole eller vidregående?
Vis hele sitatet...
Blir vel ungdomskolen. På VGS har jeg verken fremmedspråk eller nynorsk (Thank fucking God)
Jeg tok:
Naturfag, Matte 1T, Matte R1, Matte R2, Geografi, IT 1, Kjemi 1, Kjemi 2, Fysikk 1, Fysikk 2,
Samfunnsfag, Tysk, Engelsk, Norsk skriftlig, muntlig, nynorsk, religion, historie.

Selv om du får tre karakterer fra norskfaget, får du bare disse en gang. Karakterer fra realfag får du hvert år, noe som gjør at du alt i alt får flere realfagskarakterer.

Dette er altså for VGS.
Nei, du har jo potensielle og obligatoriske eksamener i språkfagene, som gjør at det blir gjeldende tyngere.
Potensielle eksamener har du i alle avsluttende fag. Obligatoriske kan jeg ikke si noe om ettersom jeg slapp unna.
Om jeg ikke tar feil har du obligatoriske eksamener i både norsk bokmål og nynorsk. Jeg er i hvert fall sikker på at bare norsk karakterene kan telle så mye som 1/4 av vitnemålet ditt om du er uheldig.
Vell, vi har en ganske grei ordning i klassen. Siden vi gutter må må løpe fortere på 2.5KM etc, så trenger ikke vi gjøre like mye i matte. Vi har samme lærer i både matte og gym. Enkelt og greit, siden jentene kan matte bedre.
At jenter utvikler seg fortere enn gutter er jo ikke noe nytt da, det ser man jo med alt, hodet og kropp, heldigvis
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EoT Vis innlegg
synes det blir feil når jeg kan få potensielt 6 karakterer i norsk/nynorsk og 2 i biologi, matte eller fysikk. Dere ser greia, ikke sant? Kompis av meg er jævlig god i fysikk og matte, men sliter med norsk. Om han vil inn på ingeniørstudiene, f. eks., kan 6 karakterer dra ganske hardt ned, selv om de ikke er relevante.
Vis hele sitatet...
Den einaste karakteren i norsk skulevesen som er irrelevant er gym. Norsk er meir relevant enn mange trur, og eg har sett litt for mange personer i tekniske stillinger som sliter med å formulere seg korrekt, og gjer dårleg jobb fordi dei har problem med å formulere meininger skriftleg.

Samme går igjen i så godt som alle faga i vgs - ein har nytte av dei, sjølv om nytteverdien ikkje er umiddelbart klar for deg.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Synes 2. fremmedspråk burde være et valgfag, og ikke obligatorisk, slik at vi som heller vil ha f.eks. matte kunne brukt de timene på det i steden. Jeg opplevde iallefall tysk-timene på ungdomsskolen som uhyre ineffektive og umotiverende, der kanskje 4 av 24 elever var 5'er elever, og resten gav faen pga. at de ikke var motiverte til ENDA et språkfag. Engelsk og norsk burde bestå sånn som i dag, da folk bruker begge deler daglig og spesielt engelsk blir stadig viktigere.
Vis hele sitatet...
enig der. Fremmedspråk er noe mindretallet er gode i og det er rett og slett kjedelig. Det er mye mer effektivt å ha mer engelsk og ikkeno tysk istedenfor litt tysk og litt engelsk.
Engelsk er avsluttende fag i VG1 (st) og tysk er VG2. Vi trenger mer engelsk så vi kan bare drite i andre fremmedspråk. Det som er det verste er at man nesten er tvunget til å ta samfunnsfaglige fag i VG2 og 3 dersom man skal gå videre med engelsk.
Nynorsk er også noe bull i min mening. Å lære norsk 2 ganger er 1 gang for mye. Vi forstår jo hverandre godt nok, hvis ikke får vi snakke engelsk :P
Sitat av kvarburg Vis innlegg
enig der. Fremmedspråk er noe mindretallet er gode i og det er rett og slett kjedelig. Det er mye mer effektivt å ha mer engelsk og ikkeno tysk istedenfor litt tysk og litt engelsk.
Engelsk er avsluttende fag i VG1 (st) og tysk er VG2. Vi trenger mer engelsk så vi kan bare drite i andre fremmedspråk. Det som er det verste er at man nesten er tvunget til å ta samfunnsfaglige fag i VG2 og 3 dersom man skal gå videre med engelsk.
Nynorsk er også noe bull i min mening. Å lære norsk 2 ganger er 1 gang for mye. Vi forstår jo hverandre godt nok, hvis ikke får vi snakke engelsk :P
Vis hele sitatet...
Eg trur du overvurderar kor sterkt engelsken stend. Til dømes er Tyskland den største eksportnasjonen på kloten, nest etter Kina. Du kjem sikkert eit godt stykke på veg med engelsk i World of Warcraft, men det er godt over hundre år sidan det var spesielt gode arbeidshøve for nordmenner borti Amerika. Dei fleste jobbane finn du anten her til lands, Sverige eller mot dei tysk- eller franskspråklege områdi. Og du veit jo korleis franskmenner og tyske hatar engelsken og unngår han som pesten.

