Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7501
Var slik at jeg og en kompis kom gående på bussterminalen, var kjempeglade for endelig å ta initiativ til å skaffe utstyret, så kom en fyr bort og spurte hva vi skulle med det. Viste seg å være en sivil-politimann og han skrev navn og adresse samt husnr. Vi var ærlige og sa at vi skulle bruke det til å dyrke industrihamp for bladene og ikke for rus. Han sa at vi ville komme i politiloggen og barnevernet skulle vurdere om dette er så alvorlig at de burde gjøre noe med det, og jeg lurer på hvor vanlig det er at de tar tak i slik, og evt. hvor lang tid det tar før foreldrene mine får beskjed.

I tilleg skal jeg reise bort en stund, og foreldrene mine har mistenkt meg for røyking noe jeg ikke har gjort og hvor lett det er for meg å ta en urinprøve nå for å bevise til foreldrene mine at jeg er "ren" mens jeg er borte om det evt. får brevet da.

Er 17 år.

Takker for svar!
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Jeg må nesten bare si en ting; HAHAHAHAHA!!!
Når du var så dumt å innrømme noe sånt for en vill fremmed, fortjener du straff.
Hvorfor innrømmet du i det hele tatt at planen din var å dyrke en ulovlig plante? Du kunne vel heller tenkt på en litt mer lovlig forklaring? Som for eksempel at nellikene dine får litt for lite sol i vinduskarmen?
bj4rn3's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nuddel Vis innlegg
Jeg må nesten bare si en ting; HAHAHAHAHA!!!
Når du var så dumt å innrømme noe sånt for en vill fremmed, fortjener du straff.
Vis hele sitatet...
Han hadde ID.

Sitat av Zolantor Vis innlegg
Hvorfor innrømmet du i det hele tatt at planen din var å dyrke en ulovlig plante? Du kunne vel heller tenkt på en litt mer lovlig forklaring? Som for eksempel at nellikene dine får litt for lite sol i vinduskarmen?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde ikke industrihamp var ulovlig i Norge ettersom det er å få kjøpt på butikker i Oslo.
Lulz. Var det en politimann som var sivil at the time, eller en faktisk sivilpurk?
Viste han legitimasjon?

For guds skyld mann, du er ikke pliktig til å oppgi noe som helst til vilt fremmede på gata. Og hvorfor ikke si til han at du dyrker tomater fordi du ikke støtter industrialiseringen av jordbruket, eller noe annet hippiesnakk?
Du har heller ikke plikt til å oppgi adresse: bare navn, fødelsdat(ikke nummer) og yrke.

Edit:
Hamp er forsåvidt lovlig, men det krever søknad for å få lov til å dyrke. Så vidt jeg vet er det bare landbrukshøgskolen som har fått inviglet søknad. På stusselige 3x3 meter.
Sitat av moret Vis innlegg
Hamp er forsåvidt lovlig, men det krever søknad for å få lov til å dyrke.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ulovlig, med mindre du har søkt og fått invilget søknaden, slik du skriver over. Om det vil bli regnet som narkotika er en annen sak, det vet jeg ikke.

Det er dog ikke forbudt å inneha dyrekutstyr, så politiet har ingen "sak" på trådstarter, men kan ha varslet barneværnet, som igjen kan lage en sak av denne ikke-saken. Hvis så skulle skje er det bare for trådstarter å si det samme som her i tråden, at utstyret var kjøpt for å dyrke industrihamp, noe han var av oppfatning av at var helt lovlig. Hvis han understreker at han hverken har blitt tatt med ulovlige stoffer eller utstyr, samt sier seg villig til å ta en urinprøve bør selv den mest mistenksomme forelder eller barnevernsansatt skjønne tegningen; dette er ikke en sak.
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Var slik at jeg og en kompis kom gående på bussterminalen
Vis hele sitatet...
Bærte dere utstyret slik at folk kunne se hva det var, eller var det innpakka i noe? Hvis det var innpakka, har du noen formening om hvordan han fant ut hva det var?
bj4rn3's Avatar
Trådstarter
Sitat av Moonsoon Vis innlegg
Bærte dere utstyret slik at folk kunne se hva det var, eller var det innpakka i noe? Hvis det var innpakka, har du noen formening om hvordan han fant ut hva det var?
Vis hele sitatet...
Vi var dumme og naive, tenkte ikke langt nok. Vi gikk med en pose hvor fire lysrør stakk ut, og sen 'såjord'-pose på 40 liter. Selv en idiot ville vel forstått tegninga.