Kommentaren din om nynorsk står au heller svakt. Eg synar til evalueringsrapporten åt prosjektet med valfritt sidemål i Oschlo. Eit lite døme: «Det viser seg at forsøkselevene jevnt over fikk noe dårligere standpunktkarakterer til VK2 enn elevene på skolene utenfor forsøket [med valgfritt sidemål]» (s. 233) Faktisk let meir sidemål til å gjera elevane meir trygge på hovudmålet sitt. Nynorsken kan umogleg vera eit problem når snittet for både side- og hovudmålskarakteren mest er jamn over heile landet (3,7-3,8 i grunnskulen). Når vi dessutan au ser at det er sogningane som skårar best på nasjonale mælingar, er vi nøgd med å tru at ein rett og slett blir litt smartare med nynorsk

Reint praktisk er dei fleste tente med litt nynorsk (og tysk!) fordi nynorsken har ein anna skriftkultur, og det er betre å kunne to enn éin. Dessutan legg nynorsken vekt på eit munnleg språk, utan bruk av tungt språk som passiv og verbalsubstantiv. Eg har merka dette i stor grad, i og med at eg kjem frå eit bokmålsområde. Språket mitt — både når eg skriv bokgnål og spynorsk — er vorti langt lettare enn tidlegare.

Eit døme frå byråkratiet: «Vi må se viktigheten av at spørsmålet om særbehandling av obligasjoner med lovbestemt fortrinnsrett/pantesikrede obligasjoner i forhold til regelverk om forsikringsselskapers kapitalforvaltning, lov om verdipapirfond, store engasjementer og kapitaldekning avklares».

Skrivi om til bokmål med nynorsk skriftkultur attåt: «Det er viktig å finne ut hvordan særbehandlingen av obligasjoner med pantesikring eller (lovbestemt) fortrinnsrett står i regelverket for kapitalforvaltningen til forsikringsselskapene, lov(en) om verdipapirfond, store engasjementer og kapitaldekning.»
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Synes 2. fremmedspråk burde være et valgfag, og ikke obligatorisk, slik at vi som heller vil ha f.eks. matte kunne brukt de timene på det i steden. Jeg opplevde iallefall tysk-timene på ungdomsskolen som uhyre ineffektive og umotiverende, der kanskje 4 av 24 elever var 5'er elever, og resten gav faen pga. at de ikke var motiverte til ENDA et språkfag. Engelsk og norsk burde bestå sånn som i dag, da folk bruker begge deler daglig og spesielt engelsk blir stadig viktigere.
Vis hele sitatet...
Haha, akkurat det samme her. I tillegg så drar de 20 andre elevene ned prosessen latterlig mye, som gjør at vi egentlig kunne forholdt oss til 1-2 år med fremmedspråk på ungdomsskolen.

Men shit happends, eliteklasser burde vært satt til verks for lenge siden.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Eg trur du overvurderar kor sterkt engelsken stend. Til dømes er Tyskland den største eksportnasjonen på kloten, nest etter Kina. Du kjem sikkert eit godt stykke på veg med engelsk i World of Warcraft, men det er godt over hundre år sidan det var spesielt gode arbeidshøve for nordmenner borti Amerika. Dei fleste jobbane finn du anten her til lands, Sverige eller mot dei tysk- eller franskspråklege områdi. Og du veit jo korleis franskmenner og tyske hatar engelsken og unngår han som pesten.
Vis hele sitatet...
Støttes 100%, det eneste jeg angrer på fra ungdomsskole/videregående er at jeg ikke gjorde en innsats i å lære meg et tredje språk godt nok (nei, 2 i tysk som jeg endte opp med er ikke "godt nok").

Du vil merke det utrolig godt den dagen du får en leverandør eller samarbeidspartner fra Tyskland/Frankrike/andre ikke-engelsspråklige land hvor hardt du må jobbe for å unngå misforståelser, sørge for at alle krav som stilles er presise nok, verifisere at motparten faktisk forstår det du mener (og at du forstår hva de mener). Jeg har ikke tall på hvor mange timer ekstra jeg har brukt på å oppklare misforståelser, eller bare banke skallen i skrivebordet fordi svarene får er totalt irrelevante i forhold til spørsmålet jeg stilte (og sikkert vice versa).

I en verden som blir stadig mer internasjonal vil dette bare bli viktigere og viktigere. Ikke bare rene språk-kunnskaper, men også kunnskap om kultur i landene. Dere aner ikke hvor mye det faktisk er verdt å vite hvor seriøst franskmenn tar sine "Bank holidays" (som de har shitloads av) eller at det er norm å sende sine samarbeidspartnere julegaver (innholdet spiller liten rolle, tanken teller). Sånne små biter kunnskap, sammen med at jeg starter hver epost med "Bonjour <navn>" har forbedret samarbeidet vårt noe helt utrolig i forhold til hva det var for 6mnd siden.

TL;DR: Lær fremmedspråk. Det suger mens du holder på, men du får godt betalt for det etterpå. Det er få i verden som faktisk snakker veldig bra engelsk
uppdali:
jeg spiller ikke world of warcraft.
jeg forstår deg godt selv om du skriver nynorsk. Det sier litt om at jeg trenger å heller prioritere andre fag enn nynorsk.

med 5 år tysk, i hvor stor grad er du istand til å snakke tysk med tyskere? Lite. For å kunne bruke tysk i jobb, må man enten bo med tyskere et år eller man må studere tysk mye mer enn 5 år på skole. De fleste i klassen klarer ikke føre en god samtale tysk etter hele 4 år nå.

edit: skjønner jo at man forstår mer av verden når man har enda et språk osv. men her må det prioriteres om man har bruk for et språk man ikke kan halvveis en gang eller om man vil bli bedre i andre fag.


men hva vet vel jeg om hvordan det er på ekte. hadde alle snakket engelsk hadde saken vært biff :P
Sist endret av kvarburg; 1. januar 2011 kl. 02:22.
Kommer veldig an på læreren og. Når jeg gikk i 10ende, kunne man nesten dra en strek over midten av klasserommet og vite at den ene siden hadde høyere snitt enn den andre. (med få unntak ofc.)
Jentene klarte også å smiske seg litt opp i karakter, i motsetning til gutta.
I klassen min er alt omvendt,der har de fleste jenter 2 og 3 i nesten alle fag. En sjelden gang får de 4 og 5...

Sitat av Zolantor Vis innlegg
Pøh.. Likestillingings idealet er latterlig, menn og kvinner er forskjellige på mange måter.

Bare tenk på hvem de store forfatterne, forskerne, malere, kokker osv.. Det føles godt å vite at det bare (stort sett) har vært menn som har bidratt med noe nytt å viktig.