Men jeg lurer fortsatt på om noen vet om steder jeg kan ta en urinprøve for å bevise at jeg er ren. Helst uten at foreldre vet om det. Takk!
På legevakta. Du er over 16, da kan du gå til lege uten at foreldrene dine får vite det.
Skulle nesten tro dere var så i lykkerus at dere viste utstyret til alle på gata. HAHAH, er det mulig!

Uansett så tror jeg nok ikke det blir noe sak av det. Ta det rolig, mann!
bj4rn3's Avatar
Trådstarter
Noen som også vet hvor mye en urinprøve koster?
Så lenge det ikke er hos privatlege vil det ikke koste noe særlig mye. Tipper en 150-200kr eller noe i den duren.
bj4rn3's Avatar
Trådstarter
Sitat av Omaha Vis innlegg
Kanskje like godt at dere ble "tatt" allerede nå. Er litt morsomt det der, mange små kriminelle som like å skryte over alt til alle og enhver.
Vis hele sitatet...
Kan ikke helt se hvor jeg har skrytet? Grunnen til at jeg startet denne tråden var ikke for det tåpelige svaret ditt, men fordi jeg faktisk lurer på noe som er svært viktig for meg, ettersom moren min ikke har det så bra for tiden så vil jeg prøve å gjøre det beste ut av det. Ditt svar hjelper ikke. Ingen andre enn meg og vennen min vet om dette.
bj4rn3's Avatar
Trådstarter
Sitat av Omaha Vis innlegg
. Det er ganske enkelt å finne fram til at foreldrene dine vil bli innblandet uansett når dere ikke er myndige.
Vis hele sitatet...
Takk, da blir det vel en tur på legevakta imorgen.
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Noen som også vet hvor mye en urinprøve koster?
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre flere ting:

1. Dra til legen din, og be om at han/hun tester deg for cannabis. Si at du ønsker å gjøre dette for å bevise din uskyld.
2. Stikk på apoteket, kjøp et prøveglass og ta en prøve selv. Legg denne i fryser og hent den frem ved en eventuel sak.
3. Vent og se, og si deg villig til å ta en prøve om det blir en sak ut av dette.

Sistnevnte er vel like greit? Om du er redd for at foreldrene dine sier "men du kan jo ha prøvd cannabis tidligere, bare at det er så lenge siden at prøven er negativ nå!", så kan de jo like godt si det om du tester deg nå også. Du beviser ikke at du aldri har prøvd cannabis med en ren prøve, uansett når du tar den, du beviser bare at du ikke bruker det fast, og at du ikke nylig har brukt det sporadisk.
Sist endret av felix_poker; 7. april 2011 kl. 22:58.
Hvorfor kjøper du dyrkeutstyr når du ikke røyker?
Beklager, leste første tråden din feil. Dere skal faktisk dyrke industrihamp. Er vel bare å kjøre på det, tviler på at noen kommer til å lage en sak over at dere dyrker cannabis som ikke kan rykes.
Sist endret av cr1mez; 8. april 2011 kl. 08:40.
Hoho. Hva er sjangsen for at man tilfeldigvis blir stoppet av sivil når man har handlet dyrkeutstyr?
Høres helt vanvittig ut.

Småby med spaning på dyrkesjappen eller?
Sist endret av Naturgrønn; 8. april 2011 kl. 08:54.
Du kan nok slappe av. Her kan de ikke gjøre noe som helst. Jeg tviler også på at de tar kontakt med foresatte, da de tross alt ikke har en dritt på deg. Du har jo ikke gjort noe ulovlig.

"Hei, vi har avslørt at sønnen din har kjøpt lysrør og jord. Dette er ikke ulovlig i seg selv, og vi vet egentlig ikke noe mer, men er ganske sikker på at det var ment til ulovlig bruk."

Hva blir det neste? Spørsmål om hvorfor man kjøpte både sigaretter og to pakker rizla på én og samme gang?
U live, u learn. Så neste gang er dere vel litt mer forsiktig av dere eller?

Off topic; lurer på når en eller annen smarting prøver prøver cannabis frø for retten? I allle andre land selges de under påskuddet av at de er ulovlige å spire men kan innehas for suvernir foremål.
Når enn tiltales for innehav av cannabisfrø så straffes man jo for en "kriminell handling" man ikke har gjort ennda. Med mindre du blir tatt med frøene på grensa eller blir tatt med dem i posten.

On topic; gatas parlament sin cd holdning over underholdning kan være greit å sjekke ut i forhold til politiets fremgangsmåter.

Ellers er jo lovdata.no en fin side å studere
http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc...25.html#map021
Sitat av RESpekt Vis innlegg
U live, u learn. Så neste gang er dere vel litt mer forsiktig av dere eller?

Off topic; lurer på når en eller annen smarting prøver prøver cannabis frø for retten? I allle andre land selges de under påskuddet av at de er ulovlige å spire men kan innehas for suvernir foremål.
Når enn tiltales for innehav av cannabisfrø så straffes man jo for en "kriminell handling" man ikke har gjort ennda. Med mindre du blir tatt med frøene på grensa eller blir tatt med dem i posten.

On topic; gatas parlament sin cd holdning over underholdning kan være greit å sjekke ut i forhold til politiets fremgangsmåter.

Ellers er jo lovdata.no en fin side å studere
http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc...25.html#map021
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har forstått det er det ikke ulovlig å inneha frø, men kun det å importere/omsette dem; noe som i seg selv er temmelig spesielt.
Det kan jo sies å fungere da. Jeg tror vi hadde sett en ekstrem oppsving på hjemmedyrkefronten om det ble lovlig.

Du straffes jo heller ikke for en ulovlig handlig du ikke har gjort enda, du straffes i såfall for å omsette en ulovlig handelsvare.
Ikke sant, men for det så tar de(politiet) med seg frøene siden du kan finne på å bruke de siden. Gjelder de tilfellene jeg har hørt om, dog er det enkeltstående tilfeller. Ikke hørt om noen som får lov til å ha frøene som politiet har funnet. Tenker på EU land hvor frø er tillatt å eie/importere/omsette men kun hvis de brukes som suvernir.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Ikke sant, men for det så tar de(politiet) med seg frøene siden du kan finne på å bruke de siden. Gjelder de tilfellene jeg har hørt om, dog er det enkeltstående tilfeller. Ikke hørt om noen som får lov til å ha frøene som politiet har funnet. Tenker på EU land hvor frø er tillatt å eie/importere/omsette men kun hvis de brukes som suvernir.
Vis hele sitatet...
Det er nok sant. Leste et par eldre poster nå.
Det virker dog som at de bare beslaglegger frøene, man får ingen bot eller andre reaksjoner ved å inneha frø.
Ikke sant, men hvor irriterende er det ikke å få frøene enn har bestilt beslagelagt a? Og som gjerne har kostet en del kronasjer?
Sitat av moret Vis innlegg
Du har heller ikke plikt til å oppgi adresse: bare navn, fødelsdat(ikke nummer) og yrke.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Du har plikt til å oppgi navn, fødselsdato (og år), adresse og yrke. Å ikke gjøre det er straffbart.

Men spør om du er anholdt eller kan gå videre før du sier noe som helst til en politimann. De prøver gjerne å melke deg for opplysninger, selv om de ikke har grunnlag for å stoppe deg.

Sitat av gorm Vis innlegg
Å ikke gjøre det er straffbart.
Vis hele sitatet...
Mente selvsagt at å _nekte_ å gi disse opplysningene er straffbart. Dårlig formulert slik det står nå, men man får jo ikke endret på gamle innlegg her.
Det jeg mener med gatas parlament sangen. En lærebok i hvordan du skal håndtere det å bli tatt av lovens lange arm. Kun "fire ting enn har plikt til å si dem, hverken mere eller mindre bør man gi dem. Det kommer noe sjeldent no godt ut av å la seg forhøre" Fin fin sang G.P har ang det emnet=)

Tror og det er en paragraf som tilsier at man har plikt til å vite hva det er man blir anholdt for. Desverre er det altfor mange som inkriminerer seg selv ved å snakke med politiet. Blir som om de som blir anholdt og skal gjør jobben dems
Har ikke lest hva de andre har sagt, men selv om dette ikke blir anmeldt så kommer de til å ta kontakt med deg og dine foresatte. Spesielt om du bor en liten by med få saker fra før av.