La jentene få ha det litt lettere i gym, kreves ikke mye kondisjon for å stå på kjøkkenet og vaske huset. Språkfagene er viktig når man skal oppfostre barna mens vi menn er ute å gjør noe viktig.


Godt nyttår uansett!
Vis hele sitatet...

Har ikke noe imotden tanken jeg
Sitat av Xernox Vis innlegg
Språkfag:
Norsk, muntlig og skriftlig
Engelsk, muntlig og skriftlig
Fremmedspråk, muntlig og skriftlig
Nynorsk, skriftlig

Realfag:
Matte skriftlig
Naturfag skriftlig

Er det bare jeg som syns dette er feil?
Vis hele sitatet...
akkurat dette jeg mener er sinnsykt!!! ikke kom å frtell meg at nynorsk er like viktig som matematikk, men telle like forbanna mye skal de..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Den einaste karakteren i norsk skulevesen som er irrelevant er gym. Norsk er meir relevant enn mange trur, og eg har sett litt for mange personer i tekniske stillinger som sliter med å formulere seg korrekt, og gjer dårleg jobb fordi dei har problem med å formulere meininger skriftleg.

Samme går igjen i så godt som alle faga i vgs - ein har nytte av dei, sjølv om nytteverdien ikkje er umiddelbart klar for deg.
Vis hele sitatet...


så blokkfløytespilling har du hatt mye bruk for i livet? tror du hadde bedre av litt bevegelse i ungdomstiden..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den einaste karakteren i norsk skulevesen som er irrelevant er gym. Norsk er meir relevant enn mange trur, og eg har sett litt for mange personer i tekniske stillinger som sliter med å formulere seg korrekt, og gjer dårleg jobb fordi dei har problem med å formulere meininger skriftleg.

Samme går igjen i så godt som alle faga i vgs - ein har nytte av dei, sjølv om nytteverdien ikkje er umiddelbart klar for deg.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig er det å kunne skrive godt og veformulert relevant, men litteraturhistorie, f. eks., vil ha liten nytteverdi i et realfagsstudie uansett hvordan du vrir og vender på det. Har diskutert dette et utall ganger, og jeg er ganske overbevist om at norskfaget får en for stor del av pensumskaka. Eventuelt kunne man fjerna obligatorisk religionsundervisning for 3 vgs og gitt mer rom til valgfagene...
så blokkfløytespilling har du hatt mye bruk for i livet? tror du hadde bedre av litt bevegelse i ungdomstiden..
Vis hele sitatet...
Jeg er utrolig glad for at jeg ikke har spilt blokkfløyte. Lærern orka ikke høre på pipinga, så vi spilte gitar istede.
Sist endret av FlipWare; 1. januar 2011 kl. 14:25.
Lærerne har veldig lett får å komme på "jentenes side". Altså at de støtter jentene uansett hva omtrent. Jeg har noen eksempler som var i klassen min. (Jeg var den som alle skyldte på uansett hva. UANSETT!)

Ett eksempel:
Jeg var i kantina i friminuttet og bare læxan. Når friminuttet var over spaserte jeg opp til klasse rommet og går inn døra. Der står læreren min og ser stygt på meg. Han sier dette:
Da har du fått anmerkning **** ! *-Sinna stemme* (De hadde jo selvfølgelig skyldt på meg)

Jeg spør hvorfor og det vil han ikke svare på. Jeg spør de jeg sitter ved siden av og de sier at det var *ei av jentene* som hadde twista på navna i klassen så de blei "litt" stygge, og skrivd de på tavla.
Jeg sa jo da selvfølgelig fra til læreren som spurte jenta om det var sant.
Jenta sa JA mens hun lo så det sang etter. Læreren begynte også å le og det blei ikke noe greier ut av det da. Jenta fikk ikke kjeft og ikke anmerkning.

Ett annet eksempel:
Vi hadde hatt en prøve og jeg og hun ved siden av meg sammenligna prøvene våre. Jeg hadde svart akkurat det samme som henne på et spm men fikk ingen poeng, noe som gjorde at jeg gikk ned en karakter på prøva. Jeg bestemte meg får å snakke med læreren og gikk opp til kateteret. Foran meg sto såkalt en av "stjerne elevene" eller burde jeg si yndlings? I så fall, jeg sto bak henne.
Jeg hørte jo selvfølgelig hva de snakka om.
Hun som stå foran meg hadde fått en 5+ men klagde på at hun ikke fikk 6. Hun unnskylte seg med "åh jammen jeg visste ikke at jeg skulle si akkurat det daa" og hun fikk grini seg opp til en 6'er.

Så var det min tur!
Jeg la prøven med 3'er, på kateteret og sa at jeg hadde blitt trekt på det ene svaret når jeg egentlig skulle hatt poeng. Jeg sa også att det hadde ikke hun ved siden av meg gjort.
Læreren blei så forbanna på meg fordi jeg kom opp til henne og begynte å klage på at jeg fikk trekk på den oppgaven og hun tok tak i boka(altså hennes lærer bok, med hard perm) og kasta den på meg!!
No joking!

Hu kasta faen meg boka etter meg kun fordi jeg klagde på trekk på en oppgave som var fasit rett!


Så JA jeg syns skolen kjønnsdiskriminerer! Ihvertfall mot meg!
Sist endret av Ruudi; 1. januar 2011 kl. 14:26.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Lærerne har veldig lett får å komme på "jentenes side". Altså at de støtter jentene uansett hva omtrent. Jeg har noen eksempler som var i klassen min. (Jeg var den som alle skyldte på uansett hva. UANSETT!)

Ett eksempel:
Jeg var i kantina i friminuttet og bare læxan. Når friminuttet var over spaserte jeg opp til klasse rommet og går inn døra. Der står læreren min og ser stygt på meg. Han sier dette:
Da har du fått anmerkning **** ! *-Sinna stemme* (De hadde jo selvfølgelig skyldt på meg)

Jeg spør hvorfor og det vil han ikke svare på. Jeg spør de jeg sitter ved siden av og de sier at det var *ei av jentene* som hadde twista på navna i klassen så de blei "litt" stygge, og skrivd de på tavla.
Jeg sa jo da selvfølgelig fra til læreren som spurte jenta om det var sant.
Jenta sa JA mens hun lo så det sang etter. Læreren begynte også å le og det blei ikke noe greier ut av det da. Jenta fikk ikke kjeft og ikke anmerkning.

Ett annet eksempel:
Vi hadde hatt en prøve og jeg og hun ved siden av meg sammenligna prøvene våre. Jeg hadde svart akkurat det samme som henne på et spm men fikk ingen poeng, noe som gjorde at jeg gikk ned en karakter på prøva. Jeg bestemte meg får å snakke med læreren og gikk opp til kateteret. Foran meg sto såkalt en av "stjerne elevene" eller burde jeg si yndlings? I så fall, jeg sto bak henne.
Jeg hørte jo selvfølgelig hva de snakka om.
Hun som stå foran meg hadde fått en 5+ men klagde på at hun ikke fikk 6. Hun unnskylte seg med "åh jammen jeg visste ikke at jeg skulle si akkurat det daa" og hun fikk grini seg opp til en 6'er.

Så var det min tur!
Jeg la prøven med 3'er, på kateteret og sa at jeg hadde blitt trekt på det ene svaret når jeg egentlig skulle hatt poeng. Jeg sa også att det hadde ikke hun ved siden av meg gjort.
Læreren blei så forbanna på meg fordi jeg kom opp til henne og begynte å klage på at jeg fikk trekk på den oppgaven og hun tok tak i boka(altså hennes lærer bok, med hard perm) og kasta den på meg!!
No joking!

Hu kasta faen meg boka etter meg kun fordi jeg klagde på trekk på en oppgave som var fasit rett!


Så JA jeg syns skolen kjønnsdiskriminerer! Ihvertfall mot meg!
Vis hele sitatet...