Om de drar inn foreldre og du blir likevel erklært uskyldig, så er dette en pro-aktiv strategi for å begrense at unge kommer i kontakt med dette miljøet. Om du vil få ballen til å rulle uten at foreldre blir innblandet kan du dra til din lokale politistasjon å be om et møte. Dette viser initiativ og vil mest sannsynlig få saken henlagt. Lykke til.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Om de drar inn foreldre og du blir likevel erklært uskyldig, så er dette en pro-aktiv strategi for å begrense at unge kommer i kontakt med dette miljøet. Om du vil få ballen til å rulle uten at foreldre blir innblandet kan du dra til din lokale politistasjon å be om et møte. Dette viser initiativ og vil mest sannsynlig få saken henlagt. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Pisspreik fra ende til annen. Politiet lever og ånder for å ødelegge harmløs ungdom sitt liv med rulleblad, overvåkning og ulovlig beslag av og fisking med mistenktes mobiler. Det er slik de øker budsjettene og oppklarings-statistikkene sine.
Den offisielle agendaen er selvsagt litt mer spiselig. Enkelte politifolk lyver vel til og med for seg selv for å få sove om natta. Sannheten er at norsk narkotikapolitikk og håndheving av denne går på rettssikkerheten løs.

Vanlige folk bør holde seg så langt unna politiet de kan. Eksempelvis går det slik, eller verre, selv med noen som har hatt all verdens tid til å forberede seg.
Sist endret av gorm; 9. april 2011 kl. 23:59.
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Vi var dumme og naive, tenkte ikke langt nok. Vi gikk med en pose hvor fire lysrør stakk ut, og sen 'såjord'-pose på 40 liter. Selv en idiot ville vel forstått tegninga.

Men jeg lurer fortsatt på om noen vet om steder jeg kan ta en urinprøve for å bevise at jeg er ren. Helst uten at foreldre vet om det. Takk!
Vis hele sitatet...
be fastlegen din ta en pisseprøve/blodprøve whatever, også sier du spesifikt at thc skal sjekkes!

skjønner ikke hvorfor du ikke ønsker at din mor skal få vite dette, siden du sier du ikke røyker, men de har mistanker!

jeg skal være ærlig, når folk plutselig vil dyrke, men sier de ikke røyker her på forumet, så har jeg en veldig følelse av at en varm løgn driver å tyter litt over! men la oss se bort ifra det... hvis saken er sann...

1. Ikke stress, ikke ha frø på deg/hjemme så er det ikke no stress, vil muligens bli et lite raid hjem hos deg... burde skjedd med en gang hvis de vekker mistanke...

2. kontakter barnevernet deg, sier du at politimannen prater bullshit, du ønsket å plante samme hva, bare ikke fortell det er no ulovlig...
jeg kan ennå ikke skjønne hvordan du kunne fortelle du skulle dyrke etter at han viste ID...
gå litt inn i hva du tenkte å plante (lær deg litt om f.eks hvordan plante store tomater eller no slikt) sånn at du kan drive en liten samtale rundt det, og få alt dette til å virke som en stor misforståelse... tro meg det er ikke akkurat de skarpeste knivene du har å gjøre med! Når de spør deg om møter o.s.v. så sier du bare at du ikke ønsker noe som helst kontakt med barnevernet, du har det bra som du har det...

du er 17, dine foreldre vil bli kontaktet, det er bedre å forberede dem på hva som vil skje, slik at de evnt. kan hjelpe deg ut...
Digital nomade
trippy's Avatar
Tok han utstyret?
Hvis han ikke gjorde det så ikke oppbevar det hos deg! Ikke ha noen frø,hasj eller noe kontraband liggende i huset. Hold en lav profil i en måned eller to. Er bedre å ta dyrkeprosjektet litt seinere så dere slipper å ha konstant noia for raid
Sitat av selvmord Vis innlegg
Om du har en adresse du kan få tilsendt til:


http://norgeshelse.no/narkotikatest?...FVeMzAoddlOyDA
Vis hele sitatet...
Om han ønsker å spare noen kronasjer: http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trk...All-Categories
Gående på bussterminalen med Dyrkeutstyr..... hva forventer du? :P