Hadde det vært min lærer hadde hun iallefall ikke hatt noen perm, o for morroskyld ville det også kommet en anmeldelse
Sitat av EoT Vis innlegg
Selvfølgelig er det å kunne skrive godt og veformulert relevant, men litteraturhistorie, f. eks., vil ha liten nytteverdi i et realfagsstudie uansett hvordan du vrir og vender på det. Har diskutert dette et utall ganger, og jeg er ganske overbevist om at norskfaget får en for stor del av pensumskaka. Eventuelt kunne man fjerna obligatorisk religionsundervisning for 3 vgs og gitt mer rom til valgfagene...
Vis hele sitatet...
No er riktignok realfag ein del av studiespesialiseringi. Då ligg det til grunn at vi skal vera allkunnige og kunne drøfte eit breitt utval av emne, også religion og litteraturhistoria. Ville du ha ei rein nytteutdanning, kunne du berre søkt teknisk ålmennskule og fått realfagskompetanse og fagbrev. Vi treng fagidiotar må vita, men eg vil helst ikkje sjå for meg eit samfunn kvar vi berre skyv ut "ting vi ikkje treng shø" og dermed stend att utan gode ålmennkunnskapar. Samfunnet er langt meir innfløkt enn vi trur med det fyrste, og fagi våre er tross alt ikkje uavhengige av det som skjer kring oss.

Genuint smarte folk, til dømes Jon Lech Johansen, fekk/fær greie eller gode karakterar i dei fleste fag. Dei ser heilskapen dei må forholde seg til og er såleis meir tilpasningsdyktige. Er du ikkje viljug til å yte litt for noko du hatar, vil du få det heller vanskeleg når du skal inn i arbeidslivet og jobbe med ting som er keisamt — men naudsynt nonetheless.
Sitat av Taake Vis innlegg
Og allikevel tjener vi bedre enn kvinnene.
Vis hele sitatet...
Kvinner lever lenger enn menn. Jeg kunne ofret noen hundre- tusen for å leve i 3 ekstra år.
Det er ikke noe galt med skoler som er bedre tilpasset jenter enn gutter. Dette er jo positivt for jentene. Problemet er enhetsskolen, som tvinger alle gjennom det samme systemet, uansett hvor dårlig det passer dem.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er ikke noe galt med skoler som er bedre tilpasset jenter enn gutter. Dette er jo positivt for jentene. Problemet er enhetsskolen, som tvinger alle gjennom det samme systemet, uansett hvor dårlig det passer dem.
Vis hele sitatet...
fantastisk poeng.. AP's enhetsskole er lagd for gjennomsnittseleven, som faktisk ikke finnes. Er man intelligent, tar ting fort ender man opp med å kjede seg gjennom hele grunnskolen, slutte å følge med, lærer ingen studieteknikk, og får ett stort problem ved høyere utdanning.


Er man litt mindre skoleflink blir du sendt på en alternativ gruppe med mindre flinke folk og en (ofte) mindre flink lærer å spiller data/leker/drar på turer.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
fantastisk poeng.. AP's enhetsskole er lagd for gjennomsnittseleven, som faktisk ikke finnes. Er man intelligent, tar ting fort ender man opp med å kjede seg gjennom hele grunnskolen, slutte å følge med, lærer ingen studieteknikk, og får ett stort problem ved høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Ja, det er svært få som tenker over dette. Svake elever blir ofte dratt fram som taperne i enhetsskolen, men faktum er at de mest intelligente elevene er minst like store tapere. Onar Åm har skrevet en glimrendekronikk om dette på forskning.no.
Sitat av EoT Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil har du obligatoriske eksamener i både norsk bokmål og nynorsk. Jeg er i hvert fall sikker på at bare norsk karakterene kan telle så mye som 1/4 av vitnemålet ditt om du er uheldig.
Vis hele sitatet...
Man kan selvsagt være uheldig og komme opp i begge fag, men det er kun bokmål som er obligatorisk.